Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

Jwe skrev: 19 nov 2023 02:22
Följer denna tråd och blir mer och mer förvånad att politiker och andra i etablissemanget inte reagerar på fackets:

1) metoder att värva medlemmar med gratis medlemskap (säkerligen bara ett "introduktionserbjudande" för det har tidigare visats i tråden att ett sparande motsvarande avgiften under en yrkesverksamhet skulle motsvara miljonbelopp) förhöjd strejkersättning (från ordinarie 80% av lönen till nu 130%) för att komma "in" på företaget och få ett strejkande manskap.

2) påtvinga kollektivavtal trots att det är frivilligt att teckna sådant

3) att de påtvingade avtalen kan vara sämre än befintliga anställningsavtal för de anställda

4) innehåller avgifter till facket direkt och indirekt genom t.ex avgifter till facket för pensionslösningar vilket också innebär sämre pensionslösning för den enskilde (alla ekonomiska rådgivare poängterar att se till att avgifterna hålls låga för att inte tära på en placering i fonder eller pensionssparande)

5) mångt och mycket av de regler som styr arbetslivet är faktiskt reglerat i lag (se en uppräkning i ett tidigare inlägg av annan TC medlem)

Varför ingen reaktion?

Jag tror att de är rädda! För facket!

Varför det?:

Facket bildade Socialdemokraterna som sin politiska gren.
Socialdemokratera bildade i sin tur Landsorganisationen ,LO, som en paraplyorganisation för de olika facken.
Verställande utskottet VU styr socialdemokratiska partiet,
I VU sitter LO-ordförande som ständig ledamot, för tillfället är sekreteraren i S tillika ledamot i VU; Tobias Baudin, tidigare fackordförande, kommunal, samt har tidigare varit vice ordförande i LO.
Tidigare stadsminister Stefan Löfven var fackordförande , metall.
(I ett tidigare inlägg påstods att det inte fanns bindning mellan fack och (S) men den är otvivelaktig och stark både organisatorisk och finansiell.)

I praktiken styr facket (S) som i sin tur styrt Sverige under de flesta av de senaste 100 åren.

Som det viktigaste exemplet på denna styrning från facket var löntagarfonderna.
Denna fråga var inte självklar inom S men drevs igenom ändå.

Kjell-Olof Feldt, finansminister (S) skaldade:

Löntagarfonder är ett jävla skit,
men nu har vi baxat dem ända hit.
Sen ska de fyllas med varenda pamp,
som stött oss så starkt i våran kamp.
Nu behöver vi inte gå flera ronder,
förrän hela Sverige är fullt av fonder.

De första raderna blev berömda då de av "misstag"? blev fångades på bild av en pressfotograf.

Oron för löntagarfonderna, vilka skulle ge facket gradvis ökande ägande av svenska bolag (och därmed i praktiken all makt i Sverige direkt och inte bara via sitt parti) fanns inte bara hos borgliga och företagare utan även hos en del ledande socialdemokrater. Till trots för (S)-ledningens betänkligheter genomfördes de.

Förutom den stora maktförskjutningen var man rädd att företagen skull flytta utomlands.
Så blev det också: IKEA, Tetrapak, HM bl.a flyttade. (HM flyttade tillbaka efter löfte från Ingvar Carlsson att löntagarfonder inte skulle återinföras.)

Konsekvenserna , protesterna, politiken gjorde att löntagarfonderna avskaffades.

Fackets makt kvarstår dock via sin kontroll av Sveriges största parti.

Jag tror helt enkelt att de flesta inte vågar reta LO med att peta i den "svenska modellen" hur apart den än framstår nu i bjärt belysning via blockaden av Tesla.

Och socialdemokraterna vill det inte, kan det inte, då de styrs och får sin ekonomi via LO som i sin tur får pengarna via avgifter från den "svenska modellen".

Så nu vet ni det.
Tack, jag har hävdat länge att den svenska modellen är en modell om makt, där arbetarna är medel till att få makt (och pengar), ett slags institutionaliserad ”frivillig” sponsring av ett politiskt parti.

