Polestar 4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev: 22 maj 2024 12:50
varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Det är för att alla journalister ska få samma chans att skriva/släppa youtube om bilen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 4

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev: 22 maj 2024 13:00
HelectriC skrev: 22 maj 2024 12:50
varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Det är för att alla journalister ska få samma chans att skriva/släppa youtube om bilen.

Jo, det fattar jag, men det tar ju inte flera månader för dom att skriva. Högst några veckor med en turné som åker runt och låter alla köra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev: 23 maj 2024 08:16
Fredrik j skrev: 22 maj 2024 13:00
HelectriC skrev: 22 maj 2024 12:50
varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Det är för att alla journalister ska få samma chans att skriva/släppa youtube om bilen.

Jo, det fattar jag, men det tar ju inte flera månader för dom att skriva. Högst några veckor med en turné som åker runt och låter alla köra.
Numera är det ju inte bara skrivande journalister.
Antar att t.ex. Carwow och topgear (på youtube) kommer släppa sina filmer samtidigt.
Det är ju bara dom två jag följer. Antar att det finns betydligt fler.
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Polestar 4

Inlägg av cgullin »

HelectriC skrev: 23 maj 2024 08:16
Fredrik j skrev: 22 maj 2024 13:00
HelectriC skrev: 22 maj 2024 12:50
varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Det är för att alla journalister ska få samma chans att skriva/släppa youtube om bilen.

Jo, det fattar jag, men det tar ju inte flera månader för dom att skriva. Högst några veckor med en turné som åker runt och låter alla köra.
Vid presskörningar så brukar tillverkaren flyga journalister till ett ställe där dom har satt upp rutter och foto. För Polestar så är det Madrid där man flyger ner europisk press och låter dom köra bilarna. Eftersom det är två bilar så tar det lite tid, 5-6 veckor håller man säkert på. Sen släpps P3-embargot och Polestar får massa buzz. När det börjar dö av 3 veckor senare kommer P4 och Polestar får massa press igen. Man vill synas överallt och det är effektivt att släppa allt samtidigt.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Polestar 4

Inlägg av P_EL »

cgullin skrev: 23 maj 2024 10:23
HelectriC skrev: 23 maj 2024 08:16
Fredrik j skrev: 22 maj 2024 13:00
HelectriC skrev: 22 maj 2024 12:50
varför håller man egentligen på med sådana embargon på bilar som är nya på marknaden? Det blir ju ingen kannibalisering av egna modeller. Verkar helknäppt. Om man misstänker problem med försäljning av utgående modell, så kan jag köpa det, men på helt ny?
Det är för att alla journalister ska få samma chans att skriva/släppa youtube om bilen.

Jo, det fattar jag, men det tar ju inte flera månader för dom att skriva. Högst några veckor med en turné som åker runt och låter alla köra.
Vid presskörningar så brukar tillverkaren flyga journalister till ett ställe där dom har satt upp rutter och foto. För Polestar så är det Madrid där man flyger ner europisk press och låter dom köra bilarna. Eftersom det är två bilar så tar det lite tid, 5-6 veckor håller man säkert på. Sen släpps P3-embargot och Polestar får massa buzz. När det börjar dö av 3 veckor senare kommer P4 och Polestar får massa press igen. Man vill synas överallt och det är effektivt att släppa allt samtidigt.
Precis så, stöket nu är återigen förseningen av P3. De skulle haft P3 eventet för ett år sedan gissar jag... Nu kommer bilarna samtidigt, med följden att det upplevs som ologisk numrering (de får kämpa för att P3 ska komma före P4) och dessutom är bilarna ungefär lika stora... P3 har längre och lägre(!) baksäte, resten är ganska same same...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Polestar 4

Inlägg av flamman »

Verkligen. Den här texten från Polestar själva som ska förklara skillnaderna P3/P4 känns inte som den hjälper särskilt mycket heller…

https://www.polestar.com/global/news/su ... difference
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Polestar 4

Inlägg av cgullin »

Gäller att kolla mer än specs för dessa bilar, det är rätt tydlig skillnad på bilarna när man sitter i dem och kör dom.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Polestar 4

Inlägg av flamman »

cgullin skrev: 23 maj 2024 12:27
Gäller att kolla mer än specs för dessa bilar, det är rätt tydlig skillnad på bilarna när man sitter i dem och kör dom.
Intressant! Har du kört båda och kan dela dina intryck?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
cgullin
elbilist
Inlägg: 80
Blev medlem: 26 mar 2022 16:35
Kontakt:

Re: Polestar 4

Inlägg av cgullin »

flamman skrev: 23 maj 2024 13:02
cgullin skrev: 23 maj 2024 12:27
Gäller att kolla mer än specs för dessa bilar, det är rätt tydlig skillnad på bilarna när man sitter i dem och kör dom.
Intressant! Har du kört båda och kan dela dina intryck?
Press så ligger under embargo. Men jag tänkte samma sak innan jag körde dom :)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 4

Inlägg av roffe_s »

cgullin skrev: 23 maj 2024 13:29
flamman skrev: 23 maj 2024 13:02
cgullin skrev: 23 maj 2024 12:27
Gäller att kolla mer än specs för dessa bilar, det är rätt tydlig skillnad på bilarna när man sitter i dem och kör dom.
Intressant! Har du kört båda och kan dela dina intryck?
Press så ligger under embargo. Men jag tänkte samma sak innan jag körde dom :)
Mmm, jag vet och förstår att Du inte kan kommentera detta men tänker personligen att:
- PS3 delar plattform med EX90 som är helt utvecklat av Volvo (om jag förstått det rätt). Det tyder på ett premiumorienterat chassi utvecklat för att tävla mot de bästa i GT-segmentet. Sannolikt kul att köra, trygga egenskaper och avser inte att förnedra sig till att jämföra ”0-100”-prestanda.
- PS4 delar plattform med bl a Zeekr 001, den har några år på nacken men kommer sannolikt att prestera bra ändå. Jag vet att de har fipplat med de interna chassikomponenterna för ytterligare skärpa till köregenskaperna, men bilen kan nog vara lite bullrigare och råare i känslan. Ändå kan körställningen göra att den mer upplevs som förarens bil än PS3.

Men som sagt - blir kul att ta del av intrycken :) Jag har ju förmånen att ha två kompisar som beställt en PS3 respektive en PS4 så jag lär ju få goda möjligheter att bilda mig en egen uppfattning under hösten :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Då var det dags för kampanj på Polestar 4. Halva priset på Plus-paket och exteriörfärg.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 4

Inlägg av taliz »

toppo skrev: 29 maj 2024 11:18
Då var det dags för kampanj på Polestar 4. Halva priset på Plus-paket och exteriörfärg.
Surprise surprise
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

Jag skulle vilja ha kampanjräntan på 2% istället.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Polestar 4

Inlägg av P_EL »

Det kommer nog att dyka upp både det en och andra upplägget med kampanjer. Polestar behöver desperat börja få ut bilar. Nu har de ägnat åratal med att bygga varumärke istället för att bygga bilar. P2 var under utvecklingen en Volvo som fick annan badge innan lansering 2019 …sedan dess har 0 kommit ut på marknaden från Polestar. Man kan hålla sig för skratt nu fem år senare. Ingen rolig historia.
Model S90D -16
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 29 maj 2024 17:13
Jag skulle vilja ha kampanjräntan på 2% istället.
Jag håller med, hade varit bättre besparing som kund men troligen högre kostnad för Polestar. Lite märkligt att erbjudandet inte gäller om man använder Polestar billån. För mig är plus-paketet ändå ganska ointressant tyvärr.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 29 maj 2024 20:47
Fredrik j skrev: 29 maj 2024 17:13
Jag skulle vilja ha kampanjräntan på 2% istället.
Jag håller med, hade varit bättre besparing som kund men troligen högre kostnad för Polestar. Lite märkligt att erbjudandet inte gäller om man använder Polestar billån. För mig är plus-paketet ändå ganska ointressant tyvärr.
Jag skulle nog välja plus för att få dynamiska ljuset.
Pilotpaketet behöver jag inte när man, till skillnad mot polestar2, har adaptiv farthållare som standardutrustning.
ChristerP2
elbilist
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 nov 2023 13:10

Re: Polestar 4

Inlägg av ChristerP2 »

Funderar på att avbeställa min P4 och köra ett år till med min P2. Kommer förmodligen fler "erbjudanden" plus att jag stör mig på vi återkommande kunder som leasar via Polestar inte kan ta del av rabatten. Samt att man redan från början snålade med Plus-paketet på den Svenska marknaden.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Polestar 4

Inlägg av Donk »

Även jag funderar på avbeställa PS4:an. Är lite orolig för Polestar som bolag och dess framtid. Sen vill jag såklart också ha tillgång till ev rabatter och kampanjer. Gissar att jag tex inte får halva priset på Pluspaketet när jag redan har en beställning lagd till fullpris?

Men jag ska vänta till jag haft möjlighet att provköra i sommar och därefter ta beslut. Jag tycker fortfarande det är en fantastiskt fin bil och jag tror den kommer vara grym att köra. Har varit inne i deras showroom flera gånger och kollat på den, tycker den här blir finare och finare för varje gång 😬

Efter att sålt min MSLR+ lite oväntat hastigt så utvärderar jag för tillfället en KIA EV9, som snabbt blev familjens favorit. Gillar den också på många sätt. Superbekväm och massor av roliga och bra finesser, och såklart oootroligt rymlig. Men sen är det där med infotainment och allt plingande, och att man inte kan ladda på SuC. Dock verkar den ladda galet snabbt vid rätt stationer så jag ska ge den en chans i sommar.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 4

Inlägg av roffe_s »

Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 217
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Polestar 4

Inlägg av toppo »

Donk skrev: 29 maj 2024 22:13
Även jag funderar på avbeställa PS4:an. Är lite orolig för Polestar som bolag och dess framtid. Sen vill jag såklart också ha tillgång till ev rabatter och kampanjer. Gissar att jag tex inte får halva priset på Pluspaketet när jag redan har en beställning lagd till fullpris?
Om du har beställt bilen med ”annan finansiering” som krävs för att få erbjudandet tror jag inte det är något problem att få rabatten trots du har beställt, Polestar brukar vara flexibla med tanke på att det går att avbeställa.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 4

Inlägg av Fredrik j »

Donk skrev: 29 maj 2024 22:13
Även jag funderar på avbeställa PS4:an. Är lite orolig för Polestar som bolag och dess framtid. Sen vill jag såklart också ha tillgång till ev rabatter och kampanjer. Gissar att jag tex inte får halva priset på Pluspaketet när jag redan har en beställning lagd till fullpris?

Men jag ska vänta till jag haft möjlighet att provköra i sommar och därefter ta beslut. Jag tycker fortfarande det är en fantastiskt fin bil och jag tror den kommer vara grym att köra. Har varit inne i deras showroom flera gånger och kollat på den, tycker den här blir finare och finare för varje gång 😬

Efter att sålt min MSLR+ lite oväntat hastigt så utvärderar jag för tillfället en KIA EV9, som snabbt blev familjens favorit. Gillar den också på många sätt. Superbekväm och massor av roliga och bra finesser, och såklart oootroligt rymlig. Men sen är det där med infotainment och allt plingande, och att man inte kan ladda på SuC. Dock verkar den ladda galet snabbt vid rätt stationer så jag ska ge den en chans i sommar.
Om du kan avbeställa utan konsekvenser är det ju bara en massa administration för polestar om dom hellre vill att du avbokar och lägger en ny beställning.
Force-Walker
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Polestar 4

Inlägg av Force-Walker »

https://carup.se/jatteraset-en-gata-nya ... n-porsche/

Ahh, så segt att man måste vänta till 1juli för att få veta mer om körningen i fyran.

Låter ju lovande detta, tror också det är en grym bil att köra
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 480
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Polestar 4

Inlägg av P_EL »

Att hålla på P4 embargot till 1a juli blir ju än löjligare när det redan finns test drives ute då bilen är lanserad i Kina:



De borde släppa på allt krut de har nu - lyft P3 embargat asap och P4 om 10 dagar så att de får sålt sin bilar...
Model S90D -16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 4

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 29 maj 2024 17:13
Jag skulle vilja ha kampanjräntan på 2% istället.
Ja, det hade varit klart mer värt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar