Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Bengil
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 jul 2019 11:03

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bengil »

MangeT skrev:
Tycker att Audin låter solid. Önskar det kommer en motsvarande A6 avant eldriven men förstår varför de vill vänta. Skulle ta mycket marknadsandelar på vanlig A6.
En e-tron är ju lite av en crossover, inte fullt så hög som Q5/7/8. Med fjädringen i lägsta läget gissar jag att den inte är mycket högre än en A6 allroad. Har alltid varit skeptisk till SUV innan, inte förstått vad det ska vara bra för. Nu tycker jag det är ganska skönt, man får en bra överblick. 38 år och redan gubbe, vem kunde gissa att det skulle gå så fort...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Bengil skrev:
En e-tron är ju lite av en crossover, inte fullt så hög som Q5/7/8. Med fjädringen i lägsta läget gissar jag att den inte är mycket högre än en A6 allroad. Har alltid varit skeptisk till SUV innan, inte förstått vad det ska vara bra för. Nu tycker jag det är ganska skönt, man får en bra överblick. 38 år och redan gubbe, vem kunde gissa att det skulle gå så fort...
Jag har gått andra vägen, från Outlander PHEV till Model 3. Och nu funderar jag på vad man ska ha en SUV till :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Hehe lite så. Jag var bra sugen på SUV innan då jag hade ont i ryggen och var i allmänt dålig form.
Nu i bättre form och utan ryggvärk känns SUV plötsligt onödigt klumpigt. Klart smidigare och roligare med en ”liten” sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Ryktas om start av functions on demand i september enligt vad jag läser på motor talk. Köpa till matrix-led för 258 eur per vintersäsong kan ju locka lite. :D
Undra vad skatteverket tycker om detta?
FD8A0EB4-4B29-4265-A9AB-8AFD1AAC02A3.png
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

dd88 skrev:
Är väl 2021 som ordinarie sortiment ska elektrifieras, sen lär det synkas med nya generationer. A6 är ju ny så 2021 känns optimistiskt, vore väl i samband med facelift då.
Tänker mig att det kan dröja innan A6 elektrifieras. Försäljningen har gått från toppnoteringen 2006 på 138k bilar/år i Europa till 71k 2018. 2016 var det 93k. A4 har gått från toppnotering på 274k 2002 till 112k 2019. Tiguan har å andra sidan gått från just över 100k 2009 till 250k 2018. Följer T-Roc nuvarande trend på 17+k/månad så blir det just över 200k 2019. Och det är i Europa. I USA, Kina antar jag att A4/A6 är svårsålda.

Så det blir nog ID Crozz, Q4 e-Tron som ska ta de kunder som skulle ha köpt A4/A6 men som vill ha en ren elbil. Åtminstone de närmsta 4-5 åren. Men vem vet, kanske kommer en kombi trend snart. Försäljningen hade väl ökat drastiskt i USA de senaste åren. Dock fortfarande låg volym totalt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Visst, ja hemma. Men så kan det ju hända att man inte har mobiltäckning lite var som helst, inte bara hemma i garaget. Och det kan man inte göra så hemskt mycket åt. Det var det jag menade. Jag har försökt att motverka detta genom att sätta in ett eget SIM-kort i bilen, eftersom jag tyckte att det inbyggda hade dålig täckning på rätt många ställen. Med mitt SIM-kort blev det bättre, men det finns ju hål i alla täckningskartor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
HenrikM76 skrev:
mati skrev:
Det går ju av begripliga skäl inte att göra så mycket åt.
Självklart går det göra nåt åt det, bara upp med en signalförstärkare. Samma som de som bor långt ut på landet ibland får göra för att ha bra mobilsignal inomhus.....
Visst, ja hemma. Men så kan det ju hända att man inte har mobiltäckning lite var som helst, inte bara hemma i garaget. Och det kan man inte göra så hemskt mycket åt. Det var det jag menade. Jag har försökt att motverka detta genom att sätta in ett eget SIM-kort i bilen, eftersom jag tyckte att det inbyggda hade dålig täckning på rätt många ställen. Med mitt SIM-kort blev det bättre, men det finns ju hål i alla täckningskartor.
Ah, när du skrev: "...och när det händer är det i princip alltid orsakat av dålig mobiltäckning hemma i garaget" så tänkte jag av nån konstig anledning att det var där du menade ;)

Men bara sätt en liten aktiv förstärkare på bilen, så har du det alltid med dig. Bara ett vänligt litet tips :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Resa i Ångermanland och Dalarna

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte från Ångermanland med full laddning, 23 mil till Sundsvall. Började 350 meter över havet och ned till nästan havsnivå, e-tron drog då 2,27 kWh per mil enligt färddatorn, med sportläget aktiverat hela sträckan, då det är en rätt inspirerande väg.

Vid Birsta finns en 50 kW CCS-laddare som var ledig, men jag svängde in vid Audihandlaren intill då det stod en helt ny laddare där. Den gick inte att få igång med BEE eller Pluggsurfing taggen, pratade med en försäljare och den var endast avsedd för deras demobilar. Men de kunde gärna bjuda på en laddning, så han gick ut och körde igång laddaren.

Den matade på med 48,1 kW och appen beräknade 1,06 tim till full laddning, så färddatorn verkar stämma rätt bra. Finns en trevlig lunchservering precis bakom bilhallen.
Birsta.jpg
Vi skulle sedan vidare till Tällberg vid Siljan, ganska precis 30 mil och färddatorn säger 37 mil räckvidd. Det är 80 och 100 vägar dit och jag provade att slå på Economiläget, men det verkade inte ge så mycket extra om inte körstilen samtidigt förändras till riktigt lugn körning helt utan några omkörningar.

Kom fram med 45 km kvar och medelhastighet 74 km/h.

Dalarna är väl utrustat för elbilar, många CCS-laddare och vid flera hotell finns typ 2 uttag eller motorvärmaruttag. Green hotell hade 18 laddplatser med typ 2 kontakt, fyra med 11 kW och fjorton med 3,7 kW. Alla var fjärrstyrda från receptionen, det var cirka 1 elbil per dag som kom dit i sommar berättade de.
Hotell.jpg
Åkte några utflykter runt Rättvik och toppade upp vid vårt hotell innan hemresa. Räckvidden verkar beräknas efter senaste körningarna, nu sa färddatorn 40,7 mil och vi hade 27 mil till Stockholm. Kom fram med 9,6 mil kvar medelhastighet 77 km/h.

Appen har varit krånglig de senaste dagarna för mig också, den får inte kontakt med bilen även om det är bra mobiltäckning. Efter att jag startat och stängt av bilen en gång får den kontakt igen ett tag, sen händer samma sak igen.

Slog på AC:n från appen en stund innan vi skulle åka på förmiddagen, då funkade allt, men vid lunchen funkade det inte. Nu ikväll funkar det perfekt och bilen står i garaget.
Siljan.jpg
Kollar jag min statistik ligger förbrukningen mellan 1,69 till 3,56 kWh per mil på de 455 mil jag kört sedan maj, och totala snittet ligger just nu på 2,48 kWh per mil. Har varit en hel del med släpkärra, men det är ingen konst att få e-tron att förbruka elektroner.

Men det går att hushålla lite med några enkla knep, max regen när det är möjligt, dra ner toppfarten lite och inte så häftiga accelerationer. Det är lätt att bli fartblind i e-tron, plötsligt är det väldiga höga farter utan att det var meningen.

Ecoläget kräver speciell körstil, jag får oftast lägre förbrukning i sportläget då min körstil inte är helt kompatibel med snålaste körningen, även om jag lyckats med 1,69 kWh per mil en gång i tre mil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Resa i Ångermanland och Dalarna

Inlägg av Laban »

Off Grid Byggaren skrev:
Vi skulle sedan vidare till Tällberg vid Siljan, ganska precis 30 mil och färddatorn säger 37 mil räckvidd. Det är 80 och 100 vägar dit och jag provade att slå på Economiläget, men det verkade inte ge så mycket extra om inte körstilen samtidigt förändras till riktigt lugn körning helt utan några omkörningar.
Björn Nyland sa nyligen att han aldrig hade blivit omkörd av en e-Tron, "they drive like grandmas". Är detta orsaken då kanske ? :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8733
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Pontus »

Om Audin drar mycket vad är i så fall orsaken?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Om Audin drar mycket vad är i så fall orsaken?
Kraftig acceleration är nog inte bra. Det drar upp förbrukningen rejält. Och jag tror att det är det som gör att bilen blir så mycket snålare i eco-läget. Man får liksom gummi under pedalen vilket gör att man inte accelererar för kraftigt i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Hur var det, har du fått din krok ännu Mati?