Du förklarade det väldigt bra
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Dinsdale skrev: 19 nov 2023 07:10
agehall skrev: 18 nov 2023 10:13
erfaren bilmek skrev: 18 nov 2023 10:09
Det är så strejker fungerar, andra drabbas tillfälligt, för en gemensam god sak.
Här har du väl till viss del rätt - hoppas de som kommer förlora jobben hos andra arbetsgivare än Tesla får anställning hos TM Sverige i framtiden så de kan få bra villkor och trygg anställning.
Tesla kommer knappast starta upp en ny aluminiumprofilfabrik i Vetlanda för de 40-50 pers som påstås påverkas av blockaden.
Det är inte säkert de startar upp verkstäder på samma ställen som Werksta tvingas banta på heller. På totalen blir det givetvis ett nollsummespel när allt lagt sig, men om inte nya arbetstillfällen skapas i den omedelbara geografiska närheten får de som offrar sig för det gemensamma ingenting tillbaka. De kan ju ändå inte ta jobbet, eller får en kraftigt försämrad livssituation och sämre ekonomi pga långväga pendling. Vad har man vunnit på det?
Det här ska facket känna till och ha i åtanke menar jag, men det är uppenbart inte något man inte tar hänsyn till.

De som jobbade på de företag som nu drabbas har alltså kollektivavtal, med en påstått trygg anställning. Men det visade sig inte vara så tryggt trots allt. Här finns en uppenbar lucka i lagstiftningen som behöver täppas till.
Jo, tyvärr har du nog rätt i detta. Trist för de enskilda som kommer drabbas väldigt hårt utan att det nämnvärt påverkar Tesla.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

fth skrev:
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Så jäkla töntigt.
Skäms för oss elektriker.
Användarvisningsbild
Johan_MSD100
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 nov 2023 16:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johan_MSD100 »

Det där är väl nästan egenmäktigt förfarande då dom lappar en sak som dom inte äger?

Någon som har koll på hur dom gjort med skyddsombud på Tesla då dom i normalfallet är utbildade via BAM eller motsvarande.
Denna är ju ändå en del av SAM.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Johan_MSD100 skrev: 19 nov 2023 11:09
Det där är väl nästan egenmäktigt förfarande då dom lappar en sak som dom inte äger?

Någon som har koll på hur dom gjort med skyddsombud på Tesla då dom i normalfallet är utbildade via BAM eller motsvarande.
Denna är ju ändå en del av SAM.
Det diskuteras polisanmälan på FB, jag skulle inte bli förvånad om det redan gjorts. Jag har dock svårt att tro att polisen skulle prioritera detta. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

fth skrev: 19 nov 2023 11:05
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Det här är att gå för långt, nu måste de styrande sätta ner foten när man gör egenmäktigt förfarande på någon annans egendom.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Marjan skrev: 19 nov 2023 11:51
fth skrev: 19 nov 2023 11:05
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Det här är att gå för långt, nu måste de styrande sätta ner foten när man gör egenmäktigt förfarande på någon annans egendom.
Det finns ju redan lagar som reglerar sånt. Dock måste nog ägaren av egendomen anmäla. Troligtvis faller det inte under allmänt åtal.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Nu är det väl ganska givet att dom gör mer skada för sig själva än nytta.

Vem vet det kanske är Tesla som satt upp dessa :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Mycket dåligt gjort att skräpa ner så där.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8776
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Kan facket besluta om blockad mot vilket företag dom än känner för eller finns det några regler?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Pontus skrev: 19 nov 2023 12:01
Kan facket besluta om blockad mot vilket företag dom än känner för eller finns det några regler?
Jag skulle vilja säga:
IMG_1431.jpeg
Men jag är osäker faktiskt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Pontus skrev: 19 nov 2023 11:58
Vem vet det kanske är Tesla som satt upp dessa :D
Nej, Elektrikerna är väldigt nöjda med sin prestation enligt deras egen hemsida.

elektrikerna.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

(jag lade till ett screenshot eftersom inlägget verkar vara begränsat på något sätt enligt länken, det är dock fortfarande uppe och tillgängligt om man går in via FB)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Man blir lätt lite fundersam över vilka fler sympatiåtgärder vi Teslq ägare kan få utstå om IF Metal vill. Samtidigt är det väldigt kul att spåna på vilka överdrivna åtgärder skulle kunna ske.

Polisen - 110km/h på motorvägar gäller ej Tesla ägare, Teslor får köra Max 90Km/h.

Brandkåren - släcker inte en brand i ett hem där det stor en tesla parkerad.

Handels - Vi får inte köpa bioprodukter sin tex spolarvätska.
Vi får inte handla julklappar.

Finans - vi får inte betala räkningar med autogiro.

Våra barn får inte titta på julkalendern.


