Vilka vinterdäck skall man välja?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka vinterdäck skall man välja?
Får min S60 RWD i nov/december så det är dags att lösa detta. Eftersom Tesla totalvägrar att leverera bilen på vinterdäck (om man inte köper en komplett extra sats av dem) blir det till att lösa detta. Lutar åt Goodyear. Alternativt Hakka 8 om jag tar dubbat.
Hur mycket slår egentligen rullmotsåndet? Här synes resultatet av det momentet. Det går förstås att räkna om skillnaden i förbrukning mot en skillnad i räckvidd på de olika däcken. Hur mycket kan det slå en nollgradig vinterdag?
Har kört Hakka R2 på min S85D och är mycket nöjd det däcket. Något svajigt och mjukt på torrt i varmare väderlek men totalt sätt mycket bra prestanda. Blir samma däck på min MX.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Mina Nokian dubbfria fungerar bra, men när man läser däcktest ska man helst veta om däcken kommer från tillverkaren eller om de är köpta av däckhandlare. Det händer att testdäck råkar vara något bättre än de som levereras till däckhandlare.
http://www.vibilagare.se/nyheter/nokian-erkanner-fusk
http://www.vibilagare.se/nyheter/nokian-erkanner-fusk
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kör på Pirelli sottozero 3 på 21" turbin, funkar hur bra som helst, ffa i mälardalen med mest barmark hela vintern. Körde också till fjällen utan problem.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Linusschon
- Teslaägare
Lånar tråden lite, är det någon som vet en bra däckfirma i sødra skåne som
lyfter bilen på rätt sätt och återførsäljare av teslas rekommenderade däck?
lyfter bilen på rätt sätt och återførsäljare av teslas rekommenderade däck?
Tesla Model S75
Tesla Model 3P
Tesla Model 3P
Fick bilen 5/2 -16 med Hakka (sommaren i bakluckan)så det blev bara ~250 mil på nästan vinterväg. Går kanon. Provocerade den på de isfläckar som fanns. Bästa vinterbil jag haft av alla ¨30!
X100 lev.14/8-18.
Håkantorp däck Löddeköpinge sa att dom hade haft inne flera Teslor.
Några rekommenderade däck just till Tesla vet jag inte om det finns.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Några rekommenderade däck just till Tesla vet jag inte om det finns.
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Beställde Nokian 8 dubbdäck idag, har kört R2 tidigare och tänkte testa med dubb denna vinter.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Mina Hakka 8 åker på imorrn.. Har en resa upp till Umeå nästa vecka och tänkte att jag nog skulle byta innan.. Minusgrader på kvällar och tidiga mornar i Umeå i slutet av oktober känns inte speciellt ovanligt..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Grymt nöjd med ljudnivån ,Continentals contisilent 21" så det är beställt samma variant som vinterdäck dubbade ska bli intressant och se om dämpningen i däcket kan ta bort en del dubb ljud
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Beställde Michelin X-Ice idag, efter cirka en minut idogt efterforskande på bythjul.com.
Jag orkar sällan engagera mig mer...
Får se om det blir bra, får återkomma i frågan!
Jag orkar sällan engagera mig mer...

Får se om det blir bra, får återkomma i frågan!
Ska du ha 21" dubbdäck? Visste inte ens att det finnsinCup1 skrev:Grymt nöjd med ljudnivån ,Continentals contisilent 21" så det är beställt samma variant som vinterdäck dubbade ska bli intressant och se om dämpningen i däcket kan ta bort en del dubb ljud

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag fick mina Hakka R2 monterade idag. Det var roligt, eftersom jag gjorde det på bilia, som annars bara säljer Volvo och annat gammeldags. De hade aldrig en Tesla inne och visste ingenting om hur man lyfter den. Jag fick stå på mig ganska envist att inte lyfta bilen någon annanstans än i lyftpunkterna. Det resulterade i att de fick använda vanlig garagedomkraft. Ena lyften kunde inte nå lyftpunkterna, andra lyften orkade inte lyfta Teslan.
Däcken är ju extremt mjuka. De går betydligt tystare än sommardäcken, men greppet på våt väg är kasst just nu. Måste bero på att temperaturen låg runt 9 grader idag. Det gick nästan inte att acca som man är van vid. Bakhjulen släppte omgående. Nu får man ta det lite vackert tills våren bjuder in till nya äventyr.

