Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Pasjostrom »

Jaegaern skrev: 28 jul 2023 12:24
Sofie skrev: 28 jul 2023 11:28
taliz skrev: 26 jul 2023 23:38
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 23:09
taliz skrev: 26 jul 2023 22:37


Alla Model 3 i EU har kommit från Kina senaste 2 åren.
I USA är alla från Fremont och lär fortsätta så. De som har planerad leverans i september lär får Highland.
Så om man i europa beställer nu så får man troligtvis den gamla från kina i september då?
Nej, man får troligtvis Highland(om de nu faktiskt ställer om i USA nu lär de göra det omgående även i Kina).
Menar du att räckvidd och pris samt utrustning är samma på Highland som på nuvarande model 3? Jag är i desperat behov av att byta bil och villhöver en Highland och hoppas på 10% bättre räckvidd än nuvarande model 3.
Förmodligen bättre räckvidd på RWD iaf. 66 va 60 kWh
Gällande räckvidd så har jag en teori om att Tesla kommer slopa NCA-batterierna i Long Range och gå över helt till LFP. Det är billigare och kan nu erbjuda tillräcklig räckvidd även i Long Range, på så sätt kan de ta bort ”Standard Range”-modellen helt och bara ha ett enda batteripack på 66kwh till alla modeller (Rwd/Awd/Performance) som erbjuder runt 500-550km räckvidd. De har gjort något liknande på Long Range i USA.

Detta i kombination med megacasting skulle kunna medföra signifikanta kostnadsreduceringar vilket gör att Tesla kan sänka priset avsevärt på Model 3. Kanske kostar nedåt 400 000kr om ett år?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 840
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Jaegaern »

Pasjostrom skrev: 01 aug 2023 23:40
Jaegaern skrev: 28 jul 2023 12:24
Sofie skrev: 28 jul 2023 11:28
taliz skrev: 26 jul 2023 23:38
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 23:09


Så om man i europa beställer nu så får man troligtvis den gamla från kina i september då?
Nej, man får troligtvis Highland(om de nu faktiskt ställer om i USA nu lär de göra det omgående även i Kina).
Menar du att räckvidd och pris samt utrustning är samma på Highland som på nuvarande model 3? Jag är i desperat behov av att byta bil och villhöver en Highland och hoppas på 10% bättre räckvidd än nuvarande model 3.
Förmodligen bättre räckvidd på RWD iaf. 66 va 60 kWh
Gällande räckvidd så har jag en teori om att Tesla kommer slopa NCA-batterierna i Long Range och gå över helt till LFP. Det är billigare och kan nu erbjuda tillräcklig räckvidd även i Long Range, på så sätt kan de ta bort ”Standard Range”-modellen helt och bara ha ett enda batteripack på 66kwh till alla modeller (Rwd/Awd/Performance) som erbjuder runt 500-550km räckvidd. De har gjort något liknande på Long Range i USA.

Detta i kombination med megacasting skulle kunna medföra signifikanta kostnadsreduceringar vilket gör att Tesla kan sänka priset avsevärt på Model 3. Kanske kostar nedåt 400 000kr om ett år?
Ja kanske! Vore intressant!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Brages
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Brages »

Pasjostrom skrev: 01 aug 2023 23:40
Jaegaern skrev: 28 jul 2023 12:24
Sofie skrev: 28 jul 2023 11:28
taliz skrev: 26 jul 2023 23:38
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 23:09


Så om man i europa beställer nu så får man troligtvis den gamla från kina i september då?
Nej, man får troligtvis Highland(om de nu faktiskt ställer om i USA nu lär de göra det omgående även i Kina).
Menar du att räckvidd och pris samt utrustning är samma på Highland som på nuvarande model 3? Jag är i desperat behov av att byta bil och villhöver en Highland och hoppas på 10% bättre räckvidd än nuvarande model 3.
Förmodligen bättre räckvidd på RWD iaf. 66 va 60 kWh
Gällande räckvidd så har jag en teori om att Tesla kommer slopa NCA-batterierna i Long Range och gå över helt till LFP. Det är billigare och kan nu erbjuda tillräcklig räckvidd även i Long Range, på så sätt kan de ta bort ”Standard Range”-modellen helt och bara ha ett enda batteripack på 66kwh till alla modeller (Rwd/Awd/Performance) som erbjuder runt 500-550km räckvidd. De har gjort något liknande på Long Range i USA.

Detta i kombination med megacasting skulle kunna medföra signifikanta kostnadsreduceringar vilket gör att Tesla kan sänka priset avsevärt på Model 3. Kanske kostar nedåt 400 000kr om ett år?
Vad hände med 4680 cellerna?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Pasjostrom skrev: 01 aug 2023 23:40
Jaegaern skrev: 28 jul 2023 12:24
Sofie skrev: 28 jul 2023 11:28
taliz skrev: 26 jul 2023 23:38
Fredrik j skrev: 26 jul 2023 23:09


Så om man i europa beställer nu så får man troligtvis den gamla från kina i september då?
Nej, man får troligtvis Highland(om de nu faktiskt ställer om i USA nu lär de göra det omgående även i Kina).
Menar du att räckvidd och pris samt utrustning är samma på Highland som på nuvarande model 3? Jag är i desperat behov av att byta bil och villhöver en Highland och hoppas på 10% bättre räckvidd än nuvarande model 3.
Förmodligen bättre räckvidd på RWD iaf. 66 va 60 kWh
Gällande räckvidd så har jag en teori om att Tesla kommer slopa NCA-batterierna i Long Range och gå över helt till LFP. Det är billigare och kan nu erbjuda tillräcklig räckvidd även i Long Range, på så sätt kan de ta bort ”Standard Range”-modellen helt och bara ha ett enda batteripack på 66kwh till alla modeller (Rwd/Awd/Performance) som erbjuder runt 500-550km räckvidd. De har gjort något liknande på Long Range i USA.

Detta i kombination med megacasting skulle kunna medföra signifikanta kostnadsreduceringar vilket gör att Tesla kan sänka priset avsevärt på Model 3. Kanske kostar nedåt 400 000kr om ett år?
Vad menar du med att dom ”gjort något liknande på Long Range i USA”?
Det var några nyhetssidor/forum som var förvirrade när de återintroducerade LR nu på sistone(de sålde bara RWD och P rätt länge där). De trodde att LR var LFP men det är det inte.

Men inte omöjligt att de kommer gå över till LFP på sikt. BYD har ju tex 82kwh LFP i SEAL som är storleksmässigt ungefär som Model 3.
Men oklart om det faktiskt får plats rent fysiskt i Model 3. Kräver nog en rejäl omdesign av chassit. Tveksamt om Highland kommer vara en så stor förändring, men kanske kanske.

Skulle de helt droppa NMC/NCA i Model 3 och bara ha 66kwh LFP så borde de nog droppa namnet ”long range”.
Det kan nog bli svårt att få ut tillräckligt med prestanda i en P dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Pasjostrom »

Jag menade bara att de nya i USA har något kortare räckvidd än tidigare, eller stämmer inte det?

Jag var som sagt vara vild spekulation…
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Pasjostrom skrev: 02 aug 2023 12:32
Jag menade bara att de nya i USA har något kortare räckvidd än tidigare, eller stämmer inte det?

Jag var som sagt vara vild spekulation…
Ja, men det är för att dom högst sannolikt har fått samma LG-batteri som levererats i EU och Kina senaste 2 åren.
Det har ca 2kwh mindre än Panasonic-batteriet(från gigafactory nevada) som suttit i alla USA-tillverkade. Därmed något kortare räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare
Inlägg: 101
Blev medlem: 18 feb 2019 09:09
Ort: Västmanland

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Delevi »

Känns som om Highland är på gång nu…
IMG_8061.png
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Delevi skrev: 02 aug 2023 18:20
Känns som om Highland är på gång nu…
Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 Highland

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 02 aug 2023 18:22
Delevi skrev: 02 aug 2023 18:20
Känns som om Highland är på gång nu…
Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
Är priset högre? Är väl samma som innan iaf på LR?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 02 aug 2023 19:35
taliz skrev: 02 aug 2023 18:22
Delevi skrev: 02 aug 2023 18:20
Känns som om Highland är på gång nu…
Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
Är priset högre? Är väl samma som innan iaf på LR?
Dålig koll på ”officiella” priserna iofs. Lagerbilarna låg väl ute för 567 iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Sofie »

taliz skrev: 02 aug 2023 19:45
OfarligTesla skrev: 02 aug 2023 19:35
taliz skrev: 02 aug 2023 18:22
Delevi skrev: 02 aug 2023 18:20
Känns som om Highland är på gång nu…
Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
Är priset högre? Är väl samma som innan iaf på LR?
Dålig koll på ”officiella” priserna iofs. Lagerbilarna låg väl ute för 567 iaf.
Går inte performance att få med dragkrok?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Sofie skrev: 02 aug 2023 23:20
taliz skrev: 02 aug 2023 19:45
OfarligTesla skrev: 02 aug 2023 19:35
taliz skrev: 02 aug 2023 18:22
Delevi skrev: 02 aug 2023 18:20
Känns som om Highland är på gång nu…
Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
Är priset högre? Är väl samma som innan iaf på LR?
Dålig koll på ”officiella” priserna iofs. Lagerbilarna låg väl ute för 567 iaf.
Går inte performance att få med dragkrok?
Nope.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Tellus »

taliz skrev: 02 aug 2023 23:35
Sofie skrev: 02 aug 2023 23:20
taliz skrev: 02 aug 2023 19:45
OfarligTesla skrev: 02 aug 2023 19:35
taliz skrev: 02 aug 2023 18:22


Priset upp och leveranstiden långt fram? Yep...
Är priset högre? Är väl samma som innan iaf på LR?
Dålig koll på ”officiella” priserna iofs. Lagerbilarna låg väl ute för 567 iaf.
Går inte performance att få med dragkrok?
Nope.
Y Performance går att få med drag. Oklart med Highland.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

Brages skrev: 02 aug 2023 11:03
Vad hände med 4680 cellerna?
4680 används i en version av model Y i USA.
Alla bud tyder på att det är NMC och det är anledningen till att det är mindre energi i den model Y än om det vart klassiska NMC-celler.

Man har använt Panasonics NCA i Tesla för att de har haft överlägsen kapacitet och möjlighet att leverera effekt.
NMC har börjat komma ikapp kapacitetsmässigt, det skiljer bara några procent och NMC har bra hållbarhet så på lite längre sikt skiljer det mindre än vad nykapaciteten visar.

Det är inte alls osannolikt att det blir 4680 i nya Model 3.
Tesla har börjat leverera bilar i Canada med LG NMC.

Sannolikt är planen att renodla och köra 4680 på stor bredd, när kapaciten på fabriken medger att 4680 används. Hur trögt det gått att få uppprodiuktionskapsciteten på 4680 torde vara det som avgör, vilket vi inte vet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

Performance beställd. Återstår att se om man plockar ut den sen :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 03 aug 2023 10:32
Brages skrev: 02 aug 2023 11:03
Vad hände med 4680 cellerna?
4680 används i en version av model Y i USA.
Alla bud tyder på att det är NMC och det är anledningen till att det är mindre energi i den model Y än om det vart klassiska NMC-celler.

Man har använt Panasonics NCA i Tesla för att de har haft överlägsen kapacitet och möjlighet att leverera effekt.
NMC har börjat komma ikapp kapacitetsmässigt, det skiljer bara några procent och NMC har bra hållbarhet så på lite längre sikt skiljer det mindre än vad nykapaciteten visar.

Det är inte alls osannolikt att det blir 4680 i nya Model 3.
Tesla har börjat leverera bilar i Canada med LG NMC.

Sannolikt är planen att renodla och köra 4680 på stor bredd, när kapaciten på fabriken medger att 4680 används. Hur trögt det gått att få uppprodiuktionskapsciteten på 4680 torde vara det som avgör, vilket vi inte vet.
Jag är rätt säker på att det är mindre kapacitet i Y med 4680 för att inte skapa för stor efterfrågan.
De har ju en väldigt begränsad tillverkningskapacitet. Skulle de producera 4680-bilar med säg 100kwh i så skulle väldigt många vilja beställa en sådan istället för en med 2170.

Om det kommer 4680 i Highland så är det nog inte Teslas egna cellproduktion. Panasonic sa tex redan för 2 år sedan sa att de skulle kunna ställa om produktionen snabbt. Även CATL & LG mfl har sagt sig kunna leverera 4680.

https://electrek.co/2023/03/21/catl-beg ... 680-cells/
https://www.electrive.com/2023/03/13/lg ... ery-cells/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 731
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model 3 Highland

Inlägg av flamman »

Tydligen ska tillverkningen vara igång i Shanghai:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 03 aug 2023 12:43
AAKEE skrev: 03 aug 2023 10:32
Brages skrev: 02 aug 2023 11:03
Vad hände med 4680 cellerna?
4680 används i en version av model Y i USA.
Alla bud tyder på att det är NMC och det är anledningen till att det är mindre energi i den model Y än om det vart klassiska NMC-celler.

Man har använt Panasonics NCA i Tesla för att de har haft överlägsen kapacitet och möjlighet att leverera effekt.
NMC har börjat komma ikapp kapacitetsmässigt, det skiljer bara några procent och NMC har bra hållbarhet så på lite längre sikt skiljer det mindre än vad nykapaciteten visar.

Det är inte alls osannolikt att det blir 4680 i nya Model 3.
Tesla har börjat leverera bilar i Canada med LG NMC.

Sannolikt är planen att renodla och köra 4680 på stor bredd, när kapaciten på fabriken medger att 4680 används. Hur trögt det gått att få uppprodiuktionskapsciteten på 4680 torde vara det som avgör, vilket vi inte vet.
Jag är rätt säker på att det är mindre kapacitet i Y med 4680 för att inte skapa för stor efterfrågan.
De har ju en väldigt begränsad tillverkningskapacitet. Skulle de producera 4680-bilar med säg 100kwh i så skulle väldigt många vilja beställa en sådan istället för en med 2170.

Om det kommer 4680 i Highland så är det nog inte Teslas egna cellproduktion. Panasonic sa tex redan för 2 år sedan sa att de skulle kunna ställa om produktionen snabbt. Även CATL & LG mfl har sagt sig kunna leverera 4680.

https://electrek.co/2023/03/21/catl-beg ... 680-cells/
https://www.electrive.com/2023/03/13/lg ... ery-cells/
Svårigheten som Tesla skulle ha löst är kylning.

Det finns en anledning att det är 18650 i Plaid utöver att man hade det i S innan.

Ju större diameter på cellen (och höjd för den delen) desto svårare att kyla cellen. Det handlar alltså om att man kyler höljet men kärnan blir varm ändå.

Jag är inte alls säker att andra kan leverera 4680 som kan kylas tillräckligt snabbt (egentligen kylas för att för avleda energi vid snabbladdning eller inspirerad körning tillräckligt fort).

Energitätheten i 4680-packet är lägre än 2170L-packen, hänsyn taget packens /cellernas vikt och volym. Det finbs lite artiklar om det, och jag har för mig att Munro hade kikat på det också.