Om ni kommer på fler så fyll på listan
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av -JTM3- »

Pinsamt....
En liten fundering, elektrikernas blockad, hur mycket kan det påverka egentligen?
Hur mycket service/underhåll behöver en befintlig SUC egentligen? Förutom vid uppenbara fysiska skador som överbackade stolpar o.s.v. såklart. Finns det personal internt hos Tesla i sverige som kan detta? :?:
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1125
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Nästa gång jag anlitar en elektriker i Sverige så kommer jag förvissa mig om att de inte har avtal med förbundet ifråga.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

fth skrev: 19 nov 2023 11:05
Nu har Elektrikerna satt upp skyltar på alla SuC, även på själva kontakterna som gör att det ser ut som att dom inte är i drift. Min sympati för facket i den här striden börjat helt ta slut.
IMG_5534.jpeg
(foto Erik Eng FB)

/fth
Avbitartång.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Skickade precis till våran representan hos Installatörsföretagen
Är sugen på att lägga ut på våran insta att vi ej stöttar fackets agerande men vågar inte pga ev represalier från facket.
Bild
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

Airlift skrev: 19 nov 2023 12:36
Nästa gång jag anlitar en elektriker i Sverige så kommer jag förvissa mig om att de inte har avtal med förbundet ifråga.
Är inte helt säker men tror jag läste i tråden tidigare att inom el så är det ofta krav att elfirman har kollektivavtal för att få delta i byggprojekten. Kan alltså bli lite svårt att hitta en elfirma utan kollektivavtal även om det säkert finns.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

vigge50 skrev:
Airlift skrev: 19 nov 2023 12:36
Nästa gång jag anlitar en elektriker i Sverige så kommer jag förvissa mig om att de inte har avtal med förbundet ifråga.
Är inte helt säker men tror jag läste i tråden tidigare att inom el så är det ofta krav att elfirman har kollektivavtal för att få delta i byggprojekten. Kan alltså bli lite svårt att hitta en elfirma utan kollektivavtal även om det säkert finns.
Stämmer Vigge.
Vi är tvungna att ha kollektivavtal alt hängavtal (vilket jag nu efter allt detta ska kika mer på vad de betyder) annars får vi inte jobb utav de stora byggföretagen. Vi får ej samarbeta med andra elfirmor som ej har kollektivavtal.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1125
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

PhR34k skrev: 19 nov 2023 12:45
vigge50 skrev:
Airlift skrev: 19 nov 2023 12:36
Nästa gång jag anlitar en elektriker i Sverige så kommer jag förvissa mig om att de inte har avtal med förbundet ifråga.
Är inte helt säker men tror jag läste i tråden tidigare att inom el så är det ofta krav att elfirman har kollektivavtal för att få delta i byggprojekten. Kan alltså bli lite svårt att hitta en elfirma utan kollektivavtal även om det säkert finns.
Stämmer Vigge.
Vi är tvungna att ha kollektivavtal alt hängavtal (vilket jag nu efter allt detta ska kika mer på vad de betyder) annars får vi inte jobb utav de stora byggföretagen. Vi får ej samarbeta med andra elfirmor som ej har kollektivavtal.
Hängavtal är direkt med fackförbund och inte via arbetsgivarrepresentant (ex direkt med Elinstallatörerna istf genom Instsllatörsföretagen)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1125
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

vigge50 skrev: 19 nov 2023 12:43
Airlift skrev: 19 nov 2023 12:36
Nästa gång jag anlitar en elektriker i Sverige så kommer jag förvissa mig om att de inte har avtal med förbundet ifråga.
Är inte helt säker men tror jag läste i tråden tidigare att inom el så är det ofta krav att elfirman har kollektivavtal för att få delta i byggprojekten. Kan alltså bli lite svårt att hitta en elfirma utan kollektivavtal även om det säkert finns.

Sorterar således bort de stora drakarna innan jag börjar begära offerter. Mindre/småbolag större chans alltså.
(Dessa småföretagare borde kontakta Tesla för övrigt)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Pontus skrev: 19 nov 2023 12:01
Kan facket besluta om blockad mot vilket företag dom än känner för eller finns det några regler?
Om de inte har kollektivavtal kan det bli svettigt. (men många som inte har det är enmansföretag av förklarliga skäl). Kommer de bli utsatt för blockad? lol lol lol looooooolllll.
WALL-E
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 sep 2021 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sver

Inlägg av WALL-E »

PhR34k skrev: 19 nov 2023 12:41
Skickade precis till våran representan hos Installatörsföretagen
Är sugen på att lägga ut på våran insta att vi ej stöttar fackets agerande men vågar inte pga ev represalier från facket.
Bild
Instämmer helt, skäms över vårt förbund hur dom agera. Detta är inte okej, betalar runt 1000kr i månaden i fackliga avgifter, och detta läggs tid och pengar på. Jag är för kollektivtavtal t ex i inom byggnads då det behövs regleringar mot arbetsgivare som inte jobbar med samma villkor. Men Sympatiåtgärder utan proportionellt, det är inte rätt väg att gå!
Skriv svar