Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gussun

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gussun »

metchristian skrev:
Gussun skrev:
Dagens hämtning framflyttad en vecka. I samma veva så försvann min VIN från mitt tesla-konto. (Finns fortfarande kvar i källkoden).

Ska man bli orolig att jag inte för någon bil?
Försökte ringa tesla flera gånger idag men inget svar... verkar ha lite att göra nu misstänker jag.
samma för mig, men kolla i dokument, fick upp creditfaktura 2 och faktura 2 dvs som de skall ha till finansbolaget och där står vin nr.. vilket är samma vin nr.

———
Inläggav Gussun » 11 dec 2019 19:27
Tack, där stod det! Okej, då får man hoppas att de fixar till registrering till onsdag nästa vecka!
Gussun

Inlägg av Gussun »

point1 skrev:
Gussun skrev:
Dagens hämtning framflyttad en vecka. I samma veva så försvann min VIN från mitt tesla-konto. (Finns fortfarande kvar i källkoden).

Ska man bli orolig att jag inte för någon bil?
Försökte ringa tesla flera gånger idag men inget svar... verkar ha lite att göra nu misstänker jag.
Samma för mig att vin nr försvann. Orolig bör man nog vara, funderar på om man bör ringa och kolla så de verkligen beställt regplåtar imorgon. Skulle inte bli förvånad om de trodde någon annan gjorde det och det skulle falla mellan stolarna. Verkar ju vara rätt så stora mellanrum mellan stolarna på Tesla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Låter som en bra idé att ligga på. Men när jag ringde idag så gick det inte att komma fram...
mysen

Inlägg av mysen »

Vilken modell beställde du? Fick också februari som leverans månad. Men dagarna går ju så sagta nu
Kiwi skrev:
Intressant nog har jag fått tidigarelagd leverans...

Fick februari som preliminär månad vid beställning. I går kom både mejl och sms om att leverans är beräknad till strax efter jul. :mrgreen:

VIN-numret dök samtidigt upp på mitt konto.

Vi får väl se om de håller detta, men allt före februari är bra.

/ Kiwi
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Inlägg av Gasglad »

metchristian skrev:
Gasglad skrev:
Jag har också fått regnummer idag hämtning 23/12
Fick du det av tesla eller såg du via car.info?
Car.info via vin
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Segt att se att min bil står som avställd till Tesla i Märsta sedan den 5 men jag får inte hämta den innan den 23, 12 långa dagar kvar :(
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

xanderhook skrev:
Jonny skrev:
Vilken bokstav/ siffra är det i VIN numret som anger modellår? Och vilken ska det i så fall vara för att det ska vara en 2020 modell?
Bokstav 10 och L=2020

https://teslatap.com/vin-decoder/
Tackar
Visade sig vara en med modellår 2020. M3LR vit med 19 tum o drag. Leverans 18 dec men det passar mig ju inte alls. Lager bil jag bokade 4 dec. Men då kan man väl be om att få annan tid. Ingen koll på om reg. Nr finns ännu.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Andersr65

Inlägg av Andersr65 »

point1 skrev:
Samma här, framflyttad för de glömt skicka in papper i tid. Man kan ju undra hur det är möjligt när de säljer så många bilar

Hur många är det egentligen som har fått framflyttade leveranser? Jag fick framflyttad idag för tredje gången. Nu tror dom 19 december.. Tesla säger att det inte har kommit några skyltar.
Jag ringde transportstyrelsen och frågade om mitt VIN nummer och mycket riktigt beställningen hade kommit men det saknades tekniska dokument!?
Det är väl inte första bilen som kommer hit?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Andersr65 skrev:
point1 skrev:
Samma här, framflyttad för de glömt skicka in papper i tid. Man kan ju undra hur det är möjligt när de säljer så många bilar

