E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wirdheim
Teslaägare

Re: E tron 50

Inlägg av Wirdheim »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Det är standardförfarande för Audi att ta lika mycket betalt för övermil som utökad körsträcka, haft samma erfarenhet på alla våra bilar.
De gör ju inte det här dock. Övermil är billigare än utökad körsträcka. Väldigt märkligt. Men det står ju bevisligen 7,50:-/mil i offerten.
Det jag anmärkte på är att det i offerten står att serviceavtalet gäller för 6000 mil, vilket bör innebära att man kan köra övermil men ändå vara inom serviceavtalet.
Vad jag sett tidigare har serviceavtalet skrivits på antal mil som avtalas, inte mer än så, och att övermilen då inte täckts av serviceavtalet vilket i sin tur inneburit att man fått betala kostnaden för en service i samband med återlämnande. Beroende på hur många övermil man har.
Tesla Model 3 RWD - 24
MG 4 Luxury - 23
Cupra Born e-Boost 58 kwh - 22
Ford Mustang Mach E RWD Teknik+ - 21
Skoda Citigo - 20
Nissan Leaf e+ - 19
Renault Zoe R110 - 18
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Så 260km 100-0% förbrukning på 236Wh/km med förvärmt batteri och genomsnittshastighet på 61km/h. OK för en andra bil, grymt snygg i vitt också!

Snabbladdning på Ionity visar:

0 – 100%: 56min
20 – 80%: 25min
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

2,36 kWh vinter test med 20" blöt vägbana
55 modellen under samma förutsättningar : 2,51 kWh
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Macki skrev:
2,36 kWh vinter test med 20" blöt vägbana
55 modellen under samma förutsättningar : 2,51 kWh
61km/h i genomsnitt, kan väl knappast räknas som motorvägstest, men mer landsväg typ 50-60-70km/h.

Skulle säkert ha landat på runt 210Wh/km med 19".
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
Det är standardförfarande för Audi att ta lika mycket betalt för övermil som utökad körsträcka, haft samma erfarenhet på alla våra bilar.
De gör ju inte det här dock. Övermil är billigare än utökad körsträcka. Väldigt märkligt. Men det står ju bevisligen 7,50:-/mil i offerten.
Läste för snabbt.

Ja då är det något som är skumt, vi har som sagt alltid haft samma.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det var långt ifrån ”platt” laddkurva i det där norska testet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Aanuka
Teslaägare

Inlägg av Aanuka »

taliz skrev:
Det var långt ifrån ”platt” laddkurva i det där norska testet.
Ja, samma mönster syns på 55an vintertid då batteriet inte verkar komma upp i optimal temp. för laddning förens några % på en HPC, speciellt med en snitthastighet under 100km/h, vilket inte direkt är ett ovanligt fenomen vintertid.
Däremot har jag nog aldrig fått så lågt under vintern som de anger, utan alltid kopplat in med 100KW+ efter 20-30 minuters körning, men då med en högre snitthastighet än det de förmodligen haft.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

NEO skrev:
Så 260km 100-0% förbrukning på 236Wh/km med förvärmt batteri och genomsnittshastighet på 61km/h. OK för en andra bil, grymt snygg i vitt också!
Bor man där det finns 150 kW laddare med jämna mellanrum så fungerar den nog som förstabil för 90+% av befolkningen. Även om alla kanske inte förstår det förrän de provat. 26 mil är förresten ungefär det vi får ut av 3:an nu vintertid med takbox.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
NEO skrev:
Bor man där det finns 150 kW laddare med jämna mellanrum så fungerar den nog som förstabil för 90+% av befolkningen. Även om alla kanske inte förstår det förrän de provat. 26 mil är förresten ungefär det vi får ut av 3:an nu vintertid med takbox.
Det handlar väl inte var man bor utan var man kör. Dessa saker hänger visserligen ihop men man behöver verkligen inte en 150 kW-laddare där man bor. Skulle det stämma så skulle ingen kunnat ha elbil som första bil fram till 2019...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Med min X60D hade jag 22mil i svår vinter, det var tillräckligt, men det var sällan någon marginal. Det känns som 50 kommer ha ungefär samma räckvidd som X60D, så då bör det vara relativt oproblematiskt förutsatt att ionity finns ungefär på samma sätt som SuC finns.

