Sida 2 av 3

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 15:09
av bylund
bullen skrev:
Laban skrev:
MangeT skrev:
Centern gör väl som de flesta partier som inte sitter i regeringsställning. Lovar och lovar.
Precis. Sen kommer verkligheten:

http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... satsning-2
...
– Vi har lyssnat på Volvo i det här fallet, säger Annie Lööf till DN
Denna "nyhet" är från 2014...
Ja, poängen var väl att det är lättare att komma med utspel i opposition. När de satt i regering, vilket senast var 2014, lät det annorlunda. Men jag hoppas såklart att de får igenom ett bättre system om de får mandat att bestämma.

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 16:16
av Mickep
Synd att de försöker mörka att de även vill höja fordonskatten, vilket kommer drabba alla bilister (och är enbart ett sätt att mjölka fordonsägare)
tycker att 45000 är i minsta laget och skulle hellre sett en fördubbling på till låt säga 80 000. (är fullt med på att man måste äga bilen ett visst antal månader för att få ut premien, för att förhindra spekulation till andra länder)

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 16:26
av bylund
I Estland kunde man få 18 000 EUR i premie för en Tesla. Deras subvention låg på 50 % av bilens inköpspris med ett tak på 18 000 EUR, där snackade vi supermiljöbilspremie, men man var tvungen att låta bilen vara estniskregistrerad i flera år för att inte bli återbetalningsskyldig. Pengarna i fonden tog slut 2014. Det var samma fond som byggde upp det estniska chademonätverket.

45 000 kr känns väldigt lågt, särskilt som man såg fram emot att det skulle bli 60 000. Tyvärr visar man tydligt att man inte är intresserad av att göra bilflottan fossilfri. Och man gömmer malusen i en fordonsskatt istället för en registreringsavgift så det inte ska drabba försäljningen lika mycket, när själva syftet borde vara att det just ska drabba försäljningen.

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 19:01
av Bjelke
Om det går nån miljard eller två plus, hur stort skulle då bidraget för elbilar kunnat göras? :shock: 8-)
(Om det skulle vara i balans istället alltså)
Kanske Skatteverkets modell med "samma pris som motsvarande fossila variant" typ skulle vara möjlig? ;)
(Skatteverkets modell för förmånsvärden osv)

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 19:03
av Smutt
Det vore najs :lol:

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 20:04
av TiborBlomhall
Jag har hört rykten om att tom elbilar blir dyrare med nya systemet pga höjd förmånsskatt. Nån som hänger med hur det där funkar?

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 20:34
av Smutt
Ja om motsvarande fosilbil blir dyrare så blir förmånsvärde högre

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 20:43
av bylund
Fast motsvarande fossilbil blir inte dyrare, den får höjd skatt. Men höjer hög skatt förmånsvärdet?

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 21:27
av lator
Har jag förstått det rätt så kommer man inte att få ta del av bonusdelen förrän efter ett antal månader. Detta innebär då säkert att många inte får kalkylen att ligga på plus då pengarna måste fram vid köpet. Rimligare vore väl då ett återbetalningskrav om fordonet avyttras inom ett visst antal månader/år.

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 22:00
av bylund
Även idag så måste man hosta upp pengarna själv vid köp. Det tar ett tag innan pengarna betalas ut. Fast om det kommer att krävas ett halvår så blir det så klart en längre fördröjning. Jag gissar att det beror på att om man importerar en bil som ny till ett annat EU-land, d v s om den är nyare än ett halvår eller har gått under 600 mil, så måste Sverige betala tillbaka momsen. Så undrar om vi även får se ett krav på att bilen måste ha gått 600 mil för att man ska få ut pengarna.

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 22:05
av Mickep
Ser inte att bonusdelen har ökat. jag menar 5000. det är knappt inflationen har gjort sedan bonus infördes. spankdelen däremot. Där är det rejäla piskor med krossat glas och 39 rapp.
Fordonskatten ökas med ca 350 för alla(?). Tidigare var förslaget att skattebefrielsen på 5 år slopas för miljöbilar (har inte sett om det är kvar i förslaget)
Nej, detta är inte ett attraktivt för bilägare att välja rätt, snarare att inte ha bil överhuvudtaget. t.o.m. bonusen ser jag som inskränkt och sämre.
De beräknar också att det kommer ge ett överskott på 1-2 miljarder per år till statskassan, så om någon undrar om det gör detta för bilismen så är svaret ganska tydligt nej, utan dett är för att skinna bilägare ytterligare. Gissar att motormännen kommer att ha ett och annat att säga.

detta är en remissinstans? eller? tycker nog att club sweden skall skicka in ett remissyttrande om det finns folk som vill lägga tid på det.

Re: Bonus/malus

Postat: 25 mar 2017 22:28
av bylund
Detta är väl det slutgiltiga förslaget. Remissrundan har varit.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 00:58
av Wilson
bylund skrev:
Detta är väl det slutgiltiga förslaget. Remissrundan har varit.
Det skulle man verkligen kunna tro, men tydligen blir det en ny remissrunda. Vågar man gissa på samma kritikstorm som när utredningen presenterade sitt förslag?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6658766

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 10:34
av Mickep
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 11:33
av Legato
Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 11:46
av Smutt
Legato skrev:
Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.

Lite läskigt bara om det fyller sverige med elbilar som inte klarar av en stolpe :roll:

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 13:21
av Mickep
Legato skrev:
Mickep skrev:
Det verkar som om skattebefrielse tas bort från elbilar också, så den egentliga höjningen är runt 3000 (ca 2000 i skatt de 5åren). Det är inget annat än pinsamt lite. Börjar mer och mer luta åt att minska (eller ta bort) momsen när man köper miljöbilar. Fördelen med det är att man minskar risken att tillverkarna höjer priset ( som hantverkarna gjorde när rotavdraget infördes) och det är bara att lägga till villkoret att bilägaren får betala momsen om de säljer den inom några år.
Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Precis och därför som jag velar, är svårt att få något system som inte ör helt orättvist. men 45000 är närmast ett hån. 60-80 000 hade varit bättre, hydrider känns det rimligt att de får lite mindre, men det är ändå ett steg på vägen(dock litet) 3000 är inget helt enkelt (med statsfinanserna är som det är och det är MYCKET enklare för partier i opposition att lägga populistiska förslag) (anser att 100 000 är lite mycket (är dock inte emot det) men centerns förslag kan jag inte riktigt ta på allvar (även om jag skulle önska att jag gjorde det) med avdrag på 100 000 då har man närmast raderat skillnaden för ioniq (mellan el och hybrid) exempelvis.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 14:47
av Wilson
Smutt skrev:
Lite läskigt bara om det fyller sverige med elbilar som inte klarar av en stolpe :roll:
Det här var andra gången jag sett att du uttrycker oro för stolpar. Rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det, som tidigare diskuterats här på forumet, handlar om BMW i3s misslyckande i Euro NCAPs stolptest.

Om vi nu ska diskutera detta på ett Teslaforum, är det väl naturligt att vi jämför resultatet mot säg en Model S. Faktum är att Teslan hade samma problem i stolptestet, med höga påfrestningar på bröstkorgen. Ska man tro på poängen verkar ju snarare BMWn vara den som skyddar passagerarna bäst vid en kollision.

BMW i3
Vuxenskydd 31p (varav 6,6p i stolptestet)
Barn 40p
Fotgängare 21p
Säkerhetsutrustning 5p

Model S
Vuxenskydd 31p (varav 6,3p i stolptestet)
Barn 38p
Fotgängare 24p
Säkerhetsutrustning 9p


BMWs resultat blev ju lite mer nagelfarna när man inte nådde upp till fem stjärnor, men nu var det ju inte passagerarnas säkerhet som fällde i3an, utan det var dåliga resultat i påkörningstest, samt aktiva säkerhetssystem som saknades. Att BMWn kritiseras för detta kan jag tycka är helt ok. Gångtrafikanters liv är ju lika viktiga som alla andras, och finns det bilar som hanterar påkörningsolyckor bättre skall detta givetvis premieras. Samma med förebyggande säkerhetsutrustning. Sparar man in på detta ökar ju risken att öht hamna i en olycka, och BMW tyckte uppenbarligen inte att det var viktigt att montera något så enkelt som bältespåminnare i baksätet. Lustigt egentligen, det var ju inte så att BMW inte kände till kriterierna, utan man chansade väl på att klara av 5 stjärnor ändå.

Ska sanningen fram så hade jag så klart ändå hellre suttit i en Tesla om olyckan är framme. Jag vet ju att NCAP-resultaten inte är helt jämförbara mellan år och bilklasser, och Model S är ju en klart större och tyngre bil, vilket borde hjälpa till när det smäller (förutom just mot en stolpe/träd, eller något annat fast föremål).

http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... 5stars.pdf
http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... 4stars.pdf

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 15:16
av Smutt
Vissa misstag fastnar för alltid hade vi diskuterat en Mercedes A Klass så hade frågan varit välter den? Att BMW på en ny bil fick en 4 är under all kritik det hade stått en på min parkering annars, Men nu misslyckades dom, så stolpe är tyvärr minnet av deras första försök på en bra elbil. i det här fallet så använde jag stolpe som ett roligare sätt att beskriva bilar som inte når hela vägen när det gäller säkerhet.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 15:33
av FredrikR
1-2 miljarder plus! Det var ingen liten summa. Då finns det ju pengar till det nationella snabbladdningsnätverket: http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ :D

En nackdel med det är väl att om det skulle läggas några hundra miljoner på laddstationer till elbilar så skulle det självfallet få läggas otaliga miljarder på vätgasstationer.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 16:30
av Wilson
Smutt skrev:
Vissa misstag fastnar för alltid hade vi diskuterat en Mercedes A Klass så hade frågan varit välter den? Att BMW på en ny bil fick en 4 är under all kritik det hade stått en på min parkering annars, Men nu misslyckades dom, så stolpe är tyvärr minnet av deras första försök på en bra elbil. i det här fallet så använde jag stolpe som ett roligare sätt att beskriva bilar som inte når hela vägen när det gäller säkerhet.
Ok, då förstår jag hur du tänker. Ja, säkerhet är viktigt, men jag är inte överdrivet orolig över att våra vägar skall översvämmas av elbilar med undermålig säkerhet. Men visst skulle man väl kunna sätta krav på att vissa säkerhetskrav skall uppfyllas för att man ska kunna få ta del av av subventionerna. Det skulle kännas väl magstarkt om man kunde få en eldriven mopedbil för en spottstyver, när vi vet att dessa faller ihop som en tårtkartong vid en kollision.
Det behöver dock inte nödvändigtvis finnas en samband mellan bilpris och säkerhetsnivå. Det finns både bra och dåliga exempel på säkerhetsarbete i de flesta prisklasser. Det handlar mer om tillverkarnas ambitioner och prioriteringar.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 16:33
av Wilson
FredrikR skrev:
1-2 miljarder plus! Det var ingen liten summa. Då finns det ju pengar till det nationella snabbladdningsnätverket: http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ :D

En nackdel med det är väl att om det skulle läggas några hundra miljoner på laddstationer till elbilar så skulle det självfallet få läggas otaliga miljarder på vätgasstationer.
Tack för att du tog oss tillbaka till topic efter min lilla utflykt. Ja, det rör sig om ett överskott på i runda slängar 5000 kr per bil på en 300 000 bilars-marknad. Rätt saftigt. Det skulle räcka till både stöd för laddnätverk, samt ett betydligt mer substantiellt inköpsstöd till elbilar.

Re: Bonus/malus

Postat: 26 mar 2017 16:46
av LarsL
Med tanke på risken att vätgasbilar och mackar kommer tugga i sig miljarder så föredrar jag att vi inte har någon bonus alls.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 09:03
av chaffis75
Legato skrev:

Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Håller med dig helt här även om jag också tycker att de ska finnas lite baskrav för att man ska få denna klump summa, t.ex. viss säkerhets nivå, kanske att bilen ska klara minst X antal mil och att de inte får finnas någon räckvidds förlägnare som kan använda sig av fossila bränslen. Gillar också att man redan nu börjar titta på förbrukning och ge olika bonusar kopplande till förbrukning.

Den exakta nivån får nog justeras årligen, om något år så är de kanske inte ens lönsamt att köpa en fossil bil så tycker jag man kan ta bort dessa bonusar.

Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.

Re: Bonus/malus

Postat: 27 mar 2017 09:13
av vigge50
chaffis75 skrev:
Legato skrev:

Förstår inte vitsen med att ge oss Teslaköpare en mycket större absolut bonus än någon som köper en Ioniq eller e-golf. Poängen är ju att få MÅNGA att byta till el-bil, inte att få folk att köpa lyx/prestandabilar. Jag tycker fast bonus är bra, men OM man skulle göra någon logisk justering så tycker jag det vore vettigt att titta på energiförbrukning även på elbilar, dvs ge större bonus till de som väljer en snål elbil...

Jag tycker det överlägset största felet i förslaget är att ösa pengar över hybrider baserat på deras låtsas-förbrukning. Storleksordningen 15.000:- till hybrid och 100.000:- till elbil hade varit vettigare och antagligen haft ungefär samma kostnad.
Håller med dig helt här även om jag också tycker att de ska finnas lite baskrav för att man ska få denna klump summa, t.ex. viss säkerhets nivå, kanske att bilen ska klara minst X antal mil och att de inte får finnas någon räckvidds förlägnare som kan använda sig av fossila bränslen. Gillar också att man redan nu börjar titta på förbrukning och ge olika bonusar kopplande till förbrukning.

Den exakta nivån får nog justeras årligen, om något år så är de kanske inte ens lönsamt att köpa en fossil bil så tycker jag man kan ta bort dessa bonusar.

Sedan tycker jag att man också borde hjälpa till med utbyggnaden av ladd nätverken. Tex så skulle en grej kunna vara att när en man bygger en ny plats för snabbladdning så betalar staten laddare nummer 2. Jämför man med Teslas laddnätverk så är ju t.ex. clever ganska kast för har man otur så har någon precis börjat ladda innan du kommer till laddaren och då får du vänta 30 minuter, om de alltid finns minst 2 laddare så minskas denna risken plus att de i snitt bara blir 15 minuter att vänta. Vi råkade ut för detta ett par gånger under helgen och detta är helt klart en nackdel när man kör elbil och måste ladda.
Här i Sverige så räknas faktiskt BMW i3 REX som en plug-in hybrid och inte en ren elbil.