Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Nya superchargers i Sverige
Generellt bygger Tesla bara V3 = CCS only, om det inte är nån specialare. Jag tror att Ystad, precis som Sturup som den hette innan, är ganska långt ner på priolistan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Usch, känner mig kränkt av den priolistan!EnTraktor skrev:Generellt bygger Tesla bara V3 = CCS only, om det inte är nån specialare. Jag tror att Ystad, precis som Sturup som den hette innan, är ganska långt ner på priolistan.

Model Y LR.
Model S70D
Enligt Teslas egen karta är det Q2 2021 som gäller för Ystad. Det är på inget sätt en garanti men indikerar en ganska hög prioritet och det går att hoppas på att den är uppe innan junis utgång.frippe skrev:Usch, känner mig kränkt av den priolistan!EnTraktor skrev:Generellt bygger Tesla bara V3 = CCS only, om det inte är nån specialare. Jag tror att Ystad, precis som Sturup som den hette innan, är ganska långt ner på priolistan.
Glad för att jag sålt min Tesla
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Håller med, hoppas! Men Skurup låg ju hela sista år och inget hände förutom den blev flyttad till Ystad.Hertsh skrev:Enligt Teslas egen karta är det Q2 2021 som gäller för Ystad. Det är på inget sätt en garanti men indikerar en ganska hög prioritet och det går att hoppas på att den är uppe innan junis utgång.frippe skrev:Usch, känner mig kränkt av den priolistan!EnTraktor skrev:Generellt bygger Tesla bara V3 = CCS only, om det inte är nån specialare. Jag tror att Ystad, precis som Sturup som den hette innan, är ganska långt ner på priolistan.
Men vi har ju alla sett hur det t.ex gick med Lindvallen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Varberg var 2020 först. Nu står det Q1 2021...
Bara en månad kvar.
Bara en månad kvar.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
bonath skrev:Varberg var 2020 först. Nu står det Q1 2021...
Bara en månad kvar.
Hört att det är dåligt med el i Varberg efter nedläggningarna av R1 och R2.

Har det hänt något mera i Huddik ? Någon som vet om de nya laddarna är klara ?
- EnTraktor
- Teslaägare
Intressant att trots Teslas karta alltid bara varit en ganska dålig indikation på Teslas planer och tydliga meddelandet "Timing and location subject to change" så fortsätter folk tro på att kartan kommer uppfyllas. Mer än hälften av laddarna hamnar inte på samma ställe där dom var planerade och förseningar på 2-5 år är inte ovanliga. T.ex. Baltikum, Balkan, Grekland, Turkiet, Ukraina hade full täckning redan på 2017 års karta. Spanien, Portugal och Finland hade dubbelt så många prickar 2018 som dom har laddare 2021.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Samtidigt tänker jag att planerna på nya stationer i Sundsvall och Söderhamn borde avlasta Hudik.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ska den alltså byggas ut?Niklas Z skrev:Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.abagewitz skrev:Ska den alltså byggas ut?Niklas Z skrev:Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Har du någon bättre indikation på var de ska hamna? Om inte, är det väl rimligt att tro att det finns någon form av tanke bakom kartan och att tidslinje som anges där är någon form av prio. Att det sedan inte blir enligt kartan är en annan sak, beroende av flera faktorer som inte är fullt under Teslas kontroll.EnTraktor skrev:Intressant att trots Teslas karta alltid bara varit en ganska dålig indikation på Teslas planer och tydliga meddelandet "Timing and location subject to change" så fortsätter folk tro på att kartan kommer uppfyllas. Mer än hälften av laddarna hamnar inte på samma ställe där dom var planerade och förseningar på 2-5 år är inte ovanliga. T.ex. Baltikum, Balkan, Grekland, Turkiet, Ukraina hade full täckning redan på 2017 års karta. Spanien, Portugal och Finland hade dubbelt så många prickar 2018 som dom har laddare 2021.
Glad för att jag sålt min Tesla
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Jag laddar i Hudik ett par gånger i veckan. Har varit med om att det varit fullt kanske ett par gånger sedan något år tillbaka.. men oftast så är det bara min bil och kanske en eller två bilar till. Jag gjorde en spaning tidigare i tråden där det var personal från ett par el-företag ute med måttband, kravallstaket och grävskopa. Då såg de redo ut att börja dra kabel men efter det så försvann staketen. Ska nu dit om några timmar igen, rapporterar progressen om det är någon..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag tänkte på denna post, borde skett något i närtid:Niklas Z skrev:Det var det jag ställde mig tveksam till. Så vitt jag förstått har det uppstått rykten om utbyggnad pga grävarbeten där.abagewitz skrev:Ska den alltså byggas ut?Niklas Z skrev:Hudik är den SuC jag använt mest och jag tror aldrig det varit mer än två bilar där när jag anlänt för att ladda på någon av de åtta platserna. Men Tesla kanske har haft något underlag som visar att den stationen är hårt belastad vid vissa tidpunkter.abagewitz skrev:Vad ska hända i Hudik? Det finns väl redan laddare där?
viewtopic.php?f=45&t=15902&start=210#p500741
Får se om man stannar där eller Sundsvall i helgen till fjällen.
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Åkte förbi Varberg idag, och svängde in vid McD mm och tittade runt lite. Ingen aktivitet alls så långt ögat kunde se. Så liiiiten förhoppning om Kba fortfarande hahabonath skrev:Varberg var 2020 först. Nu står det Q1 2021...
Bara en månad kvar.

HOPPAS!A76 skrev:Åkte förbi Varberg idag, och svängde in vid McD mm och tittade runt lite. Ingen aktivitet alls så långt ögat kunde se. Så liiiiten förhoppning om Kba fortfarande hahabonath skrev:Varberg var 2020 först. Nu står det Q1 2021...
Bara en månad kvar.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- EnTraktor
- Teslaägare
Baserat på en bild postad på ansiksboken så har lagt upp Linköping på supercharge.info
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Synd att det inte blev av... Skippade kön i söndags och körde annan laddning.RagWal skrev:Klart passande inför sportlovsveckorna.EnTraktor skrev:Rykten säger 4x250bjornnilsson skrev:Ser ut som Hudiksvall nu är på gång med fler laddare.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Kö? Det blir aldrig kö på superchargers.Robin skrev:Synd att det inte blev av... Skippade kön i söndags och körde annan laddning.RagWal skrev:Klart passande inför sportlovsveckorna.EnTraktor skrev:Rykten säger 4x250bjornnilsson skrev:Ser ut som Hudiksvall nu är på gång med fler laddare.

Tur det är pandemi så att belastningen bara är 70-80% av ett normalt år.
Körde en liten tur runt Tornby i Linköping idag och letade var den nya SuC-stationen ska byggas. Det grävs just nu vid återvinningen på parkeringen mellan Burger King och City Gross! Ganska bra ställe med mataffär, snabbmat och systembolag i närheten så hoppas det blir där! Dessutom två in/- och utpassager (ena är bakom city gross mot i-huset parkeringen för att svänga höger ut mot E4) så man kommer sällan sitta fast om man ska ut.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det är ju en mycket bra förtätning av SuC-nätverket längs E4 som sker, hoppas det blir en i Jönköpingstrakten också!
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Suc torkan i Jönköpings län när ska den upphöra?
ms 76132 "Eleamore"
Q2 enligt teslakartan
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
12man skrev:Suc torkan i Jönköpings län när ska den upphöra?
https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul