Min bil lämnades in i måndags på ett relativt simpelt byte av främre drivaxeln (pga tvättbrädeproblemet). Man kan säga att det inte gick riktigt som planerat:
Känns lite nervigt med bilsemester inplanerad om två veckor...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tråkigt. Undrar om denna ärlighet har att göra med att det är Dannis bil det handlar om?
hed skrev:
Vad är tvättbrädeproblemet?
Att bilen rasslar som en tvättbräda när man accelererar kraftigt. Problemet är vanligast på Model X, men förekommer även på vissa Model S, fast något mindre påtagligt kanske. Min S har detta problemet, framförallt när det är lite kallare ute och smörjningen i drivknutarna är sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tråkigt med strul men verkligen positivt med ärlighet. Det ger ju kunden möjlighet att sedan ha bättre koll på sin bil ifall något följdfel smyger tillbaka. Föredömligt på ett sätt.
Undra om detta felet fortfarande finns på nya bilar eller om de lyckats minska risken?
Gillar kommentaren "vilket ledde till att en ny motor behövde beställas", som om det gällde vilken gummipackning som helst. Någon hade uppenbarligen en dålig dag på jobbet minst sagt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Håller med!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber. KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Håller också med. Fel kan alla göra, men att stå för dem verkar oftast vara svårare. Såklart trist för dig Danni, men SC Mölndal ska ha en eloge för att de var ärliga i sitt svar.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Enligt SC Bredden finns ingen permanent åtgärd än, så även nya bilar har det.
Enligt SC Mölndal har min MX fått de nya uppdaterade drivaxlarna. Kört 2 mån och 1000 mil sedan bytet, helt vibrationsfritt än så länge
Intressant, jag fick nya drivaxlar i början av April, men de sa det var en mellanlösning som skulle minska vibrationer så länge. Och även om det blev mycket bättre är det långt ifrån hur det var på min Model S (och lånebilen jag nyligen hade föresten). Hoppas verkligen detta lösas permanent snart.
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Ja, det är ju lite synd när det går käpprätt, men det kommer det också göra då och då. Jag brukar alltid säga att det viktiga, det som definierar ett företag, är hur man hanterar det när det väl går käpprätt. Och jag tycker Tesla hanterar det här bra, jag uppskattar verkligen ärligheten istället för vaga undanflykter. Jag hade blivit mycket mer nervös om de sagt att de behöver ha bilen en hel vecka istället för en dag som var planerat utan att säga varför. De är ärliga med vad som hänt, och då känner jag också att de kommer vara ärliga med att fixa vad de ställt till.
Tråkigt att höra dock om din bil. Men det löser allt åt dig. Ärlighet vara helt klart längst. SCs personal har väldigt bra service och kundbemötande.
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018 Model X P100DL - 2019 Model S P100D - 2018 Model X 100D - 2017 Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.
Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.
Den får stå hemma på sommarsemester så länge.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
Bra med ärligt svar - i Stockholm rycker dom bara på axlarna åt problemet.
Är jävligt besviken på SC Stockholm.
Vi har då raka motsatsen över 2,5 års bemötande med dussintal ärenden där... inget annat än utmärkt bemötande. Dom har skickat med flera gratisprylar(interiörvintermattor, touch-up färg, mutterkåpor), alltid trevliga och ett skönt gäng. Vad har hänt i ditt fall?
Inget fel på trevligheten - men det hjälper inte när bilen ej är ok.
Jag har idag eskalerat det, så återkommer med en redogörelse när bilen är i ordning.
Den får stå hemma på sommarsemester så länge.
Med det ovan så menar jag ju såklart att dom fixat allt snabbt och smidigt, aldrig något problem. Annars hade det inte varit lika trevligt stämning.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil.
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja...
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576
Nu har vår X också kommit dithän att (minst) en drivaxel måste bytas. Efter bara 1 år och 5000 mil.
Vi har ungefär lika långt till Mölndal som till Malmö, men lättare körväg till Malmö. Jag tolkar ovanstående tråd på två sätt:
1. Malmö är säkrare, för i Mölndal gör de fel.
2. Mölndal är säkrare, för de har lärt sig en läxa och varit ärliga med det.
Hmmm... vad ska vi välja...
Fullt i Mölndal, hela sommaren ut. Sedan ändå ingen lånetesla tillgänglig → hyrbil, bensin!
Och han hade inte hört talas om tvättbrädefenomenet, sa han. Och tyckte det var bara naturligt att bakdäcken var slut redan ...
Fick i stället tid i Malmö om några veckor. Lånebil "kanske" Tesla....
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder : midori64001 resp. hampus29576