Tyvärr räknar jag inte med att det blir så stor skillnad för mig mot idag. Min sex år gamla Audi kostar nästan 1000:- i månaden i helförsäkring. Med ny bil kan du köra halvförsäkring i tre år så länge vagnskadegarantin gäller, men jag misstänker att detta inte blir särskilt mycket annorlunda med Model 3. Då är jag skadefri, har låst garage och 3500 mil per år. Premiumbilar är dyra för oss boende i storstäder, och jag är helt säker på att även Model 3 kommer räknas som en sådan när den dyker upp.Jerker skrev:Måste försöka få klarhet i det innan man beställer bilen. Inte fan betalar jag över 1000:-/mån i bilförsäkring!
Att äga en elbil länge
Moderator: Redaktion
Re: Att äga en elbil länge
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Idag passerade jag 8000 mil och den mesta av garantin försvinner då och naturligtvis börjar man fundera på ev reparationer.
För som det är idag med vanliga bilar finns ju alltid alternativ men svårt med bara märkesverkstäder.
Så min största fruktan nu är dyra reparationer även om garanti på bl.a batteri och driv gäller i 8 år.
Någon som drabbats reparationer när garantin gått ut och isåfall något kostsamt?
För som det är idag med vanliga bilar finns ju alltid alternativ men svårt med bara märkesverkstäder.
Så min största fruktan nu är dyra reparationer även om garanti på bl.a batteri och driv gäller i 8 år.
Någon som drabbats reparationer när garantin gått ut och isåfall något kostsamt?
För stadsbor tror jag inte heller att det blir någon skillnad. Men vi landsbyggdsbor får nog ställa in oss på att vi inte kommer att få en bilförsäkring till samma låga pris som vi är vana vid. Om nu inte läget förändras med införandet av Model 3.themax skrev:Tyvärr räknar jag inte med att det blir så stor skillnad för mig mot idag. Min sex år gamla Audi kostar nästan 1000:- i månaden i helförsäkring. Med ny bil kan du köra halvförsäkring i tre år så länge vagnskadegarantin gäller, men jag misstänker att detta inte blir särskilt mycket annorlunda med Model 3. Då är jag skadefri, har låst garage och 3500 mil per år. Premiumbilar är dyra för oss boende i storstäder, och jag är helt säker på att även Model 3 kommer räknas som en sådan när den dyker upp.
För att vara ärlig så tycker jag att det är förjävligt att jag måste betala samma höga premie för en Model S som dem som bor i en storstad där skaderisken är mycket högre. Det tas inte heller hänsyn till att jag har garage, inte heller spelar det roll att jag har snart 25 skadefria år osv. Visst kan man argumentera att det är rättvist när alla betalar samma premie, men försäkringar brukar ju inte fungera så. Jag hoppas verkligen att det blir bättre villkor framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Beror ju på att de flesta här i stan kör som krattor. Det var roligt att köra i t ex Haparanda där folk förstod sig på högerregeln.mati skrev:Problemet är nog att man inte får någon landsbygdsbonus med Teslas försäkring. Jag kollade för skojs skull för min förra bil, en Mazda CX5, vad den hade kostat mig om jag hade bott i Göteborg: Drygt 14000 kr i helförsäkring, samma som Teslan alltså (här på landet kostade den runt 5000). Och då är Mazdan ingen lyxbil på något sätt. Jag hade ingen aning att det är så dyrt att bo i stan.Jerker skrev:Ja, för mig är detta fantasisummor för en bilförsäkring, så jag hoppas verkligen att det blir humanare premier på 3:an! Denna bil ska ju vara en mellanklassbil, så jag kan inte se att den skulle behöva kosta så mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Peter Holm
- Teslaägare
Hmmmm känner igen mig. Har aldrig "vårdat" en bil, det har varit något som skall lösa en uppgift. Konstigt nog har det förändrats. Jag tror att jag handtvättat Tesslan mer på det knappa halvåret jag haft den än alla mina tidigare bilar tillsammans. Jag har definitivt dammsugit den mer än någonsin tidigare - och jag gillar det!Jerker skrev:Vi får väl se hur biten jag blir. För mig har bilägande aldrig varit mer än att ha ett fortskaffningsmedel. Det ska vara så praktiskt som möjligt........... Tänk så skönt det är med den gamla Volvohäcken! Den behöver jag inte bry mig det minsta om att vårda annat än det som rör trafiksäkerheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Nja, nästan alla kör i princip som krattor, inte bara i stan. Men på landsbygden finns det framför allt betydligt färre krattor som kan krocka med varandra. Det är väl det som är skillnaden.bylund skrev:Beror ju på att de flesta här i stan kör som krattor. Det var roligt att köra i t ex Haparanda där folk förstod sig på högerregeln.
F*n vad jag känner igen det. Dammsugaren används mer för bilen än för huset numera. Förr i tiden har jag dammsugit bilen max en gång om året.Peter Holm skrev:...Jag har definitivt dammsugit den mer än någonsin tidigare - och jag gillar det
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Stämmer till 100%. Var i Leksand dan före julafton förra året. Fem bilar skulle ut från parkeringen i centrum samtidigt, totalt kaos.mati skrev:Nja, nästan alla kör i princip som krattor, inte bara i stan. Men på landsbygden finns det framför allt betydligt färre krattor som kan krocka med varandra. Det är väl det som är skillnaden.bylund skrev:Beror ju på att de flesta här i stan kör som krattor. Det var roligt att köra i t ex Haparanda där folk förstod sig på högerregeln.
Men det är klart att det händer mer ju mer intensiv trafiken är.
Model Y LR AWD 2022
Till det finns det en naturlig förklaring, nära till Finland. I Finland används högerregeln till sista paragrafen och den som inte van vid det, lär sig det ganska snartbylund skrev:Beror ju på att de flesta här i stan kör som krattor. Det var roligt att köra i t ex Haparanda där folk förstod sig på högerregeln.mati skrev:Problemet är nog att man inte får någon landsbygdsbonus med Teslas försäkring. Jag kollade för skojs skull för min förra bil, en Mazda CX5, vad den hade kostat mig om jag hade bott i Göteborg: Drygt 14000 kr i helförsäkring, samma som Teslan alltså (här på landet kostade den runt 5000). Och då är Mazdan ingen lyxbil på något sätt. Jag hade ingen aning att det är så dyrt att bo i stan.Jerker skrev:Ja, för mig är detta fantasisummor för en bilförsäkring, så jag hoppas verkligen att det blir humanare premier på 3:an! Denna bil ska ju vara en mellanklassbil, så jag kan inte se att den skulle behöva kosta så mycket.

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Ja, i Sverige verkar vi köra med aggressivitet och skrämsel. Den som inte stannar i en korsning får köra först. Vill man om någon på motorvägen lägger man sig två meter bakom. Vill man byta fil så svänger man in först och blinkar sedan annars blir man blockad.
Personligen tror jag att autonoma bilar får det jobbigt i det här klimatet...
Det är alltid en fröjd att komma till Tyskland just i detta avseende, fastän det finns undantag även där. Men tänk om tyskarna hade haft samma körsätt som gemene svenne, med tanke på trafikdensiteten där nere. Det hade nog inte gått så bra för dem.LarsL skrev:Ja, i Sverige verkar vi köra med aggressivitet och skrämsel. Den som inte stannar i en korsning får köra först. Vill man om någon på motorvägen lägger man sig två meter bakom. Vill man byta fil så svänger man in först och blinkar sedan annars blir man blockad.
I Sthlm brukar ju dragkedjeprincipen funka bra nr två körfält går ihop till ett. Det är ingen självklarhet i andra, mindre städer. Där är det ofta så att man inte blir insläppt utan får stå och vänta på flera bilar innan nån släpper in en.
Ser man på! Då borde man kunna få en model 3-försäkring till ett hyfsat pris!Walker skrev:Ja, då ger jag mig in här för första gången. (Drömmer om en MS med dragkrok)
Kollade försäkring på mitt bolag (länsförsäkringar) för en P 85D 2016
1500 mil/år
Halvförsäkring med tillägg MER - 3520.-
Helförs -9869.-
Betydligt överkomligare än jag hade befarat...
