Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Köper han den privat och sen säljer till leasingbolaget blir den momssmittad.
Säljer arbetsgivaren den vidare till leasingbolaget så blir det arbetsgivarens vinst.
Något däremellan finns inte. Ska han ha del av att arbetsgivaren gjort en bra affär så kommer det fortfarande att skattas som lön.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Köper han den privat och sen säljer till leasingbolaget blir den momssmittad.
Säljer arbetsgivaren den vidare till leasingbolaget så blir det arbetsgivarens vinst.
Något däremellan finns inte. Ska han ha del av att arbetsgivaren gjort en bra affär så kommer det fortfarande att skattas som lön.
Jag förutsätter att det är hans egna firma, annars har ju arbetsgivaren ett klart intresse i vad det är för andrahandsvärde.
Kan någon hjälpa mig, var räknar jag fel?
Restvärdet sätter vi till 375tkr och räknar helt utan räntor.
Fall 1: Bilen kostar 750 tkr och leasas av firman. Att betala per månad (750.000-375.000)/36=10.417kr inkl moms => 9375kr 1/2 moms
Fall 2: Bilen köps av firman för 750 tkr och säljs till leasingbolaget för 890 tkr vilket ger en vinst på 112 exkl moms => 3.111kr/mån. Leasingkostnad (890.000-375.000)/36=14.306kr inkl moms => 12.875 kr inkl 1/2 moms => kostnad = 12.875-3.111= 9.764kr / mån
Hur kan fall 2 vinst åt företaget?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vanliga företag kan väl inte köpa en bil och och få tillbaka momsen av skatteverket utan får betala bilen inkl moms när man köper den (och får priset inkl moms när man säljer). Därmed blir väl bilen också momssmittad och går ej att leasa med avdrag för halv moms.
Vanliga företag kan väl inte köpa en bil och och få tillbaka momsen av skatteverket utan får betala bilen inkl moms när man köper den (och får priset inkl moms när man säljer). Därmed blir väl bilen också momssmittad och går ej att leasa med avdrag för halv moms.
Och det är väl just därför som även företag med mycket pengar "över" i kassan ändå leasar bilar. Konstiga momsregler som det känns som bara gynnar leasingbolag...
Vanliga företag kan väl inte köpa en bil och och få tillbaka momsen av skatteverket utan får betala bilen inkl moms när man köper den (och får priset inkl moms när man säljer). Därmed blir väl bilen också momssmittad och går ej att leasa med avdrag för halv moms.
Och det är väl just därför som även företag med mycket pengar "över" i kassan ändå leasar bilar. Konstiga momsregler som det känns som bara gynnar leasingbolag...
Precis. Så länge räntekostnaden är lägre än halva momsen...
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Restvärdet har allt med kalkylen att göra.
Säg att en bil kostar 500k och har ett restvärde på 250k - vilket är vad bilen lär vara värd efter 3 år.
Ett normalt billån skulle alltså vara på 250k och betalas av på 3 år - sen ska 250k hostas upp vilket man får när man säljer bilen vidare.
Alternativet i det här fallet är att gå till banken och låna 800k för att få 300k över. En rimlig avbetalningstakt här är ju att 550k (800-250) ska betalas av på 3 år.
Det din kollega försöker göra här är ju att försöka lura arbetsgivaren att gå med på en leasing med ett restvärde på 400k. Plötsligt fattas det 150k när bilen ska lösas ut. Varför ska arbetsgivaren gå med på den spekulationen/risken/smällen och samtidigt tagit en högre avbetalningskostnad?
Kan någon hjälpa mig, var räknar jag fel?
Restvärdet sätter vi till 375tkr och räknar helt utan räntor.
Fall 1: Bilen kostar 750 tkr och leasas av firman. Att betala per månad (750.000-375.000)/36=10.417kr inkl moms => 9375kr 1/2 moms
Fall 2: Bilen köps av firman för 750 tkr och säljs till leasingbolaget för 890 tkr vilket ger en vinst på 112 exkl moms => 3.111kr/mån. Leasingkostnad (890.000-375.000)/36=14.306kr inkl moms => 12.875 kr inkl 1/2 moms => kostnad = 12.875-3.111= 9.764kr / mån
Hur kan fall 2 vinst åt företaget?
Det blir det aldrig.
Det framgår i första inlägget "sen leasa bilen på det nya värdet" att man matat in nya värdet i en leasingkalkyl som då fått fram en månadskostnad baserat på fel restvärde. Klart att det ser billigare ut då.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Restvärdet har allt med kalkylen att göra.
Säg att en bil kostar 500k och har ett restvärde på 250k - vilket är vad bilen lär vara värd efter 3 år.
Ett normalt billån skulle alltså vara på 250k och betalas av på 3 år - sen ska 250k hostas upp vilket man får när man säljer bilen vidare.
Alternativet i det här fallet är att gå till banken och låna 800k för att få 300k över. En rimlig avbetalningstakt här är ju att 550k (800-250) ska betalas av på 3 år.
Det din kollega försöker göra här är ju att försöka lura arbetsgivaren att gå med på en leasing med ett restvärde på 400k. Plötsligt fattas det 150k när bilen ska lösas ut. Varför ska arbetsgivaren gå med på den spekulationen/risken/smällen och samtidigt tagit en högre avbetalningskostnad?
Förstår inte heller varför han skulle räkna med olika restvärden i kalkylerna om han ska jämföra dem?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Restvärdet har allt med kalkylen att göra.
Säg att en bil kostar 500k och har ett restvärde på 250k - vilket är vad bilen lär vara värd efter 3 år.
Ett normalt billån skulle alltså vara på 250k och betalas av på 3 år - sen ska 250k hostas upp vilket man får när man säljer bilen vidare.
Alternativet i det här fallet är att gå till banken och låna 800k för att få 300k över. En rimlig avbetalningstakt här är ju att 550k (800-250) ska betalas av på 3 år.
Det din kollega försöker göra här är ju att försöka lura arbetsgivaren att gå med på en leasing med ett restvärde på 400k. Plötsligt fattas det 150k när bilen ska lösas ut. Varför ska arbetsgivaren gå med på den spekulationen/risken/smällen och samtidigt tagit en högre avbetalningskostnad?
Precis, det här är vad jag försökt förklara hela tiden. Man måste trixa med restvärdet för att tro att det ska gå att vinna något här, och om det finns något för den enskilde att vinna så är det företaget som tar kostnaden för det, ingen annan. Och antingen är det ens eget företag och då spelar det ingen roll för man förlorar bara sina egna pengar, eller så är det inte ens eget företag, och då har man bara lurat sin arbetsgivare på pengar. Man kan ju inte trolla fram pengar från tomma intet. Vartifrån skulle de pengar han vinner annars komma, tänker du - från leasingbolaget (varför skulle de gå med på att förlora massa pengar) eller från den som köper bilen efter leasingperioden? Nej, du borde nog inse att här finns en hund begraven redan när du funderar på VEMS pengar det är han tror han ska tjäna på det här upplägget. Var kommer de pengarna ifrån? Och om det inte räcker för att övertyga dig, räkna på det själv, som flera av oss redan gjort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Om han är anställd och tar bilen som personalbil, hur hade han tänkt sig få nytta av de 112 000 kr som hans arbetsgivare skulle fakturera leasingbolaget?
Jag förstår inte hur det kan bli bättre för honom.
Anledningen att han tjänar på det är som sagt att han betalar för bilen innan skatt och innan arb.gvar.avg. förstår inte varför ni inte ser vinsten i detta. Det blir som sagt 2000kr/mån billigare för honom på detta sätt och har väldigt lite med restvärdet o göra.
Om han är anställd och tar bilen som personalbil, hur hade han tänkt sig få nytta av de 112 000 kr som hans arbetsgivare skulle fakturera leasingbolaget?
Jag förstår inte hur det kan bli bättre för honom.
Om bilen betalas med "bruttopengar" i form av löneavdrag så har företaget fått in 112k som dom kan använda till att täcka delar av leasingavgiften.
Det dom missar är att dessa 112k lånats upp extra och hamnar på restvärdet.
Som jag sa tidigt i tråden, behöver han extra pengar för att täcka leasingkostnaden så är det enklare att ta ett banklån än att dribbla med en bilfirma som först ska plocka ut bilen och sen lägga upp en ny leasing när dom "säljer" den till hans arbetsgivare.
Anitingen så går han via en bilfirma som köper den direkt alltså eller så tar han den privat och då blir den momssmittad men han tjänar på det ändå.
Visa gärna med siffror hur han skulle tjäna på det tex om han köper den privat först. Det känns som jag missat något eftersom jag själv inte kan få det till en ekvation som han kan tjäna pengar på, jag är väldigt nyfiken på hur det ska gå till.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Kan du förklara det närmare? Har läst det fem gånger men förstår fortfarande inte, tycker tvärtom det borde bli en förlust med de ingångsvärdena.
14300-3800=10500 vid privatköp mot 9300 via företaget?
När han tar det via sin arbetsgivare och det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så antar jag man får ta motsvarande förmånsvärdet med nettolön och leasingkostnaden utöver förmånsvärdet kan betalas med bruttolön, så det borde i alla scenarier bli billigare att ha den som förmånsbil så länge som förmånsvärdet är under faktiskt kostnad.
Anitingen så går han via en bilfirma som köper den direkt alltså eller så tar han den privat och då blir den momssmittad men han tjänar på det ändå.
