Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Coolio skrev:
Vi provkörde 5 i veckan och den såg trevlig ut, lite speciell invändigt, mkt bra kvalitet på inredningen ( gillade ventilation i sätet) men vilket uruselt bagage. Bilen kändes som en fossilbil som gjorts om till en elbil. Men det är väll inte fallet? Under motorhuven så beskrev säljaren att det ser ut som en vanlig fossilbil med motor fram och påfyllning för div vätskor.

Jag hade betydligt större förväntningar på 5:an.

+ förarmiljö
+ design
- bagageutrymmet
- baksätet huvudhöjd (slog huvudet i taket)
- leveranstid (säljaren hade beställt x antal men fått 1, och de gissade på en lååång leveranstid)
Absolut inte. Iq5 är endast en ren elbil ifrån start.

Men tycker det verkar vara väldigt stort bagage enligt Björn Nylands bananboxtest?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Referralkod: ts.la//tomas68743

Inlägg av Coolio »

Möjligen är det skillnad om man flyttar fram baksätet som Björn gjorde i testet. Vi provade bilen med lite mer utrymme för benen i baksätet än vad Björn visar i sitt test. Jag tyckte även att bakrutan var rejält sluttande och är imponerad av att Björn får in så många kartonger. Jag som har en tesla är van vid fler dolda utrymmen.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Model 3 LR Quicksilver 2025
Dodde

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
alvenzo skrev:
Coolio skrev:
Vi provkörde 5 i veckan och den såg trevlig ut, lite speciell invändigt, mkt bra kvalitet på inredningen ( gillade ventilation i sätet) men vilket uruselt bagage. Bilen kändes som en fossilbil som gjorts om till en elbil. Men det är väll inte fallet? Under motorhuven så beskrev säljaren att det ser ut som en vanlig fossilbil med motor fram och påfyllning för div vätskor.

Jag hade betydligt större förväntningar på 5:an.

+ förarmiljö
+ design
- bagageutrymmet
- baksätet huvudhöjd (slog huvudet i taket)
- leveranstid (säljaren hade beställt x antal men fått 1, och de gissade på en lååång leveranstid)
Bagageutrymmet slår nästan alla andra bilar i banantestet med undantag för en van och model X, så SÅ otroligt litet är inte bagaget, även om jag själv reagerade mycket på bl.a. lutningen av bakluckan, är nog större än det ser ut.
Tycker det faktiskt verkar vara rätt rejält med lastutrymme även i MY (även om den på utsidan är mycket mindre än MX). Även Iq5 är riktigt bra för sin storlek. Är lika imponerad även av den.

Får dom lasta lika mycket i vikt eftersom det är en faktor nu med elbilar kontra ICE.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Coolio skrev:
Möjligen är det skillnad om man flyttar fram baksätet som Björn gjorde i testet. Vi provade bilen med lite mer utrymme för benen i baksätet än vad Björn visar i sitt test. Jag tyckte även att bakrutan var rejält sluttande och är imponerad av att Björn får in så många kartonger. Jag som har en tesla är van vid fler dolda utrymmen.
Jo, Björn är liten/kort (som han ofta nämner själv), och han klämde fram baksätena rätt rejält såg jag i videon.

Så jag kan förstå att det blir annorlunda om mer normalväxta sitter i bilen (både i framsäte och baksäte). Du har nog en poäng som testat bilen själv i verkligheten där.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Den största skillnaden mellan Ioniq 5 och Model Y när det gäller lastkapacitet är enligt min erfarenhet utrymmena under golvet, i "grottorna" vid sidan av bagageutrymmet och i frunken.
Det känns som att jag skulle kunna lasta massor i bilen utan att man ser en enda grej i bagageutrymmet på en Y.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

icreate skrev:
Den största skillnaden mellan Ioniq 5 och Model Y när det gäller lastkapacitet är enligt min erfarenhet utrymmena under golvet, i "grottorna" vid sidan av bagageutrymmet och i frunken.
Det känns som att jag skulle kunna lasta massor i bilen utan att man ser en enda grej i bagageutrymmet på en Y.
Det är nog en helt korrekt slutsats.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Var det inte nästan 150kg skillnad i lastkapacitet också? Till i5 fördel. Har inte exakta siffrorna framför mig. Såg inlägg från ganska många norrmän som ratade Y och köpte i5 pga att familjen + lite packning var överlast direkt.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har provkört och tittat på både Model Y och Ioniq 5, 2ggr vardera.

Upplever att Model Y ser ut att ha betydligt större bagage när man räknar in utrymme under golv och frunk. Även ytan i själva bagageutrymmet känns större och mer lättlastat (mindre sluttande bakruta) på Model Y. Har dock inte mätt eller provat med kartonger.

Upplever de som två väldigt olika bilar utifrån formspråk och design. Det gäller både utvändigt och invändigt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
Var det inte nästan 150kg skillnad i lastkapacitet också? Till i5 fördel. Har inte exakta siffrorna framför mig. Såg inlägg från ganska många norrmän som ratade Y och köpte i5 pga att familjen + lite packning var överlast direkt.

Har för mig det var 315kg last på MY och 450kg på i5. Om man räknar in det större bagaget i MY, så kommer man låååångt över maxvikt på MY, vilket nog inte är helt bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:

Har för mig det var 315kg last på MY och 450kg på i5. Om man räknar in det större bagaget i MY, så kommer man låååångt över maxvikt på MY, vilket nog inte är helt bra.
Nej väldigt obra. Bilen kommer gå i tusen bitar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:

Nej väldigt obra. Bilen kommer gå i tusen bitar.
Den går säkert inte sönder pga vikten i sig, men däremot blir nog bromssträcka och undanmanöver inte så bra och då kan ju självklart bilen gå sönder pga olycka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

Många som gnällt över hur fanatiska Teslaägare är över sina bilar men i denna tråden har vi nog nått ett nytt rekord, aldrig vart med om så griniga människor som de som beställt Ioniq 5 och inte kan ta minsta lilla kritik mot de bilarna eller ens att de skulle kunna på något litet sätt vara sämre än Model Y.
Vart riktigt underhållande men samtidigt tragiskt att följa här....
Snälla nån, det är en bil.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare

Inlägg av binsell-gerdin »

HenrikM76 skrev:
Många som gnällt över hur fanatiska Teslaägare är över sina bilar men i denna tråden har vi nog nått ett nytt rekord, aldrig vart med om så griniga människor som de som beställt Ioniq 5 och inte kan ta minsta lilla kritik mot de bilarna eller ens att de skulle kunna på något litet sätt vara sämre än Model Y.
+1
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Har ni nåt exempel? Det har ju mest varit spekulationer och diskussioner pga dålig kommunikation från Hyundai ang utrustning. Och sen lite sambo-snack. :lol: Inte sett så mycket ”krig” alls mer än att det svarats på frågor och rättningar.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Har ni nåt exempel? Det har ju mest varit spekulationer och diskussioner pga dålig kommunikation från Hyundai ang utrustning. Och sen lite sambo-snack. :lol: Inte sett så mycket ”krig” alls mer än att det svarats på frågor och rättningar.
Jag förstår inte heller riktigt på vilket sätt vi är fanatiska. Snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Från att ha varit odelat positiv i början (på grund av brist på bättre vetande) har tråden blivit betydligt mer kritisk på senare tid. Att man jämför I5 med MY och försöker röna ut för- och nackdelar är väl bara bra tycker jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HenrikM76 skrev:

Är väl mest några som "tävlat" om i vilken bil man skriver in en adress snabbast och i vilken man kommer 100 mil 15 minuter snabbare. Dvs totalt oviktiga saker för de allra flesta.

