Ja, elstolar och harman kardon ljudsystem saknas också enligt mig. Men det är ju såklart individuellt.ANLI skrev: ↑07 jan 2024 12:04Riktigt bra pris på M50. 769 000 kr inkl vinterhjul.
Tyvärr saknas Driving assistant professional och har inte kollat listan i detalj.
WLTP är bara 510 km.
https://www.holmgrensbil.se/bilar-till- ... price_desc
Jämför med Tesla M3 LR för 644 000 kr inkl vinterdäck. En model S 1 236 000 kr inkl vinterdäck.
Priserna på eDrive40 lär sjunka mer.
https://www.car.info/sv-se/car-for-sale ... a-41761123
För ca två år sedan var det upp till 18 mån leveranstid. Därför köpte jag en Tesla.
Nu över 200 i4 till salu.
BMW i4 eDrive40 vs M50
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Fanns iofs i början med 3 också i Sverige, så antagligen ett par år totalt även med nya motorerna (eftersom 3 ju först fanns bara i USA), men kanske är det så nu iaf.Verdi_ skrev: ↑07 jan 2024 14:26Min är från 2018 och har två induktionsmotorer. Antagligen är det därför det går. När Tesla började med permanentmagnetmotorer så försvann den inställningen.Legato skrev: ↑07 jan 2024 14:03Nej, det är inte förutsättningen. Men däremot att det inte bara finns nedsida om man gör en förändring. Att förändra med enbart nackdelar vore befängt.Verdi_ skrev: ↑07 jan 2024 10:08
Förutsatt att Tesla alltid anses göra det bästa valet... Jag hävdar att Tesla inte på något sätt är ofelbara.
Tror min S regenerar 50/50 bak/fram och jag kan dessutom ställa ner till nästan ingen regen alls. Vilket jag alltid gör på vintern.
Säker på att du kan ställa ner regen? Borta sen länge på 3/Y och har nog aldrig funnits på Palladium. Osäker på Raven och äldre S/X.
Nackdelen är att min drar lite mer el. Har ingen värmepump heller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
31 mil ? Det var inte mycket för kronorna !tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
pitemacc skrev: ↑09 jan 2024 16:0631 mil ? Det var inte mycket för kronorna !tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
31 mil som baseras på säkert ganska hårda provkörningar är inte så dåligt. Tror inte du får ut så mycket mer ur en Model 3/Y nu på vintern...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5526
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Skulle säga att jag fick ut drygt 20% längre räckvidd ur min Model 3 med värmepump jämfört med min i4 M50 så skulle nog säga att man kommer en bra bit längre faktiskt. Det sagt är väl 31 mil för i4an antingen i hög hastighet eller hård körning så sommartid kommer man såklart längre.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jag kör utan problem 35-40mil från 0 m.ö.h till 600 vintertid vid -10 med M50. Visserligen norska vägar med 80kmh, men höjdskillnaden är en svårare nöt att knäcka vanligtvis.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5629
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Gissar att det är en M3 LR.OfarligTesla skrev: ↑09 jan 2024 17:04Skulle säga att jag fick ut drygt 20% längre räckvidd ur min Model 3 med värmepump jämfört med min i4 M50 så skulle nog säga att man kommer en bra bit längre faktiskt. Det sagt är väl 31 mil för i4an antingen i hög hastighet eller hård körning så sommartid kommer man såklart längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 395
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Ja Tesla brukar komma längre än de flesta.OfarligTesla skrev: ↑09 jan 2024 17:04Skulle säga att jag fick ut drygt 20% längre räckvidd ur min Model 3 med värmepump jämfört med min i4 M50 så skulle nog säga att man kommer en bra bit längre faktiskt. Det sagt är väl 31 mil för i4an antingen i hög hastighet eller hård körning så sommartid kommer man såklart längre.
Lite kortare beror troligen även på körsättet, då de som kör BMW kör den på ett annat sätt.
Hör tex sällan BMW'ägare i bekantskapskretsen och jobbet tala om snålkörning...
Rasande trevliga bilar att köra aktivt med.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Så brukar det vara, utan att har gjort någon studie på det, elstolar ger ofta fler inställningsmöjligheter.Verdi_ skrev: ↑10 jan 2024 13:52Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Sen beror det självklart på hur och vem som använder bilen, men jag skulle inte vilja vara utan el, även om det bara vore jag som kör bilen. Men vi är alla olika och alla får göra sina egna val, och det verkar vara många som väljer att inte köpa el, om man tittar på hur begagnade BMW:s är utrustade.
Men en del saker tycker jag ska vara standardutrustning i dag; elstolar, backkamera och avbländbara ytterbackspeglar, för att nämna några. Båda ytterspeglarna ska blända av, som på Tesla, inte som på BMW:n då den högra inte gör det, väldigt irriterande!
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Hur ska tyskarna då tjäna några pengar?Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:40Så brukar det vara, utan att har gjort någon studie på det, elstolar ger ofta fler inställningsmöjligheter.Verdi_ skrev: ↑10 jan 2024 13:52Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Sen beror det självklart på hur och vem som använder bilen, men jag skulle inte vilja vara utan el, även om det bara vore jag som kör bilen. Men vi är alla olika och alla får göra sina egna val, och det verkar vara många som väljer att inte köpa el, om man tittar på hur begagnade BMW:s är utrustade.
Men en del saker tycker jag ska vara standardutrustning i dag; elstolar, backkamera och avbländbara ytterbackspeglar, för att nämna några. Båda ytterspeglarna ska blända av, som på Tesla, inte som på BMW:n då den högra inte gör det, väldigt irriterande!
Jag håller helt med dig egentligen. På e-tron var det tom så att man inte fick backkamera ens om man la till "Proline" för typ 100 lakan. Vet inte om det fortfarande är så.
Var ju inte så länge sedan man kunde köpa tex BMW helt utan navigation heller
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:40Så brukar det vara, utan att har gjort någon studie på det, elstolar ger ofta fler inställningsmöjligheter.Verdi_ skrev: ↑10 jan 2024 13:52Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!tor skrev: ↑09 jan 2024 15:52Provkört M50 ordentligt nu. Jag håller med några av er i tråden: Man ska inte förvänta sig eller jämföra med en riktigt M bil (M2, M3 osv). Detta är en snabb och bekväm GT bil. Jag sitter utmärkt i den och den är väldigt vilsam att köra. Givetvis är den snabb rakt fram och inte helt dålig i kurvorna heller men vikten märks (2,26 ton). Kul att antisladdsystemet tillåter lite buskörning också.
Blev lite förskräckt över räckvidden först eftersom jag är van vid Tesla som ju alltid visar samma oavsett väder. Den visade 31 mil (-10 grader) med ca 95% batteri. Men faktum är att det verkar stämma när man kör. Android auto är trevligt och känns som det underlättar vardagen en del. Helljuset fungerar utmärkt (laser light). Idrive systemet behöver man sätta sig in i och man får nästan för mycket information från bilen med alla skärmar. Störde mig lite på att ratten delvis blockerade skärmen framför ratten.
Är nära en beställning men funderar över M-stolar. Kostar dock 43' till mot mina val (behöver tillägg av skinn, samt elstolar). Dom är snygga och trevliga att sitta i men tveksamt om det är värt pengarna.
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Sen beror det självklart på hur och vem som använder bilen, men jag skulle inte vilja vara utan el, även om det bara vore jag som kör bilen. Men vi är alla olika och alla får göra sina egna val, och det verkar vara många som väljer att inte köpa el, om man tittar på hur begagnade BMW:s är utrustade.
Men en del saker tycker jag ska vara standardutrustning i dag; elstolar, backkamera och avbländbara ytterbackspeglar, för att nämna några. Båda ytterspeglarna ska blända av, som på Tesla, inte som på BMW:n då den högra inte gör det, väldigt irriterande!