Nya 4680 är NMC i den model Y:n och det är en stor andel av anledningen till att 4680 innehåller mindre energi.
Det finns många artiklar som talar om 4680 som misslyckad men jag är säker på att man bytt till NMC för att fördelarna överväger nsckdelarna och energin blir ”tillräcklig” med NMC pga 4680.

All reklam på battery day var ju såklart överdriven. Summan av allt var 16% mer energi i ett pack om inte jag minns fel.
För att lösa div problem de haft har säkert kapaciteten minskat lite mot reklamen vi såg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 03 aug 2023 13:49
taliz skrev: 03 aug 2023 12:43
AAKEE skrev: 03 aug 2023 10:32
Brages skrev: 02 aug 2023 11:03
Vad hände med 4680 cellerna?
4680 används i en version av model Y i USA.
Alla bud tyder på att det är NMC och det är anledningen till att det är mindre energi i den model Y än om det vart klassiska NMC-celler.

Man har använt Panasonics NCA i Tesla för att de har haft överlägsen kapacitet och möjlighet att leverera effekt.
NMC har börjat komma ikapp kapacitetsmässigt, det skiljer bara några procent och NMC har bra hållbarhet så på lite längre sikt skiljer det mindre än vad nykapaciteten visar.

Det är inte alls osannolikt att det blir 4680 i nya Model 3.
Tesla har börjat leverera bilar i Canada med LG NMC.

Sannolikt är planen att renodla och köra 4680 på stor bredd, när kapaciten på fabriken medger att 4680 används. Hur trögt det gått att få uppprodiuktionskapsciteten på 4680 torde vara det som avgör, vilket vi inte vet.
Jag är rätt säker på att det är mindre kapacitet i Y med 4680 för att inte skapa för stor efterfrågan.
De har ju en väldigt begränsad tillverkningskapacitet. Skulle de producera 4680-bilar med säg 100kwh i så skulle väldigt många vilja beställa en sådan istället för en med 2170.

Om det kommer 4680 i Highland så är det nog inte Teslas egna cellproduktion. Panasonic sa tex redan för 2 år sedan sa att de skulle kunna ställa om produktionen snabbt. Även CATL & LG mfl har sagt sig kunna leverera 4680.

https://electrek.co/2023/03/21/catl-beg ... 680-cells/
https://www.electrive.com/2023/03/13/lg ... ery-cells/
Svårigheten som Tesla skulle ha löst är kylning.

Det finns en anledning att det är 18650 i Plaid utöver att man hade det i S innan.

Ju större diameter på cellen (och höjd för den delen) desto svårare att kyla cellen. Det handlar alltså om att man kyler höljet men kärnan blir varm ändå.

Jag är inte alls säker att andra kan leverera 4680 som kan kylas tillräckligt snabbt (egentligen kylas för att för avleda energi vid snabbladdning eller inspirerad körning tillräckligt fort).

Energitätheten i 4680-packet är lägre än 2170L-packen, hänsyn taget packens /cellernas vikt och volym. Det finbs lite artiklar om det, och jag har för mig att Munro hade kikat på det också.

Nya 4680 är NMC i den model Y:n och det är en stor andel av anledningen till att 4680 innehåller mindre energi.
Det finns många artiklar som talar om 4680 som misslyckad men jag är säker på att man bytt till NMC för att fördelarna överväger nsckdelarna och energin blir ”tillräcklig” med NMC pga 4680.

All reklam på battery day var ju såklart överdriven. Summan av allt var 16% mer energi i ett pack om inte jag minns fel.
För att lösa div problem de haft har säkert kapaciteten minskat lite mot reklamen vi såg.
4680 har väl dessutom enbart kylning genom kortsidorna medan andra celler kyls även längs cylindern.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev: 03 aug 2023 13:49
taliz skrev: 03 aug 2023 12:43
AAKEE skrev: 03 aug 2023 10:32
Brages skrev: 02 aug 2023 11:03
Vad hände med 4680 cellerna?
4680 används i en version av model Y i USA.
Alla bud tyder på att det är NMC och det är anledningen till att det är mindre energi i den model Y än om det vart klassiska NMC-celler.

