Prishöjning imorgon måndag 3/10

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Prishöjning imorgon måndag 3/10

Inlägg av Remuz »

Svenska sidan funkar, inga ändringar i pris
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Inga ändringar på den norska heller.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Den kanske ska aktiveras i samband med Q3. Kommer den i dag innan NY-börsen öppnar?

Update. Det dröjer en månad tydligen med siffrorna normalt
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
Den kanske ska aktiveras i samband med Q3. Kommer den i dag innan NY-börsen öppnar?
Leveranserna för q3 har redan rapporterats och resultatet för kvartalet brukar presenteras lite mer än en månad efter slutet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Monday is the new Thursday? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Monday is the new Thursday? :D
Måndagar är för negativa nyheter, torsdagar för goodies.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Börjar bli lite vargen kommer över de här prishöjningarna. Nu satt jag hela kvällen igår och resonerade fram och tillbaka och var stressad lite i onödan. Men det var kanske bra för vi kom fram till att det var lite för mycket pengar för en bil med många kompromisser.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

... tydligen uppskjutet till på fredag... dock oklart vilken fredag. :lol:
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Det här börjar verkligen bli löjligt. En sak om det är lösa rykten som inte visar sig stämma, men vi är ju många som fått det bekräftat av olika säljare. Tydligt att de har fått klartecken att berätta för kunder att höjning är på g för att knuffa folk över tröskeln.

Säljarna vi talat med är säkert oskyldiga. Bara medvetet förda bakom ljuset från någon högre upp. Men fult säljknep är vad det är, och leder i förlängningen till att man inte litar på vad personalen på Tesla säger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Håller med. Trist. Hatar pushiga saker. Speciellt dyra.

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Jag tycker inte bilen är riktigt värd vad den kostar idag. Jag köpte en ganska välutrustad ny s60 och fick ändå betala 850k
Anledningen att jag köpte den ändå är ju nog som många andra att det finns inga alternativ till Tesla idag.
Autopilot, skärmen, tekniken (autopark) helt fantastiskt. Men passform, finish är ganska dålig och bör inte vara så på en sån dyr bil.

Många jag pratar med blir förvånade att den kostar så mycket och jag har ändå snikmodellen.
3 st har gissat på 600.000:-

Tror dom gör bort sig om dom höjer mer..

Det känns också att dom prishöjer varje ny modelländring som kommer..

Jag skulle aldrig köpa en p100d för 1.7 miljoner..
Skillnaden på min bil är ju bara räckvidd och 0-100. Galet..

(Men en 90D hade suttit fint :-)

Tror faktiskt att jag kommer byta denna mot en välutrustad model 3 om räckvidd, autopilot, skärm är lika bra som på min model s, då
den känns som en mer rimlig prisnivå för en riktigt bra och fin elbil. (500kkr)

Nä det krävs snarare en prissänkning..
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

jos32 skrev:
Jag tycker inte bilen är riktigt värd vad den kostar idag. Jag köpte en ganska välutrustad ny s60 och fick ändå betala 850k
Anledningen att jag köpte den ändå är ju nog som många andra att det finns inga alternativ till Tesla idag.
Autopilot, skärmen, tekniken (autopark) helt fantastiskt. Men passform, finish är ganska dålig och bör inte vara så på en sån dyr bil.

Många jag pratar med blir förvånade att den kostar så mycket och jag har ändå snikmodellen.
3 st har gissat på 600.000:-

Tror dom gör bort sig om dom höjer mer..

Det känns också att dom prishöjer varje ny modelländring som kommer..

Jag skulle aldrig köpa en p100d för 1.7 miljoner..
Skillnaden på min bil är ju bara räckvidd och 0-100. Galet..

(Men en 90D hade suttit fint :-)

Tror faktiskt att jag kommer byta denna mot en välutrustad model 3 om räckvidd, autopilot, skärm är lika bra som på min model s, då
den känns som en mer rimlig prisnivå för en riktigt bra och fin elbil. (500kkr)

Nä det krävs snarare en prissänkning..
Räkna med att du kan köra mycket längre än med en vanlig fossil. Räkna in de tiotusentals liter drivmedel som du och miljön slipper belastas med. Jämför fordonsskatten med en diesel. Strunta i service och njut av livet med en Tesla. Betänk också att korrosionsproblem på en Model S är i princip obefintliga på grund av aluminiumkarossen jämfört med Model 3's stålkaross. Värdeminskningen för en MS blir på grund av karossmaterialet sannolikt inte högre på MS än på M3. Lägg till detta gratisladdning på på SuC som M3 saknar. Över tid vinner MS kostnadskalkylen tror jag faktiskt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Alfred skrev:
Det här börjar verkligen bli löjligt. En sak om det är lösa rykten som inte visar sig stämma, men vi är ju många som fått det bekräftat av olika säljare. Tydligt att de har fått klartecken att berätta för kunder att höjning är på g för att knuffa folk över tröskeln.

Säljarna vi talat med är säkert oskyldiga. Bara medvetet förda bakom ljuset från någon högre upp. Men fult säljknep är vad det är, och leder i förlängningen till att man inte litar på vad personalen på Tesla säger.
Ja, när säljaren försöker pusha ett köp på en miljon över en helg då slår min hjärna bakut och jag tackar nej. Så effekten hos mig blir omvänd.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Samma effekt hos mig. Var nära en X60D, men det pushades galet. Nästan som mäklare i Stockholm.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Beställ nu och avbeställ senare om ni ångrar er. Sannolikt spar ni 10-30 tkr på detta om ni inte ångrar beställningen. Jag har köpt 2 st MS och båda gångarna har jag själv gjort affaren på nätet. "Säljarna" har bara hjälpt mig med information och provkörning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej så funkar det/jag inte. Innan jag lägger en beställning på något så här dyrt vill jag ha klart med allt. Jag vill alltså ha offert på min inbytesbil, godkänd finansiering osv osv. Jag köper inte på impuls!
Vad de borde göra, som andra seriösa företag, är att lämna en offert som gäller under tex 30 dagar. I offerten ska den totala finansieringen synas och vara tydlig, tex inbytespriser.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Svårt att tacka nej till dessa kanonaffärer man kan göra vid kvartalsavslut. :D
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

LarsL skrev:
Nej så funkar det/jag inte. Innan jag lägger en beställning på något så här dyrt vill jag ha klart med allt. Jag vill alltså ha offert på min inbytesbil, godkänd finansiering osv osv. Jag köper inte på impuls!
Vad de borde göra, som andra seriösa företag, är att lämna en offert som gäller under tex 30 dagar. I offerten ska den totala finansieringen synas och vara tydlig, tex inbytespriser.
Varför tycker du att det blir impuls? Finansieringen kan du väl få godkänd när du vill? Bara att fråga valfritt leasingbolag eller Tesla/DNB vad de erbjuder ditt företag/arbetsgivare. Vad din inbytesbil är värd måste vara ganska lätt att ta reda på via KVD/Bilpriser.se/Blocket med +/-20 tsek och dessutom har du 14 dagar på dig att utvärdera en "offert" som skapas när du skickar beställa på Tesla.com tills du måste bestämma dig slutgiltigt.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Delta skrev:
Beställ nu och avbeställ senare om ni ångrar er. Sannolikt spar ni 10-30 tkr på detta om ni inte ångrar beställningen. Jag har köpt 2 st MS och båda gångarna har jag själv gjort affaren på nätet. "Säljarna" har bara hjälpt mig med information och provkörning.
Min första kontakt med "säljarna" på Tesla var i somras när jag fick provköra Model X i Mölndal. Då hade jag lagt en reservation nästan 2 år tidigare, lagt en beställning drygt 4 månader tidigare och hade läst på forumet och bilens manual så några frågor hade jag inte direkt till "säljarna".

Även ifall själva förfarandet i Design Studion kan vara på impuls så har man ändå två veckors betänketid där man kan fundera över konfiguration, finansiering och vad man skall göra med sin gamla bil. Det är oftast mer tid än när man köper hus.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Jag har också svårt att förstå hur de ska kunna upprätthålla försäljningen om de de höjer priserna ifall det inte sker i samband med att de släpper något nytt godis.
Normala för modellserier är ju att de blir billigare med tiden för att upprätthålla konkurrenskraften. Nu börjar konkurrensen närma sig även om det främst är från deras egen model 3. Hade jag vetat att den kom nästa år så hade jag väntat. Nu känns två-tre år för länge så jag slantade upp och ser det som sponsring av teknikutveckling mot att jag redan nu kan åka elbil utan behov av extrabil. Blir med bred marginal bli dyraste bilinnehavet jag haft.

Snart kommer den dagen då 3 är inom räckhåll och då har jag svårt att motivera prisskillnaden. Att den är mindre och har drag skulle mycket väl kunna få mig att välja den även om priset vore detsamma. Det enda logiska är att sänka priserna på S eller introducera nya features.

Att de inte lämnar offerter som andra tycker jag försvaras av att de haft en väldigt konsekvent prissättning (som för all del nyss börjat svaja) och man dessutom har två veckor på sig att fundera från man tryckt köp. Det är ju fullt jämförbart med att få en offert som varar i 14 dagar och man ser priset direkt istället för att hålla på och diskutera olika rabatter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, fast en offert där du ligger ute med 17000kr...

Det normala är ju att valutasäkra sina priser så att man kan hålla samma under en längre tid. Tjata om prishöjningar titt som tätt utan att de kommer ger ett virrigt intryck.

Jag kanske avvaktar sjunkande dollar istället? Hur gör de då? Och vad händer med andrahandsvärdet om du köpt på fel sida?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

LarsL skrev:
Jo, fast en offert där du ligger ute med 17000kr...
Hmm, ja just det. Den aspekten hade jag glömt. Samtidigt är det kanske inte orimligt när man ändå är så nära köp, man har ju förhoppningsvis redan tagit en stor del av beslutet när man trycker köp. Hos andra bilhandlare har man ofta inte så mycket alls att ta ställning till innan man har fått offerten. Jag tycker absolut inte det är ok att hetsa med ogrundade hot om prishöjningar men i övrigt får jag nog säga att jag föredrar Teslas sätt.
LarsL skrev:
Jag kanske avvaktar sjunkande dollar istället? Hur gör de då? Och vad händer med andrahandsvärdet om du köpt på fel sida?
Andrahandsvärdet över tiden känns omöjligt att gissa i vilket fall på de här bilarna. Restvärdesgarantin gör onekligen kalkylen lite enklare på värstafallsscenariot.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Utan att ha något som helst torrt på fötterna så tror jag personligen i alla fall att Tesla skulle höja sina priser i Europa på grund av höjda dollarkursen men avstod från det för att kunna få in ordrar. De vet ju själva att höjer de priset blir det färre kunder och just nu vill de få in så många kunder som möjligt. Att inte anpassa priset efter rådande dollarkurs blir ett slags rabatt - i ett företag som avskyr ordet "rabatt". De har fördröjt prisjusteringen så länge de kunde men förr eller senare måste det ju ske.

Tesla Motors brukar justera sina priser ungefär varje kvartal. Priserna är desamma i dollar, men de lokala priserna i lokala valutorna följer dollarkursens utvekling. Går dollarn upp följer bilarnas priser efter, går dollarn ner minskar priserna. De senaste tre åren har dollarn gått upp hela tiden, så Model S priserna i kronor gjorde också det. I våras sjönk dollarpriset och då sänkte även Tesla sina priser. Sedan dess har dollarkursen gått upp igen - man behöver inte vara rymdfysiker för att räkna ut vad som ska hända med priset.

Inte första gången i ett företags historia som en avdelning vill höja priset på en vara men en annan stretar efter för att kunna sälja mer.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Enligt flera källor så är Elon inte riktigt nöjd hur "organisationen" hanterade önskan om fler leveranser i Q3. Blev kanske lite för mycket rabatter på vissa ställen. Han pratar om att INGA felfria OANVÄNDA bilar ska få rabatter osv. http://fortune.com/2016/09/29/elon-musk-discounts/

Sen tror jag kanske att det varit samma sak med den aviserade prishöjningen. Tror man velat "förvarna" om den till kunder som "är på väg att köpa" för att undvika framtida missnöje på de som inte "hann med" innan prishöjningen osv.

Så det är kanske mest ett tecken på en "omogen/ny" organisation där inte rutiner/flöden för information hur man gör osv. Sen kanske Elon själv är "nyckernas" mästare i att ändra saker hela tiden...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har två kollegor som blivit lite pushade och nu har de inte höjt. Tycker att det är dåligt och skäms lite över mitt favoföretag tesla...
Skriv svar