Däcken är ju extremt mjuka. De går betydligt tystare än sommardäcken, men greppet på våt väg är kasst just nu. Måste bero på att temperaturen låg runt 9 grader idag. Det gick nästan inte att acca som man är van vid. Bakhjulen släppte omgående. Nu får man ta det lite vackert tills våren bjuder in till nya äventyr.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
körde med nokias kontinental vintergummin WR för 10? år sedan, nån som provat de nyaste wr a4 ?, kör med pirelli sottozero nu, de är helt ok även på is
ms 76132 "Eleamore"
Man blir ju lite tveksam till hakkas odubbade efter alla kommentarer om deras förmåga vid plusgrader. Någon som provat både hakka r2 och pirelli sottozero? Vilka skulle ni välja om ni bodde i södra Sverige och saknade fyrhjulsdrift?
kört hakka r dvs däcket före r2 på volvo s80, och då är sottozero 2 på p85d bättre, finns sotto 3 nu
ms 76132 "Eleamore"
Nej otydlig info! jag ska ha 19" contisilent visste inte heller att dom fanns hade beställt hakka när däck verkstan ringde o fråga om jag inte ville ha samma dämpade som sommar däcken då han fått info från conti att det fannsHelectriC skrev:Ska du ha 21" dubbdäck? Visste inte ens att det finnsinCup1 skrev:Grymt nöjd med ljudnivån ,Continentals contisilent 21" så det är beställt samma variant som vinterdäck dubbade ska bli intressant och se om dämpningen i däcket kan ta bort en del dubb ljudeller ska du ha 19"? I så fall är det nytt för mig att ContiSilent finns till vinterdäck?
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
- Elektrokungen
- Teslaägare
Satte på Sottozero 3 i måndags efter att ha slitit ut R2:orna på en vintersäsong... Mycket behagligare i plusgrader.... Får se när det blir kallt...Jonas77 skrev:Man blir ju lite tveksam till hakkas odubbade efter alla kommentarer om deras förmåga vid plusgrader. Någon som provat både hakka r2 och pirelli sottozero? Vilka skulle ni välja om ni bodde i södra Sverige och saknade fyrhjulsdrift?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Lagt på vinterdäck nu och det blev Nokian Hakkapeliitta r2.
Köpte däcken hos Bilia Däckcenter i Malmö och de fick också skifta däcken på bilen.
De gjorde en bra research innan jag kom med bilen och de hade också ringt Tesla för att säkerställa att blir korrekt med skiftet.
Kom dit och körde upp på rampen men innan de hissade upp bilen så var det tre man på plats för att se att det blev korrekt gjort.
Mycket nöjd med arbetet och kan verkligen rekommendera Bilia Däckcenter Jägersro.
Köpte däcken hos Bilia Däckcenter i Malmö och de fick också skifta däcken på bilen.
De gjorde en bra research innan jag kom med bilen och de hade också ringt Tesla för att säkerställa att blir korrekt med skiftet.
Kom dit och körde upp på rampen men innan de hissade upp bilen så var det tre man på plats för att se att det blev korrekt gjort.
Mycket nöjd med arbetet och kan verkligen rekommendera Bilia Däckcenter Jägersro.
Tesla Model Y
"Bästa vinterbil" någonsin, oavsett vinterhjul verkar det som. Tesla 4wd verkar vara outstanding på vintern. Jag ser ingen som är missnöjd med sina vinterhjul oavsett märke. 2wd ställer väl lite andra krav antar jag.far1far2 skrev:Fick bilen 5/2 -16 med Hakka (sommaren i bakluckan)så det blev bara ~250 mil på nästan vinterväg. Går kanon. Provocerade den på de isfläckar som fanns. Bästa vinterbil jag haft av alla ¨30!
Jag körde förra vintern på Michelin som levererades med bilen. De funkade alldeles utmärkt. "Lite ostadiga över 150 km/t" skrev någon i forumet förra vintern!

De åker på på måndag och jag ser fram mot lite lugnare körning!
Slalomåkare Stig Strand testade en gång utförsskidor i DN. Han rekommenderade de mest avancerade skidorna till nybörjare! "Nybörjare behöver de bästa grejorna som hjälp, en tävlingsåkare kan åka friåkning på vad som helst" var kommentaren. Det är nog något liknande med Teslan. Gott omdöme och vinterhjul, oavsett märke, på en Tesla räcker långt.
Pris och förväntad livslängd på däcken kommer nog att vara avgörande för mig nästa gång. Bilen klarar sig säkert bra med vad som helst.
Model S P85D,
Nu är vintersulorna påväg att hoppa på bilen (Hakka R2) Bakdäcken behövs bytas dom är helt slut synd att jag missade det i våras. Ja det är en kloss på gaffeln så inte batteriet skadas 

Schysst domkraft!jjmaskin skrev:Nu är vintersulorna påväg att hoppa på bilen (Hakka R2) Bakdäcken behövs bytas dom är helt slut synd att jag missade det i våras. Ja det är en kloss på gaffeln så inte batteriet skadas
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Batteridrivenbylund skrev:Schysst domkraft!jjmaskin skrev:Nu är vintersulorna påväg att hoppa på bilen (Hakka R2) Bakdäcken behövs bytas dom är helt slut synd att jag missade det i våras. Ja det är en kloss på gaffeln så inte batteriet skadas

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Självklart !!!Nicke Nyfiken skrev:Batteridrivenbylund skrev:Schysst domkraft!jjmaskin skrev:Nu är vintersulorna påväg att hoppa på bilen (Hakka R2) Bakdäcken behövs bytas dom är helt slut synd att jag missade det i våras. Ja det är en kloss på gaffeln så inte batteriet skadas![]()
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja ska man lyfta bilen så ska man givetvis göra det med Stil(l)jjmaskin skrev:Självklart !!!Nicke Nyfiken skrev:Batteridrivenbylund skrev:Schysst domkraft!jjmaskin skrev:Nu är vintersulorna påväg att hoppa på bilen (Hakka R2) Bakdäcken behövs bytas dom är helt slut synd att jag missade det i våras. Ja det är en kloss på gaffeln så inte batteriet skadas![]()

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015