Man har använt Panasonics NCA i Tesla för att de har haft överlägsen kapacitet och möjlighet att leverera effekt.
NMC har börjat komma ikapp kapacitetsmässigt, det skiljer bara några procent och NMC har bra hållbarhet så på lite längre sikt skiljer det mindre än vad nykapaciteten visar.

Det är inte alls osannolikt att det blir 4680 i nya Model 3.
Tesla har börjat leverera bilar i Canada med LG NMC.

Sannolikt är planen att renodla och köra 4680 på stor bredd, när kapaciten på fabriken medger att 4680 används. Hur trögt det gått att få uppprodiuktionskapsciteten på 4680 torde vara det som avgör, vilket vi inte vet.
Jag är rätt säker på att det är mindre kapacitet i Y med 4680 för att inte skapa för stor efterfrågan.
De har ju en väldigt begränsad tillverkningskapacitet. Skulle de producera 4680-bilar med säg 100kwh i så skulle väldigt många vilja beställa en sådan istället för en med 2170.

Om det kommer 4680 i Highland så är det nog inte Teslas egna cellproduktion. Panasonic sa tex redan för 2 år sedan sa att de skulle kunna ställa om produktionen snabbt. Även CATL & LG mfl har sagt sig kunna leverera 4680.

https://electrek.co/2023/03/21/catl-beg ... 680-cells/
https://www.electrive.com/2023/03/13/lg ... ery-cells/
Svårigheten som Tesla skulle ha löst är kylning.

Det finns en anledning att det är 18650 i Plaid utöver att man hade det i S innan.

Ju större diameter på cellen (och höjd för den delen) desto svårare att kyla cellen. Det handlar alltså om att man kyler höljet men kärnan blir varm ändå.

Jag är inte alls säker att andra kan leverera 4680 som kan kylas tillräckligt snabbt (egentligen kylas för att för avleda energi vid snabbladdning eller inspirerad körning tillräckligt fort).

Energitätheten i 4680-packet är lägre än 2170L-packen, hänsyn taget packens /cellernas vikt och volym. Det finbs lite artiklar om det, och jag har för mig att Munro hade kikat på det också.

Nya 4680 är NMC i den model Y:n och det är en stor andel av anledningen till att 4680 innehåller mindre energi.
Det finns många artiklar som talar om 4680 som misslyckad men jag är säker på att man bytt till NMC för att fördelarna överväger nsckdelarna och energin blir ”tillräcklig” med NMC pga 4680.

All reklam på battery day var ju såklart överdriven. Summan av allt var 16% mer energi i ett pack om inte jag minns fel.
För att lösa div problem de haft har säkert kapaciteten minskat lite mot reklamen vi såg.
Det där är bara försök att hitta andra förklaringar till varför man inte gått över till 4680 än.
När Plaid först presenterades var den ju baserad på 4680. Sen döpte man om den till Plaid+, för att till sist droppa den helt.
Den enda anledningen till det stavas produktionsproblem med 4680. Det har noll med kylning att göra. Man kunde bara inte tillverka cellerna i tillräckligt stor volym.

Det är inte så stor skillnad på NCMA och NCA kapacitetsmässigt. I början levererades ju Model 3 med NCA globalt, sedan gick man över till NCM och nu sist NCMA överallt förutom i USA. Det skiljer någon enstaka kwh i kapacitet.
Y med 4680 har ju ca 68kwh IIRC, dvs ca 20% mindre än de med 2170.
Det har alltså noll med kemin att göra. Som sagt, man har valt att bygga mindre pack för att inte få för hög efterfrågan.
Om/när man får upp volymen så kommer storleken på packen öka direkt, det är jag övertygad om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1499
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model 3 Highland

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Beställde en performance, vem vet , kanske kommer det större förändringar än väntat, spännande!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 03 aug 2023 16:07

Det där är bara försök att hitta andra förklaringar till varför man inte gått över till 4680 än.
När Plaid först presenterades var den ju baserad på 4680. Sen döpte man om den till Plaid+, för att till sist droppa den helt.
Den enda anledningen till det stavas produktionsproblem med 4680. Det har noll med kylning att göra. Man kunde bara inte tillverka cellerna i tillräckligt stor volym.
Du förstår att det är svårare att kyla en cell med stor diameter?