Nej så brukar det faktiskt inte vara. Har haft ett flertal BMW med manuella stolar och de har gått att tilta.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jag väntar också på att få den nya uppdaterade ventilen monterad, andra gången jag fått lämna in bilen med samma fel. Tror inte Bmw vill riskera att tvingas köpa tillbaka bilar för att dom inte får ordning på dessa undermåliga ventiler. Det börjar även visa sig utanför Norden nu när det är minusgrader även på sydligare breddgrader.Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:59Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Ja, det bör väl komma en återkallelse på att byta den här ventilen, nu när de har tagit fram en ny version?
Tråkigt att du råkat ut för det två gånger, det var det jag var orolig för när de tänkte montera en likadan. Men nu får vi hoppas att den nya ventilen håller och det inte händer igen.
Tråkigt att du råkat ut för det två gånger, det var det jag var orolig för när de tänkte montera en likadan. Men nu får vi hoppas att den nya ventilen håller och det inte händer igen.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
-
- Inlägg: 374
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Jag kollade med min verkstad och dom sa att dom fått in ett par stycken men min var lugn. Ska se om det håller i sig, inte orkat ta bort plasten och kolla själv ännu.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Min har varit inne på verkstad (Linköping) sen början av december. Igår när jag ringde o kollade läget så påstod de samma som ovan att det skulle komma en ny version och att det inte fanns något estimerat datum.Red skrev: ↑11 jan 2024 18:34Jag väntar också på att få den nya uppdaterade ventilen monterad, andra gången jag fått lämna in bilen med samma fel. Tror inte Bmw vill riskera att tvingas köpa tillbaka bilar för att dom inte får ordning på dessa undermåliga ventiler. Det börjar även visa sig utanför Norden nu när det är minusgrader även på sydligare breddgrader.Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:59Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Har varit bortrest i en månad så inte haft så stor panik men de skulle fixa en lånebil åt mig. Idag när jag skulle hämta lånebilen så meddelade de att min bil nu helt plötsligt var lagad. De påstod att de byter ventilerna tills de hittar en som inte läcker... vissa bilar har fått byta omkopplingsventil 3 gånger. De sa även att man nog får vara beredd på att komma tillbaka för att byta ventil när/om det kommer en recall...
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Vet ni att Idrive 40 kan ha en frunk?
https://wokeby.de/en/bmw-i4-the-prototype-is-ready/
https://wokeby.de/en/bmw-i4-the-prototype-is-ready/
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Ok, som jag förstått från andra som har samma fel så får dom inte sätta dit den gamla ventilen. Enligt konsumentköplagen så har man ju rätt att kräva återköp om samma fel uppstår fler än 2 ggr.mrdn skrev: ↑12 jan 2024 15:58Min har varit inne på verkstad (Linköping) sen början av december. Igår när jag ringde o kollade läget så påstod de samma som ovan att det skulle komma en ny version och att det inte fanns något estimerat datum.Red skrev: ↑11 jan 2024 18:34Jag väntar också på att få den nya uppdaterade ventilen monterad, andra gången jag fått lämna in bilen med samma fel. Tror inte Bmw vill riskera att tvingas köpa tillbaka bilar för att dom inte får ordning på dessa undermåliga ventiler. Det börjar även visa sig utanför Norden nu när det är minusgrader även på sydligare breddgrader.Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:59Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Har varit bortrest i en månad så inte haft så stor panik men de skulle fixa en lånebil åt mig. Idag när jag skulle hämta lånebilen så meddelade de att min bil nu helt plötsligt var lagad. De påstod att de byter ventilerna tills de hittar en som inte läcker... vissa bilar har fått byta omkopplingsventil 3 gånger. De sa även att man nog får vara beredd på att komma tillbaka för att byta ventil när/om det kommer en recall...
