Intressant! Den är säkert importerad från ett EU-land som har korrekt (dvs följer regelverket) registrering av motoreffekten och därför fick behålla denna.widell skrev:Angående det här med inregistrerad motoreffekt så registrerades det faktiskt in en Model X P90D i bilregistret för någon vecka sen med 75 kW angiven motoreffekt. Rätt eller fel men det skiljer sig i alla fall markant från övriga som har antingen 386 eller 568 kW angiven motoreffekt. Bilen är importflaggad. Om nån vill granska lite närmare så har den reg.nr YFA027
Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
Moderator: Redaktion
Re: Felaktig motoreffekt i fordonsregistret
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det står under Tesla och att den har 0 brukare, kan det vara en ny och att systemet är ändrat eller kan det vara någon som via Tesla har köpt en demobil från ett annat europeiskt land där den registrerades med 75 kW först?widell skrev:Angående det här med inregistrerad motoreffekt så registrerades det faktiskt in en Model X P90D i bilregistret för någon vecka sen med 75 kW angiven motoreffekt. Rätt eller fel men det skiljer sig i alla fall markant från övriga som har antingen 386 eller 568 kW angiven motoreffekt. Bilen är importflaggad. Om nån vill granska lite närmare så har den reg.nr YFA027
edit: Svensson han visst före
- lator
- Teslaägare
Ja, där finns det läge att införskaffa en Model X med låga försäkringspremier men istället åker man på den ofantliga summan av 360 kr i vägskatt...!!! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Fwiw har min X90D (med 2017 års H-VIN) precis registrerats med 525hk/386kW, så verkar vara en engångsföreteelse att en X fått lägre effekt.
Efterlyser det Bylund frågar om. Vilket svenskt regelverk är det som definierar detta? Om de verkligen bryter mot sina föreskrifter och det inte råder något tvivel om det borde det ju gå att få till en ändring.
Om det är luddigt i föreskriften och därmed en tolkningsfråga lär det vara en lättare framkomlig väg att försöka få försäkringsbolagen att bortse från detta när de ger offert. Verkar ju skilja en del prismässigt mellan olika bolag, kanske på grund av att de hanterar just denna fråga mer eller mindre stelbent?
Efterlyser det Bylund frågar om. Vilket svenskt regelverk är det som definierar detta? Om de verkligen bryter mot sina föreskrifter och det inte råder något tvivel om det borde det ju gå att få till en ändring.
Om det är luddigt i föreskriften och därmed en tolkningsfråga lär det vara en lättare framkomlig väg att försöka få försäkringsbolagen att bortse från detta när de ger offert. Verkar ju skilja en del prismässigt mellan olika bolag, kanske på grund av att de hanterar just denna fråga mer eller mindre stelbent?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
När det gäller registrering av bilar så är det samma regler för alla inom den gemensamma marknaden, dvs för samtliga EU-länder och en del andra som tex Norge och Schweiz.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Brukligt är väl att det finns EU-direktiv som det åligger Sverige att implementera. Alltså ett svenskt regelverk som ska uppfylla kraven definierade i EU-direktiv. Svenska myndigheter följer i sin tur det svenska regelverket och därmed bara indirekt EU-reglerna.Svenssons skrev:När det gäller registrering av bilar så är det samma regler för alla inom den gemensamma marknaden, dvs för samtliga EU-länder och en del andra som tex Norge och Schweiz.
Om felet är specifikt för registreringen i Sverige torde felet alltså antingen (som föreslagits här) ligga i Transportstyrelsens tillämpning, alternativt i det svenska regelverket som är en implementering av EU-reglerna.
Oavsett vilket vore det ju bra att identifiera var problemet ligger eftersom det avgör vem som har makt att rätta till det. Om problemet ligger i regelverket snarare än Transportstyrelsens tillämpning finns det inte mycket de kan göra. Då måste man gå högre upp.
Om problemet omvänt, som flera är inne på, beror just på tillämpningen, så är det ju mycket riktigt Transportstyrelsen vi borde ligga på för att få till en ändring. Och då är det ju bra att kunna peka på var de gjort fel.
Jag kommer inte längre än så här.
Det verkar som om den svenska lag som reglerar hur registreringsbesiktning ska gå till är denna: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020574.htm
Registreringsbesiktning
6 § Registreringsbesiktning sker av ett fordon för att
1. fastställa fordonets tekniska identitet,
2. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning, samt
3. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret. Lag (2007:91).
Lag 2007:91 tycks bara reglera vilka som får genomföra sagda besiktning. Står inget om hur de ska fastställa uppgifterna som ska in i vägtrafikregistret.
Verkar dessutom som att frågan kompliceras av att det finns flera vägar för att få typgodkännande. Antingen eget nationellt typgodkännande eller typgodkännande gemensamt för EU.
Alltså inte säkert att det gjorts någon egen registreringsbesiktning i Sverige.
Mer om det kan läsas här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2009-211
Jag är inte jurist, så hänger inte med i svängarna om vad som verkligen gäller, men jag kan inte hitta effekt nämnd någonstans i något av alla dokument.
Däremot finns två kontaktpersoner på Transportstyrelsen som har hand om dessa frågor. Så om jag hinner kanske jag testar att ringa någon av dem imorgon.
Det verkar som om den svenska lag som reglerar hur registreringsbesiktning ska gå till är denna: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020574.htm
Registreringsbesiktning
2. kontrollera att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning, samt
3. fastställa de uppgifter om fordonet som skall föras in i vägtrafikregistret. Lag (2007:91).
Lag 2007:91 tycks bara reglera vilka som får genomföra sagda besiktning. Står inget om hur de ska fastställa uppgifterna som ska in i vägtrafikregistret.
Verkar dessutom som att frågan kompliceras av att det finns flera vägar för att få typgodkännande. Antingen eget nationellt typgodkännande eller typgodkännande gemensamt för EU.
Mer om det kan läsas här: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... s-2009-211
Jag är inte jurist, så hänger inte med i svängarna om vad som verkligen gäller, men jag kan inte hitta effekt nämnd någonstans i något av alla dokument.
Däremot finns två kontaktpersoner på Transportstyrelsen som har hand om dessa frågor. Så om jag hinner kanske jag testar att ringa någon av dem imorgon.
Jag kan inte se det som annat än att det är Transportstyrelsens tillämpning. Dels med tanke på att de från början under kanske 1 år registrerade elbilarna på samma sätt som tex Nederländerna (tror det är 69kW för P85) och kommentar från kommunikationsansvarig som finns tidigare i tråden. Inga lag eller regeländringar gällande hur elbilar skall registreras finns vad jag sett utan det är ett ändring som Transportstyrelsens själva gjort men endast för Tesla, ej för andra bilar med dubbla motorer som tex hybrider.Alfred skrev:Jag kommer inte längre än så här.
Registreringsbesiktning
Ah, bra poäng. Kan vi hjälpas åt att vaska fram regnr som ger exempel på olika sätt att registrera effekt så att vi kan peka på konkret inkonsekvens? Blir nog lättare att få dem se sig nödgade att ompröva om man kan bli så konkret i sina invändningar.Svenssons skrev:Jag kan inte se det som annat än att det är Transportstyrelsens tillämpning. Dels med tanke på att de från början under kanske 1 år registrerade elbilarna på samma sätt som tex Nederländerna (tror det är 69kW för P85) och kommentar från kommunikationsansvarig som finns tidigare i tråden. Inga lag eller regeländringar gällande hur elbilar skall registreras finns vad jag sett utan det är ett ändring som Transportstyrelsens själva gjort men endast för Tesla, ej för andra bilar med dubbla motorer som tex hybrider.
Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.
Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen.

Kanske bäst att PM:a regnr så att vi inte hänger ut individer som inte själva vill bli använda som exempel i dessa sammanhang?
Sorry att jag tappade lite momentum i frågan. Mycket på jobbet och ett svar från bo på Transportstyrelsen som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Först är det lite av en bekräftelse på att något är fel hos dem. (En riktigt kovändning faktiskt)
Finns det ingen jurist på forumet?
