Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Re: Superchargers

Inlägg av Bod »

EricH skrev:
Bygglov beviljat i Vara enligt tesla.sondell.biz. Då öppnar sig Sthlm - Gbg via E20. Lite sur över att man inte prioriterar E4 söderut från Sthlm mer.
Jag med! Tänkte åka till Lund V44, men får nog inställa det. Jag har inge problem att betala för elen men vill kunna ladda hyffsat snabbt och kunna lita på att laddstationen fungerar. De signaler man får om andra laddställen är ju inte alltid uppmuntrande.

Får kompensera Lundturen med Oslo istället. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

EricH skrev:
Bygglov beviljat i Vara enligt tesla.sondell.biz. Då öppnar sig Sthlm - Gbg via E20. Lite sur över att man inte prioriterar E4 söderut från Sthlm mer.
Var i dag på E4 vid Värnamo på väg hem (söderut mot Laholm). Hade lite låg batterikapacitet kvar och ringde upp Toftaholm för att höra mig för om det hänt något där. Receptionisten meddelade att markarbetena påbörjats, men det inväntades hårdvara från USA. Hon hade hört att det skulle vara färdigt i mitten på oktober. Vidare sade hon att man hade påbörjat markarbeten vid ÖDESHÖG. Någon som har hört om denna placering?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Nix, men stämmer det är det toppen. Det skulle lösa Stockholm Malmö.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Bod skrev:
Onekligen, men enligt sondel så har man inte ansökt om bygglov?! Luktar lite som felinformation... :-) en hoppas jag har fel.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

JFAH skrev:
Bod skrev:
Onekligen, men enligt sondel så har man inte ansökt om bygglov?! Luktar lite som felinformation... :-) en hoppas jag har fel.
JFAH skrev:
Bod skrev:
Telefonsamtalet har ägt rum och jag återger bara vad det handlade om. :D
Micke

Inlägg av Micke »

Bod skrev:
EricH skrev:
Jag med! Tänkte åka till Lund V44, men får nog inställa det. Jag har inge problem att betala för elen men vill kunna ladda hyffsat snabbt och kunna lita på att laddstationen fungerar. De signaler man får om andra laddställen är ju inte alltid uppmuntrande.

Får kompensera Lundturen med Oslo istället. :)
Vecka 44 är nog inte helt kört än. Toftaholm är ju garanterat färdig då men jag tror Ödeshög också kommer ha öppnat tills dess. Och 27 mil från Täby till/från Ödeshög ska ju inte vara några problem utan laddaren i Nyköpingstrakten.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Håller tummarna!
Ödeshög duger gott. När jag laddar drygt 80% har jag 40 mil rated distance, så till Ödeshög skall det inte vara något problem :) .
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Fast 110 på E4 söderut från stockholm suger ca 220 wh/km om jag minns rätt. Så de där 40 milen rated är betydligt färre egentligen...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Håller med, omvittnat på forumet och av egen erfarenhet är reell räckvidd vid svensk motorvägsfart ca 35 mil (85kwh), 80% ger ca 28mils räckvidd, motvind, våt vägbana kan ändra den kalkylen ytterligare. Ladda 90% så slipper du riskera att få " kypa fram" i 80km/t de sista milen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Tänker nog ladda 100% om vi skall ut på långtur. 80% är vad jag laddar normalt. 100% lär ta oss till Ödeshög utan problem.

Första gången vi åker långt tänker jag nog dock ändå vara lite försiktig på gasen, innan vi fått erfarenhet om hur mycket bilen drar på motorväg.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Bod skrev:
Första gången vi åker långt tänker jag nog dock ändå vara lite försiktig på gasen, innan vi fått erfarenhet om hur mycket bilen drar på motorväg.
Äsch, det är ju att ta den långa vägen till erfarenhet. Den korta och snabba vägen är ju att få eltorsk(!?) på motorvägen, där och då kan vi snacka om att bli en erfarenhet rikare :lol:

eltorsk... annat ord för ål? :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nu har den nya Super Chargern öppnat vid Jung.
Micke

Inlägg av Micke »

Werzion skrev:
Bod skrev:
Äsch, det är ju att ta den långa vägen till erfarenhet. Den korta och snabba vägen är ju att få eltorsk(!?) på motorvägen, där och då kan vi snacka om att bli en erfarenhet rikare :lol:

eltorsk... annat ord för ål? :)
Hehe... så att maxa ur bilen och hoppas på att man kommer fram ändå borde då alltså definieras som "att gå ål in" ;)
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare

Inlägg av b232 »

Någon som vet om superchargern i Toftaholm kommer vara i bruk innan denna veckan är slut?
(skall passera på måndag).
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare

Inlägg av b232 »

b232 skrev:
Någon som vet om superchargern i Toftaholm kommer vara i bruk innan denna veckan är slut?
(skall passera på måndag).
Provar igen.. Någon som vet status i Toftaholm?
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare

Inlägg av Morgan »

Jodå, var förbi där idag å pratade med ägaren till Herrgården, tyvärr dröjer det till slutet av Okt. då dom väntar på transformatorn!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Skit också. Jag hade planerat att ladda i Toftaholm nästa tisdag. Känner någon till en snabbladdare längs E4 någonstans Jönköping - norra Skåne? Behöver ladda 8 mil för att nå till Löddeköpinge.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Den vid järnvägsstationen i Jönköping vallfärdar typ hela elbilssverige till:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 50f1dc2121

Den har Mode 3 Type 2 kabel, 32A 3-fas - bara å sticka in i Teslan å ladda! Ta sen viadukten över vägen till andra sidan så finns det en sportsbar till höger där man kan fördriva tiden.

Å skulle den vara upptagen finns det flera alternativ i närheten, tex på Hamnplan eller Brunnsgatan. Kolla på uppladdning.nu
Användarvisningsbild
Andyglader
Teslaägare

Inlägg av Andyglader »

AGCF skrev:
Skit också. Jag hade planerat att ladda i Toftaholm nästa tisdag. Känner någon till en snabbladdare längs E4 någonstans Jönköping - norra Skåne? Behöver ladda 8 mil för att nå till Löddeköpinge.
Ett alternativ är att köra via Arboga - Ljung - Falkenberg. Det gjorde jag igår och det funkade perfekt. Längre att köra men mycket snabbare laddning så det går snabbare skulle jag tro.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag bor i Söderköping så jag kanske kör långsammare så att jag kommer till Löddeköpinge. Det är 440 km dit enligt GPSen. Om jag kör 100 på motorvägen borde det gå. Första 6 milen är det 70-90 väg dessutom. är det realistiskt att man kommer 440 km? Jag har kommit 380 km vid 110 km/h en annan gång.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

AGCF skrev:
Jag bor i Söderköping så jag kanske kör långsammare så att jag kommer till Löddeköpinge. Det är 440 km dit enligt GPSen. Om jag kör 100 på motorvägen borde det gå. Första 6 milen är det 70-90 väg dessutom. är det realistiskt att man kommer 440 km? Jag har kommit 380 km vid 110 km/h en annan gång.
Du har ju bara 340 till Falkenberg, så den vägen är ju ett alternativ om du inte vill ta en lunch i jönköping.
.
Model S P85+ Juni 2014
IrmaIsfot

Inlägg av IrmaIsfot »

I morse såg jag att de stängt av ett stort område av parkeringen vid Gävle Bro. En grävmaskin gjorde sitt bästa i bortre hörnet. Kan det vara så att det är Superchargerbygget som börjat?
Fast varför har dom fällt träden? Parkeringen är jättestor, så det verkar onödigt att utöka ytan?
Jag passerar där varje dag, så jag ska försöka hålla koll på vad de har för sig.

Det här händer på östra sidan, dvs för den som svänger av E4 på väg norrut.
Om man är på väg söderut kan man åka en liten omväg under E4 för att komma upp på andra sidan där Superchargern byggs(?). Glöm bara inte att åka tillbaka efter laddningen, för att komma på motorvägen åt rätt håll igen... :D
Kan det vara Superchargerbygge på gång?
Kan det vara Superchargerbygge på gång?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jo, det är nog en Supercharger!

Där de fällde träden ska transformatorstationen stå.

Sondell luskar från solstolen på Kreta: 8-)
http://tesla.sondell.biz/
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Den är inte med på kartan över SC men det verkar som att dem tillslut har öppnat SCen vid Toftaholm så nu är det bara hoppas att dem fortsätter med att bygga resten mellan malmö och stockholm :)

http://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger/lagan
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Häftigt! Ska du uppdatera kartan, som verkar ha aktuell info?
Skriv svar