Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Inlägg av Lessmog »

lator skrev:
Är det någon som vet med bestämdhet hur laddningen av 12-volts batteriet fungerar på Tesla? Det skiljer sig ju ganska mycket mellan olika elbilar. På gamla El-Clio (med den nyare UCL:en) så övervakades 12-volten konstant och matades från huvudbatteriet. Leaf har en solcell som hjälper till att ladda. En Renault Fluence som stod på en bilfirma i Portugal hade död 12-volt trots att driftbatteriet var mer än halvladdat... :( Teslor kan ju stå länge så där verkar ju batteriet laddas kontinuerligt men hur det egentligen fungerar...??? :?
Icke-svar och inte på din fråga ... men
ena grannen berättade att andra grannen var ute och seglade ett par månader och kom hem till en död Renault Zoe, som fick bärgas. Vet ej om det var 12V eller huvudbatteriet, eller om sladden ens var i. Tydligen funkade inte ens ratten, bärgaren måste baxa i sidled! :o

Leif-ägaren (Tibor) har ju ledigt, men han kan säkert förklara. Jag har fått för mig att solcellen (i stort sett) bara orkar med kupéfläkten.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Inlägg av lator »

Leaf har jag kört betydligt längre (och mer) än vår käre överstepräst och förstår att solcellen på bakluckan mest finns där för syns skull men jag har aldrig upplevt att Leafen skulle få brist på energi i 12-voltaren. Zoe är ju liknande som Fluence så det låter rimligt att den dog... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
m3piloten
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 jul 2017 11:18

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Inlägg av m3piloten »

Ta med ett extra blybatteri istället, som håller kylboxen vid liv under natten, håller många timmar, upp till ett dygn beroende på storleken på batteriet.
Så kan du ju även ta med kylboxen och ha den igång i tex. ett tält ;-)
Möjligen kan man även ladda extra batteriet i bilen under färd med en 12-220 inverter och vanlig batteriladdare, förutsatt att man håller sig under gränsen för vad 12v uttaget i bilen klarar (150w ?)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Inlägg av olarsson »

Jag köpte en kylbox med både 12v och 230v så kan man ta in den på hotellet eller motsvarande på kvällen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Krävs "camper mode" för 12v uttag?

Inlägg av Teslaspolen »

I så fall ska man bara se till att det inte är ett som kan läcka batterisyra, blir hål i både kläder och inredning på bilen annars.

Man ska även tänka på att det bildas vätgas när ett sådant laddas...
Skriv svar