Försäkring av model s
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring av model s
För min del gällde det en S70D -15 halvförsäkring. 11000/år fick jag pris på. Hade som sagt en lååång diskussion med handläggaren där. Dom kan inte förhandla priserna. Verkar vara stor skillnad mellan de olika LF-bolagen?
Förstår inte heller varför de trilskas med att ha en maskinskadeförsäkring när Tesla har garanti på drivlina/batteri i åtta år? Den kan man inte heller välja bort på något bolag jag talat med. Snacka om att man får betala dubbelt! Borde vara likställt med vagnskadegarantin tycker jag?
/Jocke
Förstår inte heller varför de trilskas med att ha en maskinskadeförsäkring när Tesla har garanti på drivlina/batteri i åtta år? Den kan man inte heller välja bort på något bolag jag talat med. Snacka om att man får betala dubbelt! Borde vara likställt med vagnskadegarantin tycker jag?
/Jocke
LF privat Malmö/Helsingborg
9500/år
Fria mil
Helförsäkring (ska importera från Norge så krävs hel.f)
34år pojk
Helsingborgs LF kontor inne i centrum (kunde inte beräkna på annan ort då jag inte är skriven i Sverige )
Använde EOX233 som är en 85d 2015 reggad med 90hk
Detta är beräknat utan rabatter (25% om du tar bank,lönekonto) där, tips från grenhall.
Det e högre premie för Malmö...
Vardia och fler lågprisförs. Tar inte så 'fina' bilar...
9500/år
Fria mil
Helförsäkring (ska importera från Norge så krävs hel.f)
34år pojk

Helsingborgs LF kontor inne i centrum (kunde inte beräkna på annan ort då jag inte är skriven i Sverige )
Använde EOX233 som är en 85d 2015 reggad med 90hk
Detta är beräknat utan rabatter (25% om du tar bank,lönekonto) där, tips från grenhall.
Det e högre premie för Malmö...

Vardia och fler lågprisförs. Tar inte så 'fina' bilar...
Jahapp,
Nu har jag hittat problemet med försäkringen. Min S70D är reggad med 385 kW i motoreffekt. 524hk? 334hk enligt vad Tesla anger... Någon har gjort nåt tok! Bilar över 400hk är dyrare i försäkring enligt handläggaren på LF. Mycket dyrare! Fyra-sex gånger så dyra...
Så, får börja med att få Tesla att bekräfta att vad det ska vara för effekt. Sen får jag trassla med Transportstyrelsen... Tur man har jobbat där.
/Jocke
Nu har jag hittat problemet med försäkringen. Min S70D är reggad med 385 kW i motoreffekt. 524hk? 334hk enligt vad Tesla anger... Någon har gjort nåt tok! Bilar över 400hk är dyrare i försäkring enligt handläggaren på LF. Mycket dyrare! Fyra-sex gånger så dyra...
Så, får börja med att få Tesla att bekräfta att vad det ska vara för effekt. Sen får jag trassla med Transportstyrelsen... Tur man har jobbat där.
/Jocke
Hade exakt samma problem med min kärra som visar 385 kW.Jocke73 skrev:Jahapp,
/Jocke
Tesla måste skicka in ett nytt COC dokument.
Tyvärr så är försäkring låst ett år framåt när den väl är tecknad även om de fått ny information från Tesla.
Tesla Model Y
Enligt distanshandelslagen har man 14 dagars ångerrätt, så om ändringen skulle hinna igenom innan dess går det att säga upp försäkringen. Om den är tecknad via distans...
Har utnyttjat detta en gång när jag inte fick priser på en importbil från alla bolag under en helg, kunde byta bolag veckan efter.
Har utnyttjat detta en gång när jag inte fick priser på en importbil från alla bolag under en helg, kunde byta bolag veckan efter.
Elbilist sedan 2014
Strålande! Ska ligga på Tesla med att få in dokumentet asap.Klintan skrev:Enligt distanshandelslagen har man 14 dagars ångerrätt, så om ändringen skulle hinna igenom innan dess går det att säga upp försäkringen. Om den är tecknad via distans...
Tesla Model Y
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Det har jag missat totalt.Jocke73 skrev:Jahapp,
/Jocke
Har för mig min gamla p85d har 90 hk.

Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Moderna Försäkringar, är inte så moderna. Tar inget över 300hk.
Länsförsäkringar Stockholm försäkrar inte Tesla.
IF ligger för mig 3-4k över Protector/Söderberg.
Länsförsäkringar Stockholm försäkrar inte Tesla.
IF ligger för mig 3-4k över Protector/Söderberg.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Har någon ett regnr till en P90D 2016 att låna ut så jag kan kolla?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Fått svar från Transportstyrelsen. Ett riktigt "vi orkar inte bry oss"-svar:Jocke73 skrev:Jahapp,
/Jocke
"Hej, Joakim!
Tack för ditt mejl.
Transportstyrelsen har beslutat att inte registerföra 27.2 och 27.4, med anledning av att mätmetoderna kommer att ses över och att uppgifterna idag inte bedöms ge någon information av värde. Däremot måste vi registerföra 27.1 och 27.3 som, tidigare gemensamt ingick under fält 27.
Med vänlig hälsning
Mattias Rekonius
Handläggare
Skatte-och avgiftsavdelningen
Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon vx: 0771-503 503"
27.2 är "Hourly Max Power" (60kW), 27.4 är "30 minute Max Power" (79kW), 27.3 är "Max Net Power" (386kW). 27.1 vet jag inte vad det är för den finns inte i mitt CoC-dokument?
Det trista här är att de gömmer sig bakom att "mätmetoderna ska ses över". Dock tänker jag åberopa att om det inte fanns bättre mätmetoder när bilen registrerades, så bör de siffror som finns tillhanda användas. Något annat är bara idiotiskt.
Ni får gärna komma med input och förslag på formuleringar här!
/Jocke
Fick tag på ytterligare en människa på Transportstyrelsen. Hon var mycket tillmötesgående och förstod problematiken fullt ut. Hon har skickat detta vidare. I denna version av EU-direktivet står det tydligt att max nettoeffekt OCH högsta motoreffekt efter 30 minuter ska anges:http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 6-20160701
Dock kan inte mitt batteri ge den ström som motorerna behöver för att leverera den effekten (vad jag förstår iaf.). Så, även den siffran är missvisande. Jag propsar därmed på att de ska hålla sig till att ange högsta effekt efter 30 minuter istället, den siffran är mer rättvis än 386 kW.
/Jocke
Dock kan inte mitt batteri ge den ström som motorerna behöver för att leverera den effekten (vad jag förstår iaf.). Så, även den siffran är missvisande. Jag propsar därmed på att de ska hålla sig till att ange högsta effekt efter 30 minuter istället, den siffran är mer rättvis än 386 kW.
/Jocke
Ringde länsförsäkringar Stockholm idag och där råder teckningsförbud för Tesla!
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Då är frågan varför?Fredriksv skrev:Ringde länsförsäkringar Stockholm idag och där råder teckningsförbud för Tesla!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Bästa jag lyckades hitta efter Protectors höjning var Trygg Hansas försäkring. Vi (företaget) har en hel del där och ger oss antagligen en del rabatt, så det hamnade på 8200 kr/helåret med bra villkor i övrigt. Kanske kan vara en fingervisning för er andra.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
En koll med TryggHansa företagsförsäkring, 3000 mil, 9600 kr för halvförsäkring innan rabatt.
Egentligen skulle alla på detta forum göra genesamt inköp av försäkring
MYP -22 | MIB | svart/svart
Ja, vi kan mejlbomba en massa försäkringar och fråga varför de inte vill ha oss som kund.Toja skrev:Egentligen skulle alla på detta forum göra genesamt inköp av försäkring
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vi startar ett eget bolag med lite Jak-stuk, typ ingen betalar något alls per månad utan alla delar direkt på kostnaderna när någon får en skada som behöver lagas!mati skrev:Ja, vi kan mejlbomba en massa försäkringar och fråga varför de inte vill ha oss som kund.Toja skrev:Egentligen skulle alla på detta forum göra genesamt inköp av försäkring