Skulle Mao kunna bli min förstabil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nästan så man blir sugen på att privatleasa en faktiskt, lite väl låg räckvidd som kanske är lite jobbigt på långresorna (en 55a vore bättre) men man slipper iaf fippla lika mycket med annat som med en 3a (takbox, stenskottsfolie osv). Verkar ju vara ett bra pris till att börja med och så prutar man lite på det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
NEO skrev:

Sant, den skulle räcka till bra för oss som förstabil också egentligen. Några få saker som inte skulle fungera lika bra men det skulle ju gå.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Nästan så man blir sugen på att privatleasa en faktiskt, lite väl låg räckvidd som kanske är lite jobbigt på långresorna (en 55a vore bättre) men man slipper iaf fippla lika mycket med annat som med en 3a (takbox, stenskottsfolie osv). Verkar ju vara ett bra pris till att börja med och så prutar man lite på det.

Tror inte de prutar på det där. Har iofs inte frågat. Men de tar t ex inte inbyten på det här erbjudandet och det lät som att de sålt massor under gårdagen.

För oss blir det trots allt billigare att ha kvar i3:an (~1400:-/mån) och en så stor och klumpig bil tror jag inte min fru vill ha. Tror inte ens jag får in henne till Audi för att kolla på en. :D Men det vore ju lite roligt. Är ju en grymt fin bil på många sätt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Tror inte de prutar på det där. Har iofs inte frågat. Men de tar t ex inte inbyten på det här erbjudandet och det lät som att de sålt massor under gårdagen.

För oss blir det trots allt billigare att ha kvar i3:an (~1400:-/mån) och en så stor och klumpig bil tror jag inte min fru vill ha. Tror inte ens jag får in henne till Audi för att kolla på en. :D Men det vore ju lite roligt. Är ju en grymt fin bil på många sätt.
Min erfarenhet är att man kan pruta på allt hos Audi, har prutat på sådana här bra erbjudanden förut men på fossilerna.

Gillar E-tronen rätt mycket faktiskt, lär dock som dig ha svårt att sälja det till frun :p. Hade ju dock varit najs att bara lasta in skidorna och åka, något jag saknar hos både S och 3. Skulle dock för oss vara vår enda bil så kanske blir lite tradigt med en 50 då...
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Min erfarenhet är att man kan pruta på allt hos Audi, har prutat på sådana här bra erbjudanden förut men på fossilerna.

Gillar E-tronen rätt mycket faktiskt, lär dock som dig ha svårt att sälja det till frun :p. Hade ju dock varit najs att bara lasta in skidorna och åka, något jag saknar hos både S och 3. Skulle dock för oss vara vår enda bil så kanske blir lite tradigt med en 50 då...

Med backkamera (5700:-) och sportratt med värme (3700:-) som enda tillval steg kostnaden med ytterligare (5700+3700)/24=392:-/mån. Försäkringen går på 539:-/mån också. Vinterhjul fanns från 16'? Restvärde efter 2 vintrar är kanske 4'. Dvs ytterligare 500:-/mån. Skatten är 30:-/mån.

Tillkommer 83 mil i månaden med en elkostnad på ca 3:-/mil. 249:-/mån.

4590+392+539+500+30+241= 6300:-/mån.

Ja jag vet inte. Är ju inte lika billigt längre. Ganska dryg privat kostnad.

Enligt mitt kalkylark blir företagsleasingen de erbjuder billigare. https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi

Då ingår 1500 mil per år, försäkring och service. Förmånsvärde är från 4013:-/mån brutto med mina tillägg.
Audi e-tron 50 quattro
Pris från ca. 695.000 kr
Business lease från ca 5.995 kr/mån
Förmånsvärde från ca 1.875 kr/mån

Räckvidd över 300 km enligt WLTP-körcykeln.
Den faktiska räckvidden påverkas av ett flertal faktorer så som körsätt, körförhållanden, uppvärmnings/kylbehov etc.

Business Lease: 36 mån (exkl moms), 4.500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (nov 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease.

Då är privatkostnaden "endast" 5567:-/mån enligt mitt kalkylark. :ugeek: Nästan på kronan exakt lika mycket som en Model 3 LR AWD. Dock operationell leasing vilket innebär lägre risk/chans/frihet. Troligen är en LR AWD värd mer än 50% efter 3 år.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Med backkamera (5700:-) och sportratt med värme (3700:-) som enda tillval steg kostnaden med ytterligare (5700+3700)/24=392:-/mån. Försäkringen går på 539:-/mån också. Vinterhjul fanns från 16'? Restvärde efter 2 vintrar är kanske 4'. Dvs ytterligare 500:-/mån. Skatten är 30:-/mån.

