90d eller p90d?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Johnalm »

Glömde berätta att jag raceade en Model S 90D vid ett rödljus i Örebro i söndags med min XP90D.

Det var inte jättemycket som skiljde, men trots allt hamnade han i backspegeln... dessutom utan att jag aktiverade Insane mode. 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Verdi

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Verdi »

Segelflygaren skrev:
danni skrev:
Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell :)
Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...

Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.

Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Johnalm »

Verdi skrev:
Segelflygaren skrev:
danni skrev:
Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell :)
Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...

Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.

Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Det, samt för att jobba ihop till en ny och snabbare Tesla... nästa blir en P150DL :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Johnalm »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
:D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Verdi

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Verdi »

dstr skrev:
Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort. :lol:
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
dstr skrev:
Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort. :lol:
Model S P100D gör 1/4 mile på 10,77 sek och är då uppe i en hastighet på 196,7 km/h, är inte så många bilar som kommer upp i 200 på under 11 sekunder. Om man kör från rödljuset så är det sällan man tävlar några kilometer.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av +46 »

Johnalm skrev:
dstr skrev:
Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
:D
Jag har haft ett antal "Muskelbilar" av värsta sort och likheten med Model S är att man vänjer sig väldigt, väldigt fort och att den där "aha" upplevelsen och"kick-känslan" vid full acceleration uteblir ganska fort. På den tiden försökte jag hitta tillbaka till den där första känslan och upplevelsen genom att trimma mer och mer ända tills jag insåg att bästa (och billigaste) botmedlet var att köra lugnt i ett tag.
Huruvida Performance är värt ett antal extra hundra tusen kronor har jag ingen åsikt om. Det är upp till var och en att göra sina prioriteringar. För Teslas ekonomi är det däremot självklart välkommet att fler väljer att köpa en P100D än en S60
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
dstr skrev:
Verdi skrev:
Så rödljusrace är det ni Tesla-ägare lever för? ;)
Njae, för mig spelar det ingen roll vad jag sitter i för bil. Ett race är ett race - först i mål vinner.
Och sitter man i en Tesla får man hoppas att målet inte är så långt bort. :lol:
Model S P100D gör 1/4 mile på 10,77 sek och är då uppe i en hastighet på 196,7 km/h, är inte så många bilar som kommer upp i 200 på under 11 sekunder. Om man kör från rödljuset så är det sällan man tävlar några kilometer.
Shit, ni är verkligen seriösa med det här? Själv har jag aldrig tävlat från rödljus. Vimlar säkert av unga killar som tror de har slagit mina bilar. :lol:
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av hooked »

Holy crap! Race vid rödljus? Var tog stil, finess och trafikvett vägen? Den genomsnittlige rödljusracaren är lite stereotypiskt och ironiskt sett; 23 år med bakvänd keps och för många polare i bilen eller en medelålders man med lite väl mkt hävdelsebehov :lol:
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av +46 »

hooked skrev:
Holy crap! Race vid rödljus? Var tog stil, finess och trafikvett vägen? Den genomsnittlige rödljusracaren är lite stereotypiskt och ironiskt sett; 23 år med bakvänd keps och för många polare i bilen eller en medelålders man med lite väl mkt hävdelsebehov :lol:
Ha, ha - det finns en annan tidigare tråd här på forumet där det framgår hur gamla vi Tesla ägare är. Om den här tråden är representativ för forummedlemmarnas våta drömmar och beteende i trafiken på allmän väg så kan vi nog konstatera att merparten lider av en kraftig försenad pubertet eller bara är rent gubbsjuka (läs; tidigare ägare av tyska fossilbrännare)..
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Beigler »

Jag anser mig inte vara pubertal i övrigt. Har alltid tyckt att det är kite löjligt med BMW, Merca m.fl. antingen skall man ha en Ferrari eller vilken praktisk bil dom helst. Att stå och gasa vid rödljusen är mest löjligt.

Men det är något speciellt med att stå där med en 2,5 ton tung miljöbil, SUV, 6 passagerare, och så bara sticker man ifrån BMWn bredvid en som ett spjut - och dessutom mer eller mindre ljudlöst. Då blir man lite pubertal igen. Men det är minst kika mycket för att visa upp framtiden för de fossiler som ännu lägger mycket pengar på dyra ICE.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av fakerlind »

Jag valde att inte prova P90D innan jag slog till på en S90D som jag nu haft i 2 veckor. Jag har tidigare haft Lexus IS-F (V8 m 400+ hk) och en Mustang GT med 420 hk. Rent accelerationsmässigt känns Teslan helt galet snabb jämfört med dessa bilar. Jag tycker det är sjukt kul att ha det värsta, men jag kan helt enkelt inte motivera kostnadsskillnaden till en P, ens för mig själv (vilket jag är fenomenal på att göra i alla sammanhang). Sen kör jag iofs MC också, och känner att jag får mycket av det där "pubertala" behovet täckt där (dock kör jag inte R-hoj som en galning för det). Jag tror inte man ångrar sig om man köper en P90D/P100D, vi har en förmåga att lösa de tankarna i regel, men jag har familj och inte obegränsade medel och kan göra rätt mycket annat för skillnaden och ändå köra runt i världens bästa bil och dessutom fortfarande göra 0-100 på ca 4 sek (hallå?!)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av kangru »

Jag fick låna en P90DL facelift när min bil var på service och kan konstatera att min 85D är världens näst nästa bil och att min lånebil var världens bästa bil. Jag är ok med att ha världens näst nästa bil baserat på prisskillnaden. Jag tror dock att del av skillnaden i bilen är pre och post-facelift och jag skulle definitivt välja en ny idag.

Spelar 3-400ksek extra ingen större roll för för dig så ta en PxxxDL facelift och annars en xxxD.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av hooked »

Blir lite nyfiken på vad ni har för referensramar? Självklart känns Teslan kanon om man byter från en Volvo V50 från 2013, men jämför man med bilar i samma prissegment tycker åtminstone jag inte att detta stämmer alls. Om det skulle funnits ett 100kwh batteri i en tysk premiumbil så skulle jag i ärlighetens namn inte ens tittat på Tesla. Är det bara jag, eller finns det nån annan som resornerar i samma riktning?
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av fakerlind »

Jag tycker att du har rätt i nästan () samtliga av dina påståenden. Det är säkert lite olika vad folk menar, men JAG menar att Tesla är för tillfället världens bästa bil för att sen är en elbil, otroligt rolig att köra, vacker att se på och är dessutom väldigt bekväm. Ovanpå det så är den sjukt snabb i de hastigheter jag rör mig i. Det finns med det sagt massor av önskemål om förbättringar som man inte löser genom OTA uppdateringar, typ de som du nämner.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Crappy »

Jag tror nästan samtliga hade köpt exempelvis en Mercedes s-klass om den hade funnits med el. De flesta premiummodeller känns avsevärt lyxigare och tystare? än MS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av dstr »

hooked skrev:
Blir lite nyfiken på vad ni har för referensramar? Självklart känns Teslan kanon om man byter från en Volvo V50 från 2013, men jämför man med bilar i samma prissegment tycker åtminstone jag inte att detta stämmer alls.
Summerar man gratis laddning över hela Europa, alltid uppkopplad (inget roamingtrassel, autopiloten, ägarkostnad (leasing+förmånsvärde) och prestandan så har jag svårt att hitta en så pass "bred" bil som ens kommer i närheten.

Den enda jag skulle kunna tänka mig istället är Mercedes E63 AMG S - men det förmånsvärdet har jag inte råd med. Det skulle inte ens räcka med att sälja Ferrarin för att kompensera för det... och värdeminskningen på AMG'n ska vi inte tala om.

Vad finns det för konkurrenter i dina ögon?
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av hooked »

fakerlind skrev:
Jag tycker att du har rätt i nästan (Bild) samtliga av dina påståenden. Det är säkert lite olika vad folk menar, men JAG menar att Tesla är för tillfället världens bästa bil för att sen är en elbil, otroligt rolig att köra, vacker att se på och är dessutom väldigt bekväm. Ovanpå det så är den sjukt snabb i de hastigheter jag rör mig i. Det finns med det sagt massor av önskemål om förbättringar som man inte löser genom OTA uppdateringar, typ de som du nämner.
Helt enig beträffande OTA. Här ligger de andra biltillverkarna långt efter. Detta faktum tillsammans med drivlinan var precis det som fick mig att hoppa på "tesla tåget" och prova Model S. Jag är lite av en tekniknörd och tycker alla gadgets, osv är skoj så Teslan i den aspekten är toppen. Autonom körning lockar mig (just nu iaf) inte lika mkt och har haft några scary moments med Autopiloten och tycker dessutom fortfarande det är kul att köra bil. En bra adaptiv farthållare är egentligen allt jag behöver. I övrigt så var mitt förra inlägg mer en önskelista och sånt som jag hade hoppats Tesla kunde erbjuda. Det är bara ibland lite frustrerande när man vant sig vid vissa "goodies" i tidigare bil. Men drivlinan vinner ändå över mig på "totalen" så hatten av till Tesla där som ändå lyckats med detta konststycke :)
dstr skrev:

Summerar man gratis laddning över hela Europa, alltid uppkopplad (inget roamingtrassel, autopiloten, ägarkostnad (leasing+förmånsvärde) och prestandan så har jag svårt att hitta en så pass "bred" bil som ens kommer i närheten.

Den enda jag skulle kunna tänka mig istället är Mercedes E63 AMG S - men det förmånsvärdet har jag inte råd med. Det skulle inte ens räcka med att sälja Ferrarin för att kompensera för det... och värdeminskningen på AMG'n ska vi inte tala om.

Vad finns det för konkurrenter i dina ögon?
Håller såklart med om de fördelarna du listar och som leasingbil på företaget blir det en klockren kalkyl. Det var precis dessa argument som fick mig själv att köpa en 90D istället för att köra vidare med någon tysk bensinare. Just AMG-bilar är ju kända för att tappa enormt mkt i värde. Är dock lite nyfiken på vilket värdetapp en fullutrustad P100D kommer att göra på 3 år. Det ska bli spännande att se. Kanske inte tappar lite mkt som en AMG, men den kommer nog också tappa en hel del.

Det som ligger närmast i konkurrens skulle jag nog säga är nya Panamera E-hybrid. Men förutom den finns det inte mkt annat på kartan som jag skulle välja om jag skulle byta bil det närmsta året. Men min drömbil hade nog ändå varit Teslas drivlina i någon tysk premiumbil 8-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av dstr »

hooked skrev:
Det som ligger närmast i konkurrens skulle jag nog säga är nya Panamera E-hybrid.
Åhå, googlade just lite. Den "lane assisten" verkar ju tom slå Teslas AP1.0.

Synd bara att Panamera är 4-sitsig... jag behöver 5.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av hooked »

dstr skrev:
hooked skrev:
Det som ligger närmast i konkurrens skulle jag nog säga är nya Panamera E-hybrid.
Åhå, googlade just lite. Den "lane assisten" verkar ju tom slå Teslas AP1.0.

Synd bara att Panamera är 4-sitsig... jag behöver 5.
Det kommer en Panamera Sport Turismo (kombi, 5-sits). Presenteras i Geneve om några månader.

I båda karossutförande så kommer det en "Turbo S" mitten 2017. En e-Performance hybrid med 550hk v8 bensinare plus 200hk el-motor (20kwh batteri) (så total effekt på 700+ hp). En "stepping stone" till Mission-E lanseras.

Nä, back on topic nu ... P90D vs 90D :mrgreen:
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 okt 2015 17:38

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Steffen »

dstr skrev:
spacemoose skrev:
Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort. :)
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter? :D
PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.

Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.
Källa på det ?
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 okt 2015 17:38

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av Steffen »

fakerlind skrev:
Jag valde att inte prova P90D innan jag slog till på en S90D som jag nu haft i 2 veckor. Jag har tidigare haft Lexus IS-F (V8 m 400+ hk) och en Mustang GT med 420 hk. Rent accelerationsmässigt känns Teslan helt galet snabb jämfört med dessa bilar. Jag tycker det är sjukt kul att ha det värsta, men jag kan helt enkelt inte motivera kostnadsskillnaden till en P, ens för mig själv (vilket jag är fenomenal på att göra i alla sammanhang). Sen kör jag iofs MC också, och känner att jag får mycket av det där "pubertala" behovet täckt där (dock kör jag inte R-hoj som en galning för det). Jag tror inte man ångrar sig om man köper en P90D/P100D, vi har en förmåga att lösa de tankarna i regel, men jag har familj och inte obegränsade medel och kan göra rätt mycket annat för skillnaden och ändå köra runt i världens bästa bil och dessutom fortfarande göra 0-100 på ca 4 sek (hallå?!)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haft min i ett år. Fortfarande lika nöjd. Ducatin allt mindre använd.
dstr skrev:
Delta skrev:
Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar.
Nej, egentligen inte. Det är snarare känslan/ballhets-faktorn av att köra en 5-sitsig daily driver som gör en "mitten-tia" på strippen. Den är en hel sekund snabbare än min P85D - det är mycket i de sammanhangen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av dstr »

Steffen skrev:
dstr skrev:
PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.

Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.
Källa på det ?
Källa på att min bil gått 6000 mil eller att jag inte just nu riktigt har råd med en P100D?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 90d eller p90d?

Inlägg av danni »

Självklart finns det många saker som hade kunnat vara bättre på Teslan. Jag hade gärna haft en interiör i klass med Porsche Panamera och kanske lite vassare styrning. Men samtidigt handlar det om vad man värderar. Den helt otroliga drivlinan och känslan att köra på el väger väldigt tungt för mig, likaså hur pass high-tech och nytänkande bilen är. Självklart hade det blivit en bättre bil om man hade kunnat få drivlina och utrymmen från Model S och allt annat från Porsche Panamera. En sån bil hade varit världens bästa bil. Men den bilen finns inte, och så som jag viktar de olika egenskaperna, så får jag nog ändå komma fram till att Model S är världens bästa bil för min del, enligt mina prioriteringar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar