Fast du ställde frågan varför ID3 med stora batteriet i motsats till ID4 och Enyaq inte har fem platser trots att de bygger på samma platta. Jag förklarade då att de inte bygger på samma "platta" eftersom det inte finns något sådant och att det är bara ett begrepp som man använder lite felaktigt. Nu berättar du för mig att det är bara ett begrepp? Om du vet detta så förstår jag inte varför du jämför ID3 med ID4/Enyaq som är helt olika konstruktioner.taliz skrev:Det är ju ett begrepp. Många jobbar väl med IT här och där pratar man plattform rätt ofta, utan att det betyder något som är platt.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Hoppas dom lärt sig från den usla ID3-presentationen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Håller med, mer kall fakta och mindre utfyllnad. Finns det bara underlag för 15 minuter, kör bara 15 minuter då...taliz skrev:Hoppas dom lärt sig från den usla ID3-presentationen.
Re: VW I.D
Med "platta" syftar jag på MEB, "Modularer E-Antriebs-Baukasten", som alla de bygger på. Det är ju en plattform för mindre/mellanstora elbilar, likt MQB var för avgasvarianterna.mati skrev:Fast du ställde frågan varför ID3 med stora batteriet i motsats till ID4 och Enyaq inte har fem platser trots att de bygger på samma platta. Jag förklarade då att de inte bygger på samma "platta" eftersom det inte finns något sådant och att det är bara ett begrepp som man använder lite felaktigt. Nu berättar du för mig att det är bara ett begrepp? Om du vet detta så förstår jag inte varför du jämför ID3 med ID4/Enyaq som är helt olika konstruktioner.taliz skrev:Det är ju ett begrepp. Många jobbar väl med IT här och där pratar man plattform rätt ofta, utan att det betyder något som är platt.
De är vanligtvis anpassningsbara när det gäller axelavstånd, spårvidd, vikt m.m. för att just kunna passa flera olika modeller.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Har de kopierat Björn Nylands låtar!!taliz skrev:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Horribel färg men annars ser den helt ok ut tycker jag. Mycket bättre än ID3, särskilt fronten är hemsk på ID3 och även vindrutan med A-stolparna etc ser udda ut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tycker Enyaq ser för mkt ut som en avgasbil. Grillen, särskilt den upplysta, är nästan lika vulgär som en Rolls Royce.Zalman3 skrev:Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Vem köper förresten ID3 nu? Jag tror som sagt det kan bli rea på den i slutet av året..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Spontant känns Enyaq mycket mer som det jag vill ha också. Nu är jag en kombimänniska så det hjälper nog, men inredning ser väldigt mycket trevligare ut på bild.
Dock inte hört av säljare från Skoda trots att jag bokade den direkt när bokning öppnade, kan bli läge att ringa dom imorgon och kolla vad som händer.
Re: VW I.D
Ja hoppas att det inte blir så grusigt De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.taliz skrev:Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
OM det blir så byter vi till en ID3 tidigare än vad vi planerat. Men den som lever får se.taliz skrev:Tycker Enyaq ser för mkt ut som en avgasbil. Grillen, särskilt den upplysta, är nästan lika vulgär som en Rolls Royce.Zalman3 skrev:Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Vem köper förresten ID3 nu? Jag tror som sagt det kan bli rea på den i slutet av året..
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: VW I.D
Schysst att de slängde med 3års fri fastcharging i amerikat via Electrify Amerika där väl ionity ingår.
Re: VW I.D
Nja, det är inkl ID3 och majoriteten är just ID3.thnis skrev:Ja hoppas att det inte blir så grusigt De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.taliz skrev:Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Här är en video från produktionslinjen just släppt med lite mer info(finns engelsk subtitle)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Intressant.taliz skrev:Nja, det är inkl ID3 och majoriteten är just ID3.thnis skrev:Ja hoppas att det inte blir så grusigt De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.taliz skrev:Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.thnis skrev:ID4 1st pris från 514 900kr med RWD.
Vad säger alla som gnällde på VW nu Den kommer att sälja som smör
Här är en video från produktionslinjen just släppt med lite mer info(finns engelsk subtitle)
Dom säger även att produktionen är 560 id3/dag (ca 3:30 in och bara på tyska, inte textat), så sammanlagt borde produktion ligga runt 700 id-bilar/ dag om det stämmer? Vad har dom för mål i fabriken?
Re: VW I.D
Med 20% i insats kommer man ner på en låg månadskostnad.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 0/92016487Volkswagen ID3 ID.3 Företagsleasing 58kWh 420
1 994 kr
(1 595 kr ex. moms)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Ja det låter ju bra MEN insatsen på 20 % ska skrivas av under leaaingperioden. Det är också en kostnad när man leasar en bil på ett företag. I exemplet ovan så är det ytterligare en kostnad på några tusenlappar/månad.Zalman3 skrev:Med 20% i insats kommer man ner på en låg månadskostnad.
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 0/92016487Volkswagen ID3 ID.3 Företagsleasing 58kWh 420
1 994 kr
(1 595 kr ex. moms)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Tror dom sa typ 2700 pound eller nåt sånt på usa-premiären, det blir väl ca 1200 kg?mati skrev:Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
Re: VW I.D
Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd..mati skrev:Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då.Zalman3 skrev:https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018