Var på Gotland i veckan och bland husen stod en e-tron (ägd av en miljardär för övrigt :D). Frågade min kompis om han var nöjd, det visste inte min kompis men berättade att det bara var en lånebil då han hade vägrat ta emot "sin" bil då den saknade krok.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja Audi verkat ha prioriterat sportiga prestanda. Och det är en kul bil att köra för att vara så stor. Men så finns det även ett ekonomiläge, men det räcker inte bara att trycka på den knappen, utan körstilen måste då läggas om totalt.

I farter mellan 70-120 är det riktigt bra acceleration.

Och ska en så tung bil prestera krävs mycket energi. Min tidigare XC90 med bensinturbo låg jag på 1,7 liter per mil med släp.

Även om jag kör på farthållare och den saktar ned bakom en husvagn så när det finns omkörningsfält fritt så drar e-tron på våldsamt upp till inställda hastigheten igen.

Frugan kallar det för flygplansstart, det kanske är en viktigt egenskap på Tyska marknaden?

Därför blir dessa tester så olika när någon kör ut på motorvägen och sätter farthållaren i 120. Har bilen fått sakta ned en eller femtio gånger till 80 bakom något långsammare fordon och sedan våldsamma accelerationer till 120 igen så blir det många olika resultat.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Pontus skrev:
Om Audin drar mycket vad är i så fall orsaken?
Stor, tung och relativt kantig. Det sistnämnda ger högt Cd vilket ger lite högre förbrukning än andra stora tunga elbilar. Exempelvis Model X. Verkar skilja runt 17-18% i 115 km/h i medelhastighet, 130 km/h på farthållaren. Björn gjorde ett mellan X, i-Pace, e-Tron vintertid och i lägre hastighet skiljde det bara 6% mellan X och e-Tron. Där var i-Pace t.o.m snålare än X. Tvärtom då i högre hastighet. Överlag inga konstigheter som jag ser det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Tyska AMS fick i våras betydligt mindre skillnad än så.

Dvs ingen skillnad alls för stadskörning och ca 9% på autobahnsträckan. De har kört bilarna samtidigt och även bytt förare. Får nog anses vara snäppet mindre anekdotiskt.
29F512CB-1C12-4FEF-A1AC-D08940A4181C.jpeg
8DE48D43-1DB3-4734-98CF-9B1A5BF78F42.jpeg
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

17-18% i 115 km/h medelhastighet kom från Tyska Next Move testet. 130 km på farthållaren. Vet inte vad AMS test kördes i för hastighet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja Audi verkat ha prioriterat sportiga prestanda. Och det är en kul bil att köra för att vara så stor. Men så finns det även ett ekonomiläge, men det räcker inte bara att trycka på den knappen, utan körstilen måste då läggas om totalt.

I farter mellan 70-120 är det riktigt bra acceleration
Jag vet inte om jag skulle kalla e-Tron sportig. Saknar kicken från början som man får i alla Tesla jag har testat. Men man blir lite lurad pga det för jag tyckte den drog rätt bra från 80-90 och uppåt bara den väl kom igång. Men Model 3 är förstås en helt annan bil, väger nästan 1 ton mindre till att börja med. Kommer man från en Q7 så tycker man antagligen annorlunda angående sportighet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Kan hålla med om acceleration från start, där är det som en snabb mindre bensinbil. Känns ungefär som min nuvarande A5 SB. Men upplevde tex omkörningsacceleration som riktigt snabb. Jämför man med ICE SUV:ar så är den ju snabb på pappret men inte jmf Tesla. Beror säkert en del på den lite ”begränsade” starten. Vill man ha mer i e-tron får man vänta på s-modellen med ca 600 hk. Själv tycker jag det räcker bra för en så stor och tung bil. Blir liksom inte sportigt med 2.6 ton ändå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Hur var det, har du fått din krok ännu Mati?...
Nej, i så fall hade jag skrivit om det. Nu var det ju semester och jag har inte orkat, men nästa vecka tänker jag fortsätta tjata på idioterma hos Audi. De var så fräcka att skylla på min återförsäljare. Men det är ju knappast de som har levererat bilen utan krok. Att jag redan har betalat dragkroken kallar de ett "påstående". Att det står på fakturan verkar de inte vilja inse. Synd att det är en leasingbil, som privatperson hade jag gått till ARN för länge sedan. Men som jag ser det har jag som företag inga stora möjligheter att komma någonstans.
Nu är semestern över, ytterligare en sommar har gått för mig utan dragkrok. Och det var ju precis därför jag skaffade bilen. Vi kan inte dra båten, vi kan inte köra byggmaterial, hela uthuset är fyllt med grejer som ska köras till tippen.
Nej, jag är inte bitter, men jag är skitförbannad. Nästa sommar har jag en bil med drag. Om det inte är denna så är den en annan. Och i värsta fall har den en bensintank.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Tråkigt att höra om Audi Mati. Men lagen om avtal gäller även dig som företagare. Ring tingsrätten och fråga hur du skall göra för att få ärendet till domstol. Du kan aldrig behöva betala Audis advokträkningar för att öppna en process och det borde få Audi att reagera om inte annat.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev:
Kan hålla med om acceleration från start, där är det som en snabb mindre bensinbil. Känns ungefär som min nuvarande A5 SB. Men upplevde tex omkörningsacceleration som riktigt snabb. Jämför man med ICE SUV:ar så är den ju snabb på pappret men inte jmf Tesla. Beror säkert en del på den lite ”begränsade” starten. Vill man ha mer i e-tron får man vänta på s-modellen med ca 600 hk. Själv tycker jag det räcker bra för en så stor och tung bil. Blir liksom inte sportigt med 2.6 ton ändå.
Det finns en funktion som kallas Launch Controll, aktiveras den blir det bättre sprutt från stillastående. Kan dock bara användas vid enstaka tillfällen enligt Audi.

Ska det bli sportigt skulle vikten behöva minskas 7-800 kg och så 120 kWh användbar batterikapacitet vore toppen. Men det dröjer nog några år innan Audi är där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Tråkigt att höra om Audi Mati. Men lagen om avtal gäller även dig som företagare. Ring tingsrätten och fråga hur du skall göra för att få ärendet till domstol. Du kan aldrig behöva betala Audis advokträkningar för att öppna en process och det borde få Audi att reagera om inte annat.
Tack för tipset. Tyvärr måste man ha ork och tid, och det har jag inte. Å andra sidan tänker jag inte låta de komma undan med att ta betalt för utrustning som inte finns på min bil. Jag hade dessutom aldrig ens övervägt att köpa en e-tron utan dragkrok. Det handlar alltså inte bara om pengar. Jag behöver kroken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Undrar om det beror på att återförsäljaren inte har utrustningen för att kunna programmera in dragkroken i bilen?

Kan ju inte vara så svårt att bulta fast den, kanske redan finns eftermarknadskrok att få tag i?

425 registrerade e-tron i Sverige nu, går det att se hur många av dem som har drag på något sätt?

Men det står i instruktionsboken att det skiljer lite på eftermonterad krok, de automatiska släpinställningarna kan behövas ställas in manuellt i MMI vilket är enkelt att göra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Enligt Audi är krokarna beställda från fabrik, men leveransdatum är okänt. De finns alltså inte än och ingen vet när de finns tillgängliga. På tyska tillbehörsidan finns dock dragkrok att beställa. Jag vet inte om det är samma typ av krok. Eller så finns den bara på papper, men inte i verkligheten. Det är ingen som vet. Någon form av krok funns ju, annars hade du ju inte kunnat dra släp med din bil.
Jag har också funderat på en eftermarknadskrok. När man söker på nätet hos firmor som monterar krokar så står det att det finns krok för e-tron. Det kan naturligtvis vara samma problem, att krokarna bara finns på papperet. Jag struntar ju i om det är en originalkrok, bara den fungerar. Den kanske inte är löstagbar på samma sätt då, men bättre än ingen krok alls. Jag antar att bilen alltid kommer att uppfatta kroken som en eftermonterad krok, oavsett om det är Audi eller någon annan som skruvar dit den.
Problemet i det fallet är såklart att jag betalar för ytterligare en krok och det lär bli svårt att få tillbaka pengarna för den första som jag aldrig har fått.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Trist med kroken mati. Tidigare var det så att dragkrok på audi monterades i hamnen i Södertälje dit bilarna kommer med båt. Men nu för tiden är det kanske montering i fabrik som gäller? Riktigt dåligt är det oavsett att de inta kan fixa fram en krok. Svensk standard är ju förberedelse för krok så det ska inte vara några problem att koda in den. Det är det inte med andra moderna audis iaf.
Skriv svar