Jag kan ju slänga in lite om Renault då. Jag har ju en Zoe som från första dagen har haft en krånglande värmepump. Den har den egenheten att den sällan fungerar när det är under 0 grader.

Jag har haft den inne på service ett antal gånger och de hittar inget fel. Detta är dock ett vanligt fel på Zoe och är väl känt av Renault. De har kommit med en del "work arounds" för att kicka igång pumpen igen, typ vänta till det är fullmåne och gå tre gånger runt bilen med fladdermusskit i armhålorna, men det har naturligtvis inte funkat.
Så kom det ett påbud från Paris att man skulle kolla ett serienummer på styrenheten till värmepumpen. Om den var i ett visst intervall så skulle den bytas, annars skulle bara mjukvaran uppdateras. Detta var när jag haft bilen drygt ett år. Då hoppades jag på att det skulle lösa sig, men icke! Då satte jag igång en process för att få bilen utbytt. Hade fått höra av en annan Zoeägare med samma problem att han fått bilen utbytt. Där hade de t.o.m. bytt hela värmepumpen men problemet kvarstod.
Först ska jag säga att den försäljare som sålde bilen till mig och killen på verkstaden har varit helt OK. De är väldigt tillmötesgående, men nu när det hela har lyfts upp till en annan nivå i organisationen så händer inget. Har stött på flera gånger, försökt nå den som nu har ärendet på sitt bord utan att lyckas, bett andra på samma kontor att han ska höra av sig till mig osv. Så svarade han äntligen igår och då sa han att han hade tänkt ringa mig samma dag. Jojo... ...och senast idag tisdag skulle han "ta tag" i min fråga och återkomma till mig (senast idag). Så vi får se hur det blir med det...
Men grejen är att de har ett väl dokumenterat problem med många bilar som de inte gör nån större ansträngning att försöka lösa. De bara förhalar och hoppas på att vi ska tröttna.
Och detta är ju egentligen inte ett fel relaterat till drivlinan som jag tycker är helt OK. Visst, det är sekundärt ett elbilsproblem eftersom värmepumpen finns där eftersom det inte finns nån förbränningsmotor. Jag har ju inte velat bråka för mycket eftersom jag är rädd att det ska påverka andras vilja att byta till elbil. Men händer inget så måste jag ju ta till brösttonerna. Jag tänker inte sitta stillatigande och bara vänta och betala full leasingavgift för en bil som inte har nån värme när den behövs!
Så vi kan lägga till Renault på listan över strulande bilföretag.