Vad händer när orderboken sinar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Vad händer när orderboken sinar

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
De "måste" skaffa sig en fabrik inne i EU för vi kan inte ha de här prissvängningarna pga dollarkursen med Model 3. Tror inte folk i allmänhet accepterar det, särskilt inte om det svänger upp och ned.
Fast Tesla kan ju förvisso välja att ta valutarisken själva istället. Det som skiljer mellan tillverkning i EU eller USA rent valutamässigt är ju främst lönen till de anställda. Kilopriset på aluminium t ex är ju liknande oavsett var fabriken ligger.

Vinsterna med tillverkning i EU är framförallt logistik och möjligen mindre tull. Särskilt på komponenter som tillverkas här, skulle jag tro.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elon pratar ju om att på sikt så kanske Gigafactory producerar mer Powerwall batterier än till bilar.
Skulle det bli en dip på försäljningen av S och X innan 3 tar fart, kan de ju sälja lite batterier till andra.
Känns som batteriköparna står i kö nu och är lite desperata, priset spelar mindre roll.

Har dock svårt att se att Tesla skulle få problem att sälja bilar.

De som VERKLIGEN har problem är fossilbils tillverkarna.
Panik har ju tex Toyota som chocksänker priset med 15%.

The regular Prius - the one that doesn't plug in - has base price of $25,550. Looking in last Saturday's paper at a random Toyota dealer advertisement, they advertised that all Prius models are being sold at $3,900 below sticker. That means $21,650 net, for a regular Prius.
http://seekingalpha.com/article/4010423 ... &dr=1#alt1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Orderboken har inte sinat, de har bara äntligen kommit ikapp lite på ordrarna. De levererade rekordmycket bilar Q3.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

jtesla skrev:
Det finns ju naturligtvis lite olika sätt Tesla kan hantera en minskning av efterfrågan på S och X.

Jag tänker att de kan börja göra reklam? Införa rabatter och gruppköp (tex till stora företag)
Tidigare så har ju Tesla konsekvent och strategiskt inte gjort som andra tillverkare. Blir de tvingade att börja med liknande nu?
De skulle ju också kunna komma igång med produktionen av Modell 3 tidigare. Men det kanske är svårt?

Vilka andra metoder tror ni Tesla kan tänka sig att göra?
Ny marknader och expandera i Kina. Men även om det kanske inte gäller Fremont så mycket så kan Tesla Energy vara på väg att slå genom taket 2017 med powerpack 2.0 och solar roof. Har man väldigt hög produktion i Nevada och det dippar lite i Cali så kanske dom gör ett 60-trick med 90-batterier rent av.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jag gissar att de har optimerat både tillverknings- och inköpsprocesserna så mycket att de helt enkelt kan leverera mer, snabbare än nya order kommer in. Detta tror jag är en nödvändighet för att kunna leverera alla modell 3 när den produktionen startar. I mitt tycke är den viktigare frågan hur efterfrågan på nya bilar i allmänhet kommer utvecklas de kommande åren. En nedgång i ekonomin kan bli förödande för ett företag som så väl förbereder sig för riktig masstillverkning. Och vad en nedgång i ekonomin faktiskt innebär, dvs var den sker, vad som orsakar den och hur den påverkar andra ekonomier - det är vad vi betalar analytiker för att misslyckas att förutspå. Det är någonstans från det hållet jag försöker analysera Tesla, inte utifrån deras orderböcker, eftersom jag är säker på att 1) i en god ekonomi ligger de bättre till än alla andra, och 2) i en dålig ekonomi har de produkter och produktionskapacitet att leverera till höga marginaler (läs: dyra bilar) och produkter som är mer attraktiva än konkurrenterna.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

boreno skrev:
Jag gissar att de har optimerat både tillverknings- och inköpsprocesserna så mycket att de helt enkelt kan leverera mer, snabbare än nya order kommer in. Detta tror jag är en nödvändighet för att kunna leverera alla modell 3 när den produktionen startar. I mitt tycke är den viktigare frågan hur efterfrågan på nya bilar i allmänhet kommer utvecklas de kommande åren. En nedgång i ekonomin kan bli förödande för ett företag som så väl förbereder sig för riktig masstillverkning. Och vad en nedgång i ekonomin faktiskt innebär, dvs var den sker, vad som orsakar den och hur den påverkar andra ekonomier - det är vad vi betalar analytiker för att misslyckas att förutspå. Det är någonstans från det hållet jag försöker analysera Tesla, inte utifrån deras orderböcker, eftersom jag är säker på att 1) i en god ekonomi ligger de bättre till än alla andra, och 2) i en dålig ekonomi har de produkter och produktionskapacitet att leverera till höga marginaler (läs: dyra bilar) och produkter som är mer attraktiva än konkurrenterna.
Absolut. Första bilen levererades 2012. Det är bara 4 år sen! Inkörningen är väl färdig kantänka. Kan inte se att det skulle vara nån varningsklocka att dom börjar få flyt!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Får inget medhåll i min analys/oro här på forumet i alla fall ;-)
Jag hoppas ni har rätt och jag funderar i onödan. Det lär väl visa sig framåt Q1/Q2 2017.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Ända sedan Tesla startade har man oroat sig för att dom inte ska få upp produktionshastigheten. När dom väl får det oroar man sig för att dom inte får in beställningar så det räcker. Vill man oroa sig hittar man alltid nåt.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

jtesla skrev:
Jag hoppas ni har rätt och jag funderar i onödan.
Man funderar aldrig i onödan (om man inte drar ut på det och "funderar" på att köpa elbil, så klart. Amen).

Jag tackar i alla fall för dina funderingar på forumet. De fick mig att...
...fundera.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

När jag beställde i augusti fara året så gick bilen i produktion ca 3 veckor efter.
Det som tar lång tid är transporten till Europa.
Transporten verkar gå fortare nu
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag beställde i september och får den i februari /mars.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50

Inlägg av vigge50 »

I kvartalsrapporten för andra kvartalet förra året står det två intressanta saker.
At the beginning of Q2, we had very few Model X test drive cars in our stores and no refreshed Model S vehicles. Despite not having the refreshed Model S in stores for the full quarter, and not until June for international markets, Model S orders increased year over year. With the addition of Model X orders, total Q2 net new vehicle orders rose 67% from a year ago.
Och
We exited Q2 consistently producing nearly 2,000 vehicles per week and our total Q2 production of 18,345 vehicles constituted a new quarterly production record, up 18% from Q1 and up 43% from Q2 last year.
Om antal reservationer under andra kvartalet i år ökade mer än vad produktionen ökade borde de tyda på att orderboken fylls ut och det ska bli intressant och se hur siffrorna ser ut för tredje kvartalet, har antalet ordrar ökat mer eller mindre än produktionen?
Skriv svar