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Så lät det igår men idag så var bilen magiskt "fixad", min är en tjänstebil om det kan ha någon betydelse kanske. Värmen funkar fint för tillfället alla fall!Red skrev: ↑12 jan 2024 20:19Ok, som jag förstått från andra som har samma fel så får dom inte sätta dit den gamla ventilen. Enligt konsumentköplagen så har man ju rätt att kräva återköp om samma fel uppstår fler än 2 ggr.mrdn skrev: ↑12 jan 2024 15:58Min har varit inne på verkstad (Linköping) sen början av december. Igår när jag ringde o kollade läget så påstod de samma som ovan att det skulle komma en ny version och att det inte fanns något estimerat datum.Red skrev: ↑11 jan 2024 18:34Jag väntar också på att få den nya uppdaterade ventilen monterad, andra gången jag fått lämna in bilen med samma fel. Tror inte Bmw vill riskera att tvingas köpa tillbaka bilar för att dom inte får ordning på dessa undermåliga ventiler. Det börjar även visa sig utanför Norden nu när det är minusgrader även på sydligare breddgrader.Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:59Fick inte min bil, som väntar på ny fördelningsventil, i veckan som de lovade tidigare. Förra veckan hade de alla delar hemma och den skulle göras klar i början av denna veckan. När de inte hörde av sig fick jag ta kontakt och fråga vad som händer. De fick i slutet på förra veckan besked från BMW att de inte fick montera den versionen de hade fått hem, utan måste vänta på en ny version. Ingen leveranstid på ny del dock
Skönt att det blir en ny och förhoppningsvis bättre version, men segt att vänta på bilen.
Har varit bortrest i en månad så inte haft så stor panik men de skulle fixa en lånebil åt mig. Idag när jag skulle hämta lånebilen så meddelade de att min bil nu helt plötsligt var lagad. De påstod att de byter ventilerna tills de hittar en som inte läcker... vissa bilar har fått byta omkopplingsventil 3 gånger. De sa även att man nog får vara beredd på att komma tillbaka för att byta ventil när/om det kommer en recall...
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Nej, det är sant, det är på extravalen de tjänar pengar!Legato skrev: ↑10 jan 2024 20:46Hur ska tyskarna då tjäna några pengar?Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:40Så brukar det vara, utan att har gjort någon studie på det, elstolar ger ofta fler inställningsmöjligheter.Verdi_ skrev: ↑10 jan 2024 13:52Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13Beror väl på vem som ska ha den?Myran skrev: ↑09 jan 2024 21:02
Jag tycker att den är riktigt trevlig att köra och betydligt stabilare än en Tesla M3, speciellt i lite högre fart. Visst vikten känns, men det är en skön GT bil!
Jag tycker inte M-stolarna är värt det. Trivs mycket bättre i sportstolarna som är standard, utan skin. Men jag la till el och minne, skulle aldrig köpa en bil idag utan elstolar och minne! Förstår inte att BMW överhuvutaget säljer stolar utan el och minne!
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Sen beror det självklart på hur och vem som använder bilen, men jag skulle inte vilja vara utan el, även om det bara vore jag som kör bilen. Men vi är alla olika och alla får göra sina egna val, och det verkar vara många som väljer att inte köpa el, om man tittar på hur begagnade BMW:s är utrustade.
Men en del saker tycker jag ska vara standardutrustning i dag; elstolar, backkamera och avbländbara ytterbackspeglar, för att nämna några. Båda ytterspeglarna ska blända av, som på Tesla, inte som på BMW:n då den högra inte gör det, väldigt irriterande!
Jag håller helt med dig egentligen. På e-tron var det tom så att man inte fick backkamera ens om man la till "Proline" för typ 100 lakan. Vet inte om det fortfarande är så.
Var ju inte så länge sedan man kunde köpa tex BMW helt utan navigation heller
Jag tycker det är bra att man kan välja hur man vill ha sin bil, men det kommer med ett pris. Förutom att det kostar pengar, ofta orimligt mycket, kan man inte alltid välja det ena utan att välja en eller flera andra. Dessutom blir det svårt att hitta begagnade med vettig utrustning.
Ja, den där backkameran på e-tron kommer jag ihåg att det skrevs mycket om, mycket märkligt av Audi! Det ska bara finnas på en modern bil.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Re: BMW i4 eDrive40 vs M50
Det är en gigantisk skillnad mellan att "välja hur man vill ha sin bil" vs att behöva betala för funktioner som ingår gratis i riktiga budgetbilar.Myran skrev: ↑13 jan 2024 23:55Nej, det är sant, det är på extravalen de tjänar pengar!Legato skrev: ↑10 jan 2024 20:46Hur ska tyskarna då tjäna några pengar?Myran skrev: ↑10 jan 2024 20:40Så brukar det vara, utan att har gjort någon studie på det, elstolar ger ofta fler inställningsmöjligheter.Verdi_ skrev: ↑10 jan 2024 13:52Problemet med den manuella stolen på just i4 är att den inte går att tilta.Legato skrev: ↑10 jan 2024 13:13
Beror väl på vem som ska ha den?
Ensamstående så ställer man väl bara in sätet en gång?
Min fru och jag är också så jämnlånga att det faktiskt funkar bra med "varandras" inställningar.
Är man två eller fler som använder bilen och har olika preferenser så håller jag dock helt med.
För mig är det mer fascinerande att man kan köpa tex Audi e-tron utan backkamera
Sen beror det självklart på hur och vem som använder bilen, men jag skulle inte vilja vara utan el, även om det bara vore jag som kör bilen. Men vi är alla olika och alla får göra sina egna val, och det verkar vara många som väljer att inte köpa el, om man tittar på hur begagnade BMW:s är utrustade.
Men en del saker tycker jag ska vara standardutrustning i dag; elstolar, backkamera och avbländbara ytterbackspeglar, för att nämna några. Båda ytterspeglarna ska blända av, som på Tesla, inte som på BMW:n då den högra inte gör det, väldigt irriterande!
Jag håller helt med dig egentligen. På e-tron var det tom så att man inte fick backkamera ens om man la till "Proline" för typ 100 lakan. Vet inte om det fortfarande är så.
Var ju inte så länge sedan man kunde köpa tex BMW helt utan navigation heller
Jag tycker det är bra att man kan välja hur man vill ha sin bil, men det kommer med ett pris. Förutom att det kostar pengar, ofta orimligt mycket, kan man inte alltid välja det ena utan att välja en eller flera andra. Dessutom blir det svårt att hitta begagnade med vettig utrustning.
Ja, den där backkameran på e-tron kommer jag ihåg att det skrevs mycket om, mycket märkligt av Audi! Det ska bara finnas på en modern bil.
Personligen tycker jag en rimlig balans är att inkludera alla "basics" gratis och sedan bara ta extra betalt för sånt som har någon slags unika egenskaper.
Jag tycker tex det är helt fine att ta betalt för olika lackfärger, olika klädslar, olika nivåer av autopilot, "laser"ljus, olika nivåer av HiFi mm, mm.
På premiumbilar tycker jag det är fånigt att ta betalt för enklaste nivå av backkamera, elsäte, sätesvärme, elbaklucka. Det är sådant som är dags att acceptera att det är standard på en modern bil, precis som tex fönsterhissar.
Jag tycker helt enkelt det är skevt att lyxbilar ofta saknar utrustning som ingår gratis på en Toyota, Kia eller Hyundai.
En stor nackdel förutom begagnatmarknaden som du nämnde (där inte ens handlarna har koll...) är djungeln när man ska konfigurera en ny bil. För mig är det ett rejält hinder vid köp av ny tysk bil att det krävs en veckas utbildning för att ta sig igenom konfiguratorn och komma ut med den bil man vill ha
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021