Det köper jag, fast med en modern HUD bör man ju kunna välja att just visa en "analog" hastighetsmätarebenke_berguv skrev:En fördel med en "analog" mätartavla är ju att man inte behöver läsa den alls. När man är van sin bil så räcker det ju att se nålens position i periferiseendet för att veta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Moderator: Redaktion
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Men om du bygger om funktionen till att ge force feedback i gaspedalen så kan det bli lika smidigt som att köra med en pedal. Jag kan inte se varför man vill se på en hastighetsmätare. Det kan mycket väl finnas bättre metoder.Jerker skrev:Jag har hastighetsspärr i min bil nu, och den använder jag nästan aldrig. Tycker inte att den är så användbar. Att trampa igenom gäller just vid omkörningar när man ändå trampar gasen i botten. Det blir alldeles för mycket kraft om man bara ska göra en en liten hastighetsökning som kan vara rätt användbart i stadskörning, t.ex. vid filbyten.18650 skrev:Men varför måste det vara så? Lika dumt som att elbilar måste låta som bensinbilar. Det finns kanske mycket smartare sätt att göra det på. Vibrationer i ratten kanske, force feedback på gaspedalen eller vad som. Vissa bilar har ju en hastighetsspärr som du kan ställa in, vid omkörning kan du göra en kick down och överskriva gränsen du satt. Så varför vill du veta exakta siffran?Jerker skrev:Det finns en viktig sak med just hastighetsmätaren: Man ska inte behöva leta efter den. Man ska bara behöva kasta en hastig blick på den och omedelbart uppfatta hastigheten.
Men jag omformulerar mig: Jag vill kunna se hastighetsmätaren snabbt och utan behöva leta efter den.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Borde gå att anpassa en HUD så man väljer vilket "skin/tema" man själv vill köra med. Detta går visserligen göra med Teslas lilla skärm också. Kanske kommer till bilar i framtiden? Köp till ett tema för en 50-lapp som ändrar displayen till t.ex. Volvo PV544:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5566
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Helcoolt Kan tänka mig ett antal klassiker som skulle platsa i min bil !Svenssons skrev:Borde gå att anpassa en HUD så man väljer vilket "skin/tema" man själv vill köra med. Detta går visserligen göra med Teslas lilla skärm också. Kanske kommer till bilar i framtiden? Köp till ett tema för en 50-lapp som ändrar displayen till t.ex. Volvo PV544:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.Seregon skrev:Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Jag hoppas verkligen hud blir standard. Jag komer nog precis ha råd med den i grund utförandet, men ja vill verkligen ha nån anan mätare en de plottret på mittenskärmen
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Ja detta är ingen lätt fråga men för att svara på frågan i trådens topic så tror ju jag att detta kan skrämma bort vissa köpare samtidigt som de inte lockar till sig några extra köpare. De som jag tror lockar köpare till modell 3 är ju en bra elbil till ett "lågt" pris i förhållande till range där det finns en bra laddnings infrastruktur, ja det är de som lockar mig även om tillvalen adaptiv farthållare och krok också är viktigt för mig men jag ser de som just tillval.
De flesta andra saker är sådant man kan ta extra betalt för eller så är de saker som bara är nice to have och kanske inte direkt är de som avgör bilköpet.
Inte helt lätt uttrycka vad jag menar men jag hoppas de inte blev alltför svårt att förstå detta inlägg.
De flesta andra saker är sådant man kan ta extra betalt för eller så är de saker som bara är nice to have och kanske inte direkt är de som avgör bilköpet.
Inte helt lätt uttrycka vad jag menar men jag hoppas de inte blev alltför svårt att förstå detta inlägg.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tycker det beror på. Det är lättare att se skillnad på 50 och 90 med en analog nål men svårare att se skillnaden mellan 90 och 95. Oftast har jag på ett ungefär en känsla för hur fort det går så jag är mer intresserad av de små skillnaderna.StefL skrev:FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.Seregon skrev:Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Tyckte digital display var sjukt störigt i början men nu saknar jag den när jag hamnar i bilar utan.