Visa gärna med siffror hur han skulle tjäna på det tex om han köper den privat först. Det känns som jag missat något eftersom jag själv inte kan få det till en ekvation som han kan tjäna pengar på, jag är väldigt nyfiken på hur det ska gå till.
Att låna 750k vs låna 890k till samma bil - det säger sig rätt enkelt vilket som ger högst kapitalkostnad osv.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Du kan inte leasa en momssmittad bil. Då är det ett simpelt banklån som gäller. Det finns vanliga billån för företagskunder också.
edit: och att förmedla en bil med den vinsten överskrider vad du får tjäna på hobbyverksamhet, så då ska du privat betala sociala avgifter och skatt på vinsten.
Anitingen så går han via en bilfirma som köper den direkt alltså eller så tar han den privat och då blir den momssmittad men han tjänar på det ändå.
Men nu får du väl ge dig. Presentera gärna hur du räknat för att komma fram till den slutsatsen. Det enda sättet det är möjligt är om någon (med största sannolikhet arbetsgivaren) går med på att ta motsvarande förlust i och med siffertrixandet.
Pontus skrev:
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Ja, om vi förutsätter att han tar de 140k som kommer in på fakturan och stoppar i privat ficka rakt av så kan han absolut på plus på det. Det finns många andra sätt att gå plus på att begå grovt skattebrott utöver just det här sättet, men jag skulle inte rekommendera något av det för det kan bli ganska rejäla fängelsestraff då.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Kan du förklara det närmare? Har läst det fem gånger men förstår fortfarande inte, tycker tvärtom det borde bli en förlust med de ingångsvärdena.
14300-3800=10500 vid privatköp mot 9300 via företaget?
När han tar det via sin arbetsgivare och det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så antar jag man får ta motsvarande förmånsvärdet med nettolön och leasingkostnaden utöver förmånsvärdet kan betalas med bruttolön, så det borde i alla scenarier bli billigare att ha den som förmånsbil så länge som förmånsvärdet är under faktiskt kostnad.
Tanken var väl lite förenklat att han köper bilen privat för 750 och säljer den till sin arbetsgivare för 890. Sedan om arbetsgivaren finansierar det med ett leasingbolag eller billån gör kanske inte så stor skillnad. Men frågan är om han då får behålla 140 tkr skattefritt? Det skulle då motsvara 3800kr/mån.
Ska han få ut lika mycket efter skatt med högre lön så skulle det kosta arbetsgivaren 10 tkr/mån. Men det kostar inte arbetsgivaren så mycket att finansiera mellanskillnaden mellan 750 och 890.
I det fallet kommer ju pengarna ifrån att han inte betalar arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt på mellanskillnaden.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Kan du förklara det närmare? Har läst det fem gånger men förstår fortfarande inte, tycker tvärtom det borde bli en förlust med de ingångsvärdena.
14300-3800=10500 vid privatköp mot 9300 via företaget?
När han tar det via sin arbetsgivare och det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så antar jag man får ta motsvarande förmånsvärdet med nettolön och leasingkostnaden utöver förmånsvärdet kan betalas med bruttolön, så det borde i alla scenarier bli billigare att ha den som förmånsbil så länge som förmånsvärdet är under faktiskt kostnad.
Tanken var väl lite förenklat att han köper bilen privat för 750 och säljer den till sin arbetsgivare för 890. Sedan om arbetsgivaren finansierar det med ett leasingbolag eller billån gör kanske inte så stor skillnad. Men frågan är om han då får behålla 140 tkr skattefritt? Det skulle då motsvara 3800kr/mån.
Ska han få ut lika mycket efter skatt med högre lön så skulle det kosta arbetsgivaren 10 tkr/mån. Men det kostar inte arbetsgivaren så mycket att finansiera mellanskillnaden mellan 750 och 890.
I det fallet kommer ju pengarna ifrån att han inte betalar arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt på mellanskillnaden.
Jag förstår att det låter som en fantastiskt bra idé i hans öron, men som företagare förstår jag inte varför man skulle gå med på det om det ens är tillåtet.
Företaget ska ju efter 3 år lösa leasingen och har då ett intresse av att det finns ett övervärde i bilen, dessutom så blir den första förhöjda leasingavgiften högre och månadskostnaden så det finns inget ur företagssynpunkt som gör det till en bra affär.
Han får helt enkelt köpa den privat, sälja den privat.
Fråga Tesla vad de ger i inbyte om han beställer en ny bil, tror knappast han får 140k i handen.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Kan du förklara det närmare? Har läst det fem gånger men förstår fortfarande inte, tycker tvärtom det borde bli en förlust med de ingångsvärdena.