Det jag säger är att de andra tillverkarna kanske inte har löst problemen med kylning.
Det är inte svårt att göra en 4680-cell om det bara ska bli en 4680 utan specifika krav.
taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Det är inte så stor skillnad på NCMA och NCA kapacitetsmässigt. Det skiljer någon enstaka kwh i kapacitet.
Det skiljer cirka 4.5-5% mellan 2170L med NCA och LG’s M50. ( 82.1 vs 78.8).
Mot LG M48 skiljer det cirka 9.5%.

taliz skrev: 03 aug 2023 16:07
Y med 4680 har ju ca 68kwh IIRC, dvs ca 20% mindre än de med 2170.
Det har alltså noll med kemin att göra.
Model Y-batteriet hsr 828 celler (9P 92S) och kapacitet runt 67.5 kWh


Panasonic 2170L på 82.1kWh:
4416st celler - 2170 = 15295 cm2 area
107066 cm3 / 82.1 kWh —> 766 Wh/L

4680:
828 st celler - 4680 = 13760 cm2 area
110084 cm3 / 645 Wh/L

Man har alltså täckt ytan på batteripacket till 90% av ytan man har Panasonic 2170/2170L, (13760/15295), så packet rymmer bara 11% mer energi om man fyller det lika. Då är man uppe i 75kWh, trots att cellerna är 1cm högre.

645Wh/L /766Wh/L = 84% energitäthet per liter i 4680 jämfört med 2170L.

Det är NMC i 4680 och den kommer inte upp i närheten i kapacitet som 2170 NCA gör. Med nuvarande kemi kommer den inte i närheten av varken Panasonics 2170 eller 18650.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Maw »

I väntan på fler nyheter så kan vi kika på den här renderingen av hur Highlands rumpa skulle kunna se ut :)
project-highland-concept.jpg
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Highland

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 02 aug 2023 11:31


Men inte omöjligt att de kommer gå över till LFP på sikt. BYD har ju tex 82kwh LFP i SEAL som är storleksmässigt ungefär som Model 3.
Men oklart om det faktiskt får plats rent fysiskt i Model 3. Kräver nog en rejäl omdesign av chassit. Tveksamt om Highland kommer vara en så stor förändring, men kanske kanske.

Skulle de helt droppa NMC/NCA i Model 3 och bara ha 66kwh LFP så borde de nog droppa namnet ”long range”.
Det kan nog bli svårt att få ut tillräckligt med prestanda i en P dessutom.
Exakt.

Vi ser på spionbilderna att Highland mest troligt är en Refresh och inte ett helt nybygge.
LFP-packarna på nuvanande bilar är helt fyllda, så det går inte klämma in mer.

LFP kan inte leverera tillräcklig effekt till P och laddar inte fort nog för en Long range (LR och P drar mer ström.
Dessutom skulle en P bli långsam med ett så tungt batteri.

Så LFP kommer inte i LR och P i denna ändring.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4979
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 Highland

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev: 08 aug 2023 08:05
I väntan på fler nyheter så kan vi kika på den här renderingen av hur Highlands rumpa skulle kunna se ut :)
Ser ut som öppningen för bagage luckan blir större eller vad tror ni?
Faktiskt också ganska lik en volvo s60 bakifrån kan jag tycka, åtminstone var de de första jag tänkte. Men ja snyggare än nuvarande oavsett kan jag tycka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar