Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:13
Inte enligt If Metall. Jag skulle förmoda att de har på fötterna, de har jurister och andra experter.

Du kanske är bättre vetande än dem? Vad vet jag.
Det räcker kanske med att ta följande påstående:
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.
vilket som många påpekat ovan är fullständigt felaktigt, och jag är helt säker på att IF Metall själva inte har påstått detta, kan du ange källa för var du har sett/hört IF Metall säga detta?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:13
fth skrev: 18 nov 2023 11:08
OfarligTesla skrev: 18 nov 2023 11:07
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:53
I så fall har IF Metall fel. Tror knappast det. Läs på själv är min rekommendation
Ja de har fel eller ljuger, förmodligen en blandning av båda.

1. Är fel för man kan inte bryta mot anställningsavtal i Sverige oavsett om kollektivavtal finns.

2. Är fel för att kollektivavtal i sig skyddar inte alls mot detta, finns gott om möjligheter att ha sådana system trots att man har kollektivavtal. Jag har kollektivavtal och löneökningar för individer kan bli 0% och att ha större delen av lönen som bonus som kan bli 0 är också okej, allt enligt kollektivavtal. Vill man ha garanterad löneökning kan det avtalas om i anställningsavtalet också oberoende av om kollektivavtal finns.

3. Löner regleras i anställningsavtalet och kollektivavtalet behöver inte ge mer skydd.

4. Allt där är totalt nonsens, visar på att man inte förstår hur pension eller försäkring fungerar.
Hear, hear!

/fth
Inte enligt If Metall. Jag skulle förmoda att de har på fötterna, de har jurister och andra experter.

Du kanske är bättre vetande än dem? Vad vet jag.
I skolan får man lära sig om källkritik:
https://www.skolverket.se/download/18.6 ... f3925.pdf
Model S P85DL+
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

fth skrev: 18 nov 2023 11:17
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:13
Inte enligt If Metall. Jag skulle förmoda att de har på fötterna, de har jurister och andra experter.

Du kanske är bättre vetande än dem? Vad vet jag.
Det räcker kanske med att ta följande påstående:
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.
vilket som många påpekat ovan är fullständigt felaktigt, och jag är helt säker på att IF Metall själva inte har påstått detta, kan du ange källa för var du har sett/hört IF Metall säga detta?

/fth
Sök på If Metall på deras hemsida och deras artiklar.
Allt som jag har skrivit är sammanfattat och källan kommer därifrån
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev: 18 nov 2023 11:17
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:13
Inte enligt If Metall. Jag skulle förmoda att de har på fötterna, de har jurister och andra experter.

Du kanske är bättre vetande än dem? Vad vet jag.
Det räcker kanske med att ta följande påstående:
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
1. Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och helt utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställda. I praktiken kan det synas först när man får lönebeskedet.
vilket som många påpekat ovan är fullständigt felaktigt, och jag är helt säker på att IF Metall själva inte har påstått detta, kan du ange källa för var du har sett/hört IF Metall säga detta?

/fth
Vad jag tror man menar är att en arbetsgivare som bara har individuella avtal med anställda på ett annat sätt kan utmana avtalet. Det är ju ofta ett stort steg för en anställd att stämma sin arbetsgivare för avtalsbrott.
Det blir annorlunda om dom anställda är ett kollektiv.
Om det är sannolikt hos tesla är väl mer tveksamt. Iallafall just nu.

Ska ni diskutera är det ju viktigt att ni förstår varandras argument.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:22
Sök på If Metall på deras hemsida och deras artiklar.
Allt som jag har skrivit är sammanfattat och källan kommer därifrån
Ja, tammejfan, här var det faktiskt rätt, det betyder dock inte att IF Metall har rätt, detta påstående från deras hemsida stämmer förstås inte öht:
Utan kollektivavtal kan arbetsgivaren ensidigt ta bort förmåner eller försämra löner och arbetsvillkor, över en natt.
Vad gäller punkt 2 så kanske det kan vara av intresse att läsa Motorbranschavtalet, dvs det avtal som IF Metall försöker få Tesla att skriva på:
Mom 2 Löneform
Avtalet bygger på månadslön som kan kompletteras med tillägg, rörliga lönedelar eller prestationslön.
/fth
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Per S
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 aug 2021 08:43
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Per S »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
Volvo, BMW, VW Audi Porsche, Mercedes, osv. skriver på.
Har verkligen Volvo, BMW, VW, Audi, Porsche eller Mercedes ens egna verkstäder? Utan att jag faktiskt ha en aning så är min uppfattning att samtliga av de du nämner har inga egna verkstäder utan jobbar med auktorisation av verkstäder. Eller menar du att nämnda kräver kollektivavtal för att bli auktoriserad.

Och kommentar till dina andra påståenden, det är brist på mekaniker i Sverige sedan många år, varför skulle man jobba på Tesla om villkoren är skit eller förändras över en natt?
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

När man har rörlig lönedel och prestationslön är det viktigt att man förstår vad man kommit överens om. Minns att jag själv hade lite svårt att förstå hur ackordsberäkningen egentligen fungerade när jag som 20-åring började mitt första riktiga jobb. Oftast accepterade jag bara löneutbetalningen.
Nu är jag drygt 50 och har i mitt arbete bonus men kan erkänna att jag inte i detalj förstår beräkningsgrunderna för bonusutbetalningen.
Jag accepterar varje år företagets uträkning samt känner mig lite tryggare att facket håller med att det är rätt.
Men det verkar ju finnas gott om bilmekaniker här som redan direkt efter yrkesskolan har långt gående kunskaper i avtalsrätt. Imponerande.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Per S skrev: 18 nov 2023 11:35
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 04:41
Volvo, BMW, VW Audi Porsche, Mercedes, osv. skriver på.
Har verkligen Volvo, BMW, VW, Audi, Porsche eller Mercedes ens egna verkstäder? Utan att jag faktiskt ha en aning så är min uppfattning att samtliga av de du nämner har inga egna verkstäder utan jobbar med auktorisation av verkstäder. Eller menar du att nämnda kräver kollektivavtal för att bli auktoriserad.

Och kommentar till dina andra påståenden, det är brist på mekaniker i Sverige sedan många år, varför skulle man jobba på Tesla om villkoren är skit eller förändras över en natt?
Det är brist på mekaniker för att det är ett teknikskifte nu och redan långt tidigare när jag sålde verkstan märkte vi att det blir mindre service och reparationer på bilarna. 3000 mil istället för 1500 mil. Elektronikstyrningen tar bort mycket av normal service.

Färre sökte sig till yrket flr det. Elbilar behöver ingen service alls nästan.
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_MSD100 »

fth skrev: 18 nov 2023 11:32
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:22
Sök på If Metall på deras hemsida och deras artiklar.
Allt som jag har skrivit är sammanfattat och källan kommer därifrån
Ja, tammejfan, här var det faktiskt rätt, det betyder dock inte att IF Metall har rätt, detta påstående från deras hemsida stämmer förstås inte öht:
Utan kollektivavtal kan arbetsgivaren ensidigt ta bort förmåner eller försämra löner och arbetsvillkor, över en natt.
Vad gäller punkt 2 så kanske det kan vara av intresse att läsa Motorbranschavtalet, dvs det avtal som IF Metall försöker få Tesla att skriva på:
Mom 2 Löneform
Avtalet bygger på månadslön som kan kompletteras med tillägg, rörliga lönedelar eller prestationslön.
/fth
Du verkar ju vara insatt i det avtal dom har idag. Hur ser det ut med försäkringar vid arbetsskada?
Arbetstider är oftast reglerat i avtal men som jag förstår det så har man inte kollektivavtal så kan man inte förvänta sig att få varken övertid eller ob..små frågor i sammanhanget. Men viktigt att belysa hur detta är löst hos Tesla.
Och nej är inget Facktroll från Metall..
Sen håller jag med om att det är helt oproportionerligt effekterna på tredje part.

Som en brasklapp visste väl werksta att dom gjorde affärer med ett företag utan kollektivavtal och därmed tog en medveten risk. Precis som när man skriver ett anställningsavtal så visste dom väl att det kunde hända det som händer?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

fth skrev: 18 nov 2023 11:32
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:22
Sök på If Metall på deras hemsida och deras artiklar.
Allt som jag har skrivit är sammanfattat och källan kommer därifrån
Ja, tammejfan, här var det faktiskt rätt, det betyder dock inte att IF Metall har rätt, detta påstående från deras hemsida stämmer förstås inte öht:
Utan kollektivavtal kan arbetsgivaren ensidigt ta bort förmåner eller försämra löner och arbetsvillkor, över en natt.
/fth
[/quote]

Det där är ju jättekonstigt att facket försöker skrämma unga till att gå med i facket och kämpa för deras sak med rena och skära lögner. Borde ju nästan anmälas, fast det är klart att när polisen gör fel vem anmäler man dom till då :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Johan_MSD100 skrev: 18 nov 2023 11:56
Du verkar ju vara insatt i det avtal dom har idag. Hur ser det ut med försäkringar vid arbetsskada?
Dom har normala olycksfalls- och invaliditetsförsäkringar, jag har inte jämfört i detalj med Motorbranschavtalet, men dom är nog likvärdiga.
Johan_MSD100 skrev: 18 nov 2023 11:56
Arbetstider är oftast reglerat i avtal men som jag förstår det så har man inte kollektivavtal så kan man inte förvänta sig att få varken övertid eller ob..små frågor i sammanhanget.
Nej, det stämmer inte, Tesla har även här fullt normala regelverk, både map på övertid och OB.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_MSD100 »

Men man har inte rätt till Afa utan vilkor är liknande eller bättre? Som jag tolkar ditt svar rätt?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Johan_MSD100 skrev: 18 nov 2023 12:11
Men man har inte rätt till Afa utan vilkor är liknande eller bättre? Som jag tolkar ditt svar rätt?
Tesla har både spar och risk hos Skandia, för risk är det "Grundskydd Företag", som är en produkt som är konstruerad just för företag utan kollektivavtal och för att ge ett skydd jämförbart med kollektivavtalen:

https://www.skandia.se/foretag/halsa-fo ... ktivavtal/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus
Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Rimlig »

fth skrev:
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 11:22
Sök på If Metall på deras hemsida och deras artiklar.
Allt som jag har skrivit är sammanfattat och källan kommer därifrån
Ja, tammejfan, här var det faktiskt rätt, det betyder dock inte att IF Metall har rätt, detta påstående från deras hemsida stämmer förstås inte öht:
Utan kollektivavtal kan arbetsgivaren ensidigt ta bort förmåner eller försämra löner och arbetsvillkor, över en natt.
Rent krasst så går det som arbetsgivare att absolut över en natt ta bort förmåner man utlovat över en natt OM de inte är specade som en del av anställningsavtalet. För mitt bolag gäller detta tex förmånscykel. Det är något vi just nu erbjuder, men inget som vi garanterar att vi ska ha kvar över tid.
Och det går nog att lägga mycket sådant utanför anställningsavtalet, även bonusar för prestation.

I ett företag med KA slipper man nog oroa sig för att den typen av förmåner försvinner eftersom de nog sällan alls finns.
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Sammanfattningsvis så tror jag det är bortom alla tvivel att anställningsvillkoren hos Tesla är likvärdiga eller bättre än grundnivån i Motorbranschavtalet, det är inte öht detta som konflikten handlar om.

Jag är själv positiv till den svenska modellen och kollektivavtal, och som jag skrivit tidigare tycker jag Tesla gjorde bort sig fullständigt när man inte redan från start accepterade lokala förhållanden och klev in i lämpligt/lämpliga avtal.

I den aktuella konflikten tycker jag dock att det är IF Metall som gör bort sig, när man sprider rena lögner och tar till tveksamma metoder för att få igenom sin vilja, sannolikt mot majoriteten av dom anställdas vilja.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Rimlig skrev: 18 nov 2023 12:21
Rent krasst så går det som arbetsgivare att absolut över en natt ta bort förmåner man utlovat över en natt OM de inte är specade som en del av anställningsavtalet. För mitt bolag gäller detta tex förmånscykel. Det är något vi just nu erbjuder, men inget som vi garanterar att vi ska ha kvar över tid.
Och det går nog att lägga mycket sådant utanför anställningsavtalet, även bonusar för prestation.

I ett företag med KA slipper man nog oroa sig för att den typen av förmåner försvinner eftersom de nog sällan alls finns.
Möjligt, men i det här fallet är alltså arbetstid, förmåner, övertid, OB etc etc reglerade i väldigt standardiserade "mellanmjölksavtal", det finns ingen som helst möjlighet (eller vilja sannolikt) för TM Sweden AB att ensidigt försämra dessa "över en natt".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Rimlig skrev: 18 nov 2023 12:21
I ett företag med KA slipper man nog oroa sig för att den typen av förmåner försvinner eftersom de nog sällan alls finns.
Vad menar du ofta saknas i företag med kollektivavtal? Förmånscykel och resultatbaserad bonus?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

fth skrev: 18 nov 2023 12:05
Johan_MSD100 skrev: 18 nov 2023 11:56
Arbetstider är oftast reglerat i avtal men som jag förstår det så har man inte kollektivavtal så kan man inte förvänta sig att få varken övertid eller ob..små frågor i sammanhanget.
Nej, det stämmer inte, Tesla har även här fullt normala regelverk, både map på övertid och OB.

/fth
Jag blev (förstås ;) ) mer nyfiken och roade mig med att jämföra övertid och OB mellan dom aktuella avtalen.

Motorbranchavtalet reglerar övertid och OB i kronor och ören, Tesla som andel av månadslön, så det går ju inte att jämföra direkt, men så länge man har en månadslön över c:a 15 kSEK så har Tesla väsentligt bättre övertid och OB än grundnivån i kollektivavtalet.

Det finns förstås alla möjligheter att göra lokala överenskommelser som är bättre än grundnivån, men kollektivatalet innebär alltså inte bättre villkor än gällande, tvärtom en rejäl försämring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Frippanecci »

Någon som sett IFs inlägg på Instagram - nästan lite kusliga :shock:

Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bengt »

Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Som man frågar får man svar. Frågan är helt vilseledande eftersom de anställda på TM Sweden AB har svenska löner och svenska anställningsvillkor (dock ej genom kollektivavtal).

Undrar hur resultatet blivit om de tillfrågade visste att 90% av de Teslaanställda jobbar vidare helt nöjda med sina anställningsvillkor och arbetssituation, att de inte intresserad av att arbetsgivaren tecknar avtalet, att facket stoppar privatpersoner utan koppling till Teslas verksamhet från att byta hjul på bilen, att få plåtskador åtgärdade, att privatpersoners bilar står inlåsta hos Werksta utan att repareras, att facket blockerar ett svenskt företag med kollektivavtal från att tillverka produkter som inte ska köpas av TM Sweden AB mm.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Jag skulle gärna ha en annorlunda formulering. Denna fråga kan vilseleda de som inte är insatta:

Gör fackförbundet IF Metall rätt eller fel som strejkar för att medlemmar som jobbar pả Tesla i Sverige ska ha svenska löner och villkor?

Detta skulle varit bättre och mer representativt till situationen:

Gör fackförbundet IF Metall rätt eller fel som strejkar även om de anställda ej önskar kollektivavtal och är nöjda med sina villkor?

