En hyfsat positiv respons. Över 10% upp sedan stängningen igår.
Jag tycker att det är mer än hyfsat. Att aktien ligger kvar över $640 efter öppning förvånade mig. Å andra sidan är jag (nästan) obotlig Tesla optimist, så detta är ett bra steg på vägen.
Om jag köpte aktier i Apple när Jobs klev på igen, istället för en dator, så hade jag fått 250x pengarna. Nu är jag lite sen på Tesla. Men, nog köpte jag aktier denna gången.
Ja, med tanke på att det har varit vanligare att aktien gått ned efter kvartalsrapporten, även om den varit positiv, så är det naturligtvis väldigt bra. Och dessutom ska man tänka på att den gått upp mycket på sistone. Man brukar ju tala om att marknaden har tagit ut den positiva rapporten i förskott.
Lite OT, men finns säkert någon som tycker det här är ganska intressant, precis som jag tyckte när jag läste det.
Här nedan är en forumtråd för hur man diskuterade kring Amazon i slutet av 2012. Skepsisen kring bolaget var stor, många menade att konkurrenterna skulle köra om väldigt enkelt. "Det är bara en cloud lösning". Nu 7 år senare vet vi att Amazon inte direkt har gått i konkurs
För oss som inte har en aning om hur Amazons aktie har utvecklats och inte orkar läsa det där, kan du bara ge en kort sammanfattning? Antar att din poäng är att den har gått upp rejält under de efterföljande åren?
Jag har själv inte läst igenom hela den där marathontråden såklart Min poäng var mer att diskussionerna kring Tesla liknar i dagsläget mycket kring det som skrevs om Amazon för 7 år sedan. Man ansåg att bolaget var övervärderat, en bubbla, många kortade aktien osv. Som du kan läsa i det första inlägget i länken så kallar man Amazon en "Fraud", osv.
Finns såklart massor med osäkerheter kring Tesla framåt och det kommer nog vara en skakig resa upp och ner, men tycker ändå det var intressant läsning då det fanns en del likheter.
Amazons aktie har tiodubblats sedan den där tråden startades.
Jag har sett en hel del jämförelser med Amazon. Flera av dem har påpekat att Teslas tillväxt har varit klart snabbare än Amazon, brantare kurva.
Från 2012 har det väl varit en mer-eller-mindre konstant bull market och en viktig faktor är ju hur de kommande 10 åren blir. Å ena sidan har Tesla (mycket) stor potential och är strategiskt rätt positionerad, men blir det en ordentlig lågkonjunktur så lär väl även de dras med ner.
Blir hursomhelst mycket spännande att följa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag har sett en hel del jämförelser med Amazon. Flera av dem har påpekat att Teslas tillväxt har varit klart snabbare än Amazon, brantare kurva.
Från 2012 har det väl varit en mer-eller-mindre konstant bull market och en viktig faktor är ju hur de kommande 10 åren blir. Å ena sidan har Tesla (mycket) stor potential och är strategiskt rätt positionerad, men blir det en ordentlig lågkonjunktur så lär väl även de dras med ner.
Blir hursomhelst mycket spännande att följa.
Det som har varit mest positivt med Tesla för mig under 2019 är just fokuset på att ha en vettig kassa. Man gjorde en raise på några miljarder dollar och fritt kassaflöde har även gett en miljard till nu. Det verkar som Tesla vill ha den större kassan som försäkring mot eventuella problem.
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Intressant att läsa deras analys om fossilbilarnas kostnadsutveckling sedan 90-talet; att det blivit allt svårare att sänka kostnaderna eftersom tekniken är så mogen. Det borde varit en "no-brainer" för fossiltillverkarna att satsa på elbilar för typ 15-20 år sedan om de gjort sin hemläxa. Jag misstänker att det finns fler företag som sitter i samma sits med mogna produkter där möjligheten att sänka kostnaderna är mer eller mindre uttömda.
Vad gäller ARK analysen tror jag mest på "the high functioning EV company" och $3400 för 2024.
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Själv får jag lite 'John-McAfee-Bitcoin-predictions' känsla.
Tesla har ju redan en extrem värdering mot alla andra. Ligger man så långt före, har man så unik teknologi mot alla andra? Batterier? Självkörning? Nej, jag tror inte det.
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Själv får jag lite 'John-McAfee-Bitcoin-predictions' känsla.
Tesla har ju redan en extrem värdering mot alla andra. Ligger man så långt före, har man så unik teknologi mot alla andra? Batterier? Självkörning? Nej, jag tror inte det.
En epidemi är av övergående art, vi pratar inte om digerdöden här. Tvärtom så tror jag man kan passa på att investera i drabbade aktier då chansen är stor att när infektionen är kontrollerad så blir det business as usual igen
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Jo, men i samarbete med Panasonic och LG i Kina(?), är det ett jätteförsprång?
Tror mer på sådant här isf: https://www.forbes.com/sites/arielcohen ... e-battery/
Dvs. man har ett mycket bättre batteri i grunden än alla andra -> stor fördel. Det andra handlar ju mer om att bygga ut kapacitet -> man kommer ikapp.
Elmotor+transmission+styrelektronik är ju ingen 'rocket-science' och många tillverkare är ju inte långt efter om inte redan lika i kWh/km (tex Hyundai Kona).
800V finns ju redan i Porsche, det är ju heller inga tekniska mirakel vi pratar om.
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Jo, men i samarbete med Panasonic och LG i Kina(?), är det ett jätteförsprång?
Tror mer på sådant här isf: https://www.forbes.com/sites/arielcohen ... e-battery/
Dvs. man har ett mycket bättre batteri i grunden än alla andra -> stor fördel. Det andra handlar ju mer om att bygga ut kapacitet -> man kommer ikapp.
Elmotor+transmission+styrelektronik är ju ingen 'rocket-science' och många tillverkare är ju inte långt efter om inte redan lika i kWh/km (tex Hyundai Kona).
800V finns ju redan i Porsche, det är ju heller inga tekniska mirakel vi pratar om.
Den största fördelen är att Tesla verkligen VILL sälja elbilar och inte har nåt fossilt arv att hantera. De andra håller igen då de har svårt att nå lönsamhet på elbilar samtidigt som de gör vinst på fossilbilarna. Dvs innerst inne säljer de hellre fossilbilar. Och gör man nåt halvhjärtat så blir det sällan riktigt bra.
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Jo, men i samarbete med Panasonic och LG i Kina(?), är det ett jätteförsprång?
Tror mer på sådant här isf: https://www.forbes.com/sites/arielcohen ... e-battery/
Dvs. man har ett mycket bättre batteri i grunden än alla andra -> stor fördel. Det andra handlar ju mer om att bygga ut kapacitet -> man kommer ikapp.
Elmotor+transmission+styrelektronik är ju ingen 'rocket-science' och många tillverkare är ju inte långt efter om inte redan lika i kWh/km (tex Hyundai Kona).
800V finns ju redan i Porsche, det är ju heller inga tekniska mirakel vi pratar om.
Hyunkrai har själva gott ut och sagt att de gör förlust på Kona men säljer den till det priset för att få Hyundai att ses som ett bra märke inom elbilar. Den säljer ganska bra men så länge de går med förlust på den så kommer de nog inte skala upp produktionen jöttemycket.
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Jo, men i samarbete med Panasonic och LG i Kina(?), är det ett jätteförsprång?
Tror mer på sådant här isf: https://www.forbes.com/sites/arielcohen ... e-battery/
Dvs. man har ett mycket bättre batteri i grunden än alla andra -> stor fördel. Det andra handlar ju mer om att bygga ut kapacitet -> man kommer ikapp.
Elmotor+transmission+styrelektronik är ju ingen 'rocket-science' och många tillverkare är ju inte långt efter om inte redan lika i kWh/km (tex Hyundai Kona).
800V finns ju redan i Porsche, det är ju heller inga tekniska mirakel vi pratar om.
Den största fördelen är att Tesla verkligen VILL sälja elbilar och inte har nåt fossilt arv att hantera. De andra håller igen då de har svårt att nå lönsamhet på elbilar samtidigt som de gör vinst på fossilbilarna. Dvs innerst inne säljer de hellre fossilbilar. Och gör man nåt halvhjärtat så blir det sällan riktigt bra.
Visst är det så. Man vill inte.
2012 kom Tesla med en elbil med 85kWh batteri.
Än idag är det få andra elbilar som har större batterier än 85kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Själv får jag lite 'John-McAfee-Bitcoin-predictions' känsla.
Tesla har ju redan en extrem värdering mot alla andra. Ligger man så långt före, har man så unik teknologi mot alla andra? Batterier? Självkörning? Nej, jag tror inte det.
Det där är nog inget hot idag. Polestars fabrik är också stängd. Var tillverkas Polestar förutom Kina?
De förklarade i rapporten om varför Q1 kommer bli svagare, tydligt. De sa "stängd fabrik pga Corona, två nya produktionsstarter.
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Själv får jag lite 'John-McAfee-Bitcoin-predictions' känsla.
Tesla har ju redan en extrem värdering mot alla andra. Ligger man så långt före, har man så unik teknologi mot alla andra? Batterier? Självkörning? Nej, jag tror inte det.
Det där är nog inget hot idag. Polestars fabrik är också stängd. Var tillverkas Polestar förutom Kina?
De förklarade i rapporten om varför Q1 kommer bli svagare, tydligt. De sa "stängd fabrik pga Corona, två nya produktionsstarter.
Jo, men för att återknyta till tråden, Tesla är ju ganska många multiplar högre i värdering än Polestar (Volvo).
Mycket av Teslas tillväxt 2020 ska ju komma från Kina fabriken.
Jo, men för att återknyta till tråden, Tesla är ju ganska många multiplar högre i värdering än Polestar (Volvo).
Mycket av Teslas tillväxt 2020 ska ju komma från Kina fabriken.
Teslas fabrik i Kina är ju den senaste och har nyligen startats. Ny fabrik håller på att byggas i Tyskland och den mesta av tillverkningen ligger i USA. För Volvo Cars är Kina tonvikten och framtiden. Det är där alla Polestar skall tillverkas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det har kommit lite nya riktkurser från ARK Invest.
Dom har gått ut lite försiktigt.
Well, inte mig emot.
"ARK’s Predicted Scenarios 2024 Price Target Significance
Expected Value
$7,000
This projection is our base case for TSLA’s stock price in 2024 based on our probability matrix.
Bear Case
$1,500
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $1,500 per share or less in 2024.
Bull Case
$15,000
We believe that there is a 25% probability that Tesla could be worth $15,000 per share or more in 2024."
Själv får jag lite 'John-McAfee-Bitcoin-predictions' känsla.
Tesla har ju redan en extrem värdering mot alla andra. Ligger man så långt före, har man så unik teknologi mot alla andra? Batterier? Självkörning? Nej, jag tror inte det.
Det där är nog inget hot idag. Polestars fabrik är också stängd. Var tillverkas Polestar förutom Kina?
De förklarade i rapporten om varför Q1 kommer bli svagare, tydligt. De sa "stängd fabrik pga Corona, två nya produktionsstarter.
Jo, men för att återknyta till tråden, Tesla är ju ganska många multiplar högre i värdering än Polestar (Volvo).
Mycket av Teslas tillväxt 2020 ska ju komma från Kina fabriken.
Nja... Volvo PV är inte noterat. Det finns därmed ingen "multipel" på Volvo att jämföra med.
Men att Tesla numera är extremt högt värderat håller jag helt med om. Personligen tror jag inte bolagets utveckling kommer gå så spikrakt uppåt som krävs för att växa in i värderingen, men vi får se. Samtidigt kan ju bubblan blåsas betydligt större innan den spricker också. Att köpa aktier på dagens nivå skulle jag dock aldrig göra, trots att jag verkligen älskar produkterna.
Teslas framgångsfaktorer.
1. Egna batterifabriker. Kanske största anledningen till att de är världens största elbilsfabrikant.
2. Stora serier ger låga priser. Man pratar om att elmotor+transmission+styrelektronik kostar under 1000 dollar att tillverka. Vissa konkurrenter ligger på 2000 dollar.
3. Teslas batteripriser ligger ca 20% lägre än andra.
4. Ny drivlina kommer i slutet av året. Det pratas om att man satsar på 800V. Vilket skulle vara den första elbilsleverantören som gör detta i stora volymer.
Jo, men i samarbete med Panasonic och LG i Kina(?), är det ett jätteförsprång?
Tror mer på sådant här isf: https://www.forbes.com/sites/arielcohen ... e-battery/
Dvs. man har ett mycket bättre batteri i grunden än alla andra -> stor fördel. Det andra handlar ju mer om att bygga ut kapacitet -> man kommer ikapp.
Elmotor+transmission+styrelektronik är ju ingen 'rocket-science' och många tillverkare är ju inte långt efter om inte redan lika i kWh/km (tex Hyundai Kona).
800V finns ju redan i Porsche, det är ju heller inga tekniska mirakel vi pratar om.
Hyunkrai har själva gott ut och sagt att de gör förlust på Kona men säljer den till det priset för att få Hyundai att ses som ett bra märke inom elbilar. Den säljer ganska bra men så länge de går med förlust på den så kommer de nog inte skala upp produktionen jöttemycket.
Hyundai planerar skala upp och hoppas tydligen sälja 80000 elbilar bara i Europa nästa år, så det känns som de faktisk bestämt sig för att satsa på eldrift lite mer seriöst.
Spelar ingen roll vilken vinst fossilbilstillverkarna tjänade under 2019.
Deras kaka minskar snabbt!
Fossilbilsförsäljningen minskade med 4,35 miljoner bilar 2019.
Gissar att den minskar med 9 miljoner bilar 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tror inte man skall tänka så. Tjänade mer pengar per enhet gjorde säkert Luxor på sina Tjock-tv också fem år efter Plasma-tv:ns intåg.
Det som alla vet som hade köpt en platt-tv en gång att de aldrig går tillbaka till Tjock-tv.
Precis som alla vi som kört elbil ett tag. Hur många i denna grupp tror du vill gå tillbaka till att köra dieselbil?
Det spelar alltså ingen roll (på sikt) hur mkt VW tjänar per såld Passat.
Nokia växte som mest och gjorde sina absolut största vinster flera år efter iPhone lanserats.
Så är det alltid med "disruption". Tar tid att bygga momentum, men sen går det snabbt.
På ett decennium är det oftast överstökat.
Jag tror inte man skall tänka så. Tjänade mer pengar per enhet gjorde säkert Luxor på sina Tjock-tv också fem år efter Plasma-tv:ns intåg.
Det som alla vet som hade köpt en platt-tv en gång att de aldrig går tillbaka till Tjock-tv.
Precis som alla vi som kört elbil ett tag. Hur många i denna grupp tror du vill gå tillbaka till att köra dieselbil?
Det spelar alltså ingen roll (på sikt) hur mkt VW tjänar per såld Passat.
Men vänta nu. Var bilden på dom första plasmaapparaterna så fantastiska? Jag var med när det hände och minns att dom som gick på platt-tv gjorde det för att bilden var just platt. Minns att den 100hz tubtv jag hade hade bättre bild och ingen tyckte någonting annat. Nu har ju även jag en platt-tv men det är fortfarande en 12år gammal 37" plasma. Har aldrig ersatt en fungerande tv.
Idag är det ju något helt annat. Bilden är ju fantastisk på en ny tv.
Analogin är ju snarare ett fiktivt scenario där alla sitter med platta, fina apparater med lite taskig bild när en tillverkare plötsligt lanserar tjock-tv med fantastisk bild. Entuasterna möblerar genast om sina vardagsrum för att få plats medans dom som inte har så stort behåller platt-tv.