-----------------------------------------------
Svar: Först vill jag tacka dig för det här utmärkta exemplet på olika registrering som tar mig ur villfarelsen att motoreffekten hos elbilar anges på ett konsekvent sätt. Jag ber om ursäkt för att jag i tidigare svar har verkat så övertygad om att vi redan hunnit anpassa rutinerna för hur motoreffekten ska anges vid elbilsregistrering i Sverige till de nya effektbegreppen som kom 2014, men nu vet jag bättre. Jag har därför undersökt vilka förändringar som kan föranledas av de nya begreppen effekt över tid infördes i EU-reglerna 2014;
Frågan har uppmärksammats av Fordonsregistreringsavdelningen på Vägtrafikregistret och man har tagit beslut om en lösning, men den kommer inte att kunna driftsättas förrän i december 2017 och kommer att innebära att att vi ska genomföra en ändring i vägtrafikregistret som innebär att vi kommer att ta in effekten per hjul eller per axel och att vi gör det med följande 3 effektparametrar enligt bilaga IX till 2007/46:
27.2 Maximal effekt per timme
27.3 Största nettoeffekt
27.4 Största motoreffekt under 30 minuter
Detta innebär alltså att vi förutom max effekten så kommer vi att registerföra effekt per 30 minuter respektive per timme. Fordonstillverkare/importörer och försäkringsbolag kommer enligt uppgift att informeras om detta.
Fordon som registreras från december 2017 får dessa data men för äldre fordon planeras inga åtgärder om inte fordonsägaren önskar det, (och i vissa fall har registrering helt enkelt skett innan de nya begreppen infördes).
Man kan i så fall höra av sig till Transportstyrelsen, men först i slutet av året.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Finns det ingen jurist på forumet?
-----------------------------------------------
Svar: Först vill jag tacka dig för det här utmärkta exemplet på olika registrering som tar mig ur villfarelsen att motoreffekten hos elbilar anges på ett konsekvent sätt. Jag ber om ursäkt för att jag i tidigare svar har verkat så övertygad om att vi redan hunnit anpassa rutinerna för hur motoreffekten ska anges vid elbilsregistrering i Sverige till de nya effektbegreppen som kom 2014, men nu vet jag bättre. Jag har därför undersökt vilka förändringar som kan föranledas av de nya begreppen effekt över tid infördes i EU-reglerna 2014;
Frågan har uppmärksammats av Fordonsregistreringsavdelningen på Vägtrafikregistret och man har tagit beslut om en lösning, men den kommer inte att kunna driftsättas förrän i december 2017 och kommer att innebära att att vi ska genomföra en ändring i vägtrafikregistret som innebär att vi kommer att ta in effekten per hjul eller per axel och att vi gör det med följande 3 effektparametrar enligt bilaga IX till 2007/46:
27.2 Maximal effekt per timme
27.3 Största nettoeffekt
27.4 Största motoreffekt under 30 minuter
Detta innebär alltså att vi förutom max effekten så kommer vi att registerföra effekt per 30 minuter respektive per timme. Fordonstillverkare/importörer och försäkringsbolag kommer enligt uppgift att informeras om detta.
Fordon som registreras från december 2017 får dessa data men för äldre fordon planeras inga åtgärder om inte fordonsägaren önskar det, (och i vissa fall har registrering helt enkelt skett innan de nya begreppen infördes).
Man kan i så fall höra av sig till Transportstyrelsen, men först i slutet av året.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Känns bra att han till slut erkänner att de har blivit fel men de han nämner att alla tre effekter ska registreras kommer nog tyvärr inte hjälpa till för att sänka försäkringen, försäkringsbolagen kommer fortfarande se den höga topeffekten.
Frågan är dock vad som menas med största nettoeffekt, kommer det vara som idag att båda motorers teoretiska effekter adderas eller är det högsta effekten som går att få ut?
Frågan är dock vad som menas med största nettoeffekt, kommer det vara som idag att båda motorers teoretiska effekter adderas eller är det högsta effekten som går att få ut?
Min nya bil som ska levereras i dagarna har 386kw o när jag letade försäkringar o fick offert på enbart trafikdel på
6737:-/mån så kollade jag på bil i min närhet som visade sig ha 67kw. Trodde detta var ett undantag, fel, som gynnade honom enormt.
Till sist hittade jag bolag som offererar min för halvförsäkring för 450:-/ mån. Köper ju ny bil med vagnskadeförsäkring inbakad så har inte frågat detta bolag på helförsäkring än. Fick 2 andra bolag att offerera. Dom lovade 19705:- resp 22737:-/år.