Kommer bara dragkroken får jag svårt att INTE motivera ett köp...![]()
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Jerker skrev:I Sthlm brukar ju dragkedjeprincipen funka bra nr två körfält går ihop till ett. Det är ingen självklarhet i andra, mindre städer. Där är det ofta så att man inte blir insläppt utan får stå och vänta på flera bilar innan nån släpper in en.
I Falun/Borlänge så tutar de gärna på en också när filerna går ihop t.ex. vid vägarbeten.

Börjar bli lite OT nu men men ...
Tesla Model Y
gellerstam skrev:I Falun/Borlänge så tutar de gärna på en också när filerna går ihop t.ex. vid vägarbeten.För att inte tala om hur masar och kullor kör i rondeller .... Där gäller inte vanliga trafikregler.
Innerfilen har INTE företräde! Vilket många tror.
Börjar bli lite OT nu men men ...

Hade Model S begåvats med dragkrok så hade en begangnad snart varit ett alternativ. Kanske även en ny 60D, men svårt att veta om den funkar att dra något med.Walker skrev:Ja, då ger jag mig in här för första gången. (Drömmer om en MS med dragkrok)
1500 mil/år
Helförs -9869.-
Kommer bara dragkroken får jag svårt att INTE motivera ett köp...
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Ni är ju ett par här på forumet med EcoHitch. (T.ex. mahulkp.) Drar ni ngt med MS? Eller är det bara cyckelställ?LarsL skrev:Hade Model S begåvats med dragkrok så hade en begangnad snart varit ett alternativ. Kanske även en ny 60D, men svårt att veta om den funkar att dra något med.Walker skrev:Ja, då ger jag mig in här för första gången. (Drömmer om en MS med dragkrok)
1500 mil/år
Helförs -9869.-
Kommer bara dragkroken får jag svårt att INTE motivera ett köp...

Tesla Model Y
Alltså, jag förstår inte att alla tycker att Tyskar kör bra! Många kör som idioter... Håller inga avstånd (även om man ligger i högerfilen kan man få nått nöt 4 meter bakom i 130km/h), fattar inte att om det snöar eller regnar kraftigt så kan man inte hålla 130-140km/h och krockar ständigt så att det blir feta trafikproppar. Körde tvärs genom landet i torsdags.. Var femte tysk kör som vilken stressad audi/BMW-förare som helst i Sverige.. Fast aningen fortare och med ännu mindre marginaler!mati skrev:Det är alltid en fröjd att komma till Tyskland just i detta avseende, fastän det finns undantag även där. Men tänk om tyskarna hade haft samma körsätt som gemene svenne, med tanke på trafikdensiteten där nere. Det hade nog inte gått så bra för dem.LarsL skrev:Ja, i Sverige verkar vi köra med aggressivitet och skrämsel. Den som inte stannar i en korsning får köra först. Vill man om någon på motorvägen lägger man sig två meter bakom. Vill man byta fil så svänger man in först och blinkar sedan annars blir man blockad.
En liten röd bil som låg och vinglade lite framför oss hade en förare med en nästrimmer uppkörd långt upp i ena näsborren... Ja en trimmer!! Både jag och kollegan såg det samtidigt och sen körde jag som en vinglig idiot följande km p.g.a gapskrattade.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det finns andra vägar i Tyskland än motorvägar, och framförallt i städerna är det inte lika hänsynslöst som t.ex. i Sthlm eller Gbg. Men jag håller med dig att det är ganska många idioter på tyska motorvägar som verkar ha hormonproblem eller nåt. Ändå så händer inte alls så många olyckor där som alla tror. I själva verket är det ytterst få olyckor. De flesta kör ändå ganska sansat.joel80 skrev:Alltså, jag förstår inte att alla tycker att Tyskar kör bra! Många kör som idioter... Håller inga avstånd (även om man ligger i högerfilen kan man få nått nöt 4 meter bakom i 130km/h), fattar inte att om det snöar eller regnar kraftigt så kan man inte hålla 130-140km/h och krockar ständigt så att det blir feta trafikproppar. Körde tvärs genom landet i torsdags.. Var femte tysk kör som vilken stressad audi/BMW-förare som helst i Sverige.. Fast aningen fortare och med ännu mindre marginaler!mati skrev:Det är alltid en fröjd att komma till Tyskland just i detta avseende, fastän det finns undantag även där. Men tänk om tyskarna hade haft samma körsätt som gemene svenne, med tanke på trafikdensiteten där nere. Det hade nog inte gått så bra för dem.LarsL skrev:Ja, i Sverige verkar vi köra med aggressivitet och skrämsel. Den som inte stannar i en korsning får köra först. Vill man om någon på motorvägen lägger man sig två meter bakom. Vill man byta fil så svänger man in först och blinkar sedan annars blir man blockad.
En liten röd bil som låg och vinglade lite framför oss hade en förare med en nästrimmer uppkörd långt upp i ena näsborren... Ja en trimmer!! Både jag och kollegan såg det samtidigt och sen körde jag som en vinglig idiot följande km p.g.a gapskrattade.
Men Tyskland har 53% mer olyckor per invånare än Sverige. EU medel är nästan dubbla det i Sverige. [1] Varför? Man jobbar på många fronter: 2+1 vägar, rondeller, sovande poliser, strikta lagar om alkohol, cykelvägar, gångbroar mm. Många saker som det gnälls mycket om men som faktiskt fungerar. [2]
[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... death_rate
[2] http://www.economist.com/blogs/economis ... xplains-16
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jo, här i Sverige har man ju länge jobbat hårt för att få ner olyckorna. Det finns ingen nollvision i Tyskland. Man gör i princip ingenting för att få ner olyckssiffrorna. De flesta olyckor i Tyskland sker faktiskt på landsvägar. Anledningarna är många. Hastigheten är nästan överallt 100km/h, vägarna är oftast ganska smala, det står träd utmed vägkanten som man kan köra in i, inga vägrenar osv. Dessutom är trafikdensiteten enorm.bjelkeman skrev:Men Tyskland har 53% mer olyckor per invånare än Sverige. EU medel är nästan dubbla det i Sverige. [1] Varför? Man jobbar på många fronter: 2+1 vägar, rondeller, sovande poliser, strikta lagar om alkohol, cykelvägar, gångbroar mm. Många saker som det gnälls mycket om men som faktiskt fungerar. [2]
Efter att ha sett föreläsningen av Julian Cox i den här videon som jag startade en särskild tråd om http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=4987 så vill jag ändå fundera ett varv till över om inte elbilar ändå kan ha en betydligt längre livslängd och ha ett betydligt bättre andrahandsvärde och inte följa samma mönster som fossilbilarna.
Julian kommer in på detta i sin föreläsning och menar på att det inte spelar så stor roll att bilen kostar mycket eftersom den kommer att ha ett bättre andrahandsvärde och mer likna hur det är att äga ett hus. Ett hus kan kosta massor, men så länge man kan betala räntor och driften så har man råd med det och sedan säljer man det.
I framtiden ser jag nog att det största hotet mot att en bil kan leva länge är rosten. Vibrationer är mindre, färre rörliga delar som kan slitas. Med tiden, när elbilar är norm, så borde det vara lätt att få tag i billiga reservdelar från tredjepart och att byta en elmotor som gått sönder borde inte vara så dyrt. Delar kring hjulupphängning och bromsar finns det redan en utbredd kunskap om och detta fungerar redan i dag att underhålla. Batterier borde kunna bytas från tredjepart. Den stora frågan kring mjukvara borde egentligen inte heller vara ett problem. När väl garantier gått ut, och ännu längre fram, när tillverkaren själv inte längre är villig att uppdatera systemen, borde det vara fritt fram för tredjepart att både underhålla mjukvaran och att sätta in ny hårdvara för att hålla bilen körbar.
I en framtid när man kommer att sätta allt mer fokus på att det är väldigt stor miljöbelastning att nytillverka en bil borde detta vara ett attraktivt alternativ. Ett viktigt incitament för att köpa nya fossilbilar istf att köra de gamla så länge som möjligt har ju varit att de nyare är så mycket mer miljövänliga, men detta finns inte i elbilsvärlden. Här är det bättre att behålla och underhålla sin gamla bil än att köpa en ny. Om man vet att en bil går att underhålla länge så kan man kosta på sig att köpa en med kolfiber- eller aluminiumkaross.
Hoppas man får leva länge så man får se hur det utvecklar sig!
Julian kommer in på detta i sin föreläsning och menar på att det inte spelar så stor roll att bilen kostar mycket eftersom den kommer att ha ett bättre andrahandsvärde och mer likna hur det är att äga ett hus. Ett hus kan kosta massor, men så länge man kan betala räntor och driften så har man råd med det och sedan säljer man det.
I framtiden ser jag nog att det största hotet mot att en bil kan leva länge är rosten. Vibrationer är mindre, färre rörliga delar som kan slitas. Med tiden, när elbilar är norm, så borde det vara lätt att få tag i billiga reservdelar från tredjepart och att byta en elmotor som gått sönder borde inte vara så dyrt. Delar kring hjulupphängning och bromsar finns det redan en utbredd kunskap om och detta fungerar redan i dag att underhålla. Batterier borde kunna bytas från tredjepart. Den stora frågan kring mjukvara borde egentligen inte heller vara ett problem. När väl garantier gått ut, och ännu längre fram, när tillverkaren själv inte längre är villig att uppdatera systemen, borde det vara fritt fram för tredjepart att både underhålla mjukvaran och att sätta in ny hårdvara för att hålla bilen körbar.
I en framtid när man kommer att sätta allt mer fokus på att det är väldigt stor miljöbelastning att nytillverka en bil borde detta vara ett attraktivt alternativ. Ett viktigt incitament för att köpa nya fossilbilar istf att köra de gamla så länge som möjligt har ju varit att de nyare är så mycket mer miljövänliga, men detta finns inte i elbilsvärlden. Här är det bättre att behålla och underhålla sin gamla bil än att köpa en ny. Om man vet att en bil går att underhålla länge så kan man kosta på sig att köpa en med kolfiber- eller aluminiumkaross.
Hoppas man får leva länge så man får se hur det utvecklar sig!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag tror inte att det är motorproblem som är den huvudsakliga orsaken till att bilar skrotas idag. Snarare tror jag att korrosion redan nu är en klart viktigare faktor. En annan viktig faktor är att de avancerade säkerhetssystemen i bilarna gör dem dyra att laga vid krockar som inte är så allvarliga. Om kostnaderna för att laga ligger över andrahandsvärdet så skrotas bilen.
Vidare sker det så mycket utveckling av bilarna att en tio år gammal bil är avgjort sämre i viktiga avseenden. Det gäller inte bara drivlinan, utan krockskydd, komfort, finesser som är attraktiva, osv. Visst kan programvaruuppdateringar på Teslas vis göra situationen bättre, men det är långt från alla uppgraderingar som bara handlar om mjukvara. Allt detta gör att när reparationer av hjulupphängningar, bromsar, luftkonditionering, elektronik och annat blir dyra så är det inte värt att hålla liv i bilen.
Vidare sker det så mycket utveckling av bilarna att en tio år gammal bil är avgjort sämre i viktiga avseenden. Det gäller inte bara drivlinan, utan krockskydd, komfort, finesser som är attraktiva, osv. Visst kan programvaruuppdateringar på Teslas vis göra situationen bättre, men det är långt från alla uppgraderingar som bara handlar om mjukvara. Allt detta gör att när reparationer av hjulupphängningar, bromsar, luftkonditionering, elektronik och annat blir dyra så är det inte värt att hålla liv i bilen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Niklas Z skrev:Jag tror inte att det är motorproblem som är den huvudsakliga orsaken till att bilar skrotas idag. Snarare tror jag att korrosion redan nu är en klart viktigare faktor. En annan viktig faktor är att de avancerade säkerhetssystemen i bilarna gör dem dyra att laga vid krockar som inte är så allvarliga. Om kostnaderna för att laga ligger över andrahandsvärdet så skrotas bilen.
Men frågan är hur många som kommer att anse det värt att hålla liv i bilarna av miljöskäl, bara det är möjligt? Jag tror att detta kommer att vara en allt viktigare faktor för den uppväxande befolkningen på ett sätt som vi aldrig sett förut.