De enda S75 jag sett har funnits till salu av Tesla själva och visst var det så att de erbjöd folk att pruta bort bateriuppgraderingen på dessa bilar?
Och jag kan tänka mig att alla med lite elbilserfarenhet gjorde det. En fulladdad 60 har samma batteri som min P85 vid 80% soc, dvs mer än tillräckligt för de allra flesta.
Mycket synd att denna modellen nu försvinner.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När jag köpte min s60 i höstas så kostade den grundpris i höstas 748000:-
Det tyckte jag var dyrt..
Nu kommer standardpriset vara 250.000 mer..
Vad får man egentligen. 10kw mer.. En autopilot som kostar 50.000 som inte fungerar..
offtopic
Var väldigt taggad och hämtade ut en ny s60 i förrgår för att prova ap2. Men möttes bara av meddelande att kameran skall kalibreras och dagen efter att jag bör uppsöka servicecenter eftersom farthållaren ej fungerar..
Har inte blivit någon autopilotkörning än..
Börjar bli sugen på den nya Volvo xc60 istället, om den vore elektrifierad...
Jag tror tyvärr att model 3 blir dyrare än väntat. Kommer att vara en massa tillägg/extra utrustning som behöver läggas till för att få den till att bli ok tror jag. Får väl se hur det blir.
Jag tror tyvärr att model 3 blir dyrare än väntat. Kommer att vara en massa tillägg/extra utrustning som behöver läggas till för att få den till att bli ok tror jag. Får väl se hur det blir.
Ja typ allt standard som finns på standard S
Larm
Navigator
backradar
Elsäten
skinn
Led lampor
regnsensor
osv osv
Tibor publicerar säkert resultatet sen. Han vill nog att bara ägare röstar, så det blir någorlunda korrekt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Efter nån timme leder 60-modellen med tre gånger så mycket som 75-modellen.
Vi får se hur det blir när fler har röstat.
Ni ägare med era hemligheter...
Du skulle bara veta vad mycket smaskigt som diskuteras där inne
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Reflektion efter att kört till Skåne och Ramundberget + div småturer (800 mil på 2 månader):
- 60 kWh batteriet räcker vid långkörning!
- Det går snabbare att ladda än att käka!
- Det fungerar även i -20 grader
- Man måste vara hyggligt med på alla detaljer (förvärmning, toppladda, fart etc)
- 60 kWh ger rimliga (väl stora) marginaler vid lokal körning trots man missar laddkabel ngn dag
- Man får mycket för 79kkr som är roligare än 15kWh extra i batteribanken!
Kort: 60:an är ett himla bra val = mest pang för pengarna
Synd den försvinner, jag tyckte den var för dyr. Nu är alla MS (snart) överdjävligt för dyra!
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Kort: 60:an är ett himla bra val = mest pang för pengarna
Hälsningar
Lars
Håller helt med! Längtar efter att hämta ut min 60D...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Ursäkten till varför man tar bort denna modell är ju bara under all kritik men kan de vara så att man vill få loss kapacitet i fabriken.
Om vi tänker på starten av produktionen av modell 3 till sommaren så vill man kanske tömma ut lite i orderböckerna innan dess och koncentrerar sig på att bygga de modeller som man får in mer pengar på samtidigt som man vill få utrymme att producera så många modell 3 som möjligt.
Med tanke på att modell 3 ska vara enklare att producera så kanske man bygger två st modell 3 med samma "kapacitet" som en modell S/X
Detta förutsätter såklart att man använder gemensamma verktyg för modell S/X och modell 3.
Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
Kanske blir det följande nya modeller:
S75(100)kWh
S100(125)kWh
S125 kWh
Trots tidigare uttalanden att inte direkt använda 2170 batterier i S och X modellen, och att inte lansera större batterier
än 100kWh så kanske tillverkningen av 2170 batterier är så billiga och bra att man vill använda dessa snarast.
Detta skulle ju dessutom passa bra om modell 3 har 50-75kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
Kanske blir det följande nya modeller:
S75(100)kWh
S100(125)kWh
S125 kWh
Trots tidigare uttalanden att inte direkt använda 2170 batterier i S och X modellen, och att inte lansera större batterier
än 100kWh så kanske tillverkningen av 2170 batterier är så billiga och bra att man vill använda dessa snarast.
Detta skulle ju dessutom passa bra om modell 3 har 50-75kWh batterier.
Vad jag vet har det sagt att de ska använda 2170 i Model S och Model X fast först efter att ptroduktionen överstiger behovet för Model 3 men de planerar inte att maximera så att de får i mer än 100 kWh.
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.
Ja, allt handlar ju om hur man tolkar saker...
Någon som har läst originalet på Engelska?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.