Användaren Bengt hann före och jag kan kan inget annat än hålla med:
Bengt skrev: 18 nov 2023 12:47
Som man frågar får man svar. Frågan är helt vilseledande eftersom de anställda på TM Sweden AB har svenska löner och svenska anställningsvillkor (dock ej genom kollektivavtal).

Undrar hur resultatet blivit om de tillfrågade visste att 90% av de Teslaanställda jobbar vidare helt nöjda med sina anställningsvillkor och arbetssituation, att de inte intresserad av att arbetsgivaren tecknar avtalet, att facket stoppar privatpersoner utan koppling till Teslas verksamhet från att byta hjul på bilen, att få plåtskador åtgärdade, att privatpersoners bilar står inlåsta hos Werksta utan att repareras, att facket blockerar ett svenskt företag med kollektivavtal från att tillverka produkter som inte ska köpas av TM Sweden AB mm.
Senast redigerad av Leon, redigerad totalt 1 gånger.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Bengt skrev: 18 nov 2023 12:47
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Som man frågar får man svar. Frågan är helt vilseledande eftersom de anställda på TM Sweden AB har svenska löner och svenska anställningsvillkor (dock ej genom kollektivavtal).

Undrar hur resultatet blivit om de tillfrågade visste att 90% av de Teslaanställda jobbar vidare helt nöjda med sina anställningsvillkor och arbetssituation, att de inte intresserad av att arbetsgivaren tecknar avtalet, att facket stoppar privatpersoner utan koppling till Teslas verksamhet från att byta hjul på bilen, att få plåtskador åtgärdade, att privatpersoners bilar står inlåsta hos Werksta utan att repareras, att facket blockerar ett svenskt företag med kollektivavtal från att tillverka produkter som inte ska köpas av TM Sweden AB mm.
Tyvärr drabbas privatpersoner, även jag kanske. Jag har en Y performance. 2022.
Jag är beredd att ställa bilen några månader om det behövs. Om den blir trasig någonstans.
Kommer inte att klaga på strejken.
Är beredd att ta min del av ansvaret
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 13:01
Bengt skrev: 18 nov 2023 12:47
Kriper skrev: 18 nov 2023 12:20
Om Novus undersökning

Novus har genomfört 1088 intervjuer. Deltagarfrekvensen bland de inbjudna var 61%. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen
gäller hela populationen.
Källa: Novus

Skärmavbild 2023-11-18 kl. 12.18.01.png
Som man frågar får man svar. Frågan är helt vilseledande eftersom de anställda på TM Sweden AB har svenska löner och svenska anställningsvillkor (dock ej genom kollektivavtal).

Undrar hur resultatet blivit om de tillfrågade visste att 90% av de Teslaanställda jobbar vidare helt nöjda med sina anställningsvillkor och arbetssituation, att de inte intresserad av att arbetsgivaren tecknar avtalet, att facket stoppar privatpersoner utan koppling till Teslas verksamhet från att byta hjul på bilen, att få plåtskador åtgärdade, att privatpersoners bilar står inlåsta hos Werksta utan att repareras, att facket blockerar ett svenskt företag med kollektivavtal från att tillverka produkter som inte ska köpas av TM Sweden AB mm.
Tyvärr drabbas privatpersoner, även jag kanske. Jag har en Y performance. 2022.
Jag är beredd att ställa bilen några månader om det behövs. Om den blir trasig någonstans.
Kommer inte att klaga på strejken.
Är beredd att ta min del av ansvaret
Ditt ansvar för att de som jobbar på Tesla ska fortsätta få jobba med samma villkor som nu eller tom sämre villkor. Är det det du vill ta ansvar för?
Det är ju i varje fall det som blir resultatet av den fråga som ställdes till Novus.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 678
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HerrNilsson »

Heja Tesla :D
Skärmavbild 2023-11-18 kl. 13.48.27.png
Mvh
Nilsson


Skriv svar