Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Remuz »

mathiaso skrev:
Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.

Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?

HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.

Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...

Standardstereon är inte bra alls tycker jag. Ultra är helt okej, men fortfarande inte super. Dock klart bättre i X än S.

Värmen är bra för räckvidden. Genom att värma ratt och säten kan du ha lägre temp i kupen och därmed spara räckvidd. Dock är det inte tokmycket räckvidd att spara.

Takräcke gör ju soltak nödvändigt tyvärr. Jag körde mycket med takräcke på min toyota, men på min X har jag inte saknat det då den får in det mesta i bagaget och annars har drag. På S ser jag helt klart mer användning för det.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

mathiaso skrev:
Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.

Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?

HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.

Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Nej alltså Premiumpaketet är dyrt tycker jag. 54 tusen för bättre ljud och rattvärme typ.

Jag fick en lånebil senast med premiumljud och visst är det bättre. Framförallt har det en fylligare bas. Jag är väl ingen hifi-nörd men jag skulle säga att ultra hifi är bättre än BMWs Harman Kardon medan standardsystemet är sämre. Dock märks det endast vid hög volym. (tycker jag). Vid normalt lyssnande så är det ungefär lika. Tycker standardljudet ger en klar och krispig ljudbild men höjer du volymen så får du inte det där trycket du får med HK/ultra hifi.

Uppskattar du inte rattvärme så hade jag skippat premiumpaketet. Skulle jag själv välja idag så är det hugget som stucket. Men då är jag en sucker för rattvärme.

Soltak är givet, om än dyrt. Som du säger så vill man ju ha möjlighet till takbox/takräcke. Särskilt när man inte kan få dragkrok.
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
mathiaso skrev:
Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.

Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?

HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.

Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...

Standardstereon är inte bra alls tycker jag. Ultra är helt okej, men fortfarande inte super. Dock klart bättre i X än S.

Värmen är bra för räckvidden. Genom att värma ratt och säten kan du ha lägre temp i kupen och därmed spara räckvidd. Dock är det inte tokmycket räckvidd att spara.

Takräcke gör ju soltak nödvändigt tyvärr. Jag körde mycket med takräcke på min toyota, men på min X har jag inte saknat det då den får in det mesta i bagaget och annars har drag. På S ser jag helt klart mer användning för det.
Jämfört med BMW:s standardstereo så är Teslas standardstereo jättebra. Så det beror på vad man jämför med och vilka krav man har.

Vad skiljer mellan systemen i X och S då? Eller är det en sån där grej som du säger för att du har en X själv? ;)

Det där med räckvidden kan man nog åstadkomma med handskar också. Stolvärme har du ju i vilket fall. Fram åtminstone.

Jag ser det som en rätt stor nackdel att man inte kan ha takbox på en X. Visst, det är en stor bil men vissa skrymmande saker vill man helst inte ha inne i kupén, särskilt inte om man åker full bil. T ex skidor.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av mgorgis »

Jag tycker att för min användning av bilen, dvs

kör lite och mest i Stockholm = D är kul men onödigt (sparar 54k) = sparar ca 900kr förmånsvärde!
Behöver lasta lite skräp till återvinningen då o då = kanske bra att ha soltak pga tackräcket då det saknas dragkrok (kostar drygt 21k) och ca 150kr förmånsvärde
Gillar inte/Vill inte ha svart = ska välja färg för det kostar ändå inte skjortan (kostar ca 10k-16k beroende på färg) och ca 200kr förmånsvärde
Man kan på distans slå på kupévärmen = Behöver inget premiumpaket (sparar ca 54k och ca 900kr i förmånsvärde) BTW, behöver man premiumpaket för att aktiva "kupévärmen" från appen??
Kör inte motorväg/landsväg ofta men gillar autoparkeringen = Kanske ha med AP i efterhand (kostar då 65k) = slipper ca 1100kr i förmånsvärde (ett tag iaf)
Vinterdäck måste man ha oavsett var i landet man bor, men kan köpas till i efterhand = sparar ca 200kr i förmånsvärdet om jag köper bara gummi
Självkörning = nej (inte på några år iaf) = sparar 54k och ca 900kr i förmånsvärde

:)
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Jag tycker att för min användning av bilen, dvs

kör lite och mest i Stockholm = D är kul men onödigt (sparar 54k) = sparar ca 900kr förmånsvärde!
Behöver lasta lite skräp till återvinningen då o då = kanske bra att ha soltak pga tackräcket då det saknas dragkrok (kostar drygt 21k) och ca 150kr förmånsvärde
Gillar inte/Vill inte ha svart = ska välja färg för det kostar ändå inte skjortan (kostar ca 10k-16k beroende på färg) och ca 200kr förmånsvärde
Man kan på distans slå på kupévärmen = Behöver inget premiumpaket (sparar ca 54k och ca 900kr i förmånsvärde) BTW, behöver man premiumpaket för att aktiva "kupévärmen" från appen??
Kör inte motorväg/landsväg ofta men gillar autoparkeringen = Kanske ha med AP i efterhand (kostar då 65k) = slipper ca 1100kr i förmånsvärde (ett tag iaf)
Vinterdäck måste man ha oavsett var i landet man bor, men kan köpas till i efterhand = sparar ca 200kr i förmånsvärdet om jag köper bara gummi
Självkörning = nej (inte på några år iaf) = sparar 54k och ca 900kr i förmånsvärde

:)
Nu känns det som att du snor mina idéer istället för att köpa min bil. ;)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Remuz »

Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer mellan X och S vid ultra-hifi, men jag upplever standardljudet som ganska lika, men ultra klart bättre i X. Har den kanske fler element? Som sagt, jag pratar om min upplevelse.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5857
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Gustafsson »

Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer mellan X och S vid ultra-hifi, men jag upplever standardljudet som ganska lika, men ultra klart bättre i X. Har den kanske fler element? Som sagt, jag pratar om min upplevelse.
Bättre akustik i X ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?

Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?

Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Du får också läder lite varstans samt mysbelysning i handtagen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av mathiaso »

Nope, det är flyttat till premiuminredningen som måste köpas separat.
Model Y Long Range 2023
Användarvisningsbild
eloon
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 11 aug 2017 19:36

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av eloon »

Premium Belysning är nu standard.
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?

Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Du får också läder lite varstans samt mysbelysning i handtagen
Jag tycker jag har läder (är väl fuskläder men det ser ut som och känns helt ok) "överallt", förutom kanske på centerkonsollen. Dock är det stygn och så men det är inte samma material som på dörrar och instrumentbräda utan nåt lite grövre/tåligare. Locket på mittenluckan är i plast/gummiaktigt material istället för att vara i samma som interiörlisten också. Min bil är från mars -17 och har inte premiumpaket. Dock har jag premiuminredning med skinnstolar osv.

Belysningen tror jag att jag har också. Har inte kört så mycket i mörker än.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?

Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Du får också läder lite varstans samt mysbelysning i handtagen
Jag tycker jag har läder (är väl fuskläder men det ser ut som och känns helt ok) "överallt", förutom kanske på centerkonsollen. Dock är det stygn och så men det är inte samma material som på dörrar och instrumentbräda utan nåt lite grövre/tåligare. Locket på mittenluckan är i plast/gummiaktigt material istället för att vara i samma som interiörlisten också. Min bil är från mars -17 och har inte premiumpaket. Dock har jag premiuminredning med skinnstolar osv.

Belysningen tror jag att jag har också. Har inte kört så mycket i mörker än.
Det lädret som du upplever som "fuskläder" är riktigt läder i bilar som har gamla premiumpaketet (som gällde fram till 22:e juli).

Nu i det nya premiumpaketet så uppgraderas inga material i inredningen. För att få bättre material på dörrsidor m.m. måste man välja någon av alternativen som inte är tygstolar för att få uppgraderad inredning. Alcantara i taket är inte heller standard nu om man beställer tygstolar, utan kommer endast på bilar som beställer premiuminteriör. Det som också är förbättrat nu är att hela centerkonsolen är klädd i premiummaterial (om man väljer denna inredning) och inte det plastiga som varit tidigare. Delar vid dörrarna är också klädda i Alcantara om man beställer premiuminteriör vilket också är en ny detalj.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av frippe »

Remuz skrev:
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
En fråga om AP, vilken typ av farthållare har bilen om det inte finns AP1 i den? Är det enbart en standardfarthållare eller även en adaptiv farthållare?

Hur vet man om bilen har AP möjligt att aktivera senare? På vissa begagnade hos Tesla står t.ex. ursprunglig autopilot, dvs. Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner. Men vad innebär det?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av ellerstrom »

frippe skrev:
Remuz skrev:
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
En fråga om AP, vilken typ av farthållare har bilen om det inte finns AP1 i den? Är det enbart en standardfarthållare eller även en adaptiv farthållare?

Hur vet man om bilen har AP möjligt att aktivera senare? På vissa begagnade hos Tesla står t.ex. ursprunglig autopilot, dvs. Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner. Men vad innebär det?
Som jag förstått det är det standardfarthållare om man inte väljer aktiverar AP. Vid aktivering får man adaptiv farthållare och "autopilot" (två olika val, dra i spaken för farthållare en gång för adaptiv farthållare och två gånger för autopilot).

När det gäller ursprunglig autopilot så är det den gamla hårdvaran med 1 kamera fram, 1 kamera bak samt radar fram och parkeringssensorer fram och bak. Uppgraderad autopilot är AP2, som bla har fler kameror (totalt 8st). AP1 fungerar väl så bra (t.o.m. bättre) som AP2 i dagsläget, men AP2 har potentialen till att bli helt självkörande någon gång i framtiden (enligt Tesla iaf).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Remuz skrev:
Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer mellan X och S vid ultra-hifi, men jag upplever standardljudet som ganska lika, men ultra klart bättre i X. Har den kanske fler element? Som sagt, jag pratar om min upplevelse.
Bättre akustik i X ?
X har fler och bättre högtalare på Ultra-HiFi än motsvarande på S... Tror att den även har högre systemeffekt men minns inte säkert. Om det här stämmer än idag vet jag dock inte men antar det...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Det lädret som du upplever som "fuskläder" är riktigt läder i bilar som har gamla premiumpaketet (som gällde fram till 22:e juli).

Nu i det nya premiumpaketet så uppgraderas inga material i inredningen. För att få bättre material på dörrsidor m.m. måste man välja någon av alternativen som inte är tygstolar för att få uppgraderad inredning. Alcantara i taket är inte heller standard nu om man beställer tygstolar, utan kommer endast på bilar som beställer premiuminteriör. Det som också är förbättrat nu är att hela centerkonsolen är klädd i premiummaterial (om man väljer denna inredning) och inte det plastiga som varit tidigare. Delar vid dörrarna är också klädda i Alcantara om man beställer premiuminteriör vilket också är en ny detalj.
Skinnet på instrumentbrädan och på dörrsidorna kan jag faktiskt inte avgöra om det är riktigt skinn eller inte. Tror att det ljusbruna (samma färg som på stolarna) på dörrsidorna är riktigt skinn men att det svarta är nåt slags "fusk". Men jag tycker det känns klart bättre och mindre plastigt än t ex Mercedes "Artico".

Tycker det här var dåligt beskrivet på Teslas designstudio. Trodde premium bara gjorde att man fick en rätt ful del med alcantara på instrumentbrädan och att resten var i samma material som de bilar som inte hade premium? Men nu säger du att den släta delen av instrumentbrädan är riktigt skinn på premiumbilarna men fusk på de andra?
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
frippe skrev:
Remuz skrev:
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
En fråga om AP, vilken typ av farthållare har bilen om det inte finns AP1 i den? Är det enbart en standardfarthållare eller även en adaptiv farthållare?

Hur vet man om bilen har AP möjligt att aktivera senare? På vissa begagnade hos Tesla står t.ex. ursprunglig autopilot, dvs. Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner. Men vad innebär det?
Som jag förstått det är det standardfarthållare om man inte väljer aktiverar AP. Vid aktivering får man adaptiv farthållare och "autopilot" (två olika val, dra i spaken för farthållare en gång för adaptiv farthållare och två gånger för autopilot).

När det gäller ursprunglig autopilot så är det den gamla hårdvaran med 1 kamera fram, 1 kamera bak samt radar fram och parkeringssensorer fram och bak. Uppgraderad autopilot är AP2, som bla har fler kameror (totalt 8st). AP1 fungerar väl så bra (t.o.m. bättre) som AP2 i dagsläget, men AP2 har potentialen till att bli helt självkörande någon gång i framtiden (enligt Tesla iaf).

Kommer det fram att man får adaptiv farthållare även utan AP så blir jag trött. Det är nästan det enda med AP som jag verkligen uppskattar. Det och förmågan att äta hamburgare med två händer på motorväg. :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
helix skrev:
Det lädret som du upplever som "fuskläder" är riktigt läder i bilar som har gamla premiumpaketet (som gällde fram till 22:e juli).

Nu i det nya premiumpaketet så uppgraderas inga material i inredningen. För att få bättre material på dörrsidor m.m. måste man välja någon av alternativen som inte är tygstolar för att få uppgraderad inredning. Alcantara i taket är inte heller standard nu om man beställer tygstolar, utan kommer endast på bilar som beställer premiuminteriör. Det som också är förbättrat nu är att hela centerkonsolen är klädd i premiummaterial (om man väljer denna inredning) och inte det plastiga som varit tidigare. Delar vid dörrarna är också klädda i Alcantara om man beställer premiuminteriör vilket också är en ny detalj.
Skinnet på instrumentbrädan och på dörrsidorna kan jag faktiskt inte avgöra om det är riktigt skinn eller inte. Tror att det ljusbruna (samma färg som på stolarna) på dörrsidorna är riktigt skinn men att det svarta är nåt slags "fusk". Men jag tycker det känns klart bättre och mindre plastigt än t ex Mercedes "Artico".

Tycker det här var dåligt beskrivet på Teslas designstudio. Trodde premium bara gjorde att man fick en rätt ful del med alcantara på instrumentbrädan och att resten var i samma material som de bilar som inte hade premium? Men nu säger du att den släta delen av instrumentbrädan är riktigt skinn på premiumbilarna men fusk på de andra?
Håller med om att standardmaterialet är helt okay och bättre än vad BMW och Audi har i sina standardutföranden. Samma tycker jag faktiskt även gäller kvaliteten på skinnet. Jag hade en sprillans ny BMW 520d G30 som hyrbil en vecka nu i somras och trots att den hade M-paket (M-sportstolar i läder) osv så tyckte jag att inredningen var en stor besvikelse. För att inte tala om drivlinan och en hel rad med andra saker, men det kan vi diskutera i en annan tråd :)

Instrumentbrädan kommer numera aldrig klädd i Alcantara då det är borttaget både med/utan premiuminteriör. Hur exakt det ser ut vet vi nog först när bilar med nya inredningen börjar dyka upp, men vad jag har kunna läsa mig till så skulle jag definitivt välja premiuminteriör för att få fina material i hela inredningen.

Jag hade en lånebil i våras som inte hade premium-paketet (men skinnstolar) och det första jag la märke till var att materialen kändes mer lågbudget och plastigt än i den bilen jag då ägde som hade premium-interiör och svart skinn. Möjligt att den lånebilen jag hade var äldre (2016) och att det är ändrat i nyare Teslor utan Premiuminteriör.

Man kan bli snurrig för mindre :)
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Verdi skrev:
helix skrev:
Det lädret som du upplever som "fuskläder" är riktigt läder i bilar som har gamla premiumpaketet (som gällde fram till 22:e juli).

Nu i det nya premiumpaketet så uppgraderas inga material i inredningen. För att få bättre material på dörrsidor m.m. måste man välja någon av alternativen som inte är tygstolar för att få uppgraderad inredning. Alcantara i taket är inte heller standard nu om man beställer tygstolar, utan kommer endast på bilar som beställer premiuminteriör. Det som också är förbättrat nu är att hela centerkonsolen är klädd i premiummaterial (om man väljer denna inredning) och inte det plastiga som varit tidigare. Delar vid dörrarna är också klädda i Alcantara om man beställer premiuminteriör vilket också är en ny detalj.
Skinnet på instrumentbrädan och på dörrsidorna kan jag faktiskt inte avgöra om det är riktigt skinn eller inte. Tror att det ljusbruna (samma färg som på stolarna) på dörrsidorna är riktigt skinn men att det svarta är nåt slags "fusk". Men jag tycker det känns klart bättre och mindre plastigt än t ex Mercedes "Artico".

Tycker det här var dåligt beskrivet på Teslas designstudio. Trodde premium bara gjorde att man fick en rätt ful del med alcantara på instrumentbrädan och att resten var i samma material som de bilar som inte hade premium? Men nu säger du att den släta delen av instrumentbrädan är riktigt skinn på premiumbilarna men fusk på de andra?
Håller med om att standardmaterialet är helt okay och bättre än vad BMW och Audi har i sina standardutföranden. Samma tycker jag faktiskt även gäller kvaliteten på skinnet. Jag hade en sprillans ny BMW 520d G30 som hyrbil en vecka nu i somras och trots att den hade M-paket (M-sportstolar i läder) osv så tyckte jag att inredningen var en stor besvikelse. För att inte tala om drivlinan och en hel rad med andra saker, men det kan vi diskutera i en annan tråd :)

Instrumentbrädan kommer numera aldrig klädd i Alcantara då det är borttaget både med/utan premiuminteriör. Hur exakt det ser ut vet vi nog först när bilar med nya inredningen börjar dyka upp, men vad jag har kunna läsa mig till så skulle jag definitivt välja premiuminteriör för att få fina material i hela inredningen.

Jag hade en lånebil i våras som inte hade premium-paketet (men skinnstolar) och det första jag la märke till var att materialen kändes mer lågbudget och plastigt än i den bilen jag då ägde som hade premium-interiör och svart skinn. Möjligt att den lånebilen jag hade var äldre (2016) och att det är ändrat i nyare Teslor utan Premiuminteriör.

Man kan bli snurrig för mindre :)

Det är säkert så. Jag ska få en lånebil på onsdag. Hoppas den har premiumpaket så jag kan jämföra mer noggrannt.

Angående BMW så har de ett annat exklusivare skinn också. Merino/nappa. Det är minst lika bra som det i min Tesla. Däremot är det vanligaste skinnet i BMW (Dakota) grövre och inte lika mjukt. Du kan även få helskinn i merinoskinn. Då kläs i stort sett allt in i skinn. Instrumentbräda, dörrsidor osv. Även keramiska material på reglagen går att få. Max utrustad så är en BMW klart vassare interiört än en Model S.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Kommer det fram att man får adaptiv farthållare även utan AP så blir jag trött. Det är nästan det enda med AP som jag verkligen uppskattar. Det och förmågan att äta hamburgare med två händer på motorväg. :)
Men vadå? Adaptiv farthållare får man bara när man väljer AP, annars är får man klassisk (dvs icke-adaptiv) farthållare. Eller menar du att det kommer att ändras?
Jag skulle gärna vilja ha en knapp som kan stänga av den adaptiva farthållaren så att bilen beter sig som en riktig bil igen, dvs med en farthållare som håller farten. Inte en som hittar på en massa jux, ser spöken och är allmänt nojig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Kommer det fram att man får adaptiv farthållare även utan AP så blir jag trött. Det är nästan det enda med AP som jag verkligen uppskattar. Det och förmågan att äta hamburgare med två händer på motorväg. :)
Men vadå? Adaptiv farthållare får man bara när man väljer AP, annars är får man klassisk (dvs icke-adaptiv) farthållare. Eller menar du att det kommer att ändras?
Jag skulle gärna vilja ha en knapp som kan stänga av den adaptiva farthållaren så att bilen beter sig som en riktig bil igen, dvs med en farthållare som håller farten. Inte en som hittar på en massa jux, ser spöken och är allmänt nojig.

Jo, jag hoppas det. Och även om den är lite nervös av sig så är det bättre än en konstantfarthållare. En sån är ju oanvändbar så fort det är lite trafik på vägen. Som det ofta är där jag kör.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Jo, jag hoppas det. Och även om den är lite nervös av sig så är det bättre än en konstantfarthållare. En sån är ju oanvändbar så fort det är lite trafik på vägen. Som det ofta är där jag kör.
Det är precis därför jag vill att den ska gå att stänga av. På ganska otrafikerade landsvägar, där jag oftast kör, är en vanlig konstantfarthållare bättre än Teslas adaptiva. Man glider i jämn takt och med konstant hastighet. Det ska naturligtvis en adaptiv farthållare egentligen också klara av, men den gör ju inte det i dagsläget. Det där ryckiga känns väldigt obra när man skulle kunna förvänta sig en jämn hastighet. Det är därför jag vill kunna avaktivera den. Om man vill köra med farthållare på trafikerade vägar kan man ju aktivera den ryckiga adaptiva farthållaren då. För min del så kör jag i nuläget oftast helt utan farthållare eftersom jag tycker att den adaptiva är för dålig. Förut, i min gamla Tesla utan AP, och även i tidigare ice-bilar, körde jag med konstantfarthållare hela tiden. Det kan jag inte göra nu och jag saknar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Jo, jag hoppas det. Och även om den är lite nervös av sig så är det bättre än en konstantfarthållare. En sån är ju oanvändbar så fort det är lite trafik på vägen. Som det ofta är där jag kör.
Det är precis därför jag vill att den ska gå att stänga av. På ganska otrafikerade landsvägar, där jag oftast kör, är en vanlig konstantfarthållare bättre än Teslas adaptiva. Man glider i jämn takt och med konstant hastighet. Det ska naturligtvis en adaptiv farthållare egentligen också klara av, men den gör ju inte det i dagsläget. Det där ryckiga känns väldigt obra när man skulle kunna förvänta sig en jämn hastighet. Det är därför jag vill kunna avaktivera den. Om man vill köra med farthållare på trafikerade vägar kan man ju aktivera den ryckiga adaptiva farthållaren då. För min del så kör jag i nuläget oftast helt utan farthållare eftersom jag tycker att den adaptiva är för dålig. Förut, i min gamla Tesla utan AP, och även i tidigare ice-bilar, körde jag med konstantfarthållare hela tiden. Det kan jag inte göra nu och jag saknar det.

Bromsar din bil verkligen om det inte finns nåt runt omkring den? Det gör inte min. Däremot blir den nervös av stora fordon. Ungefär som att den tror att en lastbil på 50 meters håll egentligen är en bil på 20 meters håll.
Skriv svar