Personligen ser hela grejen med självkörande bilar som att det kommit alldeles för tidigt. Är själv helt ointresserad då jag kan tycka att det är rätt kul att köra bil emellanåt. Dessutom litar jag inte fullt ut på att det verkligen fungerar i alla lägen. Om jag ändå måste sitta med och vara uppmärksam, vari ligger vinsten med en självkörande bil? Jag kan ju fortfarande inte sitta och surfa med laptopen i knät och strunta fullständigt i trafiken.
+1
För de pengar det kostar att uppgradera till att bara åka med finns ju ett alternativ: taxi.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jag tvekar inte en sekund på att själva tekniken att hantera olika situationer går att lösa fullt ut vad det lider.
Jag tror att den stora utmaningen kommer att bli de etiska frågeställningar som kan uppstå. Om t.ex valet står mellan att köra över ett barn som irrat ut i vägen eller väja in i en bropelare, vad skall bilen välja...?
Jag har svårt att se att inte någon i bilen måste agera ansvarig ifall inte bilen är tom (om bilen är tom i exemplet ovan så är valet enkelt). Detta skulle innebära att man inte kan sitta i baksätet och dricka skumpa på väg hem från krogen.
Spot on. De etiska reglerna som byggs in i bilen... vem är det som designar dem bestämmer vad som är okej? Elon? Donald Trump? FN?
Det är en väldigt intressant fråga som är tillämplig på egentligen all tillämpning av artificiell intelligens och robotar. Kommer mjukvarutillverkarna behöva skaffa en sorts fornell "rättvisecertifiering"? Dröjer väl inte så länge innan det dyker upp robotar som går brottslighetens ärenden heller...
Dessutom är ju som sagt lagstiftningen inte på långa vägar klar så föraren är ansvarig under överskådlig framtid.
I grunden tror jag att tekniken kommer tjäna oss väl och i grunden förändra vårt samhälle igen. Det kommer dock kräva att vi tänker till på allvar.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Varför inte introducera en standard där alla bilar har en sändare och mottagare där dom kommunicerar sin hastighet och acceleration. Det skulle ju förenkla modellen vid beslut som omfattar fler fordon.
Det är ju lite på gång åt det hållet med t.ex. http://feber.se/bil/art/355775/volvos_b ... mmunicera/. Nu ska det väl "bara" till att standardisera kommunikationen. Är problematiken inte rätt lik den som flyg/båt-trafiken löst sedan länge (med Håkan Lans tekniken?)?
Tro också att det är lagstiftningen som kommer att vara det som tar tid i detta. Men också den moraliska frågan vad bilen skall sikta på vid händelse av en olycka, Skal bilen köra på den älde damen på övergångsstället eller den unga killen som sneddar olagligt tvärsöver gatan eller in i ett betong fundamentet som kanske skadar föraren och bilen mest.
Tänker också på den debat som är nu kring fotoförbud från drönare, om man har en Tesla med 8 st kameror som filmar i 360 grader runt bilen, beöver man tillstånd från Länstyrelsen då för att man beriver kameraövervakning?
Jag säger såhär:
Teslan är bästa bilen jag någonsin kört. Den är hur rolig som helst, den är snabb men ändå lättkörd. Det är en fröjd varje gång jag sätter mig bakom ratten. Jag hittar på anledningar för att få köra bil. Jag får abstinens när jag inte har kört Teslan någon dag.
Varför i h**e skulle jag ens överväga att låta en datorj**vel köra istället?! Jag fattar inte grejen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det kommer väl att gå i etapper, först alltid en förare med och alert (som nu) sedan helt självkörande på vissa vägar och vissa tider och kanske vissa hastigheter. Om det går bra släpper samhället rädslan för det nya rätt så snabbt.
Lite som att betala räkningarna på nätet eller ha all sin musik i molnet istället för cd. Mycket skepcism i början men förvånansvärt snabbt så kommer även late adopters och laggards in i matchen och vips är det en självklarhet.
En stor skillnad är såklart att folk med största sannorlikhet kommer att dö i AP-olyckor. Men politiker är ju rätt bra på att räkna på bortfall (dvs antal döda) vs kostnad. Det görs ju hela tiden när man vet att folk dör en viss olycksdrabbad vägsträcka eller en helikopterambulans blir för dyr i ett område. Så med en viss budget försöker man bara rädda så många som möjligt. Och överlever dubbelt så många helt plötsligt så talar ju statsen ett tydligt språk för AP i dom här samtalsrummen.
Helt klart är iallafall att det kommer hända mer inom bilindustrin dom närmsta 5-6 åren än det gjort dom senaste 50-60 åren. Spännande att se vilka bolag som förtfarande har skylten på fabriken tänd om 10 år.
Verkligen. Ford, BMW, Audi & VW har ju hyfsat nyligen deklarerat att de skall sluta sälja bilar och börja sälja "mobilitet". Den omställningen är kopiös för en stålböjar-firma.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag (Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP (Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Jag tror att det dröjer minst 3 år innan ett generellt godkännande finns för självkörande bilar. Möjligtvis att man får köra på vissa Vägar/områden men inte överallt.
Nu när Tesla med Fleet learning, tyskarna med Here 360, Volvo mfl kommer med moln tjänster, så tror jag även att staten kommer att sända trafikinformation till bilar om tex olyckor, vägarbete mm.
Tror att säkerhetskraven blir större, du måste ha "Safe drive" knappen intryck, då kan du inte köra för fort, accelerera/bromsa (i onödan) för fort, vingla på, minst 3 sekunder till framförvarande fordon, köra om kan du nästan glömma...
Bilen blir som en hiss, tar dig från A till B, men kul är det inte...
Så njut medans du kan köra själv, snart är det rejält inskränkt...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det blir kanske nya rutiner när det gäller avspärrningar vid t ex olyckor och vägarbeten. Kanske kommer autonoma bilar ha en utvändig knapp för att påkalla ägarens / tillverkarens uppmärksamhet så att man kan fjärrstyra den med hjälp av kamerorna när man kommer i ett krångligt läge. Det som jag tror kommer att ta längst tid att få fungera är när bilen måste bryta mot regler. T ex att inte respektera väjningsplikt mot långtradare som står och vantar på att få svänga där den står i vägen i en trång korsning. Eller att den tillfälligt måste köra upp på trottoaren för att släppa fram utryckningsfordon i en trafikstockning.
På den artificiell intelligens-kurs jag precis gick pratade man om att lägga upp reglerna på ett sådant sätt att bilen utför sin uppgift samtidigt som den försöker undvika att bryta mot regler. Man kan ge minuspoäng för att korsa en heldragen linje ut i mötande fil, vilket gör att bilen bara gör det när det finns mycket att vinna på det, om det t ex finns något som blockerar den egna filen, men man förbjuder det inte. Sedan får man ge algoritmerna bra prio på sina uppgifter. Det kan t ex vara bättre att låta folk överleva med hös sannolikhet än att komma i tid till destinationen med hög sannolikhet. På samma sätt kan man prioritera framkomlighet för utryckningsfordon högt. Det kan ta ett tag att komma fram till rätt balans mellan olika prioriteter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det blir kanske nya rutiner när det gäller avspärrningar vid t ex olyckor och vägarbeten. Kanske kommer autonoma bilar ha en utvändig knapp för att påkalla ägarens / tillverkarens uppmärksamhet så att man kan fjärrstyra den med hjälp av kamerorna när man kommer i ett krångligt läge. Det som jag tror kommer att ta längst tid att få fungera är när bilen måste bryta mot regler. T ex att inte respektera väjningsplikt mot långtradare som står och vantar på att få svänga där den står i vägen i en trång korsning. Eller att den tillfälligt måste köra upp på trottoaren för att släppa fram utryckningsfordon i en trafikstockning.