Klocka med två eller tre visare tycker jag definitivt är mycket svårare än digitala dito i motsvarande storlek.
I övrigt håller jag med Tibor och Svensssons, det lär inte vara något problem på m3. Dels för att det lär kosta extra och dels för att presentationstekniken inte har något med nål eller ej att göra.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
Om man gillar eller ogillar en HUD är lite svårt att sia om just nu. Det kan vara lite som med falkvingedörrarna, de låter helt fel när man hör om dem med har sina fördelar när man ser dem i verkligeheten. Men en bra HUD skulle, precis som falkvingedörrarna, dra till sig uppmärksamhet och på det sättet skapa rubriker. Fast kan samtidigt vara avskräckande för andra, precis som falkvingsdörrarna. Netto tror jag på positiv effekt faktiskt.
Om man gillar eller ogillar en HUD är lite svårt att sia om just nu. Det kan vara lite som med falkvingedörrarna, de låter helt fel när man hör om dem med har sina fördelar när man ser dem i verkligeheten. Men en bra HUD skulle, precis som falkvingedörrarna, dra till sig uppmärksamhet och på det sättet skapa rubriker. Fast kan samtidigt vara avskräckande för andra, precis som falkvingsdörrarna. Netto tror jag på positiv effekt faktiskt.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Jag tycker Teslans digitala visning av hastigheten är otroligt mycket bättre än ett analogt alternativ. Tänker på det varje gång jag kör familjens andrabil med analog visning.DSV skrev:Tycker det beror på. Det är lättare att se skillnad på 50 och 90 med en analog nål men svårare att se skillnaden mellan 90 och 95. Oftast har jag på ett ungefär en känsla för hur fort det går så jag är mer intresserad av de små skillnaderna.StefL skrev:FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.Seregon skrev:Jag känner precis tvärtom, i synnerhet om det är en bil jag inte kört mycket (och iom att jag inte kör jätteofta heller). Med en analog hastighetsmätare måste jag inte bara kolla på var pilen befinner sig, utan även vilket streck som är i närheten av pilen, eller halvstreck på 40/60/80-sträckor. Bra mycket enklare att se en exakt siffra och kunna justera därefter.
Men som sagt - jag orkar inte hålla på och spekulera en massa nu, tids nog vet vi hur det blir.
Tyckte digital display var sjukt störigt i början men nu saknar jag den när jag hamnar i bilar utan.
Klocka med två eller tre visare tycker jag definitivt är mycket svårare än digitala dito i motsvarande storlek.
I övrigt håller jag med Tibor och Svensssons, det lär inte vara något problem på m3. Dels för att det lär kosta extra och dels för att presentationstekniken inte har något med nål eller ej att göra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Personlig preferens och vad man är van vid, mestadels.StefL skrev:FEL! Med förbehållet "i synnerhet om det är en bil jag inte kört ofta" vilket jag förbigår här eftersom de flesta bilägare oftast kör sin egen bil när de kör bil. Dock är det ett faktum att en analog mätare med nål är avsevärt lättare att läsa av snabbt än en siffra - på samma sätt som en analog klocka med visare är lättare att läsa av än en digital. Den analoga mätaren (och klockan) sätter in värdet i ett sammanhang i och med att man ser hela skalan och nålens (eller visarnas) position på den.