Ska kolla upp några till o också prata med ägarna om att vara med på gemensamma påtryckningar.
Hittade ett yuotubeinlägg där man körde en P100D i bänk och den gav långt lägre effektsiffror än på pappret ( men resultatet från accs stämde, 2,3 s till 60 mph). Tack för engagemanget!
6737:-/mån så kollade jag på bil i min närhet som visade sig ha 67kw. Trodde detta var ett undantag, fel, som gynnade honom enormt.
Till sist hittade jag bolag som offererar min för halvförsäkring för 450:-/ mån. Köper ju ny bil med vagnskadeförsäkring inbakad så har inte frågat detta bolag på helförsäkring än. Fick 2 andra bolag att offerera. Dom lovade 19705:- resp 22737:-/år.
Ska kolla upp några till o också prata med ägarna om att vara med på gemensamma påtryckningar.
Hittade ett yuotubeinlägg där man körde en P100D i bänk och den gav långt lägre effektsiffror än på pappret ( men resultatet från accs stämde, 2,3 s till 60 mph). Tack för engagemanget!
Inte en Tesla men hittade en Volvo XC90 TWIN engine på blocket och kollade upp hur den var registrerad. Enligt Volvos hemsida så har den en 320 hk bensinmotor och en 87 hk elmotor. I registreringsbeviset står det att den har 320 hk och sen 87 hk komplement, varför kan detta inte användas för Teslas fyrhjulsdrift?Alfred skrev:Ah, bra poäng. Kan vi hjälpas åt att vaska fram regnr som ger exempel på olika sätt att registrera effekt så att vi kan peka på konkret inkonsekvens? Blir nog lättare att få dem se sig nödgade att ompröva om man kan bli så konkret i sina invändningar.Svenssons skrev:Jag kan inte se det som annat än att det är Transportstyrelsens tillämpning. Dels med tanke på att de från början under kanske 1 år registrerade elbilarna på samma sätt som tex Nederländerna (tror det är 69kW för P85) och kommentar från kommunikationsansvarig som finns tidigare i tråden. Inga lag eller regeländringar gällande hur elbilar skall registreras finns vad jag sett utan det är ett ändring som Transportstyrelsens själva gjort men endast för Tesla, ej för andra bilar med dubbla motorer som tex hybrider.
Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.
Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen.
Kanske bäst att PM:a regnr så att vi inte hänger ut individer som inte själva vill bli använda som exempel i dessa sammanhang?
Skulle du kunna maila den frågan jtesla?
Vilket bolag fick du 450 kr/mån ifrån?Kumlan skrev:Min nya bil som ska levereras i dagarna har 386kw o när jag letade försäkringar o fick offert på enbart trafikdel på
Hittade en dynotest på P100D som visade att den effekt som slutligen kom ur bilen var 588 hkr.
Omräknat på 75 - 85- modellerna med angivna 525 hkr/386kw blir det 415hkr/302kw.
OBS att det är vid 100% batteriladdning. Redan vid 85%laddning har effekten reducerats ordentligt.
Något Försäkringsbolag sa att man inte ville helförsäkra med högre effekt än 250 kw
Omräknat på 75 - 85- modellerna med angivna 525 hkr/386kw blir det 415hkr/302kw.
OBS att det är vid 100% batteriladdning. Redan vid 85%laddning har effekten reducerats ordentligt.
Något Försäkringsbolag sa att man inte ville helförsäkra med högre effekt än 250 kw
- okjhum
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olle4951
Jag har en hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV. Jag hittar inte en sån där fin tekniska data-lista som avbildats ovan, men i appen Mina fordon står det 89,0kW motoreffekt för bensinmotorn och 50,0 kW för elmotorn. De står på olika rader och inte summerade. Hoppas du kan ha nytta av detta.Alfred skrev:Svenssons skrev:Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.
Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen.![]()
Ska hämta min X 90 D i morgon (regnr YES 590

Tack för er kamp för att det ska bli rätt! Det kan komma att bli alltför jobbigt att betala skyhöga försäkringspremier. Min leveransrepresentant skrev:
Det låter jättedyrt!"din bil är försäkrad två första månaderna genom Protector. VSG är inkluderat tre första åren och vi erbjuder ett halvförsäkringserbjudande på 10 335 kr/år."

Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder
: midori64001 resp. hampus29576
---

- lator
- Teslaägare
Grattis till bilen med ett regnr som borde sitta på en Model S... Hoppas att det blir någon ordning på dessa förvirrande siffror om effekt!okjhum skrev:Jag har en hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV. Jag hittar inte en sån där fin tekniska data-lista som avbildats ovan, men i appen Mina fordon står det 89,0kW motoreffekt för bensinmotorn och 50,0 kW för elmotorn. De står på olika rader och inte summerade. Hoppas du kan ha nytta av detta.Alfred skrev:Svenssons skrev:Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.
Om ni hjälper med det lovar jag att ringa och ligga på dem som har hand om saken hos Transportstyrelsen.![]()
Ska hämta min X 90 D i morgon (regnr YES 590) och har blivit nervös av denna diskussion, som jag knappt begriper ens!
Tack för er kamp för att det ska bli rätt! Det kan komma att bli alltför jobbigt att betala skyhöga försäkringspremier. Min leveransrepresentant skrev:Det låter jättedyrt!"din bil är försäkrad två första månaderna genom Protector. VSG är inkluderat tre första åren och vi erbjuder ett halvförsäkringserbjudande på 10 335 kr/år."Om jag har förstått rätt är Teslor inblandade i mycket färre olyckor än andra bilar, och ännu färre när autopiloten blir mer utbredd, så premien borde vara extra låg för dem som har det, ju!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- okjhum
- Teslaägare
PS: Mitsubishin årsmodell 2014 är halvförsäkrad för 1.701 kr/år hos Moderna.
---
---

Grattis till bilen och den grymma regplåten (passar visserligen ännu bättre på en Model S 90). Variationerna på priserna för halv/helförsäkring varierar stort. Antagligen beror detta på att det är nytt märke med få bilar i landet. Med tiden tror jag att försäkringsbolagen kommer att lära sig mer om försäkringskostnaderna för bilarna. Reparationskostnaderna i och med aluminium är kanske högre men risken för att det händer är lägre.okjhum skrev:Jag har en hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV. Jag hittar inte en sån där fin tekniska data-lista som avbildats ovan, men i appen Mina fordon står det 89,0kW motoreffekt för bensinmotorn och 50,0 kW för elmotorn. De står på olika rader och inte summerade. Hoppas du kan ha nytta av detta.Alfred skrev:Svenssons skrev:Jag har som sagt eget regnr med nya högre effekten, men vore guld med regnr på äldre D-bilar med den lägre rapporterade effekten samt exempel på hybrider där man inte adderar totaleffekt på samma sätt.
Ska hämta min X 90 D i morgon (regnr YES 590) och har blivit nervös av denna diskussion, som jag knappt begriper ens!
Tack för er kamp för att det ska bli rätt! Det kan komma att bli alltför jobbigt att betala skyhöga försäkringspremier. Min leveransrepresentant skrev:Det låter jättedyrt!"din bil är försäkrad två första månaderna genom Protector. VSG är inkluderat tre första åren och vi erbjuder ett halvförsäkringserbjudande på 10 335 kr/år."Om jag har förstått rätt är Teslor inblandade i mycket färre olyckor än andra bilar, och ännu färre när autopiloten blir mer utbredd, så premien borde vara extra låg för dem som har det, ju!
- okjhum
- Teslaägare
Ja jisses! Det tänkte jag inte på, min tröging!Svenssons skrev:Grattis till bilen och den grymma regplåten (passar visserligen ännu bättre på en Model S 90).

Jag ska ta en tjock tuschpenna och måla över 5:an till ett X → YES X90 Haha

---
---

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Svinbra!okjhum skrev:Ja jisses! Det tänkte jag inte på, min tröging!Svenssons skrev:Grattis till bilen och den grymma regplåten (passar visserligen ännu bättre på en Model S 90).![]()
Jag ska ta en tjock tuschpenna och måla över 5:an till ett X → YES X90 Haha![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Håller på att kolla försäkringar för fullt, kan rekommendera denna tråd för det ämnet: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sa#p150243
Postar där snart med mitt utfall efter ordentlig rundringning. TLDR: Trygg Hansa blev billigast för mig, men det skiljer sig för olika kunder.
Åter till topic.
Superbra progress Jtessla! Det är väl bra att poängtera för honom vad konsekvenserna blir när maxeffekt överdrivs. Att det kommer in mer nyanserad information är ju också bra, men viktigast är att de slutar överdriva maxeffekten för just Teslorna.
Någon ovan föreslog ju Blocket-sökningar för att hitta regnr på andra bilar att jämföra med. Briljant, uppenbart och enkelt. Här är resultat av lite snabb research:
Volvo XC90 T8 Twin Engine
* Ej summerad maxeffekt, ena motorns effekt räknad med andra noterad som komplement
* 235 kw + 65 kw
Mitsubishi Outlander PHEV
* Ej summerad maxeffekt, ena motorns effekt räknad med andra noterad som komplement
* 89 kw + 120 kw
Porche Cayenne S Hybrid
* 245 kw + 20 kw
Tänkte använda detta som underlag när jag pratar med Transportstyrelsen. Tänker att det bara är bra att vi masserar dem från flera fronter.
Postar där snart med mitt utfall efter ordentlig rundringning. TLDR: Trygg Hansa blev billigast för mig, men det skiljer sig för olika kunder.
Åter till topic.
Superbra progress Jtessla! Det är väl bra att poängtera för honom vad konsekvenserna blir när maxeffekt överdrivs. Att det kommer in mer nyanserad information är ju också bra, men viktigast är att de slutar överdriva maxeffekten för just Teslorna.
Någon ovan föreslog ju Blocket-sökningar för att hitta regnr på andra bilar att jämföra med. Briljant, uppenbart och enkelt. Här är resultat av lite snabb research:
Volvo XC90 T8 Twin Engine
* 235 kw + 65 kw
Mitsubishi Outlander PHEV
* 89 kw + 120 kw
Porche Cayenne S Hybrid
* 245 kw + 20 kw
Tänkte använda detta som underlag när jag pratar med Transportstyrelsen. Tänker att det bara är bra att vi masserar dem från flera fronter.

Sorry att spamma tråden, men kanske är läge att gjuta lite olja på vågorna.
Anledningen till att jag eldade upp mig i denna fråga var just att det påverkade försäkringstarifferna. Med facit i hand kommer jag nu få halvförsäkring under 10000:-/år trots nuvarande registreringsuppgifter. Även om man kan argumentera för att det borde vara färre olyckor med Teslor tror jag inte att det är en framkomlig väg för att få ner premierna. Bilarna är ju så hiskeligt dyra att om bilen blir totalskadad får försäkringsbolagen vackert pynta betydligt mer än för andra billigare bilar.
Därmed måste jag erkänna att motivationen för att få Transportstyrelsen att göra snabb ändring har avtagit.
Rätt ska ju egentligen vara rätt, men vi kanske har överdrivit konsekvenserna av just den felaktiga registreringen?
Anledningen till att jag eldade upp mig i denna fråga var just att det påverkade försäkringstarifferna. Med facit i hand kommer jag nu få halvförsäkring under 10000:-/år trots nuvarande registreringsuppgifter. Även om man kan argumentera för att det borde vara färre olyckor med Teslor tror jag inte att det är en framkomlig väg för att få ner premierna. Bilarna är ju så hiskeligt dyra att om bilen blir totalskadad får försäkringsbolagen vackert pynta betydligt mer än för andra billigare bilar.
Därmed måste jag erkänna att motivationen för att få Transportstyrelsen att göra snabb ändring har avtagit.
Rätt ska ju egentligen vara rätt, men vi kanske har överdrivit konsekvenserna av just den felaktiga registreringen?
Är inte 10 000 kr/år i halvförsäkring väldigt mycket ändå?Alfred skrev:Sorry att spamma tråden, men kanske är läge att gjuta lite olja på vågorna.
Anledningen till att jag eldade upp mig i denna fråga var just att det påverkade försäkringstarifferna. Med facit i hand kommer jag nu få halvförsäkring under 10000:-/år trots nuvarande registreringsuppgifter.
Rätt ska ju egentligen vara rätt, men vi kanske har överdrivit konsekvenserna?