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Just det, bra. Fast förutsättning för att vara med är att garageväggarna måste vara fastskruvade i marken så att de inte hoppar på bilen. Det är ju en ganska vanlig försäkringsskada. Det är heller inte tillåtet att köra i mittfilen i Nederländerna, annars kan det bli kostsamt har vi lärt oss. Bland annat. Vi kanske kommer på nåt mer så vi slipper överraskningar. Annars kan vi nog fixa det. 
(Ber förebyggande om ursäkt om jag råkade hoppa på någon. Det var naturligtvis inte meningen.
)

(Ber förebyggande om ursäkt om jag råkade hoppa på någon. Det var naturligtvis inte meningen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det tror jag inte. Det enda som hoppar på nån är garagestolpar.mati skrev:(Ber förebyggande om ursäkt om jag råkade hoppa på någon. Det var naturligtvis inte meningen.)
Pratade med Trygghansa nu.
Mitt företag har sina bilförsäkringar sedan tidigare hos dom.
Först blev svaret 8700 kr men efter att jag lät lite tvekande så sänkte dom till 7700 kr. Halvförsäkring helår företag.
Så den 21/11 när Protectors 2 månader som ingår i bilköpet tar slut så blir det att fortsätta vara kund hos Trygghansa.
Mitt företag har sina bilförsäkringar sedan tidigare hos dom.
Först blev svaret 8700 kr men efter att jag lät lite tvekande så sänkte dom till 7700 kr. Halvförsäkring helår företag.
Så den 21/11 när Protectors 2 månader som ingår i bilköpet tar slut så blir det att fortsätta vara kund hos Trygghansa.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Det var en väldigt stor skillnad på att försäkra som bolag och som privatperson när jag frågade LF. Kollade som jämförelse helförsäkring 2500mil. Blev drygt 18000 på bolaget och drygt 9000privat med guldkundsrabatt.
Halvförsäkring i bolag var 9500. Knappast lönt att ta helförsäkring för att minska protectors självrisk i alla fall.
Halvförsäkring i bolag var 9500. Knappast lönt att ta helförsäkring för att minska protectors självrisk i alla fall.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Ärligt är jag lite förundrad över att folk tycker Protectors 10,335:- per år i försäkring är för dyrt för en bil som kostar kring miljonen?
Det var snarare gamla priset på 6,500 som var exceptionellt billigt. Jag har alltid misstänkt de kommer höja det.
Vad är det jag har missat?
Det var snarare gamla priset på 6,500 som var exceptionellt billigt. Jag har alltid misstänkt de kommer höja det.
Tyvärr är det ju bara halvförsäkring för det priset. När vagnskadegarantin försvinner så blir det ju drygt det dubbla. Och då är bilen inte heller värd en miljon längre.
Om man dessutom får höra att bilen är dyr i försäkring för att effekten är över 500hk när den i realiteten inte har mer än 330 så blir man ledsen.
Det är iaf mina två anledningar! Sen håller jag med: det ÄR en premiumbil, kostnaderna ligger därefter. Dock ska dom inte vara helt idiotiska för den sakens skull!
/Jocke
Om man dessutom får höra att bilen är dyr i försäkring för att effekten är över 500hk när den i realiteten inte har mer än 330 så blir man ledsen.
Det är iaf mina två anledningar! Sen håller jag med: det ÄR en premiumbil, kostnaderna ligger därefter. Dock ska dom inte vara helt idiotiska för den sakens skull!
/Jocke
Kan bara hålla med. Jämför jag med vad jag betalar för mina andra bilar och vad de har för inköpsvärde så tycker jag att Model S är otroligt billig att försäkra. Mindre än en procent av nybilsvärdet är väl inte mycket att bli upprörd över för en halvförsäkring?TiborBlomhall skrev:Ärligt är jag lite förundrad över att folk tycker Protectors 10,335:- per år i försäkring är för dyrt för en bil som kostar kring miljonen?
Installerat 13,2 kWp solceller