Jag själv är van vid digital mätare sedan många år och fattar aldrig riktigt exakt vilken hastighet jag kör om det bara finns analog mätare i bilen. Har märkt att jag även behöver fundera lite extra när jag ser en analog klocka (beroende på vilken tid det är).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Jag skulle nog inte vilja ha HUD, jag skulle definitivt inte betala extra för det. Och jag skulle verkligen inte vilja vara en tidig kund. Om HUD var standard så skulle jag vänta några år innan jag köper. Vill inte vara bland de första då det alltid är problem i början även om tekniken skulle vara jättebra.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
bullen skrev:Vill man inte ha hud finns det väl konstläder
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Fördelen med HUD är att den bör vara enklare att montera. Tesla slipper även att göra en egen instrumentpanel för högerstyrda bilar vilket förstås kostar pengar. Som ex kommer GM inte släppa en högerstyrd Bolt. Med HUD'en är det bara en fråga om var hålet för den ska vara.LarsL skrev:De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.Laban skrev:Fördelen med HUD är att den bör vara enklare att montera. Tesla slipper även att göra en egen instrumentpanel för högerstyrda bilar vilket förstås kostar pengar. Som ex kommer GM inte släppa en högerstyrd Bolt. Med HUD'en är det bara en fråga om var hålet för den ska vara.LarsL skrev:De som oroar mig lite är att det talats om att Model 3 ska bli enklare. Det har talats om att de bara ska ha en skräm inte två. En HUD låter mer komplicerat än en extra skärm, tycker jag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!
Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!
Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Men finns det nån bil som enbart har HUD och ingen traditionell instrumentering?icreate skrev:Tråden antyder att HUD är något nytt och skrämmande. Det är ju många bilmärken som har HUD i olika varianter redan nu. Den bästa varianten tycker jag att BMW har, med kollisionsvarning etc.
Att få upp grafisk varning av fotgängare eller andra faror direkt i synfältet när du kör på en våt mörk väg höjer säkerheten avsevärt!
Att alla inte vill ha alla nymodigheter förstår jag, men det behöver inte vara avskräckande för det.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
MYLR-24
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Nu tänker du alldeles för fritt, jag har hört Volvo ägare som aldrig ska köpa en Volvo igen för att de finns autobroms som standard i bilen_TonyV skrev:Men flesta 'premium' bilarna har väl bara skärmar ändå idag.
Så vad skulle en HUD skilja mot skärmarna i driftsäkehet. Om kontrasten är ok för HUD i alla lägen så borde det inte vara en dealbreaker.
Kanske inte den kundgruppen som köper en Tesla ändå men du förstår kanske vad jag menar...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Ja detta är en mycket bra poäng, de saknar ju inte direkt folk som vill köpa den som de är nu....TiborBlomhall skrev:Tesla kanske vill skrämma bort lite kunder i början. 400,000 kunder som står i kö skapar bra rubriker men även otåliga kunder. Det kanske är bra med lagom lång kö i början och då är det bra att det blir "äventyrliga" kunder som kan tänka sig nya grejer som står i kö, inte bakåtsträvare som även skulle hitta massa problem i övrigt på bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
HUD är trevligt, och även utan HUD med bara central placerad instrumentbräda är jag fullt nöjd. Jag har aldrig riktigt förstått poängen med centralt placerad instrumentbräda. Den tar bara upp plats i blickfältet. Om det lyser rött, ja då är det intressant att titta ned, men det kan man ju ordna på annat sätt. I övrigt är ju instrumentbrädan rätt oviktig redan i en ice bil, och i en elbil finns det ju ännu mindre skäl till den.
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:chaffis75 skrev:Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:
Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kan en HUD i M3 skrämma bort köpare?
BMW-bilden känns som mer lyx och premium medans model 3-bilden känns som fattigt billigt skräp i lägsta tänkbaraLaban skrev:Tror inte det är någon större grej att anpassa panelen för ratten på Model 3:chaffis75 skrev:Nja, ratten måste väl flyttas och de lär väl påverka panelen så den vinsten är nog väldigt marginell.
Men det är kanske är många bäckar små. Tunnare instrumentpanel, enklare att montera ihop, billigare, speciellt om HUD är tillval. Jämfört med en "vanlig" instrumentpanel så borde den vara betydligt enklare att anpassa för högerstyrning, ex:
Dessutom gillar jag inte plottriga inredningar som ovan, ser fördjävligt ut om jag ska vara helt ärlig.
prisklass tycker jag, även om jag kan hålla med om plotter-känslan lite grann, men totalt sett vinner Jaguar/BMW/Merca-
bilarna i den högre prisklassen 7 dagar av 7 för mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19