Vägarbeten tror jag inte är några problem, det har Nvidia redan visat. Kolla 0:55 i denna videon.
När samhället kan kommunicera med bilarna via molnet, då kan ju utryckningsfordon påkalla "Make way" så att alla bilar flyttar sig vid behov.
Jag tror också att vi kommer se central styrning av fordon, inte bara för framkomlighet för utryckningsfordon, men för allmänt bättre framkomlighet. Det är lättare att centralt optimera trafikflödet och tilldela slottar till bilar att köra på, än att varje fordon försöker optimera sin egen framkomlighet.
Det kan vara så att i rusningstrafik kan man få vänta lite innan man åker. Och det är nog i så fall ofta bättre att veta att man kan åka om 15 minuter, snarare än att sätta sig i bilen direkt och det tar 15 minuter extra p g a köer.
Många problem blir extra svåra p g a en blandning mellan självkörande och självkörda fordon. Därför tror jag att fler och fler filer och eller hela vägar kommer att spärras för fordon som körs av en förare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag säger såhär:
Teslan är bästa bilen jag någonsin kört. Den är hur rolig som helst, den är snabb men ändå lättkörd. Det är en fröjd varje gång jag sätter mig bakom ratten. Jag hittar på anledningar för att få köra bil. Jag får abstinens när jag inte har kört Teslan någon dag.
Varför i h**e skulle jag ens överväga att låta en datorj**vel köra istället?! Jag fattar inte grejen.
Jag tycker också att min MS är en fantstiskt rolig bil att köra. När tillfälle till aktiv körning bjuds...
T.ex ensam på en slingrande väg i öppet landskap med god uppsikt. Då vill jag köra/pressa bilen själv
DÄREMOT så är det måttligt skoj att nöta motorväg.
Då är det mycket trevligare att slå på APn så att man kan slappna av och släppa huvudfokus från vägen och istället titta på omgivningen.
Sen är det en säkerhetsfråga. Jag körde Kungsbacka Sthlm ToR (100 mil) över dagen nu i veckan. Kan säga att det var otroligt skönt att slippa tokfokusera på en mörk väg framåt småtimmarna
Jag säger såhär:
Jag tycker också att min MS är en fantstiskt rolig bil att köra. När tillfälle till aktiv körning bjuds...
T.ex ensam på en slingrande väg i öppet landskap med god uppsikt. Då vill jag köra/pressa bilen själv
DÄREMOT så är det måttligt skoj att nöta motorväg.
Då är det mycket trevligare att slå på APn så att man kan slappna av och släppa huvudfokus från vägen och istället titta på omgivningen.
Sen är det en säkerhetsfråga. Jag körde Kungsbacka Sthlm ToR (100 mil) över dagen nu i veckan. Kan säga att det var otroligt skönt att slippa tokfokusera på en mörk väg framåt småtimmarna
Håller med! Och som svar på trådskaparens fråga Nej! Jag avvaktar (antagligen flera år) skulle man kunna säga.............
Självklart kommer jag låta bilen köra så mycket som möjligt. Precis som med autopiloten märker man i vilka situationer (och till och med sträckor) som det lämpar sig och när man kan lita på det. Att direkt när man första gången får bilen sätta sig i baksätet och säga till bilen att köra till Barcelona är kanske inte rätt approach, utan att sätta sig och hålla uppsikt ifall något går fel. Om det sedan inte gjort det på 500 mil och man märker att bilen reagerar som man vill i oförutsedda situationer så ser jag inte varför man inte skall låta bilen köra helt själv.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tja, frågan är väl ungefär som om du skulle ha ställt frågan "vill du kunna surfa på Internet från din mobil?" till folk år 1999.
Då var det inte många som trodde det skulle varit en bra idé.
Ett par år efter kom ju wap-telefoner vilket kanske kan jämföras med dagens AP 1. Lite kul men med ganska avgränsad användning. Dock 15år senare så går det fortfarande inte helt förlita sig på att surfa på mobilen. Tex Teslas sida har tvingat mig till datorn för att få all info. Tror det är lite samma sak med autonoma bilar. Så länge som inte hela fordonsflottan är autonom så kommer det bli svårt att nå fram till mer än 95%. Den dagen kommer men det sker inte de närmaste åren, till dess kommer det fungera under mer avgränsade förhållanden.
Stora frågan är, vill jag att bilen ska köra själv helt och hållet?
Jag tycker fortfarande bilkörning är kul, och jag ser fördelen med AP att slippa köra de tråkiga sträckorna dvs långkörning motorväg och liknande. Skulle jag sätta mej i baksätet? Hell no, för hur mycket jag än litar på min egen bil så har jag samma approach med bilkörning som när jag kör hoj, dvs ingen ser mej och alla runt mej är idioter i trafiken. På hoj i stadstrafik är det tänket enda sättet att klara sig, och i bil med full AP skulle jag inte heller lita på omgivningen.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Jag säger såhär:
Samma här eka jag. Att smeka den ljuvliga Teslaratten är som ...just de!
Läste någonstans att en AP1 fattar ungefär 20 beslut/sekund. Det börjar närma sig 1 beslut/meter. Kör du då 2000mil/år är det 20 miljoner beslut/år bara för din bil... Räknar vi med säg 100 000 självkörande bilar = 2000 miljarder beslut/år. Säg att vi "tillåter" en krock/5år. Så krävs det 10000 miljarder korrekta beslut för varje felbeslut... Oavsett om matematiken är helt korrekt så inser man att datorer måste bedöma vansinnigt många situationer med en riiiiiiiiiiktigt hög noggrannhet för att undvika olyckor.
Sen att systemen "generellt" lär sänka antalet olyckor är jag helt övertygad om samtidigt är jag lika övertygad om att det snabbt kommer att ske ett antal "extra" olyckor där en normal förare ganska säkert kunnat undvika just de olyckorna.
Dvs en klar vinst för kollektivet som helhet men litar föraren "blint" på tekniken kommer ett antal förare att dra en "nitlott" och krocka också. Så frågan är då vad som hander hos stämningsglada advokater I USA, rubriksugna journalister, bakåtsträvare som inte gillar vad som sker osv?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Läste någonstans att en AP1 fattar ungefär 20 beslut/sekund. Det börjar närma sig 1 beslut/meter. Kör du då 2000mil/år är det 20 miljoner beslut/år bara för din bil... Räknar vi med säg 100 000 självkörande bilar = 2000 miljarder beslut/år. Säg att vi "tillåter" en krock/5år. Så krävs det 10000 miljarder korrekta beslut för varje felbeslut... Oavsett om matematiken är helt korrekt så inser man att datorer måste bedöma vansinnigt många situationer med en riiiiiiiiiiktigt hög noggrannhet för att undvika olyckor.
Sen att systemen "generellt" lär sänka antalet olyckor är jag helt övertygad om samtidigt är jag lika övertygad om att det snabbt kommer att ske ett antal "extra" olyckor där en normal förare ganska säkert kunnat undvika just de olyckorna.
Dvs en klar vinst för kollektivet som helhet men litar föraren "blint" på tekniken kommer ett antal förare att dra en "nitlott" och krocka också. Så frågan är då vad som hander hos stämningsglada advokater I USA, rubriksugna journalister, bakåtsträvare som inte gillar vad som sker osv?
+1
Sen så skulle jag ju gärna vilja veta när bilen hellre väljer att försöka döda mig än mina medtrafikanter om den blir tvungen att välja...
Dock skulle jag påstå att i många situationer kan man ta fel beslut och ändå inte krocka. Att vingla ut ur fil t ex är oftast fel beslut, men kom det ingen annan där så ledde det inte till en krock