För presumtiva köpare så jag håller jag med att Teslas verktyg är snyggare och enklare än ABRP. Och det är väl det den är till för också antar jag.blincoln skrev:Ah, så det var därifrån all trafik kom igår till ABRP.
Som sagt i en annan tråd, det var på tiden att Tesla släppte detta för presumtiva köpare. En viss del av tanken med ABRP har varit att låta icke-Tesla-ägare få en försmak av hur deras resor kommer se ut, men visst är ABRP lite för detaljerad för att slänga på en nybörjare.
A Better Routeplanner - 4.0 Premium
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Teslas stämmer mycket dåligt för mig. Den utgår inte alls från min körstil. Kommer nog bli många som blir negativt överaskade om hur mycket mer dom måste ladda pga tung högerfot.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Varför ledde den till trafik för dig?blincoln skrev:Ah, så det var därifrån all trafik kom igår till ABRP.
Som sagt i en annan tråd, det var på tiden att Tesla släppte detta för presumtiva köpare. En viss del av tanken med ABRP har varit att låta icke-Tesla-ägare få en försmak av hur deras resor kommer se ut, men visst är ABRP lite för detaljerad för att slänga på en nybörjare.
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Många som hänvisade dit i kommentarernavigge50 skrev:Varför ledde den till trafik för dig?blincoln skrev:Ah, så det var därifrån all trafik kom igår till ABRP.
Som sagt i en annan tråd, det var på tiden att Tesla släppte detta för presumtiva köpare. En viss del av tanken med ABRP har varit att låta icke-Tesla-ägare få en försmak av hur deras resor kommer se ut, men visst är ABRP lite för detaljerad för att slänga på en nybörjare.
Svart X75D -17
Re: A Better Routeplanner - 2.10 - med statistiksamling
Nu har jag släppt ABRP 2.12. Visuellt har settings delats upp i "settings" (färre än förut) och "more settings" för den som verkligen vill.
Under de mer detaljerade inställningarna finns nu också parametrar för väder såsom utetemperatur (påverkar ganska lite), vind (påverkar relativt mycket) och regn/snö (påverkar mycket). Tidigare har min filosofi med ABRP varit att detta bakas in i referensförbrukningen, men för mindre erfarna och icke-Tesla-ägare kan det vara till hjälp med hur det påverkar förbrukningen.
Erfarna Tesla-rävar kan man använda ABRP som vanligt och strunta i väderparametrarna.
(Den efterfrågade funktionen med kallt batteri och dess inverkan i början på körningen har jag ännu inte fixat - delvis för att Tesla ändå har lagt till batterivärmning nu, och delvis för att det är en förbrukning som ändras med tiden och som därmed är svårare att få in i optimeringen.)
Under de mer detaljerade inställningarna finns nu också parametrar för väder såsom utetemperatur (påverkar ganska lite), vind (påverkar relativt mycket) och regn/snö (påverkar mycket). Tidigare har min filosofi med ABRP varit att detta bakas in i referensförbrukningen, men för mindre erfarna och icke-Tesla-ägare kan det vara till hjälp med hur det påverkar förbrukningen.
Erfarna Tesla-rävar kan man använda ABRP som vanligt och strunta i väderparametrarna.
(Den efterfrågade funktionen med kallt batteri och dess inverkan i början på körningen har jag ännu inte fixat - delvis för att Tesla ändå har lagt till batterivärmning nu, och delvis för att det är en förbrukning som ändras med tiden och som därmed är svårare att få in i optimeringen.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Spännande med ABRP 2.12.
Har efter 4500 Tesla mil inte fått alla kraftigt påverkande faktorer som vind regn och snö i min referensförbrukning.
Hade vi inte använt ABRP hade vi nog blivit bärgade till närmaste laddare flera gånger då vi har glest mellan laddarna i norr.
