Krävs nerver för att inte sälja nu... Hur bra vi än tycker våra bilar är så är Tesla beroende av subventioner för att sälja. Läste nånstans att Holland plockade bort sina nu vid årsskiftet. Såldes 12 tusen i december där så det är ett hårt slag.
Det återstår väl att se. Själv bryr jag mig mindre om kursen (trots att det är kul att följa), men tänker att jag behåller tills jag inte längre ser tillväxt i framtiden för Tesla och det är nog långt dit. Minst 3-5 år.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Somliga av oss här är rätt nöjda, vi andra som sålde på förra årets ATH ser rätt fåniga ut nu.
Jag sålde i mellandagarna, missade en del av uppgången men hoppade på igen och jag är inte direkt missnöjd trots att jag kunde ha fått mer.
Bra gjort. Det är en stor konst att köpa igen. Trots att man kanske sålde för halva kursen för ett tag sen. Många klarar ej av det psykiskt. Man måste våga utgå från nu.
Krävs nerver för att inte sälja nu... Hur bra vi än tycker våra bilar är så är Tesla beroende av subventioner för att sälja. Läste nånstans att Holland plockade bort sina nu vid årsskiftet. Såldes 12 tusen i december där så det är ett hårt slag.
Men det förändras å andra sidan positivt i andra marknader som tex Sverige där malus har ökat efter årsskiftet. Tesla säljer ju även bilar genom sina redan sålda bilar. En mängd människor i Holland kommer nu få åkturer med nöjda Teslaägare vilket säkert kommer ge en hel del nya kunder framöver trots avsaknad av subventioner.
Q1 kommer se tråkigt ut både när det gäller leveranser och intäkter men det vet ju alla redan med tanke på Corona, ramp av MIC3 och MY och säsongsberoende dip av försäljning under första kvartalet. Tesla tömde ju även slut på allt man hade under Q4 så produktionen kommer antagligen vara rätt mycket högre än leveranserna.
Sälj bara om du absolut måste ha pengarna i närtid(ett år eller två). Många investerare har förlorat alldeles för mycket pengar på att sälja för tidigt. Det är fortfarande 20% korta positioner i aktien vilket är en gåva just nu.
Det börjar bli tydligt nu att elbilar kommer ta över bilmarknaden. Tesla är marknadsledande på elbilar och dominansen ökar för varje år. Teslas andel av den globala försäljningen av elbilar:
2017 12,8%
2018 17,%
2019 22,5%
Det blir nog rätt bra det här. Stigande andel i en av världens snabbast växande och mest inkomstbringande marknader.