Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

rightnow skrev:
Generalbogge skrev:
Emil skrev:
Generalbogge skrev:
Riktigt ledsamt att höra. Han har mina fulla sympatier.

Vet du vilken firmware han har/hade i bilen?
Det är en några månader gammal AP2 med senaste fw, 17.28.c528869.

Det konstigaste tycker jag är att man kan stänga av mobile access utan t.ex valet mode pin. Tesla borde kunna fixa bra mycket mer theft prevention än vad som finns idag (inget?).
Då hjälpte inte den uppdateringen mot denna typen av stölder, vilket vissa spekulerat i.

Borde vara enkelt att lägga till att man t.ex måste ange ett lösenord för att starta bilen, även om nyckeln är närvarande. Blir ju en extra säkerhet om nu någon snor nyckeln också.

Smart! Det löser ju faktiskt alla situationer. Att man får en frivilling inställning att slå in en kod för att starta fordonet.
Ja, som ett valfritt sätt att öka säkerheten. Tesla måste på något sätt hjälpa oss att skydda oss bättre mot denna typen av stölder. Det är ju vi som i slutändan får betala dryga självrisker och all annan tid som måste läggas ner för att reda upp allt runtomkring.

Tesla har ju dessutom sitt ypperliga system för att skicka ut uppdateringar. Så det blir ju inga enorma kostnader att få till detta.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Legato »

rightnow skrev:
Tesla borde fixa en snabb uppdatering att nyckeln måste vara i bilen annars så stängs fordonet av.
Det försvårar rejält och kräver inte massa jobb för dem.

Om folk blir förbannade för dom vill köra med mobilen, gör skiten optional då att man kan slå av/på i settings.
+1000 8-)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Nu har polisen i Lund hört av sig och var mycket intresserade av ärendet, antagligen misstänker dem att det är samma gärningsmän som stal en BMW i8 häromdagen (http://www.expressen.se/kvallsposten/mi ... e-veckor-/).

De bad oss att "ligga på Tesla" så att de gör allt de kan. Vet inte riktigt hur vi ska göra det dock. För Tesla i Sverige är det här "helt nytt" och de har inte koll på nånting. De enda som var hjälpsamma var SC i Göteborg. L1 support var värdelöst.

Det känns som att stöldvågen i Holland som Tibor skrev om är på väg upp mot Skandinavien, de borde verkligen lägga på ett kål och trycka ut uppdateringar som förhindrar/försvårar stölder. Tills dess är det nog valet mode och aluminiumfolie som gäller...
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Generalbogge »

Emil skrev:
Nu har polisen i Lund hört av sig och var mycket intresserade av ärendet, eftersom de tror att det är samma gärningsmän som stal en BMW i8 häromdagen (http://www.expressen.se/kvallsposten/mi ... e-veckor-/).

De bad oss att "ligga på Tesla" så att de gör allt de kan, då "många biltillverkare bryr sig inte om stulna bilar". Vet inte riktigt hur vi ska göra det dock. För Tesla i Sverige är det här "helt nytt" och de har inte koll på nånting. De enda som var hjälpsamma var SC i Göteborg. L1 support var värdelöst.

Det känns som att stöldvågen från Holland som Tibor skrev om är på väg upp mot Skandinavien, de borde verkligen lägga på ett kål och trycka ut uppdateringar som förhindrar/försvårar stölder.
Det var min tanke också. Och eftersom jag bor i Skåne får man väl vara superförsiktig ett tag framöver. Det borde vi alla vara.

Köpte en ny rulle aluminiumfolie häromdagen just för fob avskärmning.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Pratat med SC i Gbg igen. Bilen är helt offline i deras system så de kan inte göra något därifrån. De har dock eskalerat det högre upp i organisation och väntar på mer information, men med största sannolikhet finns det inget de kan göra för att hjälpa...
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

Grymt tråkigt! :cry: :cry:

Hur är det med sådana här andra tokens som man kan använda för spårning.
Den borde man kunna gömma hyfsat väl så att man i alla fall får några timmar till. Jag antar att tjuvar som kan bygga range extenders kan svepa bilen efter liknande pryttlar, men det är ju inte säkert att det är teknikerna som gör grovjobbet.
Om det finns en sådan som fungerar på egen hand dvs. inte bygger på att alla i närheten skall ha en iphone och rätt app så skulle jag gärna investera i en sådan som en backup-plan.

/Jons
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Legato »

jonsalgerier skrev:
Grymt tråkigt! :cry: :cry:

Hur är det med sådana här andra tokens som man kan använda för spårning.
Den borde man kunna gömma hyfsat väl så att man i alla fall får några timmar till. Jag antar att tjuvar som kan bygga range extenders kan svepa bilen efter liknande pryttlar, men det är ju inte säkert att det är teknikerna som gör grovjobbet.
Om det finns en sådan som fungerar på egen hand dvs. inte bygger på att alla i närheten skall ha en iphone och rätt app så skulle jag gärna investera i en sådan som en backup-plan.

/Jons
Tror du inte de har någon form av störsändare som stör ut såna mackapärer?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

Legato skrev:
jonsalgerier skrev:
Grymt tråkigt! :cry: :cry:

Hur är det med sådana här andra tokens som man kan använda för spårning.
Den borde man kunna gömma hyfsat väl så att man i alla fall får några timmar till. Jag antar att tjuvar som kan bygga range extenders kan svepa bilen efter liknande pryttlar, men det är ju inte säkert att det är teknikerna som gör grovjobbet.
Om det finns en sådan som fungerar på egen hand dvs. inte bygger på att alla i närheten skall ha en iphone och rätt app så skulle jag gärna investera i en sådan som en backup-plan.

/Jons
Tror du inte de har någon form av störsändare som stör ut såna mackapärer?
Kanske, men det finns ju många teknologier så det är ju inte helt säkert att det är lätt att störa ut alla eventualiteter om de ens har kapaciteten.
Det kan ju vara Berra från plattan som fått en låda i handen för att stå utanför en villa och sedan hoppa in och köra iväg och leverera någonstans. Då kan man ju ha ett spår fram dit i alla fall.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Limbster »

Vem har en extra gps sökare i sin Tesla, inte många skulle jag tro, man förlitar sig på Tesla. Med en extra gps sändare i bilen och att man får tag på rätt poliser kan de nog ta ligorna snabbt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av bylund »

rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Jag skulle inte garantera detta. Användarnamn och lösenord är ju tillräckligt för att köra iväg med bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av TiborBlomhall »

Emil skrev:
Pratat med SC i Gbg igen. Bilen är helt offline i deras system så de kan inte göra något därifrån. De har dock eskalerat det högre upp i organisation och väntar på mer information, men med största sannolikhet finns det inget de kan göra för att hjälpa...
Alltså verkar de inte spara senast rapporterade position bilen hade? Bra dumt i så fall.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av bylund »

Om senaste sparade position är där bilen senast borde befunnit sig hjälper det ju inte. Och det kan ju vara så att de sparar positionen även om servicecentret inte har tillgång till den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

bylund skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Jag skulle inte garantera detta. Användarnamn och lösenord är ju tillräckligt för att köra iväg med bilen.
Men det är inte så bilar har blivit stulna. Även fast det teoretiskt skulle gå att få användarnamnet o lösenordet där ifrån.
Jag skulle snarare säga att det kan vara smart att använda t.ex. Dashboard for Tesla och lägga in en automatregel att bilen skall sättas i vault-mode.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Hur vet du det?
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

dstr skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Hur vet du det?
Bilen är några månader gammal och någon 3e-parts app/tjänst har ej använts.
TiborBlomhall skrev:
Emil skrev:
Pratat med SC i Gbg igen. Bilen är helt offline i deras system så de kan inte göra något därifrån. De har dock eskalerat det högre upp i organisation och väntar på mer information, men med största sannolikhet finns det inget de kan göra för att hjälpa...
Alltså verkar de inte spara senast rapporterade position bilen hade? Bra dumt i så fall.
Jag ställde den frågan, och svaret jag fick var att de i SC kan inte se sånt, men det är möjligt att de kan det högre upp i organisationen där ärendet ligger nu. SC kan bara se om den är online eller offline i deras system.

Men även om de kan få ut senaste känd position så hjälper det antagligen inte så mycket detta fall.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

Emil skrev:
Bilen är några månader gammal och någon 3e-parts app/tjänst har ej använts.
Och ett unikt lösenord som inte använts i kombination med den mailen på annat håll?
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Patrik83 »

Sjukt tråkigt och skrämmande att höra. Håll oss gärna uppdaterade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av stefan007 »

Skulle det vara möjligt att gömma en gammal telefon med laddning från lämpligt ställe i bilen? Bara installera Friendfinder eller liknande app. Hur mycket surf skulle det förbruka?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av themax »

Jag har alltid varit tveksam till "Keyless Access". Jag är inte lugnare nu. I min värld är det ett minimalt problem att det finns ett därför avsett hål att stoppa nyckeln i, och att faktiskt greppa handtaget för att öppna.

Jag hoppas Tesla löst detta innan tiotusentals Model 3 börjar rulla på vägarna.

Trist när det händer, och ännu tråkigare när ingen hjälp finns att få.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

Man får ju ändå hoppas att det faktiskt är range extenders som är boven (eller hjälpmedel till boven) här.
Tänk om de har tappat bort databasen till alla fobbar eller om någon knäckt algoritmen som genererar dem. Eller om de tappat någon master-override-privat-nyckel.
Det skulle vara riktigt jobbigt...
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av +46 »

Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 987
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Toja »

Rangeextender borde Tesla lösa. Då svarstider blir lite långsamma. Samt att de borde sätta krav på att Fobben finns o bilen för att den ska starta


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

Något åt det här hållet skulle ju funka..

http://www.gpser.se/minifinder-pico?lan ... gJi6_D_BwE

Problemet är att lösa laddningen... Verkar behöva laddas var tjugonde dag och man vill ju helst inte ha en sladd som avslöjar den...
Skriv svar