Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har precis fått det bekräftat från Tesla att de släpper dragkrok för Model 3 idag!
:D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
pinussen skrev:
Jerker skrev:
Så hur är det nu då med SR+, vad är det för batteristorlek/räckvidd? Har inte hängt med i dessa diskussioner.
ca 50kWh. 41 mils räckvidd enligt beställningssidan, men det får man väl ta med en nypa salt som vanligt.
OK, så plusset gäller några funktioner, inte batteristorlek?
"+" låser 10% batteri samt en del funktioner i mjukvaran.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Jag har precis fått det bekräftat från Tesla att de släpper dragkrok för Model 3 idag!
:D
god morgon! ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Så hur är det nu då med SR+, vad är det för batteristorlek/räckvidd? Har inte hängt med i dessa diskussioner.
För det första... Grattis Jerker! Som du fått vänta.

Batteriet har 54,5 kWh tillgängligt. Hur mycket det har totalt vet nog bara Tesla men rimligen 57-58 kWh.

Räckvidd 415 km WLTP.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.

Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Spyder
Teslaägare

Inlägg av Spyder »

Äntligen! Där blev det en beställning :D
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Härligt! Synd att vi inte får eftermontera
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Kommer säkert att komma eftermonteringskit från andra dragkroktillverkare. Viktigast är att den är typgodkänd för drag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Kommer säkert att komma eftermonteringskit från andra dragkroktillverkare. Viktigast är att den är typgodkänd för drag.
Fast typgodkännandet gäller inte retroaktivt för bilar som är tillverkade tidigare. Det är därför det står på beställningssidan att det inte går att eftermontera. Det gäller inte bara originaldraget utan alla drag.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Det kommer vara avtagbar krok? Dvs hur kommer det se ut baktill, finns bilder tillängliga?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

tor-ake skrev:
Blir intressant att se vilka modeller som är typade med drag. Endast de enskilda bilar som levereras med drag monterat? Inte säkert att det är alla framtida Model 3.
Elbilist sedan 2014
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

anna__ skrev:
Det kommer vara avtagbar krok?
Så tolkar jag det, på beställningssidan:
Design Studio skrev:
Utrusta din bil med dragkrok av höghållfast stål och löstagbar adapter som kan dra upp till 910 kg.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Surfaren skrev:
anna__ skrev:
Design Studio skrev:
Utrusta din bil med dragkrok av höghållfast stål och löstagbar adapter som kan dra upp till 910 kg.

Då syns förhoppningsvis inte fästet? vet inte hur det ser ut på Model S dock
vigge50

Inlägg av vigge50 »

anna__ skrev:
Surfaren skrev:
anna__ skrev:
Design Studio skrev:

Då syns förhoppningsvis inte fästet? vet inte hur det ser ut på Model S dock
Snarare Model X, finns fortfarande inte på Model S :(
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Mm... tack, men jag vet inte om jag ens får lån på så mycket som en Tesla kostar. Jag har levt i en bubbla i några år och tänkt att det ordnar sig, men det är inte säkert. Jag är en normalinkomsttagare som har villalån också och nu måste vi pynta in ytterligare 170000 i den på ett nytt avlopp.

Får nog snällt vänta på att Sono Sion eller nån annan lågprisbil med drag kommer. En Sion kostar efter bonus c:a 1/3 av vad en Tesla 3 med krok kostar.
Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:

Lån får du, men kanske orimligt dyrt. Den avvägningen kan du ju bara göra själv. Men om det inte sker nu så öppnade sig ju iaf möjligheten för en begagnad Tesla i framtiden. Man får väl anta att de första Teslorna med drag för mindre än säg 300k kommer vara SR+, inte X.
Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:

Jovisst. Men jag fortsätter nog istället mitt projekt att sätta drag på Zoe.
Nu är du allt lite grinig Jerker. ;)

Den där Sion kan du nog få vänta ännu längre på än du redan väntat på Model 3. Ärligt talat tror jag inte den blir massproducerad och även om den blir det så är det extremt stor risk att köpa av en så liten tillverkare. Risken för konkurs är högst avsevärd. Och då står man där med skägget i brevlådan. Inga reservdelar, ingen garanti, ingenting...

Ska inte Volkswagen presentera sin ID idag förresten? Den kan ju bli nåt för den stora massan.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

HenricL skrev:
Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Eftersom svenskar är helt dragkroksbesatta, så, ja! Köp!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

HenricL skrev:
/Henric
antagligen är det fördelaktigt när den ska säljas ja. Hade man kunnat eftermontera, så hade saken varit annorlunda.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HenricL skrev:
/Henric
Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.

Det är många svenskar som har drag som ett absolut krav och de hörs mycket (kanske framförallt i elbilsdebatten), men vi är väldigt många som inte köper det också.

Köp om du har nytta av det själv, strunta i det annars. Att andrahandsvärdet generellt skulle landa mer än 11500:- högre tror jag inte på.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.

Det är många svenskar som har drag som ett absolut krav och de hörs mycket (kanske framförallt i elbilsdebatten), men vi är väldigt många som inte köper det också.

Köp om du har nytta av det själv, strunta i det annars. Att andrahandsvärdet generellt skulle landa mer än 11500:- högre tror jag inte på.
Om jag skulle köpa en begagnad bil hade jag till och med ratat en bil med drag om den inte var billigare än samma bil utan drag. Det är bara ytterligare en sak att hålla koll på inför besiktning, speciellt eftersom den lär vara avtagbar, då behöver jag leta upp den i förrådet inför besiktning osv.

Jag tror som dig att man får nog inte 11 500 kr mer för bilen med drag när man säljer begagnat.
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
HenricL skrev:
/Henric
antagligen är det fördelaktigt när den ska säljas ja. Hade man kunnat eftermontera, så hade saken varit annorlunda.
Det är fördelaktigt oavsett. Att eftermontera brukar vara dyrare än att beställa från fabrik.

Är en klassiker att kryssa i dragkrok om man köper kombi eller SUV även om man inte tänker använda det, helt enkelt eftersom antalet som kan tänka sig köpa den begagnad ökar ordentligt och då blir den mer lättsåld.

Nu är dragkrok på "billigare" elbilar en stor bristvara och just dragkroken kommer locka där också. Man kanske inte får igen pengarna men det kommer göra försäljningsprocessen kortare och enklare.
Användarvisningsbild
Ducke80
Teslaägare

Inlägg av Ducke80 »

Hej på er,

Sprillans ny medlem på forumet, men har såklart läst en hel del sen nån gång 2016...
Jag pratade precis med min säljare på Tesla, och hon sa att det skulle gå ut ett mail inom några dagar för alla som har en inneliggande beställning i Sverige, att man kan lägga till dragkrok och hur man isåfall ska gå tillväga.
Fick även OK på att skriva in infot här, så fler som vill göra det före mailet går ut har möjlighet.

skicka ett mail till

deliveryse@tesla.com

Med beställningsnummer och att du vill lägga till dragkrok på beställningen.

Hoppas jag har följt regler och liknande här på forumet med detta meddelande..! (säg annars till så tar jag bort det omedelbums!)
(Min beställning är en LR RWD beställd mellan gratis Autopilot och att det inte skulle ingå på LR RWD, men det skulle inte påverkas enl säljaren...!)

Med vänlig hälsning,
Daniel
Användarvisningsbild
skegge
Teslaägare

Inlägg av skegge »

Ducke80 skrev:
Hej på er,

Sprillans ny medlem på forumet, men har såklart läst en hel del sen nån gång 2016...
Jag pratade precis med min säljare på Tesla, och hon sa att det skulle gå ut ett mail inom några dagar för alla som har en inneliggande beställning i Sverige, att man kan lägga till dragkrok och hur man isåfall ska gå tillväga.
Fick även OK på att skriva in infot här, så fler som vill göra det före mailet går ut har möjlighet.

skicka ett mail till

deliveryse@tesla.com

Med beställningsnummer och att du vill lägga till dragkrok på beställningen.

Hoppas jag har följt regler och liknande här på forumet med detta meddelande..! (säg annars till så tar jag bort det omedelbums!)
(Min beställning är en LR RWD beställd mellan gratis Autopilot och att det inte skulle ingå på LR RWD, men det skulle inte påverkas enl säljaren...!)

Med vänlig hälsning,
Daniel
Jag har samma info
Fick mail nyss
En LR RWD med AP som ingår
Fick besked idag att jag fått VIN leverans i slutet på maj-början på juni och jag kan lägga till krok
Det som kan hända är att lev datum av förklarliga skäl blir något framflyttat men hon trodde ändå på senast början av juni

//Christian