Det var inte jättemycket som skiljde, men trots allt hamnade han i backspegeln... dessutom utan att jag aktiverade Insane mode.

Moderator: Redaktion
Segelflygaren skrev:Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.danni skrev:Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...
Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.
Det, samt för att jobba ihop till en ny och snabbare Tesla... nästa blir en P150DLVerdi skrev:Segelflygaren skrev:Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.danni skrev:Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...
Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
dstr skrev:Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort.dstr skrev:Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Model S P100D gör 1/4 mile på 10,77 sek och är då uppe i en hastighet på 196,7 km/h, är inte så många bilar som kommer upp i 200 på under 11 sekunder. Om man kör från rödljuset så är det sällan man tävlar några kilometer.Verdi skrev:Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort.dstr skrev:Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Jag har haft ett antal "Muskelbilar" av värsta sort och likheten med Model S är att man vänjer sig väldigt, väldigt fort och att den där "aha" upplevelsen och"kick-känslan" vid full acceleration uteblir ganska fort. På den tiden försökte jag hitta tillbaka till den där första känslan och upplevelsen genom att trimma mer och mer ända tills jag insåg att bästa (och billigaste) botmedlet var att köra lugnt i ett tag.Johnalm skrev:dstr skrev:Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Shit, ni är verkligen seriösa med det här? Själv har jag aldrig tävlat från rödljus. Vimlar säkert av unga killar som tror de har slagit mina bilar.vigge50 skrev:Model S P100D gör 1/4 mile på 10,77 sek och är då uppe i en hastighet på 196,7 km/h, är inte så många bilar som kommer upp i 200 på under 11 sekunder. Om man kör från rödljuset så är det sällan man tävlar några kilometer.Verdi skrev:Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort.dstr skrev:Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.Verdi skrev:Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för?
Ha, ha - det finns en annan tidigare tråd här på forumet där det framgår hur gamla vi Tesla ägare är. Om den här tråden är representativ för forummedlemmarnas våta drömmar och beteende i trafiken på allmän väg så kan vi nog konstatera att merparten lider av en kraftig försenad pubertet eller bara är rent gubbsjuka (läs; tidigare ägare av tyska fossilbrännare)..hooked skrev:Holy crap! Race vid rödljus? Var tog stil, finess och trafikvett vägen? Den genomsnittlige rödljusracaren är lite stereotypiskt och ironiskt sett; 23 år med bakvänd keps och för många polare i bilen eller en medelålders man med lite väl mkt hävdelsebehov
Summerar man gratis laddning över hela Europa, alltid uppkopplad (inget roamingtrassel, autopiloten, ägarkostnad (leasing+förmånsvärde) och prestandan så har jag svårt att hitta en så pass "bred" bil som ens kommer i närheten.hooked skrev:Blir lite nyfiken på vad ni har för referensramar? Självklart känns Teslan kanon om man byter från en Volvo V50 från 2013, men jämför man med bilar i samma prissegment tycker åtminstone jag inte att detta stämmer alls.
Helt enig beträffande OTA. Här ligger de andra biltillverkarna långt efter. Detta faktum tillsammans med drivlinan var precis det som fick mig att hoppa på "tesla tåget" och prova Model S. Jag är lite av en tekniknörd och tycker alla gadgets, osv är skoj så Teslan i den aspekten är toppen. Autonom körning lockar mig (just nu iaf) inte lika mkt och har haft några scary moments med Autopiloten och tycker dessutom fortfarande det är kul att köra bil. En bra adaptiv farthållare är egentligen allt jag behöver. I övrigt så var mitt förra inlägg mer en önskelista och sånt som jag hade hoppats Tesla kunde erbjuda. Det är bara ibland lite frustrerande när man vant sig vid vissa "goodies" i tidigare bil. Men drivlinan vinner ändå över mig på "totalen" så hatten av till Tesla där som ändå lyckats med detta konststyckefakerlind skrev:Jag tycker att du har rätt i nästan () samtliga av dina påståenden. Det är säkert lite olika vad folk menar, men JAG menar att Tesla är för tillfället världens bästa bil för att sen är en elbil, otroligt rolig att köra, vacker att se på och är dessutom väldigt bekväm. Ovanpå det så är den sjukt snabb i de hastigheter jag rör mig i. Det finns med det sagt massor av önskemål om förbättringar som man inte löser genom OTA uppdateringar, typ de som du nämner.
Håller såklart med om de fördelarna du listar och som leasingbil på företaget blir det en klockren kalkyl. Det var precis dessa argument som fick mig själv att köpa en 90D istället för att köra vidare med någon tysk bensinare. Just AMG-bilar är ju kända för att tappa enormt mkt i värde. Är dock lite nyfiken på vilket värdetapp en fullutrustad P100D kommer att göra på 3 år. Det ska bli spännande att se. Kanske inte tappar lite mkt som en AMG, men den kommer nog också tappa en hel del.dstr skrev:
Summerar man gratis laddning över hela Europa, alltid uppkopplad (inget roamingtrassel, autopiloten, ägarkostnad (leasing+förmånsvärde) och prestandan så har jag svårt att hitta en så pass "bred" bil som ens kommer i närheten.
Den enda jag skulle kunna tänka mig istället är Mercedes E63 AMG S - men det förmånsvärdet har jag inte råd med. Det skulle inte ens räcka med att sälja Ferrarin för att kompensera för det... och värdeminskningen på AMG'n ska vi inte tala om.
Vad finns det för konkurrenter i dina ögon?
Åhå, googlade just lite. Den "lane assisten" verkar ju tom slå Teslas AP1.0.hooked skrev:Det som ligger närmast i konkurrens skulle jag nog säga är nya Panamera E-hybrid.
Det kommer en Panamera Sport Turismo (kombi, 5-sits). Presenteras i Geneve om några månader.dstr skrev:Åhå, googlade just lite. Den "lane assisten" verkar ju tom slå Teslas AP1.0.hooked skrev:Det som ligger närmast i konkurrens skulle jag nog säga är nya Panamera E-hybrid.
Synd bara att Panamera är 4-sitsig... jag behöver 5.
Källa på det ?dstr skrev:PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.
Haft min i ett år. Fortfarande lika nöjd. Ducatin allt mindre använd.fakerlind skrev:Jag valde att inte prova P90D innan jag slog till på en S90D som jag nu haft i 2 veckor. Jag har tidigare haft Lexus IS-F (V8 m 400+ hk) och en Mustang GT med 420 hk. Rent accelerationsmässigt känns Teslan helt galet snabb jämfört med dessa bilar. Jag tycker det är sjukt kul att ha det värsta, men jag kan helt enkelt inte motivera kostnadsskillnaden till en P, ens för mig själv (vilket jag är fenomenal på att göra i alla sammanhang). Sen kör jag iofs MC också, och känner att jag får mycket av det där "pubertala" behovet täckt där (dock kör jag inte R-hoj som en galning för det). Jag tror inte man ångrar sig om man köper en P90D/P100D, vi har en förmåga att lösa de tankarna i regel, men jag har familj och inte obegränsade medel och kan göra rätt mycket annat för skillnaden och ändå köra runt i världens bästa bil och dessutom fortfarande göra 0-100 på ca 4 sek (hallå?!)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
dstr skrev:Nej, egentligen inte. Det är snarare känslan/ballhets-faktorn av att köra en 5-sitsig daily driver som gör en "mitten-tia" på strippen. Den är en hel sekund snabbare än min P85D - det är mycket i de sammanhangen.Delta skrev:Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar.
Källa på att min bil gått 6000 mil eller att jag inte just nu riktigt har råd med en P100D?Steffen skrev:Källa på det ?dstr skrev:PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.
Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.