Även om jag underskattar min merförbrukningen vid avvikande förhållanden i ABRP, trots någorlunda van, så är Teslas beräkning totalt galet för låg vid dessa tillfällen när du planerar din körning.
Lite mer rätt blir Teslas prognos när du kört halva sträckan och får veta att du inte når fram om du inte sänker din förbrukning.
Påverkan vid kyla är nog större än statistiken ger då det är få än som kör i minus 15 grader och kallare. Har inte mätt men ser att det är lätt att tappa 9 kWh batteri om värmen får stå på utan att laddningen har startat och på mindre än två timmar. Då står bilen still utan fartvind. 3 kW mer uppvärmningsförbrukning blir ju 30 Wh/km vid 100 km/h.
Summan av - 15 grader och snöbelagd plogad väg har jag nu skattat till minst 10% merförbrukning.
I vinter kommer jag testa 310 Wh/km vid snöbelagd väg/kraftig kyla, glömmer bort de nya funktionerna i ABRP som givetvis kommer testas.
Mina vanliga värden i ABRP är 280 Wh/km på vintern och 250 Wh/km på sommaren vid 110 km/h.
Har efter 4500 Tesla mil inte fått alla kraftigt påverkande faktorer som vind regn och snö i min referensförbrukning.
Hade vi inte använt ABRP hade vi nog blivit bärgade till närmaste laddare flera gånger då vi har glest mellan laddarna i norr.
Även om jag underskattar min merförbrukningen vid avvikande förhållanden i ABRP, trots någorlunda van, så är Teslas beräkning totalt galet för låg vid dessa tillfällen när du planerar din körning.
Lite mer rätt blir Teslas prognos när du kört halva sträckan och får veta att du inte når fram om du inte sänker din förbrukning.
Påverkan vid kyla är nog större än statistiken ger då det är få än som kör i minus 15 grader och kallare. Har inte mätt men ser att det är lätt att tappa 9 kWh batteri om värmen får stå på utan att laddningen har startat och på mindre än två timmar. Då står bilen still utan fartvind. 3 kW mer uppvärmningsförbrukning blir ju 30 Wh/km vid 100 km/h.
Summan av - 15 grader och snöbelagd plogad väg har jag nu skattat till minst 10% merförbrukning.
I vinter kommer jag testa 310 Wh/km vid snöbelagd väg/kraftig kyla, glömmer bort de nya funktionerna i ABRP som givetvis kommer testas.
Mina vanliga värden i ABRP är 280 Wh/km på vintern och 250 Wh/km på sommaren vid 110 km/h.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Snyggt! Finns funktionen att se vad snittförbrukningen kommer att bli för min planerade rutt? Brukar ha ganska bra koll på vad den kommer landa på men lite svårt att ställa in parametrarna för att det ska stämma.
2016 Model S 75
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Det har beräknats sedan dag 1 när ABRP bara var ett Python-program med text-UI - men det har aldrig visats på websidan. Dags att göra något åt det...Jensa skrev:Snyggt! Finns funktionen att se vad snittförbrukningen kommer att bli för min planerade rutt? Brukar ha ganska bra koll på vad den kommer landa på men lite svårt att ställa in parametrarna för att det ska stämma.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
det här kommer "vissa" (troll) att citera...Monark1954 skrev:...
Hade vi inte använt ABRP hade vi nog blivit bärgade till närmaste laddare flera gånger då vi har glest mellan laddarna i norr...
Fast jag undrar om ni verkligen hade hamnat i den
situationen, möjligen att ni skulle kört med större
marginaler (dvs mindre praktisk räckvidd) men
bärgning är mkt ovanligt tycker jag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Bärgning är ju så fruktansvärt långsamt så de flesta väljer att ladda tid eller köra långsammare. Åtminstone när de provat bärgaren en gång...
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Grymt med väderinställningar!
+1 gällande att se förbrukningen på sträckorna i beräkningen.
En annan sak jag tänkte på igår var att det hade varit trevligt att kunna få med klockslag för ankomst vid de olika destinationerna, om man sätter en starttid. Såklart enkelt att beräkna själv, men hade ändå varit smidigt ibland. "Hinner jag helghandla innan Ica supermarket stänger i Sveg? Om ja, kan jag ta chademon så slipper jag "vänta" på bilen när den laddar när jag åker Stockholm - Vemdalen"
+1 gällande att se förbrukningen på sträckorna i beräkningen.
En annan sak jag tänkte på igår var att det hade varit trevligt att kunna få med klockslag för ankomst vid de olika destinationerna, om man sätter en starttid. Såklart enkelt att beräkna själv, men hade ändå varit smidigt ibland. "Hinner jag helghandla innan Ica supermarket stänger i Sveg? Om ja, kan jag ta chademon så slipper jag "vänta" på bilen när den laddar när jag åker Stockholm - Vemdalen"
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Har något blivit fel i koden? Om jag testar en resa Travemunde-Modena så hittar den inte någon väg men när jag av misstag valde Modena supercharger så var det inga problem.
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Vore fantastiskt!blincoln skrev:Det har beräknats sedan dag 1 när ABRP bara var ett Python-program med text-UI - men det har aldrig visats på websidan. Dags att göra något åt det...Jensa skrev:Snyggt! Finns funktionen att se vad snittförbrukningen kommer att bli för min planerade rutt? Brukar ha ganska bra koll på vad den kommer landa på men lite svårt att ställa in parametrarna för att det ska stämma.
2016 Model S 75
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Mmm, jag sitter och jobbar med optimeringar och cachning av data och det blev nog någon gammal bugg som hängde kvar i minnet. Det borde vara löst nu, men säg till om du hittar fler problem.vigge50 skrev:Har något blivit fel i koden? Om jag testar en resa Travemunde-Modena så hittar den inte någon väg men när jag av misstag valde Modena supercharger så var det inga problem.
(Planeringstiden för Lund-Paris har gått ner från 120 sekunder till 12 den senaste veckan, pinsam startpunkt... Edit: Men servern börjar bli hårt lastad, så ibland går det fortfarande trögt.)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Tryck in en startid genom att kicka på den lilla kalendern vid en waypoint. Då visas tiderna i planen. Eller var det inte det du menade?mattiasottosson skrev:Grymt med väderinställningar!
+1 gällande att se förbrukningen på sträckorna i beräkningen.
En annan sak jag tänkte på igår var att det hade varit trevligt att kunna få med klockslag för ankomst vid de olika destinationerna, om man sätter en starttid. Såklart enkelt att beräkna själv, men hade ändå varit smidigt ibland. "Hinner jag helghandla innan Ica supermarket stänger i Sveg? Om ja, kan jag ta chademon så slipper jag "vänta" på bilen när den laddar när jag åker Stockholm - Vemdalen"
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Det borde jag ha förstått, tar tillbaka allt jag sagt!blincoln skrev:Tryck in en startid genom att kicka på den lilla kalendern vid en waypoint. Då visas tiderna i planen. Eller var det inte det du menade?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
En annan grej förresten. Stockholm -> Mora kan vara lite långt med 75D om det är riktigt bistert väder, så tänkte testa att rutta in en chademo på vägen om det krisar. Men hur mycket jag än zoomar in tex i Rättvik kan jag inte välja chademon som finns där. Är det pga dublettdata från olika tjänster månne?
Såg att chademon i hudiksvall finns med tre gånger tex:
Kan man förresten selektera ut vilka typer av laddare som ska finnas med på kartan, tex bara ha chademo och inte visa shucko / typ2?S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Många grymma uppdateringar!
Skulle det inte vara möjligt att även hämta väder-data automatiskt från en vädertjänst?
Jag tänker att man får ange vilken tid man ska åka och sen får man helt automatiskt en ännu riktigare beräkning som tar med temperatur, vind, nederbörd per timme enligt prognos?
Skulle det inte vara möjligt att även hämta väder-data automatiskt från en vädertjänst?
Jag tänker att man får ange vilken tid man ska åka och sen får man helt automatiskt en ännu riktigare beräkning som tar med temperatur, vind, nederbörd per timme enligt prognos?
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Japp jag har också lagt märke till att ibland ser de ut som ladd ikonerna ligger exakt ovanpå varandra och då blir de inte klickbara hur mycket man än zoomar.mattiasottosson skrev:En annan grej förresten. Stockholm -> Mora kan vara lite långt med 75D om det är riktigt bistert väder, så tänkte testa att rutta in en chademo på vägen om det krisar. Men hur mycket jag än zoomar in tex i Rättvik kan jag inte välja chademon som finns där. Är det pga dublettdata från olika tjänster månne?Såg att chademon i hudiksvall finns med tre gånger tex: Kan man förresten selektera ut vilka typer av laddare som ska finnas med på kartan, tex bara ha chademo och inte visa shucko / typ2?
En annan sak jag lagt märke till är att om man kollar på Löddeköpinge så finns där en ikon för mycket. I verkligheten finns en SUC, en EON laddare och en Clever men på kartan finns ytterligare en chademo snabbladdare som kallas center syd. Känns som detta är någon slags dubbel data kanske samma problem som de ovan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Ja, multipla definitioner av samma laddare från olika databaser är ett gissel. De heter ofta lite olika och ligger på lite olika platser; ibland är det samma laddare och ibland inte. Jag ska försöka hitta något sätt att sortera ut det där.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
OK.. så bra då vet du om de...blincoln skrev:Ja, multipla definitioner av samma laddare från olika databaser är ett gissel. De heter ofta lite olika och ligger på lite olika platser; ibland är det samma laddare och ibland inte. Jag ska försöka hitta något sätt att sortera ut det där.
Jag kan tänka mig de är riktigt svårt att filtrera ut detta om du hämtar från flera databaser... Marknaden för detta är ju lite fragmenterad och inte så standardiserad så de blir såklart väldigt svårt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Jo, den finns på listan över möjliga uppdateringar. Bekymret är mest att göra ett användargränssnitt som är enkelt och inte förvirrar någon - rutterna kommer ju då förändras beroende på när man trycker på knappen.Baretta skrev:Många grymma uppdateringar!
Skulle det inte vara möjligt att även hämta väder-data automatiskt från en vädertjänst?
Jag tänker att man får ange vilken tid man ska åka och sen får man helt automatiskt en ännu riktigare beräkning som tar med temperatur, vind, nederbörd per timme enligt prognos?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Nu finns snittförbrukningen där på summeringsraden. Be nu inte om att få en snittförbrukning per sträcka, för det då blir det ännu fler kolumner som kladdar nerJensa skrev:blincoln skrev:Det har beräknats sedan dag 1 när ABRP bara var ett Python-program med text-UI - men det har aldrig visats på websidan. Dags att göra något åt det...Jensa skrev:Snyggt! Finns funktionen att se vad snittförbrukningen kommer att bli för min planerade rutt? Brukar ha ganska bra koll på vad den kommer landa på men lite svårt att ställa in parametrarna för att det ska stämma.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
blincoln skrev:Nu finns snittförbrukningen där på summeringsraden. Be nu inte om att få en snittförbrukning per sträcka, för det då blir det ännu fler kolumner som kladdar ner
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: A Better Routeplanner - 2.12 - väder och vind
Startade imorse i Enskede med 68km kvar. Ska till Alingsås, men jag tar mig inte till Tystberga utan får åka via infra. Abrp säger det också, sedan E18 och E20. Når infra med 7km kvar, dock har jag råkat stänga abrp. Kopplar i sladden och försöker planera rutten igen, då står den och tänker, sedan felmeddelande
P85D svart/svart med gratis SuC