Sida 2 av 2

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:07
av bylund
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 10:52
av okjhum
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:08
av lator
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:09
av Bjelke
okjhum skrev:
bylund skrev:
Bjelke skrev:
Och problemet i fram beror på att man har styrning där och alltså mkt besvärligare slitningar på knutarna jämfört med i bak (som helt saknar drivknutar eftersom motorn följer med hela axeln)...
Helt stel är väl inte bakaxeln?
Det måste väl finnas nån sorts differentialväxel??
Men om rullhastigheterna synkas elektroniskt, kanske de också kan vara felsynkade? Vilket väl i så fall torde ge ökat däckslitage?
Det var alltså mina bakdäck som var slut. Framdäcken hade ca 5 mm kvar.
Jag kanske minns fel men jag har för mig att den är stel, och jo visst sitter det en diff där såklart men den
slits inte på samma sätt som en drivknut, jag tänkte mest på problemet med vibrationer (tvättbräda).

Apropå däckslitage så varierar det sjukt mycket beroende på hur man kör, jag har nött ut en hel uppsättning på typ 1500 mil och då helt jämnt och fint osv, medans andra kört flera tusen mil, detta på bakhjulsdriven bil...

Re: Serviceincident

Postat: 13 jul 2018 11:11
av Bjelke
lator skrev:
Så här ser bakre DU ut i en Model S. Som synes så sitter där vanliga drivaxlar för bakhjulsdrift. Skillnaden mot främre drivaxlar är yttre knutarnas uppbyggnad på de främre måste tillåta mycket större vinkelförändring. Därav också större problem med slitage. Vibrationer härrör dock oftast från de innre knutarna som är av samma konstruktion både fram och bak.
Tesla-Model-S-drivetrain-600.jpg
Aha då mindes jag fel :oops: men precis som du säger så är det värre fram, men är det verkligen dom inte där som är problemet? För isf borde det gå att klämma in lite grövre, eller med keramiska kulor kanske...

Re: Serviceincident

Postat: 15 jul 2018 21:57
av Johnalm
Undrar vad det kommer sig att vissa får tvättbrädan åtgärdad medan andra får svaret att Tesla jobbar centralt på en lösning och att det bara är att avvakta?? Jag tänker ta upp det med SC i Väsby efter semestern, kommer inte nöja mig med ett nej denna gången. Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:

Re: Serviceincident

Postat: 16 jul 2018 13:49
av ellerstrom
Johnalm skrev:
Har jag betalt snudd på 1,5 miljoner för en bil ska den f-n gå som en klocka :lol:
Håller med! Hellre för snabbt än för långsamt :lol: