Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Limbster »

benke_berguv skrev:
En fördel med en "analog" mätartavla är ju att man inte behöver läsa den alls. När man är van sin bil så räcker det ju att se nålens position i periferiseendet för att veta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det köper jag, fast med en modern HUD bör man ju kunna välja att just visa en "analog" hastighetsmätare
nöjd med min Ampera tillsvidare
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av 18650 »

Jerker skrev:
18650 skrev:
Jerker skrev:
Det finns en viktig sak med just hastighetsmätaren: Man ska inte behöva leta efter den. Man ska bara behöva kasta en hastig blick på den och omedelbart uppfatta hastigheten.
Men varför måste det vara så? Lika dumt som att elbilar måste låta som bensinbilar. Det finns kanske mycket smartare sätt att göra det på. Vibrationer i ratten kanske, force feedback på gaspedalen eller vad som. Vissa bilar har ju en hastighetsspärr som du kan ställa in, vid omkörning kan du göra en kick down och överskriva gränsen du satt. Så varför vill du veta exakta siffran?
Jag har hastighetsspärr i min bil nu, och den använder jag nästan aldrig. Tycker inte att den är så användbar. Att trampa igenom gäller just vid omkörningar när man ändå trampar gasen i botten. Det blir alldeles för mycket kraft om man bara ska göra en en liten hastighetsökning som kan vara rätt användbart i stadskörning, t.ex. vid filbyten.

Men jag omformulerar mig: Jag vill kunna se hastighetsmätaren snabbt och utan behöva leta efter den.
Men om du bygger om funktionen till att ge force feedback i gaspedalen så kan det bli lika smidigt som att köra med en pedal. Jag kan inte se varför man vill se på en hastighetsmätare. Det kan mycket väl finnas bättre metoder.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Svenssons »

Borde gå att anpassa en HUD så man väljer vilket "skin/tema" man själv vill köra med. Detta går visserligen göra med Teslas lilla skärm också. Kanske kommer till bilar i framtiden? Köp till ett tema för en 50-lapp som ändrar displayen till t.ex. Volvo PV544:
Volvo.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5566
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Borde gå att anpassa en HUD så man väljer vilket "skin/tema" man själv vill köra med. Detta går visserligen göra med Teslas lilla skärm också. Kanske kommer till bilar i framtiden? Köp till ett tema för en 50-lapp som ändrar displayen till t.ex. Volvo PV544:
Volvo.jpg
Helcoolt :-) Kan tänka mig ett antal klassiker som skulle platsa i min bil !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av StefL »

Seregon skrev:
Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.

Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Kalle »

Jag hoppas verkligen hud blir standard. Jag komer nog precis ha råd med den i grund utförandet, men ja vill verkligen ha nån anan mätare en de plottret på mittenskärmen :(
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

Ja detta är ingen lätt fråga men för att svara på frågan i trådens topic så tror ju jag att detta kan skrämma bort vissa köpare samtidigt som de inte lockar till sig några extra köpare. De som jag tror lockar köpare till modell 3 är ju en bra elbil till ett "lågt" pris i förhållande till range där det finns en bra laddnings infrastruktur, ja det är de som lockar mig även om tillvalen adaptiv farthållare och krok också är viktigt för mig men jag ser de som just tillval.

De flesta andra saker är sådant man kan ta extra betalt för eller så är de saker som bara är nice to have och kanske inte direkt är de som avgör bilköpet.

Inte helt lätt uttrycka vad jag menar men jag hoppas de inte blev alltför svårt att förstå detta inlägg.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av DSV »

StefL skrev:
Seregon skrev:
Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.

Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Tycker det beror på. Det är lättare att se skillnad på 50 och 90 med en analog nål men svårare att se skillnaden mellan 90 och 95. Oftast har jag på ett ungefär en känsla för hur fort det går så jag är mer intresserad av de små skillnaderna.
Tyckte digital display var sjukt störigt i början men nu saknar jag den när jag hamnar i bilar utan.
Klocka med två eller tre visare tycker jag definitivt är mycket svårare än digitala dito i motsvarande storlek.