Hur många är det egentligen som har fått framflyttade leveranser? Jag fick framflyttad idag för tredje gången. Nu tror dom 19 december.. Tesla säger att det inte har kommit några skyltar.
Jag ringde transportstyrelsen och frågade om mitt VIN nummer och mycket riktigt beställningen hade kommit men det saknades tekniska dokument!?
Där låter ju som transportstyrelsen som krånglar ju..
Precis som du själv säger, är ju inte första exemplaret som anländer till Sverige och det borde ju tesla oxå ha koll på men transportstyrelsen är bökiga ibland så känns det är bådas fel i detta fall, Tesla glömt eller trott att det borde ju gå med tanke på de skickat in ett xxx antal bilar... och transportstyrelsen onödigt byråkratiska... hm fan om det flyttas fram en gång till..
Sånt kan få mig att vilja droppa hela affären.
Alla gånger jag köpt bil så har jag inte fått lev datum fören bilen funnits fysiskt hos handlern och så verkar ju inte tesla göra vilket i sig skapar såna här problem så man kanske får ha lite överseende IOM de försöker men frustrerande ja.
Användarvisningsbild
Jonas B
Teslaägare

Inlägg av Jonas B »

Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Nu har jag fått nog. Hoppar av denna lekstuga, inte blir det bättre med alla fel som anges i forumet. Sc rena parodin att det inte går att ringa. Tror ni det kommer bli lättare framöver? Tror inte det. Vem vill åka 15-20 mil för att få service. Känner mig otroligt korkad som gick på den tillfälliga hypen.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Nu har jag fått nog. Hoppar av denna lekstuga, inte blir det bättre med alla fel som anges i forumet. Sc rena parodin att det inte går att ringa. Tror ni det kommer bli lättare framöver? Tror inte det. Vem vill åka 15-20 mil för att få service. Känner mig otroligt korkad som gick på den tillfälliga hypen.
Jag är själv nära att hoppa av men har lite förståelse för deras växtvärk. Men jag har Max 1tim till sc o behöver inte åka alltför långt men Absolut så tycker jag det är rent pinsamt att höra dem som fått sin tid framflyttad 3ggr! 1gång kan jag köpa men skulle det bli 2-3ggr ja då vete tusan alltså... nån som vet hur nära inpå kan man hoppa av? Nu när handpenning etc är klart...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

metchristian skrev:
Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Jag är själv nära att hoppa av men har lite förståelse för deras växtvärk. Men jag har Max 1tim till sc o behöver inte åka alltför långt men Absolut så tycker jag det är rent pinsamt att höra dem som fått sin tid framflyttad 3ggr! 1gång kan jag köpa men skulle det bli 2-3ggr ja då vete tusan alltså... nån som vet hur nära inpå kan man hoppa av? Nu när handpenning etc är klart...
Du kan hoppa av upp till en vecka efter att du hämtat bilen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
Precis som du själv säger, är ju inte första exemplaret som anländer till Sverige och det borde ju tesla oxå ha koll på men transportstyrelsen är bökiga ibland så känns det är bådas fel i detta fall, Tesla glömt eller trott att det borde ju gå med tanke på de skickat in ett xxx antal bilar... och transportstyrelsen onödigt byråkratiska... hm fan om det flyttas fram en gång till..
Alla gånger jag köpt bil så har jag inte fått lev datum fören bilen funnits fysiskt hos handlern och så verkar ju inte tesla göra vilket i sig skapar såna här problem så man kanske får ha lite överseende IOM de försöker men frustrerande ja.
Kan det vara så att det är Teslas strategi att göra kontinuerliga uppdateringar av bilarna som gör dem till nya bilmodeller i TS:s ögon och att det därför krävs nya dokument som ska godkännas och registreras osv. och att det är detta som gör att det tar tid för Tesla att få fram skyltar till bilarna?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
Kan det vara så att det är Teslas strategi att göra kontinuerliga uppdateringar av bilarna som gör dem till nya bilmodeller i TS:s ögon och att det därför krävs nya dokument som ska godkännas och registreras osv. och att det är detta som gör att det tar tid för Tesla att få fram skyltar till bilarna?
Ja så kan det ju vara.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Ta det lite lugnt, vi är många som vill ha våra bilar och vilken annan biltillverkare är bättre?
När jag beställt bilar av andra märken så säger dom 3-4 månaders leveranstid sedan är nästa uppdatering när bilen står klar på deras parkering och förväntar sig att man kan vara där och plocka upp sin bil 15min senare även om du själv befinner dig i Thailand.
Jag säger inte att detta är snyggt skött men branschen som sådan är rätt kass och jag tycker ändå Tesla försöker vara transparenta sedan blir det såklart en extra påfrestning när folk ringer leverans hela tiden och kollar status på just deras bil.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

LasseTM skrev:
Ta det lite lugnt, vi är många som vill ha våra bilar och vilken annan biltillverkare är bättre?
När jag beställt bilar av andra märken så säger dom 3-4 månaders leveranstid sedan är nästa uppdatering när bilen står klar på deras parkering och förväntar sig att man kan vara där och plocka upp sin bil 15min senare även om du själv befinner dig i Thailand.
Jag säger inte att detta är snyggt skött men branschen som sådan är rätt kass och jag tycker ändå Tesla försöker vara transparenta sedan blir det såklart en extra påfrestning när folk ringer leverans hela tiden och kollar status på just deras bil.
Håller med! Minns när jag hämtade ut min Volvo från Bilia, fick prel. datum November vid beställning. Två månader senare så fick jag uppdaterat till månadsskiftet Nov/Dec. När det var en vecka kvar frågade jag när det skulle bli av och fick samma svar, månadsskiftet Nov/Dec. Samma dag som bilen är klar får jag ett samtal från Bilia där de frågar om jag kan hämta upp den på eftermiddagen, de ringde vid lunch den 1:e Dec. Detta var Bilia Sisjön i Göteborg, bilen tillverkades i Torslanda... Jag minns att jag var frustrerad fram till jag hämtade bilen.

Med tanke på växtvärk och att det verkar som om Teslas strategi är att vara så transparenta som möjligt så kan jag acceptera läget. Som sagt har jag inte bättre upplevelser från andra leverantörer.

Men jag förstår också frustrationen från kunderna, dock tror jag att det är värt mödan i slutändan. De flesta verkar ju vara extremt nöjda med sina bilar, när de väl fått de levererade :twisted:
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Jonas B skrev:
Andersr65 skrev:
point1 skrev:

Ta det lugnt. Du tog en lagerbil den 29/11 och har fått leveransdatum 19:e december. Samtidigt sitter här folk och väntar på sina SR+ och kommer så få göra tills nästa år trots att de beställde i september. Du har mindre än en månads leveranstid från det att sista skruven sattes i bilen tills dess att den står på uppfarten hemma. Tycker du det är en cirkus så hoppa av annars bör du kanske fundera lite över situationen.

Tesla försöker göra sitt bästa och tyvärr har bolaget pressen på sig att prestera framför allt till kvartalssluten och i kombination med att man inte har någon tillverkning i Europa så blir det lite ketchup-effekt i slutet av alla kvartal när bilarna anländer i rasande takt.

Till alla er andra. Tesla har uppdaterat hemsidan idag så alla kredit-grejsimojs ser annorlunda ut. Ni behöver INTE kontakta DnB angående finansiering för har ni fått det klart så är det klart även om hemsidan inte säger det.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

grenhall skrev:
Ta det lugnt. Du tog en lagerbil den 29/11 och har fått leveransdatum 19:e december. Samtidigt sitter här folk och väntar på sina SR+ och kommer så få göra tills nästa år trots att de beställde i september. Du har mindre än en månads leveranstid från det att sista skruven sattes i bilen tills dess att den står på uppfarten hemma. Tycker du det är en cirkus så hoppa av annars bör du kanske fundera lite över situationen.

Tesla försöker göra sitt bästa och tyvärr har bolaget pressen på sig att prestera framför allt till kvartalssluten och i kombination med att man inte har någon tillverkning i Europa så blir det lite ketchup-effekt i slutet av alla kvartal när bilarna anländer i rasande takt.

Till alla er andra. Tesla har uppdaterat hemsidan idag så alla kredit-grejsimojs ser annorlunda ut. Ni behöver INTE kontakta DnB angående finansiering för har ni fått det klart så är det klart även om hemsidan inte säger det.

Grymt! Skickade precis ett mail till min säljare, men du hade redan svaret varför det ser så konstigt ut på Tesla-kontot idag :D Tack!
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

point1 skrev:
Problemet är ju inte själva leveranstiden för de flesta tror jag utan problemet är allt mer jobb ändrade leveranser innebär. För mig har de inneburit ökade kostnader i form av hyrbil för flera veckor, att behöva boka om däckverkstad och lackbehandling, osäkerhet i om man behöver hyra en annan bil för julledighet, försöka styra om möten på jobbet osv.

Med vilket annat bilmärke hade du sluppit detta menar du?
Jag har köpt 4st nya bilar tidigare i mitt liv och ingen av gångerna har jag fått veta vilken dag bilen finns redo innan.
Nu har jag ett datum visst kan det ändras men från att veta +- 1 månad med Tesla så är det +-3-4 månader hos andra.
Visst är det psykologiskt värre att vara inställd på ett datum och sedan få det uppskjutet än att gå hemma och höra 0 och sedan få ett samtal att du måste hämta din nya bil.
Men jag kan inte se hur du hade sluppit detta med något annat bilmärke direkt.
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Ett litet ljus i mörkret för oss som hade leverans denna vecka men fått flyttat till nästa vecka pga att reg-skyltar saknas (bilarna inte registrerade hos transportstyrelsen). Jag hade leverans på fredag. Hade inte bilen reggad i tisdags. Igår uppdaterades car.info men min bil dök inte upp. Men var i kontakt med transportstyrelsen idag och fick bekräftat att min bil registrerades igår. Syns inte på car.info så registreringen skedde innan den informationen gick ut. Nästa gång uppdateringar går ut är 19/12 tror jag.
Så ni som hade leverans i veckan och fick flyttat till nästa har förhoppningsvis fått era bilar reggade nu.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Kan det vara så att det var Transportstyrelsen som slarvade? För min bil är reggad och jag har leverans 28/12. Den reggades den 5/12.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

point1 skrev:
LasseTM skrev:
point1 skrev:
Problemet är ju inte själva leveranstiden för de flesta tror jag utan problemet är allt mer jobb ändrade leveranser innebär. För mig har de inneburit ökade kostnader i form av hyrbil för flera veckor, att behöva boka om däckverkstad och lackbehandling, osäkerhet i om man behöver hyra en annan bil för julledighet, försöka styra om möten på jobbet osv.

Jag har köpt 4st nya bilar tidigare i mitt liv och ingen av gångerna har jag fått veta vilken dag bilen finns redo innan.
Nu har jag ett datum visst kan det ändras men från att veta +- 1 månad med Tesla så är det +-3-4 månader hos andra.
Visst är det psykologiskt värre att vara inställd på ett datum och sedan få det uppskjutet än att gå hemma och höra 0 och sedan få ett samtal att du måste hämta din nya bil.
Volvo, Tesla och Volkswagen är de jag beställt av tidigare och då har det inte varit så att man får ett samtal samma dag som du beskriver. Antar att du då inte heller hört av dig till dom innan för att få en mer detaljerad leveranstid? Det handlar väl antagligen inte om bilmärke utan om bilhandlare troligtvis. Vilket annat märke har du hört talas om som glömmer skicka in papper för registrera bilarna? Det är uppenbart att de inte har en bra process, annars hade detta inte hänt. Att det skulle vara +-3-4 månader hos andra är inget jag känner igen alls.
Har fått vänta i månader extra på 2 Skodor och en eGolf.
Golfen var värst. Beställde i mars 2018. Den byggdes i slutet på aug och kom till åf mitten av sept. Där stod den i 6 veckor eftersom VW inte skickade in rätt papper till TS. Ringde VW och TS varje dag (efter kl 14, då de kört alla sina listor på TS)
...min 3’a fick jag 14 dagar minus 3 tim efter beställning.
Så: andra tillverkare är inte ett spår bättre.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

grenhall skrev:
Kan det vara så att det var Transportstyrelsen som slarvade? För min bil är reggad och jag har leverans 28/12. Den reggades den 5/12.
Jag har beställt en identisk bil, och min är också reggad 5/12. Dock leverans den 26/12 i Göteborg. Så kan ju vara så att ett lass bilar hamnat mellan stolarna hos Transportstyrelsen? Inte ovanligt att det är olika handläggare med olika rutiner på en sådan myndighet...

Jag tror och hoppas att båda Tesla och Transportstyrelsen ger oss alla en tidig julklapp! ;)
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
FredrikZensNorwald
Teslaägare

Inlägg av FredrikZensNorwald »

I måndags den 9/12 infördes ny krav på data i COC dokumentet, enligt TS så handlar det om dessa uppgifter som saknar data eller är felaktiga:
1. Växellåda - Uppgift saknas eller är felaktig ett värde måste finnas.
2. Rullmotstånds koffecient - Uppgift saknas eller är felaktig ett värde måste finnas
3. RDE? - Något form av utsläpps värde som ej får vara 0! Här ser man nu över om detta kan vara obligatoriskt fält för elbil, moment 22.....

Som jag ser det ansvara Tesla för punkt 1&2 medan punkt 3 ägs av Transportstyrelsen, hur tänkte de där?

Att hoppa av harväven slagit mig, nu är den ju redan betald och jag skulle få vänta 30-45 dagar på återbetalning....... Jag håller ut ett tag till.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Ni som funderar på att hoppa av. Vad skulle ni annars byta till? För min egen del kikade jag på e-Tron men ärligt talat alla andra tillverkare är så hopplöst efter att det inte ens är något att jämföra med.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

point1 skrev:
Walker skrev:
point1 skrev:
LasseTM skrev:
point1 skrev:

Volvo, Tesla och Volkswagen är de jag beställt av tidigare och då har det inte varit så att man får ett samtal samma dag som du beskriver. Antar att du då inte heller hört av dig till dom innan för att få en mer detaljerad leveranstid? Det handlar väl antagligen inte om bilmärke utan om bilhandlare troligtvis. Vilket annat märke har du hört talas om som glömmer skicka in papper för registrera bilarna? Det är uppenbart att de inte har en bra process, annars hade detta inte hänt. Att det skulle vara +-3-4 månader hos andra är inget jag känner igen alls.
Har fått vänta i månader extra på 2 Skodor och en eGolf.
Golfen var värst. Beställde i mars 2018. Den byggdes i slutet på aug och kom till åf mitten av sept. Där stod den i 6 veckor eftersom VW inte skickade in rätt papper till TS. Ringde VW och TS varje dag (efter kl 14, då de kört alla sina listor på TS)
...min 3’a fick jag 14 dagar minus 3 tim efter beställning.
Så: andra tillverkare är inte ett spår bättre.
Ok tråkigt, ska företag sluta förbättra processer för att andra företag har problem också? Det är bra att avvikelser kommer upp till ytan istället för att de ignoreras, gör de inte det som kommer det inte bli några förbättringar.
Absolut inte självklart finns det ett stort utrymme för förbättring här, frågan är om bil branschen som ändå bör vara så pass "mogen" är redo att ta steget till att bli kundorienterade istället för bejaka aktieägare.
Jag letar ständiga förbättringar i processer och är inte sen att påpeka detta, tyvärr så är det oftast för döva öron när man kommer till vissa branscher.

Men på ditt inlägg så lät det som att du hade sluppit en massa strul hos andra tillverkare av bilar vilket jag har ytterst svårt att tro om du bokar foliering 2 dagar efter bilens leveransdatum samt att din leasing tagit slut.
Kan bara relatera till mina tidigare bilar såhär ser trackreckord ut.

Din bil Södertälje när jag skulle hämta en VW - Säljaren ringer och säger att min bil är färdig och att jag får hämta den om 2 dagar inget prel leveransdatum från beställning mer än 3-4 månader väntetid.
VW Smista hämta ännu en VW - Säljaren ringer och säger att min bil bör vara här om en vecka men han visste inte utan skulle då ringa om några dagar igen och boka tid, inget prel datum från beställningen mer än ca 4 månaders leveranstid.
BMW Smista - Säljaren ger mig ca 3 månaders leveranstid och sedan ringer denna och säger att jag kan hämta upp bilen nu om jag vill men jag var utomlands och kunde inte hämta upp den förrns om 2 veckor tidigast förmodligen 2,5 veckor. Säljaren klagar då på att dom har dåligt med plats och att han gärna ser att jag hämtar den snabbare.
Bilia/Renault Smista - Du får en ungefärlig leveranstid som i mitt fall var ca 9 veckor men säljaren visste inte mera och kunde inte säga mera förrns bilen var avlastad hos Bilia och då ringde mig och sa att bilen förmodligen var klar om 3-4 dagar.
Skriv svar