Visst är det så att LG bygger nya batterifabriker men vad har e-Golf, Bolt/Ampera-e, Ioniq gemensamt? Jo, samtliga har batterier från LG och samtliga har betydligt högre efterfrågan än vad tillverkarna från början hade trott så leveranstiderna är långa och tillverkningen har eller ska på kort tid ökas fort . Är det så att Panasonic är en liten batteritillverkare som har svårt att hänga med Teslas snabbt ökade produktion men LG är så stora så när alla dessa bilar ökar produktionen plus att ett dussintals nya elbilar från olika tillverkare börjar produceras de kommande åren så har LG inga som helst problem att hänga med?Geni87 skrev:Polestar 2, som är den första elbilen är väl den enda som har valet av produktionsplats offentlig. Men XC40 ska ju komma som BEV, och då är det väl Gentfabriken som är aktuell. Resterande fabriker anpassas i takt med att bilarna som produceras där kommer med eldrivna alternativ, rimligtvis. Jag har väldigt svårt att tro att man ej har åtminstone ett par leverantörer av battericeller klara. Är man ej insatt i branschen kan det kanske vara svårt att förstå ledtiderna för vissa komponenter och system, speciellt när det handlar om stora volymer. Men det är avtal man har klara flera år innan produktionsstart. Bara för att Volvo inte bygger ett hus åt sin batterileverantör, betyder det inte att de inte har en. För PHEV:arna har man ju LG, och LG bygger nu batterifabriker i Europa. Sammanträffande? Kanske, kanske inte.ovelundkvist skrev:Att de första bilarna ska tillverkas i Kina, att Torslanda ”på sikt” ska ställas om för att tillverka elbilar och att de fortfarande inte har bestämt vem som ska tillverka batterierna låter i mina öron som rejält med dimridåer från en i raden av biltillverkare som backar med röven först in i framtiden.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
LG var bara ett exempel, inte säkert att det är dem som Volvo har valt, men de ligger förmodligen nära till hands. I Teslas fall är det väl inte Panasonics kapacitet som har varit flaskhalsen som jag har förstått det, utan snarare Teslas egna process för att bygga ihop cellerna till moduler och batteripack, iaf när det gäller Model 3. Men sannolikt är inte all info offentlig där heller. Teslas enegilagringsprojekt i Australien innehåller ju exempelvis Samsungceller.vigge50 skrev:Visst är det så att LG bygger nya batterifabriker men vad har e-Golf, Bolt/Ampera-e, Ioniq gemensamt? Jo, samtliga har batterier från LG och samtliga har betydligt högre efterfrågan än vad tillverkarna från början hade trott så leveranstiderna är långa och tillverkningen har eller ska på kort tid ökas fort . Är det så att Panasonic är en liten batteritillverkare som har svårt att hänga med Teslas snabbt ökade produktion men LG är så stora så när alla dessa bilar ökar produktionen plus att ett dussintals nya elbilar från olika tillverkare börjar produceras de kommande åren så har LG inga som helst problem att hänga med?
LG kan absolut få problem med att hänga med, liksom alla andra batteritillverkare. Allt handlar ju om vilka prognoser för volymer som biltillverkarna lämnar i sina upphandlingar till batteritillverkarna, som du säger. För det är ju de prognoser som sedan ligger till grund för hur mycket som måste investeras, och när. Man kan anta att biltillverkarna nu har en förändrad syn på hur stor del av kunderna som vill ha en elbil, efter att ha sett hur t.ex. prognoserna för Bolt slog så fel. Men det är en fin balansgång det där, som har stora inverkningar på kostnaderna. Lämnar man en för aggresiv prognos, så leverantörerna blir sittande med överkapacitet, finns det garanterat inskrivet i avtalet att de då får kompensera för det med ökade priser.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Vad har Volvo med Sverige att göra?!? Det är ett kinesiskt företag med rötter i Sverige. Sveriges framtid har ingenting med företaget Volvo Personvagnar att göra, lika lite som det har med Ikea att göra. Ju fortare Sverige kan komma vidare från att vara lurade av de inhemska biltillverkarnas lobbyister desto större chanser har Sverige att klara sig i den omställning som kommer.Geni87 skrev:jag följer iaf Volvo med stort intresse och tror och hoppas på att de kommer lyckas. Något annat vore katastrof för företaget på sikt, och även för Sverige.ovelundkvist skrev:Den som lever får se. En biltillverkare som fyra år efter att VD:n med kraft deklararerat att de inte ”tror på elbilar” har kvar samma VD ser jag som ett dödsdömt företag.