I övrigt håller jag med Tibor och Svensssons, det lär inte vara något problem på m3. Dels för att det lär kosta extra och dels för att presentationstekniken inte har något med nål eller ej att göra.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av LarsL »

De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.

Om man gillar eller ogillar en HUD är lite svårt att sia om just nu. Det kan vara lite som med falkvingedörrarna, de låter helt fel när man hör om dem med har sina fördelar när man ser dem i verkligeheten. Men en bra HUD skulle, precis som falkvingedörrarna, dra till sig uppmärksamhet och på det sättet skapa rubriker. Fast kan samtidigt vara avskräckande för andra, precis som falkvingsdörrarna. Netto tror jag på positiv effekt faktiskt.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av jpetters »

DSV skrev:
StefL skrev:
Seregon skrev:
Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.

Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Tycker det beror på. Det är lättare att se skillnad på 50 och 90 med en analog nål men svårare att se skillnaden mellan 90 och 95. Oftast har jag på ett ungefär en känsla för hur fort det går så jag är mer intresserad av de små skillnaderna.
Tyckte digital display var sjukt störigt i början men nu saknar jag den när jag hamnar i bilar utan.
Klocka med två eller tre visare tycker jag definitivt är mycket svårare än digitala dito i motsvarande storlek.

I övrigt håller jag med Tibor och Svensssons, det lär inte vara något problem på m3. Dels för att det lär kosta extra och dels för att presentationstekniken inte har något med nål eller ej att göra.
Jag tycker Teslans digitala visning av hastigheten är otroligt mycket bättre än ett analogt alternativ. Tänker på det varje gång jag kör familjens andrabil med analog visning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Surfaren »

StefL skrev:
FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.
Personlig preferens och vad man är van vid, mestadels.

Jag själv är van vid digital mätare sedan många år och fattar aldrig riktigt exakt vilken hastighet jag kör om det bara finns analog mätare i bilen. Har märkt att jag även behöver fundera lite extra när jag ser en analog klocka (beroende på vilken tid det är).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av bullen »

Vill man inte ha hud finns det väl konstläder
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Vasp »

Jag skulle nog inte vilja ha HUD, jag skulle definitivt inte betala extra för det. Och jag skulle verkligen inte vilja vara en tidig kund. Om HUD var standard så skulle jag vänta några år innan jag köper. Vill inte vara bland de första då det alltid är problem i början även om tekniken skulle vara jättebra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Vill man inte ha hud finns det väl konstläderBild Bild
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
Fördelen med HUD är att den bör vara enklare att montera. Tesla slipper även att göra en egen instrumentpanel för högerstyrda bilar vilket förstås kostar pengar. Som ex kommer GM inte släppa en högerstyrd Bolt. Med HUD'en är det bara en fråga om var hålet för den ska vara.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
LarsL skrev:
De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
Fördelen med HUD är att den bör vara enklare att montera. Tesla slipper även att göra en egen instrumentpanel för högerstyrda bilar vilket förstås kostar pengar. Som ex kommer GM inte släppa en högerstyrd Bolt. Med HUD'en är det bara en fråga om var hålet för den ska vara.
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av icreate »

Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!

Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Jerker »

icreate skrev:
Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!

Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Men finns det nån bil som enbart har HUD och ingen traditionell instrumentering?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av _TonyV »

Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

_TonyV skrev:
Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Nu tänker du alldeles för fritt, jag har hört Volvo ägare som aldrig ska köpa en Volvo igen för att de finns autobroms som standard i bilen :roll:
Kanske inte den kundgruppen som köper en Tesla ändå men du förstår kanske vad jag menar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7421
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
Ja detta är en mycket bra poäng, de saknar ju inte direkt folk som vill köpa den som de är nu....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av JFAH »

HUD är trevligt, och även utan HUD med bara central placerad instrumentbräda är jag fullt nöjd. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med centralt placerad instrumentbräda. Den tar bara upp plats i blickfältet. Om det lyser rött, ja då är det intressant att titta ned, men det kan man ju ordna på annat sätt. I övrigt är ju instrumentbrädan rätt oviktig redan i en ice bil, och i en elbil finns det ju ännu mindre skäl till den.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Laban »

chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Bild

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:

Bild

Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
chaffis75 skrev:
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:

Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:


Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbara
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar