Nja, alltså enbart förmånsvärdet halveras nästintill om jag byter från e-tron till Ioniq5, från nästan 10000kr till 5300kr ungefär. Försäkringen blir typ en tredjedel.
Japp. Gör en hel del skillnad i privatekonomi med så stora skillnader i förmånsvärde. Har full förståelse för det.
Vad ligger din årsavgift för e-trons försäkring som förmånsbil på idag?
Svindlande 8000kr/år för halvförsäkring. Roligt när vagnskadegarantin går ut om några månader, premien lär nästan fördubblas antar jag.
Ioniq 5 hamnar runt 2500-3000kr/år.
Edit: efter vagnskadegarantin vill If (nuvarande bolag) ha drygt 20000kr/år för min e-tron. Med rabatten inräknad. Hahahhaha så billigt.... NOT.
Ibland undrar jag om du hittar på om din E-tron eller om det kan vara så illa ! Min E-tron har ett restvärde på 400k och en halvförsäkring på 3600 om året. Jag har ägt den i 1 1/2 år. Min får även lasta mer än din osv.
Jag lider med dig Mati att den är såpass mycket dyrare än vad den behöver vara.
Tror försäkringar är svåra att jämföra rakt av.
Beror mycket på om det är privatperson eller juridisk person (nästan dubbelt så hög gällande företag jmfrt. med privatperson), var man bor (stor influens på priser), ålder, etc.
Har bara kunnat provköra Iq5 ännu. Finns inga EV6 att provköra ännu men enligt officiella uttalanden och de som kört ska den ha lite mer fokus på väghållning. Så därigenom lär den ju vara åtminstone lika bra som Iq5 tänker jag och det är helt klart tillräckligt för mig efter att ha provkört Iq5.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ibland undrar jag om du hittar på om din E-tron eller om det kan vara så illa ! Min E-tron har ett restvärde på 400k och en halvförsäkring på 3600 om året. Jag har ägt den i 1 1/2 år. Min får även lasta mer än din osv.
Nej, jag hittar inte på. Min e-tron kostade 1,1 miljoner (baspris 950kkr + tillval) och det gör väl att försäkringen hamnar där den hamnar.
Jag la en kontantinsats på 250kkr, och så drogs ju 60kkr SMBP. Jag har haft bilen i snart 30 månader, ~6130kr leasing/månad. Resten kan du räkna ut själv.
Jag skrev förresten fel ovan. Försäkringen är just nu 8k + moms. Alltså 10kkr/år. Så sett är det ju rimligt att helförsäkringen hamnar på det dubbla, dvs 20k.
För mig är e-tron bara en snordyr bil som jag vill bli av med fortast möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och förresten så går det att få automatiska handtag "nu" enligt en säljare (så det är lite 50/50 om det stämmer).
Så om ni som väntar på bilar inte har fått dessa byggda ännu så kolla om ni kan lägga till Comfort+ som är paketet för handtagen. 2000kr extra får man betala gentemot vanliga Comfort-paketet.
Provade att kolla med mina säljare, han bekräftade att de fått en bulletin om comfort+ till beställningar av 2022-bilar i nästa vända. Min bil, AWD Advance beställd 12:e maj (fortfarande bara status ”bekräftad av fabrik”) kunde han inte göra några ändringar på (färger, tillvalspaket etc.).
De hade precis fått in en RWD Advance som demobil, manuella handtag precis som min lär ha…
Kul med hemsidan som på minst ett par ställen talar om de automatiska handtagen. Men så står det också finstilt ”Med reservation för ändringar av specifikationer och utrustning”.
Undrar om det finns en begränsning i hur många funktioner de kan utesluta?
Nej, jag hittar inte på. Min e-tron kostade 1,1 miljoner (baspris 950kkr + tillval) och det gör väl att försäkringen hamnar där den hamnar.
Jag la en kontantinsats på 250kkr, och så drogs ju 60kkr SMBP. Jag har haft bilen i snart 30 månader, ~6130kr leasing/månad. Resten kan du räkna ut själv.
Jag skrev förresten fel ovan. Försäkringen är just nu 8k + moms. Alltså 10kkr/år. Så sett är det ju rimligt att helförsäkringen hamnar på det dubbla, dvs 20k.
För mig är e-tron bara en snordyr bil som jag vill bli av med fortast möjligt.
Riktigt tragiskt att det skiljer så mycket på bilar som ändå liknande. Detta är ju också lite elbilsspecifika problem verkar det som.
Det har jag också alltid undrat. "Reservation för ändringar" är ju bra när det blir bättre för kunden, men om de bara plockar bort saker utan att lägga till nåt annat är det mindre kul. När vi beställde vår e-Golf var uppvärmd framruta tillval som vi struntade i, men när bilen väl kom så hade den ändå uppvärmd framruta eftersom tillvalet hade blivit standard på alla bilar. Priset ändrades inte, och det var ju positivt. Men jag är lite fundersam om det ens är tillåtet så som Hyundai gör. Om en viss utrustningsdetalj ersätts med en likvärdig annan utrustningsdetalj är väl en sak, men att bara ta bort grejer är ju inte direkt seriöst. Jag kanske köpte bilen just på grund av de coola handtagen som ju ingen annan bil har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det har jag också alltid undrat. "Reservation för ändringar" är ju bra när det blir bättre för kunden, men om de bara plockar bort saker utan att lägga till nåt annat är det mindre kul. När vi beställde vår e-Golf var uppvärmd framruta tillval som vi struntade i, men när bilen väl kom så hade den ändå uppvärmd framruta eftersom tillvalet hade blivit standard på alla bilar. Priset ändrades inte, och det var ju positivt. Men jag är lite fundersam om det ens är tillåtet så som Hyundai gör. Om en viss utrustningsdetalj ersätts med en likvärdig annan utrustningsdetalj är väl en sak, men att bara ta bort grejer är ju inte direkt seriöst. Jag kanske köpte bilen just på grund av de coola handtagen som ju ingen annan bil har.
Skärmklipp.PNG
Var stod den info om handtag på svenska Mati? Det är en sak om det annonseras på Svensk Hyundai sidaoch sedan levereras utan men om det finns YT om P45 som har det och man förväntar sig det på svenska modellen är det annorlunda.
Skärmklipp.PNG
Var stod den info om handtag på svenska Mati? Det är en sak om det annonseras på Svensk Hyundai sidaoch sedan levereras utan men om det finns YT om P45 som har det och man förväntar sig det på svenska modellen är det annorlunda.
Bilagan Skärmklipp.PNG finns inte längre
Halloj Boys & Girls,
hämtade ut min Atlasvita Ioniq 5 (2WD, Advanced+comfort) idag. Jag har nu gjort mig av med mina två fossildrivna bilar. Jag var väldigt nära att köpa en "ID4 Business" (ej GTX), då jag fick hela 180kSEK för min 3.5 år gamla Touran (snikversion som jag köpte för 205 kSEK, otroligt men sant, men bonus malus systemet och allmän bilbrist gör 3 år gamla bilar eftertraktade). Men ID4:ans utseende och instrumentering/infotainment systemet skavde rejält och jag skrev inte på direkt. Har man inte råd med en MY så var ändå ID4 det bästa som fanns därute. Med fru Fortunas hjälp fick jag dock nys om Ioniq 5 och efter att ha sett bilen på bild så föll jag pladask för utseendet. Ikonisk Giugiaro design. Gick till tre st Hyundai återförsäljare i Göteborgsområdet och jag valde Eklunds Bil eftersom de gav lika mycket för min Touran som VW handlaren, till skillnad från de övriga två Hyundai återförsäljarna som bägge värderade bilen 10 kSEK lägre. I offerten inkluderade Eklunds Bil även bagagerumsmatta/kupetextilmattor kostnadsfritt, vilket övriga Hyundaihandlare debiterade ett par tusenlappar extra för. Med andra ord fanns det ingen tvekan kring val av återförsäljare och är det så att ni bor i Göteborgsområdet och har en fossilbil för inbyte så rekommenderar jag att ni kontaktar Daniel, han är grym! Nu har jag inte hunnit köra bilen så mycket men jag kan konstatera att jag tyckte att de laminerade rutorna på Advanced ger lägre buller men jag ska mäta senare eftersom man var i ett euforiskt tillstånd . Nu har jag aldrig ägt fullutrustade bilar därför är jag biased i mitt omdöme. Men så mycket kan jag säga att ventilerade lädersäten, HUD samt 360-graderskamera är något jag aldrig kommer att kunna avstå ifrån. Gillade även dödavinkelvarnare med bild i instrumentering, nice! Har bara kört till jobbet men kunde förutom den lägre ljudnivån även konstatera att förbrukningen var låg. Genomsnittsförbrukningen var 20.9 kWh/100 km när jag hämtade ut bilen och efter drygt 20 km sjönk den till 16.0 kWh/100 km. Förvisso ingen fullgas accceleration men jag ansträngde mig inte för att köra snålt utan följde bara med trafikrytmen (90-100 km/h). Förutom en kort bit då jag gasade på för att köra om en Polestar2. Avslutningsvis är det en dundermiss av Hyundai Sverige att inte tillhandahålla Advanced bilar till sina återförsäljare och jag kan konstatera att den bil som ger "most bang for your bucks" just nu är tveklöst Ioniq 5. JAg tackar min lyckliga stjärna som väntade med att skriva på ID4 köpavtalet
Senast redigerad av Fuji, redigerad totalt 1 gånger.
Halloj Boys & Girls,
hämtade ut min Atlasvita Ioniq 5 (2WD, Advanced+comfort) idag. Jag har nu gjort mig av med mina två fossildrivna bilar. Jag var väldigt nära att köpa en "ID4 Business" (ej GTX), då jag fick hela 180kSEK för min 3.5 år gamla Touran (snikversion som jag köpte för 205 kSEK, otroligt men sant, men bonus malus systemet och allmän bilbrist gör 3 år gamla bilar eftertraktade). Men ID4:ans utseende och instrumentering/infotainment systemet skavde rejält och jag skrev inte på direkt. Har man inte råd med en MY så var ändå ID4 det bästa som fanns därute. Med fru Fortunas hjälp fick jag dock nys om Ioniq 5 och efter att ha sett bilen på bild så föll jag pladask för utseendet. Ikonisk Giugiaro design. Gick till tre st Hyundai återförsäljare i Göteborgsområdet och jag valde Eklunds Bil eftersom de gav lika mycket för min Touran som VW handlaren, till skillnad från de övriga två Hyundai återförsäljarna som bägge värderade bilen 10 kSEK lägre. I offerten inkluderade Eklunds Bil även bagagerumsmatta/kupetextilmattor kostnadsfritt, vilket övriga Hyundaihandlare debiterade ett par tusenlappar extra för. Med andra ord fanns det ingen tvekan kring val av återförsäljare och är det så att ni bor i Göteborgsområdet och har en fossilbil för inbyte så rekommenderar jag att ni kontaktar Daniel, han är grym! Nu har jag inte hunnit köra bilen så mycket men jag kan konstatera att jag tyckte att de laminerade rutorna på Advanced ger lägre buller men jag ska mäta senare eftersom man var i ett euforiskt tillstånd . Nu har jag aldrig ägt fullutrustade bilar därför är jag biased i mitt omdömme. Men så mycket kan jag säga att ventilerade lädersäten, HUD samt 360-graderskamera är något jag aldrig kommer att kunna avstå ifrån. Gillade även dödavinkelvarnare med bild i instrumentering, nice! Har bara kört till jobbet men kunde förutom den lägre ljudnivån även konstatera att förbrukningen var låg. Genomsnittsförbrukningen var 20.9 kWh/100 km när jag hämtade ut bilen och efter drygt 20 km sjönk den till 16.0 kWh/100 km. Förvisso ingen fullgas accceleration men jag ansträngde mig inte för att köra snålt utan följde bara med trafikrytmen (90-100 km/h). Förutom en kort bit då jag gasade på för att köra om en Polestar2. Avslutningsvis är det en dundermiss av Hyundai Sverige att inte tillhandahålla Advanced bilar till sina återförsäljare och jag kan konstatera att den bil som ger "most bang for your bucks" just nu är tveklöst Ioniq 5. JAg tackar min lyckliga stjärna som väntade med att skriva på ID4 köpavtalet
Trevligt! Och rejält snygg i den färgkombinationen! (Samma som jag valt). Det silvriga tar bort hyrbilskänslan i solidvit… Det är väl en 1st edition du har?
Trevligt! Och rejält snygg i den färgkombinationen! (Samma som jag valt). Det silvriga tar bort hyrbilskänslan i solidvit… Det är väl en 1st edition du har?[/quote]
NEj 1st edition var slut men i princip så är det en 1st edition (Advanced + Comfort paket). Jag valde för övrigt ljusgrå klädsel. Hur snyggt som helst men vi får se hur lätt/svårt det blir att hålla den fräsch.
Mina barn är 14 och 16, skulle varit tveksam om jag hade småbarn. Oavset färg på lädret så har en rekondare rekommenderat att skydda lädret med följande medel: https://www.living.se/sv/articles/2.43. ... otect-maxi
Har bara kunnat provköra Iq5 ännu. Finns inga EV6 att provköra ännu men enligt officiella uttalanden och de som kört ska den ha lite mer fokus på väghållning. Så därigenom lär den ju vara åtminstone lika bra som Iq5 tänker jag och det är helt klart tillräckligt för mig efter att ha provkört Iq5.
Skärmklipp.PNG
I bilden i mit inlägg.
Alla ni som kört Ioniq 5 i någon variant, hur upplevde ni vägljudet (alltså buller från däcken mot vägbanan)? Jag tyckte det var rätt störande högt på grov asfalt på motorväg (körde Essential med 19") och långt från "premium". Blir jobbiga långresor. Samtidigt så är ljudnivån i Ioniq 5 enligt Teslabjørns mätningar på samma nivå som MEB-bilarna och sticker inte ut negativt på hans lista. (Körde förresten ID.4 GTX igår och tyckte den var något mindre bullrig (i övrigt dock mycket mer SUV-känsla).)
Grejen är ju att väldigt många, även dyra och stora, bilar har problem med grov asfalt. Däcken är breda och låga och fjädringarna tydligen konstruerade på ett sätt som leder in mycket ljud i kupén. På jämn tysk asfalt känns ju t ex VW Passat plötsligt väldigt trevlig. Det enda enkla botemedlet mot det lågfrekventa dånet (OK, lite överdrift) på svensk asfalt och som är väldigt effektivt är ju noise cancelling hörlurar. (Vet inte om det är tillåtet att köra med sådana på sig?)
Tror knappast att lagen ser med blida ögon på bilister som kör omkring med Noise cancelling hörlurar. Jag blev i min ungdom åthutad av polisen för att jag hade för hög volym på stereon i bilen och omöjligt kunde höra trafiken omkring mig.
Så att åka omkring i en total tyst bubbla tror jag är än mindre uppskattat.
Å andra sidan så kommer du ju inte höra deras sirener. Så allt du behöver är ett par väldigt mörka solglasögon så att du inte ser deras blåljus heller, sen kan du njuta av tystnaden i lugn och ro
Tror knappast att lagen ser med blida ögon på bilister som kör omkring med Noise cancelling hörlurar. Jag blev i min ungdom åthutad av polisen för att jag hade för hög volym på stereon i bilen och omöjligt kunde höra trafiken omkring mig.
Så att åka omkring i en total tyst bubbla tror jag är än mindre uppskattat.
Å andra sidan så kommer du ju inte höra deras sirener. Så allt du behöver är ett par väldigt mörka solglasögon så att du inte ser deras blåljus heller, sen kan du njuta av tystnaden i lugn och ro
Eftersom döva får köra bil så är det nog inga problem.
Hej,
Ny på forumet men läst lite bland det ni har skrivit. Följt den här bilen noga via youtube och andra tester. Har provkört en essential. Har egentligen större förhoppningar kring advanced gällande premiumkänsla. Det jag undrar från er som köpt är om ni lyckats förhandla någon rabatt utöver kampanjpriset? Här i småland ville en återförsäljare ha hela 16k för avtagbart dragkrok och 25k för vinterdäck, kan tycka att det är i högsta lagret. På nätet står det ju 13349 för samma typ av dragkrok.
Tänkte enbart på motorväg men det kanske inte hjälper. Synd att det inte verkar så lätt att få till noise cancellation genom bilstereons högtalare, hade varit guld.
Skärmklipp.PNG
Alla ni som kört Ioniq 5 i någon variant, hur upplevde ni vägljudet (alltså buller från däcken mot vägbanan)? Jag tyckte det var rätt störande högt på grov asfalt på motorväg (körde Essential med 19") och långt från "premium". Blir jobbiga långresor. Samtidigt så är ljudnivån i Ioniq 5 enligt Teslabjørns mätningar på samma nivå som MEB-bilarna och sticker inte ut negativt på hans lista. (Körde förresten ID.4 GTX igår och tyckte den var något mindre bullrig (i övrigt dock mycket mer SUV-känsla).)
Grejen är ju att väldigt många, även dyra och stora, bilar har problem med grov asfalt. Däcken är breda och låga och fjädringarna tydligen konstruerade på ett sätt som leder in mycket ljud i kupén. På jämn tysk asfalt känns ju t ex VW Passat plötsligt väldigt trevlig. Det enda enkla botemedlet mot det lågfrekventa dånet (OK, lite överdrift) på svensk asfalt och som är väldigt effektivt är ju noise cancelling hörlurar. (Vet inte om det är tillåtet att köra med sådana på sig?)
Du har provkört lägsta utrustningsnivån Essential som inte har akustikglas och jag antar att GTX har det, så det blir lite orättvis jämförelse. Fler och fler handlare börjar få in Advanced som alla ska ha det då det ingår med Bose-högtalarna enligt tidigare uppgift.
Halloj Boys & Girls,
hämtade ut min Atlasvita Ioniq 5 (2WD, Advanced+comfort) idag. Jag har nu gjort mig av med mina två fossildrivna bilar. Jag var väldigt nära att köpa en "ID4 Business" (ej GTX), då jag fick hela 180kSEK för min 3.5 år gamla Touran (snikversion som jag köpte för 205 kSEK, otroligt men sant, men bonus malus systemet och allmän bilbrist gör 3 år gamla bilar eftertraktade). Men ID4:ans utseende och instrumentering/infotainment systemet skavde rejält och jag skrev inte på direkt. Har man inte råd med en MY så var ändå ID4 det bästa som fanns därute. Med fru Fortunas hjälp fick jag dock nys om Ioniq 5 och efter att ha sett bilen på bild så föll jag pladask för utseendet. Ikonisk Giugiaro design. Gick till tre st Hyundai återförsäljare i Göteborgsområdet och jag valde Eklunds Bil eftersom de gav lika mycket för min Touran som VW handlaren, till skillnad från de övriga två Hyundai återförsäljarna som bägge värderade bilen 10 kSEK lägre. I offerten inkluderade Eklunds Bil även bagagerumsmatta/kupetextilmattor kostnadsfritt, vilket övriga Hyundaihandlare debiterade ett par tusenlappar extra för. Med andra ord fanns det ingen tvekan kring val av återförsäljare och är det så att ni bor i Göteborgsområdet och har en fossilbil för inbyte så rekommenderar jag att ni kontaktar Daniel, han är grym! Nu har jag inte hunnit köra bilen så mycket men jag kan konstatera att jag tyckte att de laminerade rutorna på Advanced ger lägre buller men jag ska mäta senare eftersom man var i ett euforiskt tillstånd . Nu har jag aldrig ägt fullutrustade bilar därför är jag biased i mitt omdöme. Men så mycket kan jag säga att ventilerade lädersäten, HUD samt 360-graderskamera är något jag aldrig kommer att kunna avstå ifrån. Gillade även dödavinkelvarnare med bild i instrumentering, nice! Har bara kört till jobbet men kunde förutom den lägre ljudnivån även konstatera att förbrukningen var låg. Genomsnittsförbrukningen var 20.9 kWh/100 km när jag hämtade ut bilen och efter drygt 20 km sjönk den till 16.0 kWh/100 km. Förvisso ingen fullgas accceleration men jag ansträngde mig inte för att köra snålt utan följde bara med trafikrytmen (90-100 km/h). Förutom en kort bit då jag gasade på för att köra om en Polestar2. Avslutningsvis är det en dundermiss av Hyundai Sverige att inte tillhandahålla Advanced bilar till sina återförsäljare och jag kan konstatera att den bil som ger "most bang for your bucks" just nu är tveklöst Ioniq 5. JAg tackar min lyckliga stjärna som väntade med att skriva på ID4 köpavtalet
Grattis! Kan inte vara annat än avundsjuk;)
Så du får exakt samma konfiguration och egenskaper som 1st edition med dessa två paketen tillsammans?
Var det förresten Comfort eller Comfort+?
Vad hamnade hela kalaset på (vill gärna jämföra med vad 1st Edition kostar/kostade)?
Grattis til nya bilen och varmt välkommen till elbilsvärlden!
Tack martinot! Samtidigt skänker jag en tanke av tacksamhet till Musk som gett övriga biltillverkare en hästspark i arslet. Visste inte ens att det fanns Comfort+, vad innehåller det utöver komfort? Jag köpte till Advanced komfortpaket för 9900 SEK och då landade kalaset på 550.495 (i detta priset ingår registreringsavgift på 695 SEK).