Vet inte om det har någon betydelse, men Performance har 10mm lägre chassi, vilket kan påverka?
En annan grej kan väl också vara olika däck antar jag eftersom de har olika mönster och kanske därmed kastar upp sten på olika sätt beroende på hur däckmönstret ser ut?
Jag har som jag skrev tidigare 20" med Michelin Pilot Sport 4S och har noll problem med trösklarna...
Samma här Keine problemas!
Men din bil är väl inslagen?
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
En uppdatering om läget kring lackskadorna. Kontaktade Tesla genom hemsidan för ett tag sedan. Efter en vecka svarade de att jag måste kontakta ett servicecenter direkt och tillslut fick jag även en mailadress. Mailade SC i Stockholm och beskrev problemet men fick inget svar. Mailade igen efter ett par veckor men fick fortfarande inget svar. Läste sedan här på tcs att de slutat med telefoni och att man ska boka genom appen. Sagt och gjort bokade jag en tid i GBG då de hade tidigare lediga tider. Beskrev återigen problemet i bokningen. Några dagar gick och idag fick jag ett mail från SC i gbg att de har avbokat min tid och vill att jag skickar in bilder...
Eftersom kommunikation via mail inte verkar var deras starka sida svarade jag att jag vill ha en tid på SC istället och nu blir det riktigt roligt. Det mailet studsade med två automatiska mailsvar som säger att denna mailbox inte läses längre. Vill man ha kontakt med Tesla ska man boka tid i appen
Jag visste ju redan hur Tesla skulle hantera det här ärendet men jag tänkte att de ska få en chans att hantera det snyggt i alla fall. En journalist har kontaktat mig via facebooksidan om TM3-lackskador och vill göra en story om problemen men jag har avvaktat Teslas agerande fram till nu. När folk har frågat om vad jag tycker om bilen har jag hittills sagt att det är den bästa bil jag någonsin kört men att jag har lite problem med lacken som nog ska lösa sig. Tyvärr måste jag börja avråda folk från att skaffa Tesla nu. Synd att ett företag som gör så grymma bilar har en sån katastrofal leverans och serviceorganisation.
En uppdatering om läget kring lackskadorna. Kontaktade Tesla genom hemsidan för ett tag sedan. Efter en vecka svarade de att jag måste kontakta ett servicecenter direkt och tillslut fick jag även en mailadress. Mailade SC i Stockholm och beskrev problemet men fick inget svar. Mailade igen efter ett par veckor men fick fortfarande inget svar. Läste sedan här på tcs att de slutat med telefoni och att man ska boka genom appen. Sagt och gjort bokade jag en tid i GBG då de hade tidigare lediga tider. Beskrev återigen problemet i bokningen. Några dagar gick och idag fick jag ett mail från SC i gbg att de har avbokat min tid och vill att jag skickar in bilder...
Eftersom kommunikation via mail inte verkar var deras starka sida svarade jag att jag vill ha en tid på SC istället och nu blir det riktigt roligt. Det mailet studsade med två automatiska mailsvar som säger att denna mailbox inte läses längre. Vill man ha kontakt med Tesla ska man boka tid i appen
Jag visste ju redan hur Tesla skulle hantera det här ärendet men jag tänkte att de ska få en chans att hantera det snyggt i alla fall. En journalist har kontaktat mig via facebooksidan om TM3-lackskador och vill göra en story om problemen men jag har avvaktat Teslas agerande fram till nu. När folk har frågat om vad jag tycker om bilen har jag hittills sagt att det är den bästa bil jag någonsin kört men att jag har lite problem med lacken som nog ska lösa sig. Tyvärr måste jag börja avråda folk från att skaffa Tesla nu. Synd att ett företag som gör så grymma bilar har en sån katastrofal leverans och serviceorganisation.
Jag hade lackskador vid leverans och har fått dessa åtgärdade utan problem, allt har blivit skött perfekt, SC Malmö. Synd att de ska vara sådana stora skillnader.
Jag har fullt shå att hitta något sätt över huvud taget att få kontakt då varken teslakontot med bokning av service eller boka service via appen fungerar.
... Vad ska jag säga .. hjälp! Någon som vet hur man felanmäler appen och webben, är det just mitt konto som det är något med?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Ni som monterat biltemas stänkskydd, vilken längd på skruv har ni använt? Räcker 15mm? Behövde ni förborra stänkskydden?
Behöver handla skruv men har bara gipsskruv liggandes
Har monterat Julas. Jag har klippt till dem och förborrat. Julas är liknande Biltemas fast lite styvare. Se bilder på sida 17 i denna tråd. Använde de två nedre pluggarna som sitter orginal och en skruv upptill. Skruven sitter i stänkskydd och hjulhusplasten. Gissar att 10 mm är tillräckligt.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
En uppdatering om läget kring lackskadorna. Kontaktade Tesla genom hemsidan för ett tag sedan. Efter en vecka svarade de att jag måste kontakta ett servicecenter direkt och tillslut fick jag även en mailadress. Mailade SC i Stockholm och beskrev problemet men fick inget svar. Mailade igen efter ett par veckor men fick fortfarande inget svar. Läste sedan här på tcs att de slutat med telefoni och att man ska boka genom appen. Sagt och gjort bokade jag en tid i GBG då de hade tidigare lediga tider. Beskrev återigen problemet i bokningen. Några dagar gick och idag fick jag ett mail från SC i gbg att de har avbokat min tid och vill att jag skickar in bilder...
Eftersom kommunikation via mail inte verkar var deras starka sida svarade jag att jag vill ha en tid på SC istället och nu blir det riktigt roligt. Det mailet studsade med två automatiska mailsvar som säger att denna mailbox inte läses längre. Vill man ha kontakt med Tesla ska man boka tid i appen
Jag visste ju redan hur Tesla skulle hantera det här ärendet men jag tänkte att de ska få en chans att hantera det snyggt i alla fall. En journalist har kontaktat mig via facebooksidan om TM3-lackskador och vill göra en story om problemen men jag har avvaktat Teslas agerande fram till nu. När folk har frågat om vad jag tycker om bilen har jag hittills sagt att det är den bästa bil jag någonsin kört men att jag har lite problem med lacken som nog ska lösa sig. Tyvärr måste jag börja avråda folk från att skaffa Tesla nu. Synd att ett företag som gör så grymma bilar har en sån katastrofal leverans och serviceorganisation.
Bra jobbat från din sida, håll oss uppdaterade!
Tycker egentligen att denna tråden borde splittas i två. En för det reella problemet. Och en annan om olika "lösningar" med Biltema-skydd osv. Inte en chans att jag skulle installera något sådant, det ska inte behövas.
Jag har samma problem som du, också blivit avbokad och sedan komplett tystnad.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Alla olika skydd och grejer låter mest svindyrt (folie etc), krångligt (gör det själv) och kanske även påverkar luftmotståndet (stänkskydd).
Är det bara jag som tänker att det borde vara billigare och enklare att lacka om utsatta delar om något år om dom börjar se fula ut? Om det är aluminium under lacken borde det ju inte vara problem med rost ändå.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Jag tänkte nästan samma sak, billigare att bara lacka om själva tröskeln det kan en lackerare göra svart för 1000 kr typ...
Alla olika skydd och grejer låter mest svindyrt (folie etc), krångligt (gör det själv) och kanske även påverkar luftmotståndet (stänkskydd).
Är det bara jag som tänker att det borde vara billigare och enklare att lacka om utsatta delar om något år om dom börjar se fula ut? Om det är aluminium under lacken borde det ju inte vara problem med rost ändå.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Jag tänkte nästan samma sak, billigare att bara lacka om själva tröskeln det kan en lackerare göra svart för 1000 kr typ...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men om man har annan lack än svart då?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Alla olika skydd och grejer låter mest svindyrt (folie etc), krångligt (gör det själv) och kanske även påverkar luftmotståndet (stänkskydd).
Är det bara jag som tänker att det borde vara billigare och enklare att lacka om utsatta delar om något år om dom börjar se fula ut? Om det är aluminium under lacken borde det ju inte vara problem med rost ändå.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Jag tänkte nästan samma sak, billigare att bara lacka om själva tröskeln det kan en lackerare göra svart för 1000 kr typ...
har kört 400 mil nu med min svarta model 3. kollade nu när jag tvättade bilen. inget stenskott på trösklarna alls. kört blandad körning. dock inga grusvägar
har kört 400 mil nu med min svarta model 3. kollade nu när jag tvättade bilen. inget stenskott på trösklarna alls. kört blandad körning. dock inga grusvägar
Du kommer garanterat få stenskott framför bakhjulen.
Som sagt köp stenskottsfilm på biltema och klistra dit. Billigt och enkelt.
Och/eller skaffa stänkskydd fram.
Återigen samma problem uppstår på många andra bilar, vissa tex Porsche 911 har dock skyddsfilm från fabrik framför just bakhjulen av den anledningen.
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Du har helt rätt M3 är så billig att man inte har råd på fabriken att montera lite billigt Biltema folie . Eller vad var det du menade?
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Nu förskönar du. Det är ett välkänt problem att vissa TM3 har problem med lacken.
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Men M3 skulle vara en affordable bil vad jag minns, o de orden lägger jag även bruks bil. Jag söker en bruks bil men börjar mer och mer förstå att Tesla få kanske inte är den rätta bilen för mig.
Det är en bruksbil, har haft värre slitage på andra bilar under första halvåret trots längre körsträcka, sen hur den fungerat på 27000 mil snöslask lär tiden få visa.
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Men M3 skulle vara en affordable bil vad jag minns, o de orden lägger jag även bruks bil. Jag söker en bruks bil men börjar mer och mer förstå att Tesla få kanske inte är den rätta bilen för mig.
Bara det att han jämför M3 med olika bilar beroende på vad han ska bevisa seger allt om hans trovärdighet