Re: Artikel i media
Så länge både Volvo och IKEA har så många anställda i Sverige så så påverkar dessa företag Sverige oavsett var ägandet ligger. Vi ska såklart jobba för att behålla dessa jobben i Sverige och på de sättet fortsätta behålla pengaflödena. Sedan kan jag känna en oro med kinesiska ägare, de brukar ofta vilja ta hem arbetstillfällena till Kina men samtidigt så skapar vi de själva, de är vi i väst/Sverige som säljer alla företag till Kina, varför de är så har jag ibland svårt att förstå, har vi så dåligt med kapital i Sverige så vi har inte ens råd att äga våra egna storföretag?ovelundkvist skrev:Vad har Volvo med Sverige att göra?!? Det är ett kinesiskt företag med rötter i Sverige. Sveriges framtid har ingenting med företaget Volvo Personvagnar att göra, lika lite som det har med Ikea att göra. Ju fortare Sverige kan komma vidare från att vara lurade av de inhemska biltillverkarnas lobbyister desto större chanser har Sverige att klara sig i den omställning som kommer.Geni87 skrev:jag följer iaf Volvo med stort intresse och tror och hoppas på att de kommer lyckas. Något annat vore katastrof för företaget på sikt, och även för Sverige.ovelundkvist skrev:Den som lever får se. En biltillverkare som fyra år efter att VD:n med kraft deklararerat att de inte ”tror på elbilar” har kvar samma VD ser jag som ett dödsdömt företag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
https://branschaktuellt.se/transport-lo ... a-elhybridMartin & Servera satsar på elhybrid
Nu börjar Martin & Servera tillsammans med Älta Transportservice att testa leveranser med en elhybridbil i Stockholms innerstad. Första turen går ut under vecka 4, 2018 och på sikt planeras utökning med fler bilar. Bilen, som laddas upp under körning och inbromsning, går hela fyra kilometer på enbart eldrift och drivs i övrigt med fossilfritt HVO-bränsle.
Ordet "hela" framför 4 km gjorde att jag inte kunde låta bli att fnissa i kontorsstolen. Fantastiskt att Martin & Servera vågar ta det enorma steget att satsa på hybridlastbil i Stockholms innerstad år 2018. Hade varit aningen mer imponerad om det var en ren ellastbil...
Re: Artikel i media
Är du seriös? Inser du inte Volvos betydelse för Sverige, Svenska teknikföretag och universitet är det nog ingen idé att jag svarar på din kommentar. Ska vi bara lägga oss ner och dö tycker du? Låta alla andra länder utveckla elbilar istället? Snacka om Troll.ovelundkvist skrev:Vad har Volvo med Sverige att göra?!? Det är ett kinesiskt företag med rötter i Sverige. Sveriges framtid har ingenting med företaget Volvo Personvagnar att göra, lika lite som det har med Ikea att göra. Ju fortare Sverige kan komma vidare från att vara lurade av de inhemska biltillverkarnas lobbyister desto större chanser har Sverige att klara sig i den omställning som kommer.Geni87 skrev:jag följer iaf Volvo med stort intresse och tror och hoppas på att de kommer lyckas. Något annat vore katastrof för företaget på sikt, och även för Sverige.ovelundkvist skrev:Den som lever får se. En biltillverkare som fyra år efter att VD:n med kraft deklararerat att de inte ”tror på elbilar” har kvar samma VD ser jag som ett dödsdömt företag.
