Nix Shanghai är covid-stängdtrebor5 skrev:Hej på er.
Beställde just en MY LR Vit Svart.
Vill helst ha en MP men vågar inte gambla med de nya reglerna och anar att det kommer en beställningsstorm på bilar med möjlig leverans innan 1 juli om förslaget går igenom.
Snackade med Tesla på telefon. Som jag tolkade det så byggs/skeppas bilar från fabriken utefter förväntad efterfrågan och det kan mycket väl vara så att de bilar som beställs nu redan är byggda.
Det är definitivt bilar från Shanghai som levereras nu.
Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model Y Long range-bilar som har levererats fram till nu är byggda i Kina. Men den fabriken har varit stängd sedan 28 mar, tror jag det är, och är fortfarande stängd.trebor5 skrev:Hej på er.
Beställde just en MY LR Vit Svart.
Vill helst ha en MP men vågar inte gambla med de nya reglerna och anar att det kommer en beställningsstorm på bilar med möjlig leverans innan 1 juli om förslaget går igenom.
Snackade med Tesla på telefon. Som jag tolkade det så byggs/skeppas bilar från fabriken utefter förväntad efterfrågan och det kan mycket väl vara så att de bilar som beställs nu redan är byggda.
Det är definitivt bilar från Shanghai som levereras nu.
Så nu vet ingen när bilarna som inte är levererade ännu kommer. Därför spekuleras det i om det kommer komma LR från Berlin istället. Men det är bara gissningar..
Kan det va så att man prioriterar Sverige för bonusen på 70” å andra länder får vänta 1-2 månader extra istället för att inte tappa kunder ? Eller skiter man i det, vill dock inte tro man struntar i de
Tesla säljer alla bilar de kan producera. De struntar i var de säljer dem. Sen kan förstås Tesla Sverige försöka påverka leveranserna om det nu blir realiserat med taket på 700 kkr.Nikohm skrev:Kan det va så att man prioriterar Sverige för bonusen på 70” å andra länder får vänta 1-2 månader extra istället för att inte tappa kunder ? Eller skiter man i det, vill dock inte tro man struntar i de
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Polestar 2 ligger ju precis under 700 000 om man väljer den dyra modellen med något paket och drag så klart att Tesla Sverige också tänkte på detta i någon form.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
Nja, helt struntar de inte var de säljer bilarna eftersom de valt att importera bilar till Europa från Kina, så någon strategi finns det. Lite förvånande skulle det dock vara om just Sverige var så prioriterat på grund av bonusen. Kanske vill man slippa allt strul och kostnader med avbokningar bara.Jeppe_E skrev:Tesla säljer alla bilar de kan producera. De struntar i var de säljer dem. Sen kan förstås Tesla Sverige försöka påverka leveranserna om det nu blir realiserat med taket på 700 kkr.
Jag pratade precis med min SA på Tesla som sa att bilarna som är beräknade att levereras i maj är byggda i Kina.
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Då blir det ingen levarans i Maj..
Endast 60 bilar exporterades i Mars https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-04-11/
Fabriken fortfarande stängd.
Endast 60 bilar exporterades i Mars https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-04-11/
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Sjukt att inte Tesla kan info om detta, dom har absolut ingen koll på något.FlyingBlue skrev:Då blir det ingen levarans i Maj..
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det funderas ju en del ifall Tesla hinner få fram Model Y till kunderna innan halvårsskiftet.
Jag roade mig lite att titta på tid mellan tillverkning och leverans för Model Y under Q1. Jag valde att titta på de 1 947 bilarna som levererades i februari och mars. Om man tar bort en del extremfall så ser man att snittiden är 49 dagar mellan tillverkning och leverans till kund. En väldigt stor del tar mellan 42 och 53 dagar på sig. Tittar man på när bilarna tillverkades så var det typiskt nyårsafton till och med den 6:e januari samt 28:e januari till 5:e februari. De sista bilarna tillverkades den 9:e februari men hann ändå levereras innan mars var avslutad. D.v.s. får man igång produktionen de närmaste veckorna skall det egentligen inte vara något problem. Shanghai är antagligen kapabla att tillverka för hela svenska marknaden på 1-2 dagar. Nu kan man ju fråga sig varför man skulle prioritera Sverige men det tror jag faktiskt man kan tänka sig att göra. Tesla har tidigare haft koll på viktiga datum för när miljöbonusar etc. går ut på olika marknader. Likaså kan det nog ses som rimligt att man även skulle kunna tänka sig att prioritera Sverige vad gäller tyska bilar.
Startade man fabriken på måndag nästa vecka skulle man rimligtvis hinna leverera en del bilar även i maj månad. Är vi inne i andra halvan av maj och inga indikationer på att bilarna kommer från Tyskland istället så börjar det ju bli svettigt dock
.
Jag roade mig lite att titta på tid mellan tillverkning och leverans för Model Y under Q1. Jag valde att titta på de 1 947 bilarna som levererades i februari och mars. Om man tar bort en del extremfall så ser man att snittiden är 49 dagar mellan tillverkning och leverans till kund. En väldigt stor del tar mellan 42 och 53 dagar på sig. Tittar man på när bilarna tillverkades så var det typiskt nyårsafton till och med den 6:e januari samt 28:e januari till 5:e februari. De sista bilarna tillverkades den 9:e februari men hann ändå levereras innan mars var avslutad. D.v.s. får man igång produktionen de närmaste veckorna skall det egentligen inte vara något problem. Shanghai är antagligen kapabla att tillverka för hela svenska marknaden på 1-2 dagar. Nu kan man ju fråga sig varför man skulle prioritera Sverige men det tror jag faktiskt man kan tänka sig att göra. Tesla har tidigare haft koll på viktiga datum för när miljöbonusar etc. går ut på olika marknader. Likaså kan det nog ses som rimligt att man även skulle kunna tänka sig att prioritera Sverige vad gäller tyska bilar.
Startade man fabriken på måndag nästa vecka skulle man rimligtvis hinna leverera en del bilar även i maj månad. Är vi inne i andra halvan av maj och inga indikationer på att bilarna kommer från Tyskland istället så börjar det ju bli svettigt dock

Driver sajten Car.info
Såg på Twitter att det kan bli så att Tesla "låser in" arbetarna i fabriken dygnet runt för att kunna återuppta produktionen trots lockdown.
Detta är något jag inte alls tänkt på som en möjlighet så kanske det blir en "Made in China" ändå till midsommar
Detta är något jag inte alls tänkt på som en möjlighet så kanske det blir en "Made in China" ändå till midsommar

De hann ändå montera ihop 55.000 bilar under mars...
Förhoppningsvis räcker de 55.000 en bra bit in i maj, även för svenska marknaden..
Fast de kanske redan är skeppade och levererade, om man ser till hur lång tid det tar normalt mellan produktion och leverans..
Förhoppningsvis räcker de 55.000 en bra bit in i maj, även för svenska marknaden..
Fast de kanske redan är skeppade och levererade, om man ser till hur lång tid det tar normalt mellan produktion och leverans..
Så gjorde batteritillverkaren CATL..Nikola56 skrev:Såg på Twitter att det kan bli så att Tesla "låser in" arbetarna i fabriken dygnet runt för att kunna återuppta produktionen trots lockdown.
Undrar hur en sådan facklig förhandling skulle se ut i Sverige..

Franz skrev:Det funderas ju en del ifall Tesla hinner få fram Model Y till kunderna innan halvårsskiftet.
Startade man fabriken på måndag nästa vecka skulle man rimligtvis hinna leverera en del bilar även i maj månad. Är vi inne i andra halvan av maj och inga indikationer på att bilarna kommer från Tyskland istället så börjar det ju bli svettigt dock.
Tack franz, du har ju koll på detta... Dock blir man lite väl orolig när det gäller maj. Man får också tänka på att de lär inte packa en halvfull båt. Hela logistiken måste vara igång i Shanghai om de skall kunna köra på alla bilar på båtarna osv. Blir oerhört imponerad om de levererar Shanghai-bilar här i maj. Men även jag som är baissad på det har aktier... jag tror på Tesla.
Det som talar emot att LR kommer produceras i Berlin, med anledning av Kinas stängning, är att batterierna till Berlin-bilarna också skickas från Kina.
Nu vet jag dock inte hur stort batterilager tesla samlat ihop i Berlin, så det kanske löser sig ändå..
Nu vet jag dock inte hur stort batterilager tesla samlat ihop i Berlin, så det kanske löser sig ändå..
-
Elefanten i väntrummet.Ilduce77 skrev:Det som talar emot att LR kommer produceras i Berlin, med anledning av Kinas stängning, är att batterierna till Berlin-bilarna också skickas från Kina.
Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Det kan säkert bli så - dock blir det isåfall från 2023 eftersom skatteverkets nybilsprislistor redan är klara. Jag skulle inte förvåna mig om det istället blir 800 som gräns eller att det skjuts lite pga leveransproblemen.
Jag läste någonstans att skatteverkets listor revideras maj/oktober årligen.pejvic skrev:Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Det kan säkert bli så - dock blir det isåfall från 2023 eftersom skatteverkets nybilsprislistor redan är klara. Jag skulle inte förvåna mig om det istället blir 800 som gräns eller att det skjuts lite pga leveransproblemen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Sebastian+
- Teslaägare
Hmm. De olika ”stegen” som man ska fylla i/utföra har försvunnit från min sida och ersatts av detta.
Hade registrering, finansiering och inbyte klart?…
Min såg också ut så en stund för att sen återgå till föregående stegSebastian+ skrev:Hmm. De olika ”stegen” som man ska fylla i/utföra har försvunnit från min sida och ersatts av detta.
-
Rob Maurer (Tesla Daily) tog upp den där tweeten i sin senaste (?) YouTube-video. Som jag förstod honom lade han inte så mycket vikt vid den. Som jag minns det så sa han att den källan haft rätt tidigare. Men på sistone så har den källan även haft fel...Philippeb skrev:.../
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Så här ser det ut på min..
Beställde en vit LR, med svart inredning och 20-tums, 10 mars
Jag vet inte när fjärde raden, finance contract agreement, dök upp..
Den raden har jag inte sett innan, eftersom den ligger precis så att man måste skrolla ner lite och det har jag inte gjort..
Så den kan ha legat där ett tag..
Vet någon vad det innebär? Är det något i som är nära förestående? Typ en leverans... Eller kan det fortfarande vara månader bort?
Beställde en vit LR, med svart inredning och 20-tums, 10 mars
Jag vet inte när fjärde raden, finance contract agreement, dök upp..
Den raden har jag inte sett innan, eftersom den ligger precis så att man måste skrolla ner lite och det har jag inte gjort..
Så den kan ha legat där ett tag..
Vet någon vad det innebär? Är det något i som är nära förestående? Typ en leverans... Eller kan det fortfarande vara månader bort?
När allt mitt var klart, försvann också alla steg hos mig. Inbytet drog ut på tiden och sen sålde jag bilen privat. Då fick jag samma bild som dig..Sebastian+ skrev:Hmm. De olika ”stegen” som man ska fylla i/utföra har försvunnit från min sida och ersatts av detta.
Kan säga att det är en liten utmaning att gå från en xc90 till att få in en familj med sambo och två barn i barnstolar i en hyundai i20, i väntan på min model y..