VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

backe

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.
Gammalt traditionellt biltänk som det ser ut

Huven är dåligt konstruerad då den är designad för att minimera skaderisken för fotgängare vid krock vilket man inte försöker göra i USA(krocka med fotgängare alltså), lägger till onödig vikt...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

backe skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Huven är dåligt konstruerad då den är designad för att minimera skaderisken för fotgängare vid krock vilket man inte försöker göra i USA(krocka med fotgängare alltså), lägger till onödig vikt...
Finns väl nästan inga fotgängare i USA? Inte utanför New York och ett par andra städer.

Jag vill nog ha en europeisk bil nästa gång faktiskt.
backe

Inlägg av backe »

MWall skrev:
backe skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Finns väl nästan inga fotgängare i USA? Inte utanför New York och ett par andra städer.

6000 (sen tillkommer nästan 1000 cyklister) fotgängare dog i trafiken 2019 mot 12 000 som dog färdandes i personbil enligt iihs, så det är inte försumliga siffror ändå.

Sen är det mer resonemanget som jag vänder mig mot, tyder på en viss bias.

https://www.iihs.org/topics/fatality-st ... e-by-state
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

backe skrev:
MWall skrev:
backe skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

6000 (sen tillkommer nästan 1000 cyklister) fotgängare dog i trafiken 2019 mot 12 000 som dog färdandes i personbil enligt iihs, så det är inte försumliga siffror ändå.

Sen är det mer resonemanget som jag vänder mig mot, tyder på en viss bias.

https://www.iihs.org/topics/fatality-st ... e-by-state

Jo alltså, jag är team VW i den här frågan. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Intressant statistik. Finns ju många stater med ungefär samma folkmängd som Sverige. Dödstalen är ju 4-5gånger våra även om jag antar att man kör fler km.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Rätt irriterande att bilen inte kan visa laddhastighet i kW.
Den visar km/min vilket är minst sagt svårt att översätta, särskilt om de där km är variabla beroende på GOM.
Ett laddstopp på incharge igår där laddaren skulle ge 120kw gav mig "4 km/min". Tog 50 minuter att få i 49kwh... :evil:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Intressant statistik. Finns ju många stater med ungefär samma folkmängd som Sverige. Dödstalen är ju 4-5gånger våra även om jag antar att man kör fler km.
I USA får man ju köra bil efter man druckit en flaska vin... Typ. Kan också ha med saken att göra. :)
Kubi

Inlägg av Kubi »

backe skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Han låter även onekligen extremt "tesla färgad" och ser bara allt som negativt.
Jag skulle säga att ramen runt HVAC också var för crumple zone? Men han ser ingen mening, och säger det är skräp.
Och hans klagomål över fuse boxen. Jag har aldrig bytt en så ja.. men han vet ju naturligtvis mer än mig när det kommer till att tillverka en bil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
backe skrev:
wheels skrev:
Zalman3 skrev:
Munro.

Han låter även onekligen extremt "tesla färgad" och ser bara allt som negativt.
Jag skulle säga att ramen runt HVAC också var för crumple zone? Men han ser ingen mening, och säger det är skräp.
Och hans klagomål över fuse boxen. Jag har aldrig bytt en så ja.. men han vet ju naturligtvis mer än mig när det kommer till att tillverka en bil.
Tyckte han berömde rätt mycket med både kupéfilter som var lätta att byta, och även batterikopplingen (och att stödbalken var isolerad), samt även bra påfyllningslösning av spolarvätska. Så faktiskt mer + än - som jag uppfattar det! :)

Nu skall man även komma ihåg att detta inte är varken någon nermontering eller professionell analys, utan mer lite spontana reaktioner när man lyfter på huven och kikar lite.

Sedan kan jag hålla med om att han tar för lätt på fotgängar/cyklist-aspekten. Man har helt klart annat säkerhetstänk i de flesta länder utanför Europa.

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Rätt irriterande att bilen inte kan visa laddhastighet i kW.
Den visar km/min vilket är minst sagt svårt att översätta, särskilt om de där km är variabla beroende på GOM.
Ett laddstopp på incharge igår där laddaren skulle ge 120kw gav mig "4 km/min". Tog 50 minuter att få i 49kwh... :evil:
var samma i PS2, men så kom ABRP appen och i den står laddhastighet i kW :D tänk att det ska vara så svårt för tillverkarna att lägga in något så enkelt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
Max har sportstolar helsvart.
City och Life har basic stolarna.
Business och Family brun/gråa stolar MANUELLA.
Tech har brun/gråa stolar ELEKTRONISK med massage.

Där har du väl stolarna.

Men om du går i tankarna om Model 3 perfomance så varför tänker du på ID.4? Om du kört Model 3 kommer du garanterat bli missnöjd med acceleration. Om du nu är på jakt efter den igen.