Re: Artikel i media
Jag är övertygad att Volvo PV kommer att komma med många rena elbilar och i snar framtid i princip enbart leverera rena elbilar. Frågan är dock hur mycket av utveckling av dessa kommer ligga i Sverige. I Kina finns bra mycket större erfarenhet att tillverka elbilar och batterier och jag skulle inte bli förvånad över ett samarbete mellan Volvo och kinesisk batteritillverkare t.ex. Ju mer Volvo hamnar efter ju mer sannolikt är det att Kina tar över och ser till att det kommer fram säljbara elbilar. Jag tror inte att Polestars framtida modeller kommer vara Volvos räddning när det är dags att sälja elbilar i Kina t.ex.Geni87 skrev:
Är du seriös? Inser du inte Volvos betydelse för Sverige, Svenska teknikföretag och universitet är det nog ingen idé att jag svarar på din kommentar. Ska vi bara lägga oss ner och dö tycker du? Låta alla andra länder utveckla elbilar istället? Snacka om Troll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Förmodligen kommer majoriteten att ske i Sverige, Geely har i princip ingen erfarenhet av högpresterande elbilar. Sen kommer man garanterat använda sig av Kinesiska leverantörer för vissa komponenter, exempelvis battericeller. Speciellt för bilarna som produceras och säljs i Kina. När det gäller battericeller tror jag att trenden kommer bli regional sourcing, som det ser ut för andra dyra och stora/tunga komponenter i nuläget. Nej Polestars modeller lär bli nischmodeller som tillverkas i några tiotusental per år. Det är i Volvos modeller som volymerna lär ligga. Sen får man ju inte glömma att drivlina och energilagring bara är en del av en elbil, om än en viktig sådan, mycket annat är ju likvärdigt med en ICE-bil. Det är ju därför Tesla har anställt, och anställer så mycket folk från traditionella premiumtillverkare. Drivlinan har de bra koll på, det är de andra delarna de behöver bli bättre på.Svenssons skrev:Jag är övertygad att Volvo PV kommer att komma med många rena elbilar och i snar framtid i princip enbart leverera rena elbilar. Frågan är dock hur mycket av utveckling av dessa kommer ligga i Sverige. I Kina finns bra mycket större erfarenhet att tillverka elbilar och batterier och jag skulle inte bli förvånad över ett samarbete mellan Volvo och kinesisk batteritillverkare t.ex. Ju mer Volvo hamnar efter ju mer sannolikt är det att Kina tar över och ser till att det kommer fram säljbara elbilar. Jag tror inte att Polestars framtida modeller kommer vara Volvos räddning när det är dags att sälja elbilar i Kina t.ex.Geni87 skrev:
Är du seriös? Inser du inte Volvos betydelse för Sverige, Svenska teknikföretag och universitet är det nog ingen idé att jag svarar på din kommentar. Ska vi bara lägga oss ner och dö tycker du? Låta alla andra länder utveckla elbilar istället? Snacka om Troll.
En ganska bra indikation på vad ett företag sysslar med är att kolla jobbannonserna. Och i Volvos fall har det varit väldigt många jobbannonser relaterade till elektrifiering de senaste åren. T.ex. konstruktörer för elmotorer och batteripaket, i Göteborg. Det indikterar ju att man gör mycket in-house. I nuläget finns det en del annat ute, mycket relaterat till mjukvara och provning för elmaskiner och laddning, man kanske ska söka.
Re: Artikel i media
Grejen med att kineserna köper Europeiska bolag är ju att de vill åt kompetensen. Det är då väldigt kontraproduktivt att flytta all utveckling och tillverkning till Kina eftersom knappast ens en majoritet av kompetensen flyttar med.
Re: Artikel i media
Precis, Volvo har ju vuxit kraftigt i Sverige sedan Geely köpte dem. Geely utökar ju till och med verksamheten utanför Volvo i Sverige, med CEVT och deras nya utvecklingscenter som de ska bygga på Lindholmen i Göteborg.Jerker skrev:Grejen med att kineserna köper Europeiska bolag är ju att de vill åt kompetensen. Det är då väldigt kontraproduktivt att flytta all utveckling och tillverkning till Kina eftersom knappast ens en majoritet av kompetensen flyttar med.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Lite press på bilbranchen räknas det med iaf. (som följd av elbilstrenden)
http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
18% andel elbilar av totala nybilsförsäljningen år 2030? Tillåt mig förhålla mig skeptisk till den prognosen...Gustafsson skrev:Lite press på bilbranchen räknas det med iaf. (som följd av elbilstrenden)
http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
Re: Artikel i media
Väldigt konservativ prognos, undrar hur Moodys får fram de siffrorna? Linjär extrapolering av de senaste årens ökning? Tror inte många biltillverkare delar den blygsamma andelen elbilar 2030, kanske FCA och Toyota.Jerker skrev:18% andel elbilar av totala nybilsförsäljningen år 2030? Tillåt mig förhålla mig skeptisk till den prognosen...Gustafsson skrev:Lite press på bilbranchen räknas det med iaf. (som följd av elbilstrenden)
http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
Re: Artikel i media
Moodys är ju kända för att räkna rätt, våga inte ifrågasätta dem Alla smileys applicerbara här utom "Love"
ms 76132 "Eleamore"
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Om någon här jobbar där och känner till de siffrorna kommer hen nog inte skriva ut dem här. Men man lanserar inte 5 BEV:ar till 2021 om man bara tror på en 18%-ig andel 2030, så mycket är i alla fall säkert.ovelundkvist skrev:Någon som vet vad Volvo har för prognos?
Re: Artikel i media
Lite mer text än dagens PS bjöd på, själva rapporten kostar megabucks, men vad 'gör' bilbolagsstyrelserna med denna info
Moody's: EV transition will pressure automakers' finances
A new report from the credit rating agency Moody's explores the challenges that automakers will face as they increase production of battery electric vehicles to help meet emissions requirements.
"The transition will pressure returns and is a credit negative for the sector because of the significant capital needed to support the initiatives, the low returns BEVs will generate through the early 2020s, and the hurdles to achieving broader consumer acceptance," the analysts say in a new note.
Why it matters: The warning arrives as major automakers are devoting increasing amounts of capital to EV development, such as Ford's announcement this month of plans to spend $11 billion by 2022 on a suite of new models.
Big picture: Moody's predicts that EVs, which are now less than 1% of global car sales, will grow to account for 17%–19% of new vehicle sales by 2030. But boosting EV deployment will be a financial challenge because with high auto market competition, the industry "generates some of the lowest profit margins, returns on assets, and returns on capital in the corporate sector," the report says.
By the numbers: That's a problem because for the time being, the technology costs mean that for most big automakers, EVs will remain unprofitable through the early 2020s. In the U.S specifically, they estimate that automakers currently lose between $7,000–$10,000 per unit on EVs.
"The rate at which economic returns can be achieved on BEVs will depend on reductions in battery costs, technical improvements leading to longer driving ranges, and the time frame over which manufacturers can achieve adequate scale of production," they note.
Their EV growth forecast assumes, among other things, that battery costs will decline from the current level of $200 per kilowatt hour to under $100 by the early 2020.
Moody's: EV transition will pressure automakers' finances
A new report from the credit rating agency Moody's explores the challenges that automakers will face as they increase production of battery electric vehicles to help meet emissions requirements.
"The transition will pressure returns and is a credit negative for the sector because of the significant capital needed to support the initiatives, the low returns BEVs will generate through the early 2020s, and the hurdles to achieving broader consumer acceptance," the analysts say in a new note.
Why it matters: The warning arrives as major automakers are devoting increasing amounts of capital to EV development, such as Ford's announcement this month of plans to spend $11 billion by 2022 on a suite of new models.
Big picture: Moody's predicts that EVs, which are now less than 1% of global car sales, will grow to account for 17%–19% of new vehicle sales by 2030. But boosting EV deployment will be a financial challenge because with high auto market competition, the industry "generates some of the lowest profit margins, returns on assets, and returns on capital in the corporate sector," the report says.
By the numbers: That's a problem because for the time being, the technology costs mean that for most big automakers, EVs will remain unprofitable through the early 2020s. In the U.S specifically, they estimate that automakers currently lose between $7,000–$10,000 per unit on EVs.
"The rate at which economic returns can be achieved on BEVs will depend on reductions in battery costs, technical improvements leading to longer driving ranges, and the time frame over which manufacturers can achieve adequate scale of production," they note.
Their EV growth forecast assumes, among other things, that battery costs will decline from the current level of $200 per kilowatt hour to under $100 by the early 2020.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Och 40% från BofA
Analysts predict oil demand will peak by 2030
A new research note from Bank of America (BofA) Merrill Lynch analysts predicts that global crude oil demand will peak by 2030 thanks to very fast electric vehicle adoption beginning in the early 2020s. They see EVs reaching 40% of new car sales by 2030 and 95% of new sales by mid-century.
Why it matters: The timing of the global demand apex — and the rate of decline thereafter — has major ramifications for the finances of oil-producing economies and, more broadly, the earth's climate.
What's new: The BofA report breaks with several major forecasting bodies and analysts, who predict a much later peak.
On the other side: In contrast, the main forecasts from the International Energy Agency, the U.S. Energy Information Administration, and OPEC do not even see a peak by 2040.
Nonetheless, some forecasters say the peak could be coming into focus sooner. The prominent consultancy Wood Mackenzie said in mid-October that demand could peak as soon as 2035, and Royal Dutch Shell's CEO Ben van Beurden has predicted a peak could occur by the late 2020s, though his comments have been soaked with caveats.
To be sure: BofA acknowledges uncertainties in their forecast, especially the known unknowns about EV penetration. But that said, their report is noteworthy because it argues that EVs will curtail the global thirst for oil so much that the decline will outpace other areas of heavy demand — namely petrochemicals and trucking — in the not-too-distant future.
Analysts predict oil demand will peak by 2030
A new research note from Bank of America (BofA) Merrill Lynch analysts predicts that global crude oil demand will peak by 2030 thanks to very fast electric vehicle adoption beginning in the early 2020s. They see EVs reaching 40% of new car sales by 2030 and 95% of new sales by mid-century.
Why it matters: The timing of the global demand apex — and the rate of decline thereafter — has major ramifications for the finances of oil-producing economies and, more broadly, the earth's climate.
What's new: The BofA report breaks with several major forecasting bodies and analysts, who predict a much later peak.
On the other side: In contrast, the main forecasts from the International Energy Agency, the U.S. Energy Information Administration, and OPEC do not even see a peak by 2040.
Nonetheless, some forecasters say the peak could be coming into focus sooner. The prominent consultancy Wood Mackenzie said in mid-October that demand could peak as soon as 2035, and Royal Dutch Shell's CEO Ben van Beurden has predicted a peak could occur by the late 2020s, though his comments have been soaked with caveats.
To be sure: BofA acknowledges uncertainties in their forecast, especially the known unknowns about EV penetration. But that said, their report is noteworthy because it argues that EVs will curtail the global thirst for oil so much that the decline will outpace other areas of heavy demand — namely petrochemicals and trucking — in the not-too-distant future.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Om priserna på elbilarna blir rätt, det fixar kina, så kan vi se på Norge hur det gick där.
Re: Artikel i media
Hehe.In contrast, the main forecasts from the International Energy Agency, the U.S. Energy Information Administration, and OPEC do not even see a peak by 2040.
IEA har inte haft rätt någon gång med sina uppskattningar om solpaneler, så man kan nog lätt ta deras uppskattningar om elbilar med en nypa salt.
https://steinbuch.wordpress.com/2017/06 ... gy-agency/
US EIA, vem styr deras information nu? Någon som Trump tillsatt?
OPEC uppgraderade sina gissningar om elbilar med 500% för ett par år sedan.
https://www.greentechmedia.com/articles ... gs.0_TSIQ0
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
I Norge har väl Tesla varit det mest sålda märket några månader då och då. Vad är det som skiljer Norge från andra länder, det är bara prisskilnaden mellan fossilbilar och elbilar som är annorlunda. Så kommer priset på elbilar ner så kommer fler ocj fler länder likna Norge med mer än 50% elbilar sålda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Undrar om Volvo har redan färdiga planer på sammarbete med Northvolt för att säkra batteritillgång i allafall här hemma och på europeiska marknaden...
Förresten ligger Volvos hela utvecklingsdel kvar i Sverige. Så även om ägaren är från Kina är det mycket av bilmärket som fortfarande är rätt influerat av Sverige.
Förresten ligger Volvos hela utvecklingsdel kvar i Sverige. Så även om ägaren är från Kina är det mycket av bilmärket som fortfarande är rätt influerat av Sverige.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Jorå, det finns en hel del. En undersökning bland företagsledare inom fossilbilsindustrin nyligen, visade att de flesta bland dem ansåga att elbilen i princip var en övergående fluga.Geni87 skrev:Väldigt konservativ prognos, undrar hur Moodys får fram de siffrorna? Linjär extrapolering av de senaste årens ökning? Tror inte många biltillverkare delar den blygsamma andelen elbilar 2030, kanske FCA och Toyota.Jerker skrev:18% andel elbilar av totala nybilsförsäljningen år 2030? Tillåt mig förhålla mig skeptisk till den prognosen...Gustafsson skrev:Lite press på bilbranchen räknas det med iaf. (som följd av elbilstrenden)
http://www.dagensps.se/after-work/motor ... urce=apsis
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Det här motarbetas ju kraftigt av Tullverket då de bett Postnord hantera problemet med köp från Kina. Det blir en administrativ avgift på alla paket från Kina på 125kr ..... Enligt TT.LarsL skrev:Om priserna på elbilarna blir rätt, det fixar Kina.
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
Eller så tar man DHL frakt där tillkommer bara moms och tull. Posten tar moms och tull plus 125krgellerstam skrev:Det här motarbetas ju kraftigt av Tullverket då de bett Postnord hantera problemet med köp från Kina. Det blir en administrativ avgift på alla paket från Kina på 125kr ..... Enligt TT.LarsL skrev:Om priserna på elbilarna blir rätt, det fixar Kina.