30% i första förhöjd och 30% i restvärde kändes inte det minsta lockande hos Wasa Kredit. Andra förslag?mahulkp skrev:Vi kör Wasakredit på alla våra företagsbilar. Mycket bra att ha och göra med. Inga problem att finansiera Teslan.
S85D som företags bil
Moderator: Redaktion
Re: S85D som företags bil
Det Tesla använder. DNB Finans ger dig säkert bättre villkor.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Har min hos Handelsbanken. Bästa pris bland de 3-4 olika jag jämförde med i somras.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag har 20% första hyra, 35% restvärde till 2,95% ränta hos Wasakredit. Upplever att de är väldigt flexibla med villkoren men så har vi redan ett gäng firmabilar hos dem.dstr skrev:30% i första förhöjd och 30% i restvärde kändes inte det minsta lockande hos Wasa Kredit. Andra förslag?mahulkp skrev:Vi kör Wasakredit på alla våra företagsbilar. Mycket bra att ha och göra med. Inga problem att finansiera Teslan.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Jag har 20% första hyra, 35% restvärde till 2,95% ränta hos Wasakredit. Upplever att de är väldigt flexibla med villkoren men så har vi redan ett gäng firmabilar hos dem.dstr skrev:30% i första förhöjd och 30% i restvärde kändes inte det minsta lockande hos Wasa Kredit. Andra förslag?mahulkp skrev:Vi kör Wasakredit på alla våra företagsbilar. Mycket bra att ha och göra med. Inga problem att finansiera Teslan.
Model YP 2024
Det var bra ränta måste jag säga.mahulkp skrev:Jag har 20% första hyra, 35% restvärde till 2,95% ränta hos Wasakredit. Upplever att de är väldigt flexibla med villkoren men så har vi redan ett gäng firmabilar hos dem.dstr skrev:30% i första förhöjd och 30% i restvärde kändes inte det minsta lockande hos Wasa Kredit. Andra förslag?mahulkp skrev:Vi kör Wasakredit på alla våra företagsbilar. Mycket bra att ha och göra med. Inga problem att finansiera Teslan.
P85D med leverans i mitten på mars!!
När var det här?mahulkp skrev:Jag har 20% första hyra, 35% restvärde till 2,95% ränta hos Wasakredit. Upplever att de är väldigt flexibla med villkoren men så har vi redan ett gäng firmabilar hos dem.
Dom verkade vara väldigt väl pålästa kring sitt resonemang, bla hur Telsan var en ny modell och man inte hade någon koll på andrahandsvärdet eller hur andra bilmärken som nu släpper elbilar kommer att påverka andrahandsmarknaden. Det var stenhårt 30/30 och det lämnades inget utrymme för diskussion.
Med 30/30 så blir månadskostnaden högre än om jag köper bilen på företaget och skriver av den på fem år. Jag vill ju leasa bilen för att hålla kostnaden nere.
Jag fick följande förslag av Tesla (via DNB) på en Model S 85 som kostar 828 150 inkl. moms:
2014-12-16
---------------------------------------------------------------
Affärsförslag - Leasing
Vi kan i samarbete med DNB Finans erbjuda finansiering med följande villkor:
(alla belopp exklusive moms)
Månadskostnad inkl tjänster: 6.574 kr
Månadskostnad exkl tjänster: 6.574 kr
Baspris: 530.016 kr
Restvärde: 331.260 kr
Kredittid: 36 månader
Kalkylen bygger på följande uppgifter:
Totalpris662.520 kr
Extra leasingavgift: 132.504 kr
I ovanstående beräkning används Leasing som finansieringsform.
//
Mina kommentarer igen:
Ovan kalkyl är med en "kontantinsats" på 132.504 kr. Jag hade helt missatt det var ränta. Kan man räkna fram det utifrån ovan kalkyl?
2014-12-16
Affärsförslag - Leasing
Totalpris662.520 kr
//
Mina kommentarer igen:
Ovan kalkyl är med en "kontantinsats" på 132.504 kr. Jag hade helt missatt det var ränta. Kan man räkna fram det utifrån ovan kalkyl?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Ja.Feddan skrev:Mina kommentarer igen:
Beloppet du finansierar är 198756, dvs skillnaden mellan restvärdet och det som är kvar på bilen efter din första förhöjda. Du kommer betala 6754*35 månader, vilket är 236390. På 3 år har du alltså betalat 37634:- i "ränta".
5,33% ränta får jag det till men kan ha räknat fel. Räknat inkl. moms.
Jag får det till 5,31 - räknade du på 35 eller 36 månader? Jag blir osäker på hur man ska hantera första förhöjda i ekvationen.Feddan skrev:5,33% ränta får jag det till men kan ha räknat fel.
Jag räknade på 36 månader.dstr skrev:Jag får det till 5,31 - räknade du på 35 eller 36 månader? Jag blir osäker på hur man ska hantera första förhöjda i ekvationen.Feddan skrev:5,33% ränta får jag det till men kan ha räknat fel.
Jag tecknade mitt avtal nu i veckan. Vi har varit kunder hos dem i många år så de kanske är mer flexibla då. Var inga problem för min del iaf. Om du köper bilen kontant så får du inte dra någon moms i företaget så det är ingen bra affär...dstr skrev:När var det här?mahulkp skrev:Jag har 20% första hyra, 35% restvärde till 2,95% ränta hos Wasakredit. Upplever att de är väldigt flexibla med villkoren men så har vi redan ett gäng firmabilar hos dem.
Dom verkade vara väldigt väl pålästa kring sitt resonemang, bla hur Telsan var en ny modell och man inte hade någon koll på andrahandsvärdet eller hur andra bilmärken som nu släpper elbilar kommer att påverka andrahandsmarknaden. Det var stenhårt 30/30 och det lämnades inget utrymme för diskussion.
Med 30/30 så blir månadskostnaden högre än om jag köper bilen på företaget och skriver av den på fem år. Jag vill ju leasa bilen för att hålla kostnaden nere.
Model YP 2024
tråden "förmånsvärde" i elektriskafordon borde kanske ligga under Model S istället??
Ingen verkar ha tagit upp effekterna kring milersättningen. Om man betalar drivmedel själv, dvs inte låter arbetsgivaren betala elen för laddning, så får man 9,50 kr/mil om det är en förmånsbil och 18,50 kr/mil om man själv äger bilen. Skattefritt. Ersättningen är beräknar kring bensinpriset men eftersom en Tesla tydligen kostar runt 3 kr/mil att ladda så tjänar man 6,50 för varje mil man kör i tjänsten. Om man kör mycket i tjänsten kan det man tjänar på milersättningen överstiga vad det kostar i förmånsskatt. Man får alltså köra bilen gratis i det fallet.
Om man har ett aktiebolag som är fåmansbolag så bör man också titta på möjligheten till skatteväxling genom att göra nettolöneavdrag, då försvinner förmånsvärdet och man får bättre pension samt underlag för räntebaserad utdelning i företaget.
Om man har ett aktiebolag som är fåmansbolag så bör man också titta på möjligheten till skatteväxling genom att göra nettolöneavdrag, då försvinner förmånsvärdet och man får bättre pension samt underlag för räntebaserad utdelning i företaget.
Vad är fördelen med att betala med redan skattade pengar till arbetsgivaren? Säg att du betalar 1.000 kr tillbaka till arbetsgivaren och du har 50% i inkomstskatt, då kostar dessa 1.000 kr arbetsgivaren 2.628 kr (ej räknat med tjänstepension). Betalar arbetsgivaren 1.000 brutto kostar det arbetsgivaren 2.628 kr också för att du ska ha lika mycket kvar i plånboken, eller har jag fel? Vore intressant om detta skapade något alternativ.Stripe68 skrev:Om man har ett aktiebolag som är fåmansbolag så bör man också titta på möjligheten till skatteväxling genom att göra nettolöneavdrag, då försvinner förmånsvärdet och man får bättre pension samt underlag för räntebaserad utdelning i företaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Ta upp detta med din revisor om du är ägare med anställda och därmed kanske berättigad till utdelning. Det är där det kan vara intressant. Jag gör så nu med min dino-bil.
phasebox.se
P85D
P85D
Vid nettolöneavdrag så höjs din bruttolön med ett värde som motsvarar förmånsvärdet, sen betalar du tillbaka samma belopp till arbetsgivaren från din nettolön. Det blir ett nollsummespel både för dig och arbetsgivaren. Poängen är att förmånen försvinner och omvandlas till lön, du får därmed fulla pensionspoäng och du tappar inte på gränsvärdet för räntebaserad utdelning. Det är annars ett problem att en förmånsbil gör att egenföretagare med aktiebolag måste minska sin aktieutdelning.Pontus skrev:Vad är fördelen med att betala med redan skattade pengar till arbetsgivaren? Säg att du betalar 1.000 kr tillbaka till arbetsgivaren och du har 50% i inkomstskatt, då kostar dessa 1.000 kr arbetsgivaren 2.628 kr (ej räknat med tjänstepension). Betalar arbetsgivaren 1.000 brutto kostar det arbetsgivaren 2.628 kr också för att du ska ha lika mycket kvar i plånboken, eller har jag fel? Vore intressant om detta skapade något alternativ.
Aktieutdelningen är jag med på. Pensionspoängen baseras väl ändå på de sociala avgifterna (31,42%) och dessa betalas ju även på en förmån eller har jag fel?Stripe68 skrev:Vid nettolöneavdrag så höjs din bruttolön med ett värde som motsvarar förmånsvärdet, sen betalar du tillbaka samma belopp till arbetsgivaren från din nettolön. Det blir ett nollsummespel både för dig och arbetsgivaren. Poängen är att förmånen försvinner och omvandlas till lön, du får därmed fulla pensionspoäng och du tappar inte på gränsvärdet för räntebaserad utdelning. Det är annars ett problem att en förmånsbil gör att egenföretagare med aktiebolag måste minska sin aktieutdelning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Sorry, det var avtalspension jag menade, den brukar inte räkna med förmånsvärden. Samma sak med SGI.Pontus skrev:Aktieutdelningen är jag med på. Pensionspoängen baseras väl ändå på de sociala avgifterna (31,42%) och dessa betalas ju även på en förmån eller har jag fel?
Tjänstepensionen är utanför nollsummespelet och är ju en extra kostnad för arbetsgivare dvs likvärdigt en löneförhöjning om man skulle få behålla den.Stripe68 skrev:Sorry, det var avtalspension jag menade, den brukar inte räkna med förmånsvärden. Samma sak med SGI.Pontus skrev:Aktieutdelningen är jag med på. Pensionspoängen baseras väl ändå på de sociala avgifterna (31,42%) och dessa betalas ju även på en förmån eller har jag fel?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
För hur många mil per åt gäller DNB:s kalkyl?Feddan skrev:Jag fick följande förslag av Tesla (via DNB) på en Model S 85 som kostar 828 150 inkl. moms:
2014-12-16
Affärsförslag - Leasing
Totalpris662.520 kr
//
Mina kommentarer igen:
Jag skulle vara försiktig med ett så högt restvärde som 50% efter 3 år. Även om det just nu är stor efterfrågan på Tesla så hinner det hända en hel del under tiden.
Model YP 2024
Kan någon som är vass på matematik visa för mig hur nedanstående förslag har 2,95% ränta?

För förslag #5:
Totalsumma att betala utan ränta: 195260 kr (Pris - Första förhöjd avgift - Restvärde).
Totalsumma att betala med ränta (35 mån): 226555 kr.
Skillnad: 31295 kr.
Ränta per år: ~10432 kr. (Skillnad / 3)
Ränta per månad: ~869 kr.
Månadskostnad med ränta: 6473 kr.
Månadskostnad utan ränta: 5604 kr.
Men hur får man fram själva räntesatsen?

För förslag #5:
Totalsumma att betala utan ränta: 195260 kr (Pris - Första förhöjd avgift - Restvärde).
Feddan skrev:Kan någon som är vass på matematik visa för mig hur nedanstående förslag har 2,95% ränta?
För förslag #5:
Din genomsnittliga skuld: 662.520 - 136.000 (första månaden) - 97.630 (halva återbetalningen) = 428.890
Återbetalning varje månad: 5.579 kr/mån
Ränta varje månad: 6.473 - 5.579 = 894 kr/mån
Ränta i procent: 12 x 894 / 428.890 = 0.025 => 2,5%
Så skulle jag räknat, får det inte till 2,95% men jag är trött nu

Tittar imorgon igen och ser om jag har gjort något fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit