point1 skrev:Walker skrev:point1 skrev:LasseTM skrev:point1 skrev:Problemet är ju inte själva leveranstiden för de flesta tror jag utan problemet är allt mer jobb ändrade leveranser innebär. För mig har de inneburit ökade kostnader i form av hyrbil för flera veckor, att behöva boka om däckverkstad och lackbehandling, osäkerhet i om man behöver hyra en annan bil för julledighet, försöka styra om möten på jobbet osv.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Med vilket annat bilmärke hade du sluppit detta menar du?
Jag har köpt 4st nya bilar tidigare i mitt liv och ingen av gångerna har jag fått veta vilken dag bilen finns redo innan.
Nu har jag ett datum visst kan det ändras men från att veta +- 1 månad med Tesla så är det +-3-4 månader hos andra.
Visst är det psykologiskt värre att vara inställd på ett datum och sedan få det uppskjutet än att gå hemma och höra 0 och sedan få ett samtal att du måste hämta din nya bil.
Men jag kan inte se hur du hade sluppit detta med något annat bilmärke direkt.
Volvo, Tesla och Volkswagen är de jag beställt av tidigare och då har det inte varit så att man får ett samtal samma dag som du beskriver. Antar att du då inte heller hört av dig till dom innan för att få en mer detaljerad leveranstid? Det handlar väl antagligen inte om bilmärke utan om bilhandlare troligtvis. Vilket annat märke har du hört talas om som glömmer skicka in papper för registrera bilarna? Det är uppenbart att de inte har en bra process, annars hade detta inte hänt. Att det skulle vara +-3-4 månader hos andra är inget jag känner igen alls.
Har fått vänta i månader extra på 2 Skodor och en eGolf.
Golfen var värst. Beställde i mars 2018. Den byggdes i slutet på aug och kom till åf mitten av sept. Där stod den i 6 veckor eftersom VW inte skickade in rätt papper till TS. Ringde VW och TS varje dag (efter kl 14, då de kört alla sina listor på TS)
...min 3’a fick jag 14 dagar minus 3 tim efter beställning.
Så: andra tillverkare är inte ett spår bättre.
Ok tråkigt, ska företag sluta förbättra processer för att andra företag har problem också? Det är bra att avvikelser kommer upp till ytan istället för att de ignoreras, gör de inte det som kommer det inte bli några förbättringar.
Absolut inte självklart finns det ett stort utrymme för förbättring här, frågan är om bil branschen som ändå bör vara så pass "mogen" är redo att ta steget till att bli kundorienterade istället för bejaka aktieägare.
Jag letar ständiga förbättringar i processer och är inte sen att påpeka detta, tyvärr så är det oftast för döva öron när man kommer till vissa branscher.
Men på ditt inlägg så lät det som att du hade sluppit en massa strul hos andra tillverkare av bilar vilket jag har ytterst svårt att tro om du bokar foliering 2 dagar efter bilens leveransdatum samt att din leasing tagit slut.
Kan bara relatera till mina tidigare bilar såhär ser trackreckord ut.
Din bil Södertälje när jag skulle hämta en VW - Säljaren ringer och säger att min bil är färdig och att jag får hämta den om 2 dagar inget prel leveransdatum från beställning mer än 3-4 månader väntetid.
VW Smista hämta ännu en VW - Säljaren ringer och säger att min bil bör vara här om en vecka men han visste inte utan skulle då ringa om några dagar igen och boka tid, inget prel datum från beställningen mer än ca 4 månaders leveranstid.
BMW Smista - Säljaren ger mig ca 3 månaders leveranstid och sedan ringer denna och säger att jag kan hämta upp bilen nu om jag vill men jag var utomlands och kunde inte hämta upp den förrns om 2 veckor tidigast förmodligen 2,5 veckor. Säljaren klagar då på att dom har dåligt med plats och att han gärna ser att jag hämtar den snabbare.
Bilia/Renault Smista - Du får en ungefärlig leveranstid som i mitt fall var ca 9 veckor men säljaren visste inte mera och kunde inte säga mera förrns bilen var avlastad hos Bilia och då ringde mig och sa att bilen förmodligen var klar om 3-4 dagar.