Viktigare är ju att det finns tillräckligt många laddare och att de finns lite överallt. Dvs jag tar hellre en långsamt laddande 85kWh Tesla framför en Ioniq 5 i dagsläget. Vad ska jag med snabb laddning till om det är kö eller det inte finns nån snabb laddare där jag vill ha den?

Dock verkar ju Tesla fast beslutna om att göra ett självmål av episka mått och öppna upp supercharger-nätverket.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker denna tråden har allt. Från beställningsvåndor till relationsproblem.
Och sedan lite käbbel om model y är bättre (den är 200 kkr dyrare, jag skull jämföra med sr+).
Tycker i5 verkar bra på papperet. Lite konstiga designval. Tror det går att göra mer effektiva bilar.(y slår det mesta på fingrarna).
Prismässigt är i5 en av de intressantaste med tanke vad man får, men är ändå för dyr för mig.
Aida

Inlägg av Aida »

Det jag är mest intresserad av när det kommer till den snabba laddningen med I5 är hur bra Hyundai gjort kylningen i battericellerna så att degraderingen inte blir så kraftig vid snabbladdning. Annars vågar man ju inte använda snabbladdarna…

Jag har blitt lite rädd och oroad efter att ha tagit del av experterna på områdets kommentarer här…
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Och sedan lite käbbel om model y är bättre (den är 200 kkr dyrare, jag skull jämföra med sr+).
Går jag in på Tesla så står det leverans September för MY.

Är rädd att jag måste betala 750.000kr för att få en Ioniq 5 i september.

För pratar man med en säljare så säger dom leverans Q2 2022 om man vill ha ett vettigt pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Zalman3 skrev:

Går jag in på Tesla så står det leverans September för MY.

Är rädd att jag måste betala 750.000kr för att få en Ioniq 5 i september.

För pratar man med en säljare så säger dom leverans Q2 2022 om man vill ha ett vettigt pris.
Kolla runt i tråden, finns några som har bokningar som de inte kommer behöva. Någon med andra arbetsförhållanden. De hjälper dig säkert.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Det jag är mest intresserad av när det kommer till den snabba laddningen med I5 är hur bra Hyundai gjort kylningen i battericellerna så att degraderingen inte blir så kraftig vid snabbladdning. Annars vågar man ju inte använda snabbladdarna…

Jag har blitt lite rädd och oroad efter att ha tagit del av experterna på områdets kommentarer här…
Är du förstagångs-elbilist eller varför är du så rädd för degraderingen? Och hade du tänkt ha bilen hela dess livslängd eller sälja efter 3-4 år?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Aida

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
Aida skrev:

Är du förstagångs-elbilist eller varför är du så rädd för degraderingen? Och hade du tänkt ha bilen hela dess livslängd eller sälja efter 3-4 år?
Ja det är helt rätt! Du talar med en oskuld! Jag bara vet hur min mobil blivit av snabbladdning… Blir väldigt varm också. Jag tycker redan att I5 har lite litet batteri och drar mkt i motorvägsfart som det är. Pga situationen med snabbladdare (brist på samt köer) så vill man ju undvika att ladda så mkt som möjligt. Hade varit fint att göra som Martinot förespråkar att vid körning Malmö-sthlm kunna komma till Jönköping och ladda i 1,5 h på en 50 kw laddare och äta lunch. Sen inget mer stopp efter det. Men så lär det ju inte bli… Lär ju bli flera korta stopp med hög laddhastighet ist.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vi vet inte hur de kommer vara efter 8 år. Att sälja av fort är inget som gör att tillåten ökar för elbilar.
Säg att en del investerar att ha bilen i 10 år. Kommer dessa vara nöjda? (garantin är 8 år)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Så sjukt mkt mysigare och mer ombonat det blev med textilmattor. Gummimattor får verkligen bilen att ge intrycket av en transportbil tycker jag.
20210906_105106.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Nu har nya uppdaterade Bluelink (Hyundai bil-app) tydligen släppts enligt norska i5-gruppen. Något du hunnit testa än HelectriC?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar