Grillar en älgkalvfl'e som jag Sousse vide körde i 2h i 57grader först. Till det behövs naturligtvis en god dram.
Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre.

Moderator: Redaktion
Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...gellerstam skrev:Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre.
Och ändå är det dyrare att äga bilen privat...dstr skrev:Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.chpaulin skrev:Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills.Jerker skrev:Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...gellerstam skrev:Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre.
'mati skrev:Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills.Jerker skrev:Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...gellerstam skrev:Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre.
Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...mati skrev:Jag är också avundsjuk (typ) på alla som har råd med en S eller X. Ändå så har jag en S. Skillnaden är att jag egentligen inte har råd alls med tanke på hur stor andel av min inkomst som går till bilen. Men jag har lärt mig att ignorera det. Har fungerat hittills.Jerker skrev:Sant! Tänk om det inte hade funnits någon model 3 att se fram emot! Då hade man bara kunnat vara avundsjuk på de som har råd med en S eller X...gellerstam skrev:Visst längtar jag till M3 men livet hade kunnat vara värre.
Ja, det förstår jag. Det är inte billigt att finansiera en bil och spara på en ny samtidigt. Jag sparar ingenting just nu. S:en är leasad på företaget och det är mycket tveksamt om ekonomin tillåter ett likadant upplägg en gång till. Jag får se hur länge det går att behålla S:en, jag siktar på att ha den i tre år men det kanske blir mindre. Efter leasingen har jag ju ingen bil alls och då får vi se vad som händer. Avgasbilar har jag ingen lust att gå tillbaka till. Det blir nog en begagnad lite äldre elbil antar jag.Jerker skrev:Jag lägger redan ungefär lika mycket i leasingen på Zoen och sparande till 3:an som det skulle kosta att ha ett lån på en S eller X. Men jag vill inte göra det i all evighet. Kan inte belåna huset mer heller, så jag vet inte vad räntan skulle bli. Så jag väljer att stanna utanför sinnessjukhuset och göra ett klokare val trots att det innebär svåra anfall av frustation då och då...
Det är rätt till 100%. Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken. Men life must go on med liten frunk och HEPA och AWD. Dessutom skinstolar med ventilation som i sig är en raritet i en S. Dessutom har den nya solitt tak vilket snart också är unikt, vilket jag uppskattar. En spirande kärlek börjar växa fram efter 1100 mil i den nya. Vinterkörning och AP2 blir spännande.Smutt skrev:Min bil är leasad med lågt restvärde hoppas betala det beloppet när det är dags och sen köra bil löjligt billigt tills det är dags för skrotenFörstår inte varför man ska byta hela tiden och ta den första värdeminskningen igen och igen
Jo, fast det övervägs ju av att man får betala värdeminskningen med egna hårt beskattade kronor.dstr skrev:Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.chpaulin skrev:Ny?Daoops skrev:Samma här, fingrar på en model s också
Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.Delta skrev:Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia: Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamlamati skrev:Kan bara hålla med. Jag sålde min P85 enbart för att det blev mycket billigare för mig att leasa en bil på företaget isf att äga den privat. Men jag saknar bilen. Nya 90D har mycket mindre prestanda och dessutom går den inte lika tyst. Och den skramlar och klonkar vilket P85:an inte gjorde. Men pano-taket är underbart, det bästa med hela bilen skulle jag vilja påstå.Delta skrev:Hade själv en tidig P85 som såldes alldeles för billigt. Trivdes verkligen i den bilen och saknar den våldsamt. Den nya 90D har inte samma själ som den gamla. Saknar den stora frunken....
Jag vet att siffrorna är lika. Det är därför jag blev lite förvånad/besviken när jag hämtade ut nya bilen och märkte att den inte alls är lika rapp. Siffrorna bedrar. 90D är bättre på att komma iväg från stillastående eftersom den inte slirar. Det gör att den har ett försprång de första metrarna.Feddan skrev:MYCKET mindre prestanda? Båda gör 0-100 på 4.4 sekunder enligt Wikipedia:
Ditt minne kanske förskönat prestandan på den gamla
Jag är företagare men tog ut min X privat för det blir billigare än att ta den i företaget. Så jag hade med velat ha nån mer rabatt för oss som äger bilen privatNicke Nyfiken skrev:Och ändå är det dyrare att äga bilen privat...dstr skrev:Hur tänkte du nu? Privatpersoner har ju 100% rabatt på förmånsbeskattningen.chpaulin skrev:Det är synd att nuvarande politik nästan bara gynnar företagare. Hade vart najs om privarpersoner fick göra nån form av årligt skatteavdrag motsvarande förmånsreduceringen. Alla har liksom inte möjlighet att leasa på firman.
Edit: och får göra avdrag för räntekostnaden.
Lyckas man producera flera tusen bilar redan i Juli så går det definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig. Vet inte om det dämpar frustrationen men goda nyheter är alltid trevligt.First, the source has indeed confirmed that the initial Model 3 configurator choices are colour and wheels. No details on what those consist of but we can assume the 5 colours we've seen so far and the 2-3 wheel styles. Those choices are slated to be in place for about "3 months" while production is ramped up.
Secondly, the interior colour is to be black only during the initial phase. The wood trim found on the dash is real wood but species is unknown. The alcantara liner in the door panels is indeed making it to production. Was told the interior is very good, people are going to be happy with it. Think: fixing Model S deficiencies like door pockets, cup holder placements, arm rests, storage etc...
The best bit: July is going to surprise a lot of people and especially Wall Street, as the production line is just about ready and will start production ASAP so that several THOUSAND Model 3s are produced and stockpiled for deliveries at the end of July. This confirms what the source relayed to me back in February, namely keeping configs simple so they could make preconfigured cars instead of relying on custom configs. Later on when production ramps up in the 4th quarter more options could be added to the mix.
Det kommer initialt bli såhär verkar det som:Jerker skrev:Jag kommer nog inte att lugna mig förrän jag kan sitta och leka med konfiguratorn själv och planera!
För mig var det faktiskt helt nytt. Har bara tidigare hört 55-60 för lilla och 70 för det stora, samt att första versionen skulle vara helt "barskrapad". För mig är det inte så förvånande med det större batteriet annat än just ur perspektivet att de då inte kan lansera på $35k-nivån, något jag trodde ansågs väldigt viktigt. Att det verkar bli 75 förvånar mig också för att jag var säker på att man skulle fortsätta vilja differentiera mot X/S.Laban skrev:Det är ett hyfsat gammalt rykte ska väl tilläggas. Jag tror faktiskt inte att det har så mycket med marginaler att göra utan snarare att det är en rätt stor andel av de som står först i kön som vill ha ett större batteri samt att det är något som man kan göra utan att produktionen påverkas. AWD är värre eftersom det inte bara är en extra motor utan också en annan arkitektur på den främre motorn.