Tillkommer 83 mil i månaden med en elkostnad på ca 3:-/mil. 249:-/mån.

4590+392+539+500+30+241= 6300:-/mån.

Ja jag vet inte. Är ju inte lika billigt längre. Ganska dryg privat kostnad.

Enligt mitt kalkylark blir företagsleasingen de erbjuder billigare. https://www.borjessonsbil.se/kampanjer/ ... on-50/audi

Då ingår 1500 mil per år, försäkring och service. Förmånsvärde är från 4013:-/mån brutto med mina tillägg.
Audi e-tron 50 quattro
Pris från ca. 695.000 kr
Business lease från ca 5.995 kr/mån
Förmånsvärde från ca 1.875 kr/mån

Räckvidd över 300 km enligt WLTP-körcykeln.
Den faktiska räckvidden påverkas av ett flertal faktorer så som körsätt, körförhållanden, uppvärmnings/kylbehov etc.

Business Lease: 36 mån (exkl moms), 4.500 mil, 0 % särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (nov 2019). Eventuella övermil samt onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Audi Serviceavtal och Audi Försäkring ingår vid Business Lease.

Då är privatkostnaden "endast" 5567:-/mån enligt mitt kalkylark. :ugeek: Nästan på kronan exakt lika mycket som en Model 3 LR AWD. Dock operationell leasing vilket innebär lägre risk/chans/frihet. Troligen är en LR AWD värd mer än 50% efter 3 år.
Ja på företag blir det såklart billigare, driver tyvärr inte eget så har inte det valet men hade jag drivit eget hade det blivit en Taycan.

Ja en LR AWD lär vara billigare, tyvärr märker man ju det när man sitter i den också :P.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Försäkringen tillkom med 900kr/mån på min offert. Inte alls lika billigt då. Dessutom pratas det om att slitaget ska motsvara köpta mil, så övermil kommer kosta på alla möjliga och omöjliga sätt gissar jag
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Försäkringen tillkom med 900kr/mån på min offert. Inte alls lika billigt då. Dessutom pratas det om att slitaget ska motsvara köpta mil, så övermil kommer kosta på alla möjliga och omöjliga sätt gissar jag
720:- ville han ha på min offert. Men går väl att fixa billigare själv?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
Remuz skrev:
720:- ville han ha på min offert. Men går väl att fixa billigare själv?
086181C2-A70F-4A0C-A841-F38ADE14AFAA.png
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Luktar mer och mer lockpris.
Samma visa som med Leaf kanske, dvs överdrivet kritiska vid återlämning så man blir debiterad tiotusentals kronor för normalt slitage.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Samma visa som med Leaf kanske, dvs överdrivet kritiska vid återlämning så man blir debiterad tiotusentals kronor för normalt slitage.
Klart det är lockpris. De hoppas på att folk ska välja en massa tillval. Inga problem att dubbla månadskostnaden om man vill. Tror dock inte på några fula trick vid återlämnandet. De vill ha återkommande kunder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Klart det är lockpris. De hoppas på att folk ska välja en massa tillval. Inga problem att dubbla månadskostnaden om man vill. Tror dock inte på några fula trick vid återlämnandet. De vill ha återkommande kunder.
Och det vill inte Nissan då?

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Och det vill inte Nissan då?
Inte om de sätter dit folk på skitsaker. Ofta överdrivs det också. Jag blir mörkrädd när jag läser testprotokoll på KVD. Det kan stå "mycket gott skick" och sen är det skrapade kofångare och repor lite här och var.

Jag håller våra bilar i mycket bättre skick så jag är inte orolig för nån bedömning vid återlämnandet. Aldrig att jag kör runt med en bil som har parkeringsskador o dyl. Vilket folk uppenbarligen gör och inte tycker är det minsta konstigt.
Johan B

Inlägg av Johan B »

Det låter sjukt billigt, kanske man skall ha två e-tron och beställa en privat också :roll:

Försäkringen ser ju sjukt dyr ut...

Har haft två privatleasade Audis tidigare och jag har inte haft några problem med återlämnande. De var ej överkänsliga, din lokala återförsäljare som sköter besiktningen.

Ångrar nästan att jag inte körde med e-tronen hit till Trysil...stod två E-tron och laddade i garaget till hotellet och fanns fler platser lediga... jaja bara en veckas väntan kvar på bilen!

Lät ju ändå ganska positivt med det norska testet gällande räckvidd, laddningen kanske lite besviken på kurvan men som sagts tidigare även 55 laddar saktare vid kallt väder.
Skriv svar