WLTP räknar med laddförluster, så det krävs 86 kWh att ladda upp batteriet men själva batteriet är mindre.mikebike skrev:E3DGarak skrev:Hämtade den 2/12. E3D här också. Sen vad det innebär känns fortfarande oklart. Men det lutar väl åt Panasonic gamla 77 kWh eller nya 82.larced skrev:Hämtade ut min i måndags. Har E3D. (Verkar vara 82 varianten).current skrev:Ni som hämtat ut era long range bilar vad har ni för batteri? E3D (panasonic) eller E5D (LG)? Går att kolla på transportstyrelsens hemsida om man slår in sitt reg-nr tänkte bara om man får den 5% uppgraderingen eller inte. Min bil har E5D vilket verkar betyda LG samma pack som i Model Y.
580 km räckvidd och 148 W/km blir 86 kWh.
Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Moderator: Redaktion
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9344
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Då skulle alltså förbrukningen vara 129 W/km för 75 kWh, man får inte köra fort om man skall komma ned i den förbrukningen.vigge50 skrev:WLTP räknar med laddförluster, så det krävs 86 kWh att ladda upp batteriet men själva batteriet är mindre.mikebike skrev:E3DGarak skrev:Hämtade den 2/12. E3D här också. Sen vad det innebär känns fortfarande oklart. Men det lutar väl åt Panasonic gamla 77 kWh eller nya 82.larced skrev:Hämtade ut min i måndags. Har E3D. (Verkar vara 82 varianten).current skrev:Ni som hämtat ut era long range bilar vad har ni för batteri? E3D (panasonic) eller E5D (LG)? Går att kolla på transportstyrelsens hemsida om man slår in sitt reg-nr tänkte bara om man får den 5% uppgraderingen eller inte. Min bil har E5D vilket verkar betyda LG samma pack som i Model Y.
580 km räckvidd och 148 W/km blir 86 kWh.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det har väll tidigare pratats om 82 kWh batteri? Lite av batteriet är låst men sen tillkommer en del laddförluster.mikebike skrev:Då skulle alltså förbrukningen vara 129 W/km för 75 kWh, man får inte köra fort om man skall komma ned i den förbrukningen.vigge50 skrev:WLTP räknar med laddförluster, så det krävs 86 kWh att ladda upp batteriet men själva batteriet är mindre.mikebike skrev:E3DGarak skrev:Hämtade den 2/12. E3D här också. Sen vad det innebär känns fortfarande oklart. Men det lutar väl åt Panasonic gamla 77 kWh eller nya 82.
580 km räckvidd och 148 W/km blir 86 kWh.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
WLTP snittfart är 53.5km/h, stillastående tid borträknad. Högsta fart 131 km/h och testet börjar i 14 grader celsius som sedan stiger till 23 grader.mikebike skrev:Då skulle alltså förbrukningen vara 129 W/km för 75 kWh, man får inte köra fort om man skall komma ned i den förbrukningen.
Det testas alltså i rätt ideala förhållanden för att slippa värma kupe osv. 53.5km/h snittfart är inte speciellt fort.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Så är det bekräftat med nya strålkastare till alla bilar.
https://electrek.co/2020/12/15/tesla-up ... eadlights/
https://electrek.co/2020/12/15/tesla-up ... eadlights/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Det skulle väl vara mycket förvånande om bilarna inte skulle få dynamiskt halvljus i en uppdatering eftersom det ju rimligen nu bara är en mjukvara som behövs.Force-Walker skrev:Så är det bekräftat med nya strålkastare till alla bilar.
https://electrek.co/2020/12/15/tesla-up ... eadlights/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Är det någon som hämtat ut sin Model 3 LR och har fått LG-batteriet som kan testa ladda på supercharger från 5-10% upp till 50% och kolla om den orkar ligga över 100-120 kw hela vägen eller om den börjar droppa av redan före 50%
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Svaret jag fick var Q1/Q2 eller ”flera månader”. Ingen vet, dom nya kommer väl när dom gamla tar slut i produktion. Jag orkade inte vänta. Hade jag gjort det hade det säker varit ytterligare nåt nytt i nästa Q.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Troligen kommer det, men, frågan är hur bra det kommer funka? Om nuvarande halvljus automatik är så illa att folk inte ens använder det, så kommer det ju förmodligen baseras på samma "sensorer" framöver. Jag har det på min Volvo V90CC nu och på den är jag galet bortskämd med kanonbra ljus och automatik, dock om jag slår av det och kör manuellt så nej, det är knappast livsvgörande, mer otroligt bekvämt.Fredrik j skrev:Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?LeffeP skrev:Troligen kommer det, men, frågan är hur bra det kommer funka? Om nuvarande halvljus automatik är så illa att folk inte ens använder det, så kommer det ju förmodligen baseras på samma "sensorer" framöver. Jag har det på min Volvo V90CC nu och på den är jag galet bortskämd med kanonbra ljus och automatik, dock om jag slår av det och kör manuellt så nej, det är knappast livsvgörande, mer otroligt bekvämt.Fredrik j skrev:Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Enda som funkar bra är väl just dom som har Matrix-funktion.
Övriga som bara är av/på är halvkass, åtminstone alla jag testat, inkl Volvo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Dynamiskt halvljus är ju inte samma sak som automatiskt hel/halvljus.
Det gör att man kan köra med helljus vid sidan av vägen, där saker plötsligt kan dyka upp, samtidigt som mötande inte bländas. Man får optimal effekt.
Lite svårt att tro att inte tesla skulle lyckas få till det där. Det är ju ingen ny teknologi och till skillnad mot t.ex. regnsensor så använder ju dom flesta just kamera för att styra dynamiska halvljus.
Jag tycker det verkar rimligt att även självkörande funktioner borde påverkas av att kamerorna kan se mer när det är mörkt.
Det gör att man kan köra med helljus vid sidan av vägen, där saker plötsligt kan dyka upp, samtidigt som mötande inte bländas. Man får optimal effekt.
Lite svårt att tro att inte tesla skulle lyckas få till det där. Det är ju ingen ny teknologi och till skillnad mot t.ex. regnsensor så använder ju dom flesta just kamera för att styra dynamiska halvljus.
Jag tycker det verkar rimligt att även självkörande funktioner borde påverkas av att kamerorna kan se mer när det är mörkt.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Rätt kameror kan se mkt bättre i mörker än mänskliga ögon.Fredrik j skrev:Jag tycker det verkar rimligt att även självkörande funktioner borde påverkas av att kamerorna kan se mer när det är mörkt.
Såg på youtube en som testade slå av framljusen på en krokig småväg medan han körde på autopilot, bilen körde lika bra utan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Alla jag har provat har haft problem. Dom bländar av för större vägskyltar och kan inte se skillnad på mitträckesreflexer och positionsljus på mötande långtradare. Om dynamiska ljus bländar av och lägger skyltar och reflexstolpar i skugga samtidigt som vägkanterna lyses upp blir inte effekten av missbedömningar lika stor.taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?
Jag tycker största fördelen är att man alltid har bra belysning vid sidan av vägen.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Men rätt kamera kan se bättre i upplyst än i icke upplyst. Några mänskliga ögon är ju inte inblandade när bilen är självkörande.taliz skrev:Rätt kameror kan se mkt bättre i mörker än mänskliga ögon.Fredrik j skrev:Jag tycker det verkar rimligt att även självkörande funktioner borde påverkas av att kamerorna kan se mer när det är mörkt.
Såg på youtube en som testade slå av framljusen på en krokig småväg medan han körde på autopilot, bilen körde lika bra utan.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Min V90 reagerar ibland också på bländande skyltar och slår av helljus, belysning längsvägen kan den ibland också tolka som mötande bil. Skillnaden mellan dynamiska ljuset och normalt halvljus är marginell. Visst, aningens lite mer ute i dikeskanten är det kanske, men knappast revolutionerande. På min Model S jag hade förut så tyckte jag automatiken funkade bra på, en och annan blinkade väl på mig, men den var tillräckligt bra för att få vara på. Dock var ju det modellen innan Facelift/LED, så ljuset i sig var ju skit. Självklart hade jag velat ha de nya ljusen på min kommande bil, men så gärna så jag skulle avbokat och väntat ytterligare, nej absolut inte...Fredrik j skrev:Alla jag har provat har haft problem. Dom bländar av för större vägskyltar och kan inte se skillnad på mitträckesreflexer och positionsljus på mötande långtradare. Om dynamiska ljus bländar av och lägger skyltar och reflexstolpar i skugga samtidigt som vägkanterna lyses upp blir inte effekten av missbedömningar lika stor.taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?
Jag tycker största fördelen är att man alltid har bra belysning vid sidan av vägen.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Ja, på en av mina tidigare bilar rörde jag inte helljuset manuellt förutom när man mötte långtradare som kom över krön.taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?LeffeP skrev:Troligen kommer det, men, frågan är hur bra det kommer funka? Om nuvarande halvljus automatik är så illa att folk inte ens använder det, så kommer det ju förmodligen baseras på samma "sensorer" framöver. Jag har det på min Volvo V90CC nu och på den är jag galet bortskämd med kanonbra ljus och automatik, dock om jag slår av det och kör manuellt så nej, det är knappast livsvgörande, mer otroligt bekvämt.Fredrik j skrev:Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Enda som funkar bra är väl just dom som har Matrix-funktion.
Övriga som bara är av/på är halvkass, åtminstone alla jag testat, inkl Volvo.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Vad var det för tillverkare och bilmodell?Banane skrev:Ja, på en av mina tidigare bilar rörde jag inte helljuset manuellt förutom när man mötte långtradare som kom över krön.taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?LeffeP skrev:Troligen kommer det, men, frågan är hur bra det kommer funka? Om nuvarande halvljus automatik är så illa att folk inte ens använder det, så kommer det ju förmodligen baseras på samma "sensorer" framöver. Jag har det på min Volvo V90CC nu och på den är jag galet bortskämd med kanonbra ljus och automatik, dock om jag slår av det och kör manuellt så nej, det är knappast livsvgörande, mer otroligt bekvämt.Fredrik j skrev:Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Enda som funkar bra är väl just dom som har Matrix-funktion.
Övriga som bara är av/på är halvkass, åtminstone alla jag testat, inkl Volvo.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jag kör Passat i 2 veckor till, en 2018 och enda gången jag bländar själv istället för att låta automatiken sköta sitt är när jag möte långtradare över krön. Har upplevt att det fungerar riktigt bra. Den bländar av den del av körfältet där det befinner sig bilar. Kommer dock inte sakna det då jag inte har några problem med att slå av själv om det visar sig att det inte fungerar så bra i Teslan.Banane skrev:Ja, på en av mina tidigare bilar rörde jag inte helljuset manuellt förutom när man mötte långtradare som kom över krön.taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?LeffeP skrev:Troligen kommer det, men, frågan är hur bra det kommer funka? Om nuvarande halvljus automatik är så illa att folk inte ens använder det, så kommer det ju förmodligen baseras på samma "sensorer" framöver. Jag har det på min Volvo V90CC nu och på den är jag galet bortskämd med kanonbra ljus och automatik, dock om jag slår av det och kör manuellt så nej, det är knappast livsvgörande, mer otroligt bekvämt.Fredrik j skrev:Efter att ha sett det där youtube-klippet är det ju ställt bortom allt tvivel att model3 kommer få dynamiskt halvljus. Volvos lösning ser ut på liknande sätt där det avlånga segmentet lyser upp vägkanten och det L-formade rör sig så att mötande trafik befinner sig mellan dom två. Visserligen aldrig sett Volvos i kalibreringsmode men kan tänka mig att det ser ut ungefär så där.Force-Walker skrev:Var sugen på att ta ut en LR lagerbil 2021 innan årskiftet, men fan det verkar ändå vara rätt stor skillnad på lamporna när man ser denna videon:
Är det någon som fått bekräftat från sin säljare när de nya lamporna kommer på Long Range?
Enda som funkar bra är väl just dom som har Matrix-funktion.
Övriga som bara är av/på är halvkass, åtminstone alla jag testat, inkl Volvo.
Det jag dock gillade med den var att jag kunde ligga bakom en annan bil med helljus och lysa upp allting förut om bilen framför. Det var rätt skönt faktiskt. Måste varit konstigt för bilen framför när ens eget helljus är bättre och lyser förbi
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Då har du dynamiskt ljus på passaten. Det är ju samma teknologi som nu kommer på model3.Jontez skrev:Jag kör Passat i 2 veckor till, en 2018 och enda gången jag bländar själv istället för att låta automatiken sköta sitt är när jag möte långtradare över krön. Har upplevt att det fungerar riktigt bra. Den bländar av den del av körfältet där det befinner sig bilar. Kommer dock inte sakna det då jag inte har några problem med att slå av själv om det visar sig att det inte fungerar så bra i Teslan.
Det jag dock gillade med den var att jag kunde ligga bakom en annan bil med helljus och lysa upp allting förut om bilen framför. Det var rätt skönt faktiskt. Måste varit konstigt för bilen framför när ens eget helljus är bättre och lyser förbi
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Helljusassistent som slår över från hel till halvljus är ju något än dynamiskt ljus.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
- tompanhuhu
- Teslaägare
- Inlägg: 91
- Blev medlem: 13 jul 2019 20:06
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Tekniken och mjukvaran att upptäcka en annan bil är väl ändå samma på bilar med äldre vs nya lyktor? Ska det då va matrix/dynamiskt måste man ju mjukvaran upp ytterliggare en nivå?
Får jag en helljusautomatik som bara bländar av med mina äldre lyktor blir jag nöjd! Med tanke på hur dåligt det fungerar nu tror jag tyvärr inte det kommer fungera om 2-3 månader.
Får jag en helljusautomatik som bara bländar av med mina äldre lyktor blir jag nöjd! Med tanke på hur dåligt det fungerar nu tror jag tyvärr inte det kommer fungera om 2-3 månader.
Re: Värmepump, nya strålkastare och elektrisk baklucka
Jo, jag vet. I ett försök att inte citera med halva tråden i varje inlägg pga forumets funktion här så skippade jag citatet helt, vilket ju inte heller blev bra. Tänkte på dessa när jag svarade:Fredrik j skrev:Helljusassistent som slår över från hel till halvljus är ju något än dynamiskt ljus.AAKEE skrev:Franska bilar: heljusassistent = ett skämt
Volvo: heljusassistent fungerar ibland. Man behöver inte vara upprörd jämt.
Tyska bilar: Fungerar mer ofta än inte, men tekniken kan definitivt utvecklas.
Tesla: ?
taliz skrev:Finns det någon bil med automatiska helljus som det funkar bra på?
Enda som funkar bra är väl just dom som har Matrix-funktion.
Övriga som bara är av/på är halvkass, åtminstone alla jag testat, inkl Volvo.
Fredrik j skrev:Alla jag har provat har haft problem. Dom bländar av för större vägskyltar och kan inte se skillnad på mitträckesreflexer och positionsljus på mötande långtradare. Om dynamiska ljus bländar av och lägger skyltar och reflexstolpar i skugga samtidigt som vägkanterna lyses upp blir inte effekten av missbedömningar lika stor.
Jag tycker största fördelen är att man alltid har bra belysning vid sidan av vägen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5