Det som är så jäkla fiffigt med att göra såhär är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter som betar ner restvärdet, men sen när du säljer den får du behålla hela momsen på försäljningssumman. Ka-ching!
Så ju dyrare bil du tar ut destå mer har du möjlighet att tjäna!
Det som är så jäkla fiffigt med att göra såhär är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter som betar ner restvärdet, men sen när du säljer den får du behålla hela momsen på försäljningssumman. Ka-ching!
Så ju dyrare bil du tar ut destå mer har du möjlighet att tjäna!
Förresten kommer du beställa din Model 3 med någon specifik könssjukdom? Tänker på STD i din signatur, står ju för Sexually transmitted diseases.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Haft ett bra samtal med autoplan idag och restvärdesgarantin gäller. Verkar dessutom ha möjlighet att sälja den ändå efter leasingperioden om det blir vinst på det.
Vinterdäck och ev övriga tillbehör blir på faktura ex moms.
Hur har ni som leasar gjort med era beställningar? Har ni lagt ordern via eran inloggning för att sedan se den på MyTesla? Tyckte de pratade om att de skall beställa bilen...
Sent from my iPad using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Det som är så jäkla fiffigt med att göra såhär är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter som betar ner restvärdet, men sen när du säljer den får du behålla hela momsen på försäljningssumman. Ka-ching!
Så ju dyrare bil du tar ut destå mer har du möjlighet att tjäna!
Ska inte bolaget betala skatt på vinsten vid försäljningen oxå?
Det är ditt "företag" som leasar den, Kan köpa ut den, sälja den dyrare, göra vinst och sen skatta för det.
Om du "privat" i den här vevan köper ut den av ditt bolag så ska det enligt skatteverket göras för marknadspris. Så då lär det knappast uppstå någon "vinst" för dig om du säljer den då det också lär ske till marknadspris.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Har min MS via autoplan sen 2014. Så visst kan de tesla.
30% restvärde var kravet från dem då. Men då var ju nypriset betydligt lägre också.
Antar att dom flesta från detta år hamnar en bit under 200tkr efter leasingtiden snacka om billigt ägande då...
Så länge jag får melkanskillnaden när den säljs så...
Det som är så jäkla fiffigt med att göra såhär är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter som betar ner restvärdet, men sen när du säljer den får du behålla hela momsen på försäljningssumman. Ka-ching!
Va? Vad menar du med att behålla hela momsen? Den som köper betalar ju moms men varför skulle säljande bolag få behålla den?
danni har helt rätt. Eftersom "ditt eget" bolag ganska säkert inte får lyfta hela momsen vid köpet, behöver du inte heller betala in någon moms på försäljningssumman. Har för mig att det finns beskrivet på Skatteverket.se om man läser på om företagsbilar eller var det nu stod?
Ska se om jag kan förklara matematiken med ett ex:
Du leasar bilen som kostar 1100" ink moms.
Restvärde vi leasingens slut 500" ink moms.
Du lyfter då 1/2 moms på alla leasingavgifter inklusive första förhöjd avgift. Som alltså är mellanskillnaden mellan bilpriset och restvärdet. 1100"-500"=600"x1/2x0,2=60" dvs du får igen 60" av Skatteverket. (0,2 kommer av vår momssats på 25% som man "lägger på" en varas pris ex moms och som matematiskt motsvarar 20%=0,2 av varans pris)
Ditt företag kan man då säga har betalt in 1100"-60"=1140" för bilen till leasingbolaget.
Du löser ut bilen för restvärdet =ger leasingbolaget 500" ink moms och får INTE lyfta moms på det. Sen säljer ditt företag den för 700" ink moms som är marknadsvärdet. Du behöver INTE leverera momsen på det heller då du inte fick lyfta den då du köpte bilen. Så kan man säga att ditt företags "kostnad" varit 1140"-700"=440". Hade vi i stället lyckats sätta/gissa restvärdet =exakt marknadsvärdet då leasingen tar slut. Hade vi bara fått lyfta moms 1100"-700"=400x1/2x0,2=40". Då hade alltså den verkliga kostnaden blivit 460" för ditt företag.
Där är alltså en av anledningarna till att man vill sätta restvärdet lägre än bedömt marknadsvärde vid leasingens slut. Den andra anledningen är att man gärna vill ha ett "överskott" att påbörja nästa leasing på som första förhöjd insats.
Då "framtida marknadsvärde" för elbilar inte är så lätt att bedöma så kan Skatteverket knappast klandra dig för att du är försiktigt och sättet ett lågt restvärde. Dock finns det "regler&riktlinjer hos Finansbolagen som gör att de inte vill gå med på hur lågt restvärde som helst.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
danni har helt rätt. Eftersom "ditt eget" bolag ganska säkert inte får lyfta hela momsen vid köpet, behöver du inte heller betala in någon moms på försäljningssumman. Har för mig att det finns beskrivet på Skatteverket.se om man läser på om företagsbilar eller var det nu stog?
Ska se om jag kan förklara matematiken med ett ex:
Du leasar bilen som kostar 1100" ink moms.
Restvärde vi leasingens slut 500" ink moms.