Vårt val landade på en Tech, eftersom vi söker en familjebil med gott utrymme att packa. Jag värdesätter inte acceleration då blir valet enkelt. Och när vi provkörde ID.4 så tyckte jag nog att 0-100 var mer än dugligt.
Model 3 finns inte på kartan eftersom bagageutrymmet är så "stängt".
Kanske byter till Model Y nästa år då jag håller med om att bagagelucka av sedantyp är väldigt begränsande att lasta i (även som andrabil i familjen). Föredrar helt klart en halvkombilucka.

Var inne på konfiguratorn hos VW igår, och säg ut att finnas bilenredning utan rostbrunt om man väljer Max, så det är ju mycket bra och trevligt.

Dock rätt högt pris, som gör att den landar på mindre än 100 papp i skillnad mot Model Y med fyrhjulsdrift , SuC, och en massa andra fördelar. Så ser personligen inte riktigt fördelen att gå för en ID4 med så liten prisskillnad i det läget för de flesta (även om ID aldrig är aktuellt för mig personligen).

Men det är ju bra att det finns flera alternativ att välja på. Tesla behöver verkligen bra konkurrens, och är övertygad att VAG kommer ge de det med tiden.
Skärmavbild 2021-04-10 kl. 13.14.37.png
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Mickep

Inlägg av Mickep »

En fullutrustad MAX är ung samma kostnad som model 3 sr+. (men då får man beakta SuC nätverket och mjukvaran och prestandan) men det finns ju billigare.
Jag kanske skulle nöja mig med en family eller business version.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Hur ser det ut i kostnad att försäkra en MY vs fullutrustad ID.4?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Mickep skrev:
En fullutrustad MAX är ung samma kostnad som model 3 sr+. (men då får man beakta SuC nätverket och mjukvaran och prestandan) men det finns ju billigare.
Jämför du alltså en bil med 50kWh mot 77kWh som likvärdiga? 77kWh netto är ju till och med större än LR med sina 75 brutto.SuC har blivit så dyrt att det knappt har någon fördel längre. 4.2kr kWh är onekligen att skjuta sig själv i foten när man har den största fördelen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

NEO skrev:
Mickep skrev:
Jämför du alltså en bil med 50kWh mot 77kWh som likvärdiga? 77kWh netto är ju till och med större än LR med sina 75 brutto.SuC har blivit så dyrt att det knappt har någon fördel längre. 4.2kr kWh är onekligen att skjuta sig själv i foten när man har den största fördelen.
Kostar SuC 4,20kr/kWh nu för tiden :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
NEO skrev:
Mickep skrev:
Ibland. På vissa ställen. Normalt är det väl 3,60:-?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
NEO skrev:
Mickep skrev:
Japp.
F22EB573-84FF-4FC0-8625-CDC5B7507599.jpeg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Holve skrev:
Var och tittade på id4 i fredags och blev imponerad faktiskt.
Fick en offert på en family med 77 kWh +drag.
545 000.
Får dra av miljöbilspremien på inköpspris så 475000 efter bidrag.
Borde bli en fin tjänstebil.

Lite oroad över laddningsmöjligheterna bara.
Får man något avtal med Ionty när man köper en Id4?
Ka, jag tror WeCharge Go ingår i ett år. Sen finns det olika abonnemang beroende på hur mycket man vill ladda, kostar mellan 0kr och 199kr/mån
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Dock rätt högt pris, som gör att den landar på mindre än 100 papp i skillnad mot Model Y med fyrhjulsdrift , SuC, och en massa andra fördelar. Så ser personligen inte riktigt fördelen att gå för en ID4 med så liten prisskillnad i det läget för de flesta (även om ID aldrig är aktuellt för mig personligen).

Men det är ju bra att det finns flera alternativ att välja på. Tesla behöver verkligen bra konkurrens, och är övertygad att VAG kommer ge de det med tiden.
Vi får avvakta och se vad ID4 med AWD kommer kosta. Men jag är rädd att en ID4 Max AWD kommer kosta nästan lika mycket som en Model Y. Och jag håller med, fördelen för ID4 skulle ju framförallt varit att den är billigare. Men skillnaden är rätt liten. Visserligen får man mycket mer utrustning i en ID4, och den är säkert bättre på en del saker än Model Y.
Men samtidigt är det ju det där med snabbladdningen och den (än så länge) rätt kassa mjukvaran folkan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.
För min del hade jag nog valt en model Y.
Titta på dessa två klippen exempelvis.

och Del 2

Snygg bil annars.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dexter skrev:
Jag hade nog tittat på vad erfarna produktions ingenjörer anser om bilens teknik och uppbyggnad innan jag hade köpt ID4.

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Dexter skrev:

och Del 2

Snygg bil annars.
Ja vi har hårdare regler för skydd mot gångtrafikanter i EU.
Undrar hur Tesla kan skippa och komma undan dessa?

Går de på var bilen tillverkas, och inte var den säljs?
Bild
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
backe

Inlägg av backe »

Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.

Förklara gärna för oss vad den tekniska skillnaden är med dina egna ord och hur du upplever den.
Skriv svar