14300-3800=10500 vid privatköp mot 9300 via företaget?
När han tar det via sin arbetsgivare och det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så antar jag man får ta motsvarande förmånsvärdet med nettolön och leasingkostnaden utöver förmånsvärdet kan betalas med bruttolön, så det borde i alla scenarier bli billigare att ha den som förmånsbil så länge som förmånsvärdet är under faktiskt kostnad.
Tanken var väl lite förenklat att han köper bilen privat för 750 och säljer den till sin arbetsgivare för 890. Sedan om arbetsgivaren finansierar det med ett leasingbolag eller billån gör kanske inte så stor skillnad. Men frågan är om han då får behålla 140 tkr skattefritt? Det skulle då motsvara 3800kr/mån.
Ska han få ut lika mycket efter skatt med högre lön så skulle det kosta arbetsgivaren 10 tkr/mån. Men det kostar inte arbetsgivaren så mycket att finansiera mellanskillnaden mellan 750 och 890.
I det fallet kommer ju pengarna ifrån att han inte betalar arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt på mellanskillnaden.
Aha, då trillade polletten ner. Trodde du menade att han skulle privatleasa den i scenariot med privat utköp.
Spontant känns det som det finns en hake här men jag kan inte direkt se den. Ang de 140 så är det som apkungen sagt tidigare att man får skatta 30% på det som är över 50ksek. Tror inte om det finns något som hindrar att man säljer en bil till sin arbetsgivare och sen använder den som förmånsbil. Dock lär man inte få göra det till högre än marknadsvärde och marknadsvärdet på en privatägd "begagnad" bil är ju inte detsamma som nybilspriset idag även om bilen i inte rullat en meter.
Kanske om man får göra enligt följande:
Han köper den privat för 750 och säljer till leasingbolaget för 890. Med restvärde på 375 så borde leasingkostnaden bli 14300 inkl moms utan ränta. Jämfört med 9300 inkl 1/2 moms om dom köpt den för 750. Skillnaden på 5000 motsvarar 3800kr i lön och efter skatt 1900kr. 140/36 är nästan 3800kr om han får behålla det skattefritt.
Kan du förklara det närmare? Har läst det fem gånger men förstår fortfarande inte, tycker tvärtom det borde bli en förlust med de ingångsvärdena.
14300-3800=10500 vid privatköp mot 9300 via företaget?
När han tar det via sin arbetsgivare och det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så antar jag man får ta motsvarande förmånsvärdet med nettolön och leasingkostnaden utöver förmånsvärdet kan betalas med bruttolön, så det borde i alla scenarier bli billigare att ha den som förmånsbil så länge som förmånsvärdet är under faktiskt kostnad.
Tanken var väl lite förenklat att han köper bilen privat för 750 och säljer den till sin arbetsgivare för 890. Sedan om arbetsgivaren finansierar det med ett leasingbolag eller billån gör kanske inte så stor skillnad. Men frågan är om han då får behålla 140 tkr skattefritt? Det skulle då motsvara 3800kr/mån.
Ska han få ut lika mycket efter skatt med högre lön så skulle det kosta arbetsgivaren 10 tkr/mån. Men det kostar inte arbetsgivaren så mycket att finansiera mellanskillnaden mellan 750 och 890.
I det fallet kommer ju pengarna ifrån att han inte betalar arbetsgivaravgifter eller inkomstskatt på mellanskillnaden.
Aha, då trillade polletten ner. Trodde du menade att han skulle privatleasa den i scenariot med privat utköp.
Spontant känns det som det finns en hake här men jag kan inte direkt se den. Ang de 140 så är det som apkungen sagt tidigare att man får skatta 30% på det som är över 50ksek. Tror inte om det finns något som hindrar att man säljer en bil till sin arbetsgivare och sen använder den som förmånsbil. Dock lär man inte få göra det till högre än marknadsvärde och marknadsvärdet på en privatägd "begagnad" bil är ju inte detsamma som nybilspriset idag även om bilen i inte rullat en meter.
Det är väl så att skatteverket lär väl inte godkänna att man säljer bilen till företaget för dagens nypris.
Enda möjligheten är väl att köpa den privat och sälja den privat samt att företaget får köpa en ny bil och leasa. Då måste han få ut en mellanskillnad som mer än väl täcker upp för den större löneminskningen som en ny bil kräver för att det ska bli kostnadsneutralt för företaget. Men det låter som lite väl mycket risk och administration för att det ska vara värt det.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vi är nog tillbaka till vad jag varit inne på innan. Vems är vinsten om det nu går att göra någon? Om det var avsikten att han skulle ha den som förmånsbil så måste det ju vara företaget som står på köpekontraktet. Då går det inte köpa ut den till ett pris och sälja tillbaka den direkt till ett högre pris.