Du lyfter då 1/2 moms på alla leasingavgifter inklusive första förhöjd avgift. Som alltså är mellanskillnaden mellan bilpriset och restvärdet. 1100"-500"=600"x1/2x0,2=60" dvs du får igen 60" av Skatteverket. (0,2 kommer av vår momssats på 25% som man "lägger på" en varas pris ex moms och som matematiskt motsvarar 20%=0,2 av varans pris)
Ditt företag kan man då säga har betalt in 1100"-60"=1140" för bilen till leasingbolaget.
Du löser ut bilen för restvärdet =ger leasingbolaget 500" ink moms och får INTE lyfta moms på det. Sen säljer ditt företag den för 700" ink moms som är marknadsvärdet. Du behöver INTE leverera momsen på det heller då du inte fick lyfta den då du köpte bilen. Så kan man säga att ditt företags "kostnad" varit 1140"-700"=440". Hade vi i stället lyckats sätta/gissa restvärdet =exakt marknadsvärdet då leasingen tar slut. Hade vi vara fått lyfta moms 1100"-700"=400x1/2x0,2=40". Då hade alltså den verkliga kostnaden blivit 460" för ditt företag.
Där är alltså en av anledningarna till att man vill sätta restvärdet lägre än bedömt marknadsvärde vid leasingens slut. Den andra anledningen är att man gärna vill ha ett "överskott" att påbörja nästa leasing på som första förhöjd insats.
Då "framtida marknadsvärde" för elbilar inte är så lätt att bedöma så kan Skatteverket knappast klandra dig för att du är försiktigt och sättet ett lågt restvärde. Dock finns det "regler&riktlinjer hos Finansbolagen som gör att de inte vill gå med på hur lågt restvärde som helst.
Dina inlägg och ditt tålamod är beundransvärt. Det är inget försök till att vara rolig utan ett inlägg rakt från hjärtat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Bra förklarat av Leo. Den snabba förklaringen är att ett bolag som inte får lyfta moms när det köper en bil (av leasingbolaget) inte heller behöver betala in någon moms när det säljer av bilen. Den eventuella vinsten man gör räknas som vilken inkomst som helst och drar därmed upp resultatet och även bolagsskatten ifall resultatet är positivt.
nicklasandersson skrev:
Haft ett bra samtal med autoplan idag och restvärdesgarantin gäller. Verkar dessutom ha möjlighet att sälja den ändå efter leasingperioden om det blir vinst på det.
Vinterdäck och ev övriga tillbehör blir på faktura ex moms.
Hur har ni som leasar gjort med era beställningar? Har ni lagt ordern via eran inloggning för att sedan se den på MyTesla? Tyckte de pratade om att de skall beställa bilen...
Sent from my iPad using Tapatalk
Du vill verkligen, verkligen, verkligen ha bilen knuten till ditt egna MyTesla-konto. Annars kan du inte använda appen, få referrals, komma åt dokument som Tesla lägger upp, med mera.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Trådskaparen Nicklasandrsson och jag har PMat lite med varandra, iget konstigt med det. Men det visade sig att vi jobbar i samma bolag fast på olika kontor .....
eller "komma före" i Model 3 kön som befintlig Teslaägare
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Bra förklarat av Leo. Den snabba förklaringen är att ett bolag som inte får lyfta moms när det köper en bil (av leasingbolaget) inte heller behöver betala in någon moms när det säljer av bilen. Den eventuella vinsten man gör räknas som vilken inkomst som helst och drar därmed upp resultatet och även bolagsskatten ifall resultatet är positivt.
nicklasandersson skrev:
Haft ett bra samtal med autoplan idag och restvärdesgarantin gäller. Verkar dessutom ha möjlighet att sälja den ändå efter leasingperioden om det blir vinst på det.
Vinterdäck och ev övriga tillbehör blir på faktura ex moms.
Hur har ni som leasar gjort med era beställningar? Har ni lagt ordern via eran inloggning för att sedan se den på MyTesla? Tyckte de pratade om att de skall beställa bilen...
Sent from my iPad using Tapatalk
Du vill verkligen, verkligen, verkligen ha bilen knuten till ditt egna MyTesla-konto. Annars kan du inte använda appen, få referrals, komma åt dokument som Tesla lägger upp, med mera.
Men det kan han ändå. Det sköter ju DS. Jag fick min kopplad även om det var Sixt som skötte beställningen.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Trådskaparen Nicklasandrsson och jag har PMat lite med varandra, iget konstigt med det. Men det visade sig att vi jobbar i samma bolag fast på olika kontor .....
Glömde lägga till att "kortversionen" av matematiken är att 1/2 momslyftet är "värt" exakt 10% av skillnaden mellan bilpris och restvärde i leasingavtalet.
Då kan man enkelt räkna av detta på bilens pris.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Helt korrekt att det gäller när man räknar på finansiell leasing vi AB eller enskild firma där man själv är inblandad så att säga.
Vet inte riktigt hur Autoplans matematik ser ut, vilka regler DE har och vad de låter leasingtagaren få utav deras fördelar osv. Skiljer säkert mellan olika bolag också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tack för alla kloka svar och inlägg!
Har fått en bra kontakt på AutoPlan och en bra dialog. Netto jämfört med dagens XC70 blir 61 kr/mån till Teslans fördel. Ju mer jag kör ju mer sparar jag
Så det kan nog bli en hygglig affär ändå och som det skrevs i en annan tråd, restvärdet är säkerligen högre den dagen den skall säljas.
Sent from my iPad using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket