VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

Ratten är lik Teslas, tror bilen får rekordlågt cw, tajta hjulhus och en front som de jobbat hårt med


ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

12man skrev:
Ratten är lik Teslas, tror bilen får rekordlågt cw, tajta hjulhus och en front som de jobbat hårt med


Nu funkar klippet. Tack "12man"

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5549
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: VW I.D

Inlägg av Gustafsson »

Blir nog en bra plattform det där !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

12man skrev:
Ratten är lik Teslas, tror bilen får rekordlågt cw, tajta hjulhus och en front som de jobbat hårt med


0.27 nämns i videon, kanske rekord för vw? om man inte räknar in den där 1xl eller vad den hette?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

förövrigt helt sjukt att alla videos säger dom exakt samma sak fast på olika språk. alla artiklar är samma text etc.... otroligt uppstyrt av vw. misstänkt uppstyrt...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: VW I.D

Inlägg av TeslaTissel »

Henrik Torphammar skrev:
förövrigt helt sjukt att alla videos säger dom exakt samma sak fast på olika språk. alla artiklar är samma text etc.... otroligt uppstyrt av vw. misstänkt uppstyrt...
Jag har bara sett två.

Menar du det verkligen? Kan vi leta upp dem si så fall?
Bara förs skojs skull så ser vi om det stämmer. Låter ju väldigt konstigt i så fall?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW har ambitionen att bli världens största elbilstillverkare.
Bara i Zwickau ska de inom 2 år tillverka 330.000 elbilar om året.

The electric car for millions, not for millionaires - this is how Thomas Ulbrich sums up the promise that is at the heart of Volkswagen's e-mobility initiative. The brand will soon deliver on this promise, in twelve months' time. Then the first fully electric ID. will roll off the assembly line. For Volkswagen, this is an important step on the road to becoming the world's largest e-mobility manufacturer. The center of this transformation: Zwickau in Saxony.

The conversion to an electric production site has already begun. Zwickau will be converted in several phases from the production of cars with combustion engines to 100 percent electromobility. "In less than two years we will then be able to ramp up the site again to 330,000 vehicles per year," says Ulbrich. A task for which the site is ideally suited, says Ulbrich: "Saxony already has more than one hundred years of automotive tradition and we need precisely this know-how and this passion for the very highest quality. Furthermore, the Zwickau site stands for our commitment to Germany."

Zwickau is at the heart of the Volkswagen brand's global e-mobility initiative. Thomas Ulbrich, Member of the Board of Management of the Volkswagen Brand responsible for E-Mobility and Managing Director of Volkswagen Sachsen, explains the strategy.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
förövrigt helt sjukt att alla videos säger dom exakt samma sak fast på olika språk. alla artiklar är samma text etc.... otroligt uppstyrt av vw. misstänkt uppstyrt...
Jag har bara sett två.

Menar du det verkligen? Kan vi leta upp dem si så fall?
Bara förs skojs skull så ser vi om det stämmer. Låter ju väldigt konstigt i så fall?
Det skulle inte förvåna mig alls. VW låter aldrig slumpen avgöra, alltig är otroligt uppstyrt. Inget löst twittrande med konstiga löften till fansen.
Jag är säker på att de håller på och lobbar in den här bilen så in i h*e precis överallt. Om bara några månader kommer tyska ADAC sjunga lovsångar om allt som har med (tyska) elbilar att göra. Hittills har tongångarna inte varit sådär super positiva alla gånger, men det kommer VW se till att det blir ändring på. Snart kommer vi se en våldsam attitydförändring i media och även bland vanligt folk.
Förutsatt att VW nu verkligen menar allvar vill säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
förövrigt helt sjukt att alla videos säger dom exakt samma sak fast på olika språk. alla artiklar är samma text etc.... otroligt uppstyrt av vw. misstänkt uppstyrt...
Jag har bara sett två.

Menar du det verkligen? Kan vi leta upp dem si så fall?
Bara förs skojs skull så ser vi om det stämmer. Låter ju väldigt konstigt i så fall?
Det skulle inte förvåna mig alls. VW låter aldrig slumpen avgöra, alltig är otroligt uppstyrt. Inget löst twittrande med konstiga löften till fansen.
Jag är säker på att de håller på och lobbar in den här bilen så in i h*e precis överallt. Om bara några månader kommer tyska ADAC sjunga lovsångar om allt som har med (tyska) elbilar att göra. Hittills har tongångarna inte varit sådär super positiva alla gånger, men det kommer VW se till att det blir ändring på. Snart kommer vi se en våldsam attitydförändring i media och även bland vanligt folk.
Förutsatt att VW nu verkligen menar allvar vill säga.
Och exakt samma sak kommer att hända här i Sverige, heja Volvo liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
förövrigt helt sjukt att alla videos säger dom exakt samma sak fast på olika språk. alla artiklar är samma text etc.... otroligt uppstyrt av vw. misstänkt uppstyrt...
Jag har bara sett två.

Menar du det verkligen? Kan vi leta upp dem si så fall?
Bara förs skojs skull så ser vi om det stämmer. Låter ju väldigt konstigt i så fall?
Det skulle inte förvåna mig alls. VW låter aldrig slumpen avgöra, alltig är otroligt uppstyrt. Inget löst twittrande med konstiga löften till fansen.
Jag är säker på att de håller på och lobbar in den här bilen så in i h*e precis överallt. Om bara några månader kommer tyska ADAC sjunga lovsångar om allt som har med (tyska) elbilar att göra. Hittills har tongångarna inte varit sådär super positiva alla gånger, men det kommer VW se till att det blir ändring på. Snart kommer vi se en våldsam attitydförändring i media och även bland vanligt folk.
Förutsatt att VW nu verkligen menar allvar vill säga.
Och exakt samma sak kommer att hända här i Sverige, heja Volvo liksom...
Yes. Och inget svammel längre om "teknikneutrala laddstolpar" och annat trams.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

..och det är en av anledningarna till att jag inte köper Volvo (eller VW... eller Toyota). Koncentrera er på att bygga bilar och sluta med skumrask, jag litar inte på något av dessa bolag.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
..och det är en av anledningarna till att jag inte köper Volvo (eller VW... eller Toyota). Koncentrera er på att bygga bilar och sluta med skumrask, jag litar inte på något av dessa bolag.
Vem ska man lita på?
Du kör Mercedes och Nissan.
https://feber.se/bil/art/383225/mercede ... en_diesel/
https://www.nyteknik.se/fordon/nissan-a ... ar-6941896
Jag kan nog påstå att alla är likadana :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
..och det är en av anledningarna till att jag inte köper Volvo (eller VW... eller Toyota). Koncentrera er på att bygga bilar och sluta med skumrask, jag litar inte på något av dessa bolag.
Vem ska man lita på?
Du kör Mercedes och Nissan.
https://feber.se/bil/art/383225/mercede ... en_diesel/
https://www.nyteknik.se/fordon/nissan-a ... ar-6941896
Jag kan nog påstå att alla är likadana :(
Det är exakt vad VW vill att du ska tro... bra jobbat från deras sida.

Varför jag ogillar VW är ju uppenbart?
Toyota fick jag ett ogillande emot efter att de skröt om att de inte hade några anmärkningar på bilprovningen när de erbjöd gratis kontroll innan för ägarna, tala om båg.
Volvo för att de styr våra politiker mer än vad vi kan göra med våra röster.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
..och det är en av anledningarna till att jag inte köper Volvo (eller VW... eller Toyota). Koncentrera er på att bygga bilar och sluta med skumrask, jag litar inte på något av dessa bolag.
Vem ska man lita på?
Du kör Mercedes och Nissan.
https://feber.se/bil/art/383225/mercede ... en_diesel/
https://www.nyteknik.se/fordon/nissan-a ... ar-6941896
Jag kan nog påstå att alla är likadana :(
Det är exakt vad VW vill att du ska tro... bra jobbat från deras sida.

Varför jag ogillar VW är ju uppenbart?
Toyota fick jag ett ogillande emot efter att de skröt om att de inte hade några anmärkningar på bilprovningen när de erbjöd gratis kontroll innan för ägarna, tala om båg.
Volvo för att de styr våra politiker mer än vad vi kan göra med våra röster.
Menar du att det är VW som fixat återkallelse av Mercedes och Nissan .
Vad det gäller Toyota och Volvo har jag samma inställning som du fast Toyotan hatar jag för deras självladdande bilar. Kör man under 50km/h går den på batteriet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW I.D

Inlägg av LarsL »

Om du läser orginal artikeln så är den mycket mildare i sin skrivelse, där står det att det handlar om typ 5000 fordon. Men naturligtvis har Svenska journalister duperats att skriva dieselgate, särskilt i samband med andra märken än VW.
VW lurade miljoner människor att diesel var miljövänligt, de gasade apor för att bevisa det. Men det enda försprång i teknik de hade var att de fuskade, mer än andra.
Anledningen till att det inte blivit större skandal än det har är dels den skickliga propagandan och dels det faktum att ingen har heltrendiga mjöl i påsen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Kan man hata en biltillverkare? Hatar man då också alla som jobbar där, och alla underleverantörer, eller hatar man bara vd:n? Utan att hata någon kan vi väl alla vara hyfsat överens om att alla, ja alla, biltillverkare på ett eller annat sätt här en väst som inte är fläckfri. Att det finns olika grader på "smutsigheten" är iofs inte så konstigt heller, men just när det gäller utsläppen är det absolut ingen som förtjänar kundernas förtroende enligt mig. Nej, det är inte VW som har hittat på det. Tyska Kraftfahrtbundesamt har hittat många konstigheter hos de andra tillverkarna också. Bland annat Mercedes. Eller är det bara en stor konspiration som VW har startat? Knappast. Det kanske var en lika stor konspiration som alla andra har startat för att skada VW? Eller?
Fusket har uppdagats på många ställen. Det var kanske VW som har fuskat mest, ingen aning. Eller så hade de bara oturen att det var deras fusk som uppdagades först. Jag skulle i alla fall inte lita på någon biltillverkare. Ingen av dem. Och då inkluderar jag även Tesla, fast de kan inte fuska med utsläppen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Om du läser orginal artikeln så är den mycket mildare i sin skrivelse, där står det att det handlar om typ 5000 fordon. Men naturligtvis har Svenska journalister duperats att skriva dieselgate, särskilt i samband med andra märken än VW.
VW lurade miljoner människor att diesel var miljövänligt, de gasade apor för att bevisa det. Men det enda försprång i teknik de hade var att de fuskade, mer än andra.
Anledningen till att det inte blivit större skandal än det har är dels den skickliga propagandan och dels det faktum att ingen har heltrendiga mjöl i påsen.
Precis så mjölet i påsen. Alla fuskar men bara VW åkte dit för fusk. Jag försvarar inte VW men tycker inte att de andra är så mycket bättre.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Kan man hata en biltillverkare? Hatar man då också alla som jobbar där, och alla underleverantörer, eller hatar man bara vd:n? Utan att hata någon kan vi väl alla vara hyfsat överens om att alla, ja alla, biltillverkare på ett eller annat sätt här en väst som inte är fläckfri. Att det finns olika grader på "smutsigheten" är iofs inte så konstigt heller, men just när det gäller utsläppen är det absolut ingen som förtjänar kundernas förtroende enligt mig. Nej, det är inte VW som har hittat på det. Tyska Kraftfahrtbundesamt har hittat många konstigheter hos de andra tillverkarna också. Bland annat Mercedes. Eller är det bara en stor konspiration som VW har startat? Knappast. Det kanske var en lika stor konspiration som alla andra har startat för att skada VW? Eller?
Fusket har uppdagats på många ställen. Det var kanske VW som har fuskat mest, ingen aning. Eller så hade de bara oturen att det var deras fusk som uppdagades först. Jag skulle i alla fall inte lita på någon biltillverkare. Ingen av dem. Och då inkluderar jag även Tesla, fast de kan inte fuska med utsläppen.
+1
Nej mati hatar inte alla som jobbar på Toyota, utan bara varumärket
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: VW I.D

Inlägg av Smutt »

Personligen föredrar jag att köra Tesla eftersom dom inte gasat apor.. dessutom har min fru sett dokumentären så jag kan aldrig köpa en VW även om jag ändrade åsikt :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

Smutt skrev:
Personligen föredrar jag att köra Tesla eftersom dom inte gasat apor.. dessutom har min fru sett dokumentären så jag kan aldrig köpa en VW även om jag ändrade åsikt :lol:
Jag vill inte säga att jag inte ska köpa VW. Jag vill inte heller moralisera för då kan jag inte köpa något.
Hur många är det i världen som inte läst om Apple?
https://www.expressen.se/nyheter/ny-skr ... le-fabrik/

Ändå står folk i kö för att köpa Iphone. Många som tycker att det var för djävligt att gasa apor har inga problem med att köpa en Iphone eller hur.
Nu tog jag Iphone men vi kan ta vad som helst för det finns hur många som helst sådana exempel.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Första halvåret 2019 kan man boka sig för VW ID.

"Köavgiften är 10000 SEK. Jag läste ett internt VW Sverigedokument. Jag ställde mig först i kön redan i augusti. Känns lite olustigt att man som kund skall ligga ute med pengar för en produkt en inte har några specar på....."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Fast... vilken bil som man kunde ställa sig i kön för hade man vettiga specar till? Model 3? i-Pace? E-tron? Lite löst snackande om acceleration och några bilder på nätet är ju allt vi har fått. En köplats kostar ju inget. Finns minsta lilla chans att man vill ha bilen så tycker jag att man ska ställa sig i kön.
Själv behöver jag ingen bil nu, annars hade jag också gjort det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Fast... vilken bil som man kunde ställa sig i kön för hade man vettiga specar till? Model 3? i-Pace? E-tron?
För Teslas del handlade det om att stötta bolaget så det alls blev någon medel 3. För Jaguar och Audi handlade det om att alls kunna köpa en av få tillverkade bilar. VW skall bli en billig folkbil från en gigant. Varför då fippla med köplatser för 10kkr? Låter som ett osannolikt rykte bara.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Det är ingen slump att VW släpper massor av info om VW ID nu.

De räds Tesla 3 helt enkelt.
Får man folk att förboka en ID kanske de inte köper en Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: VW I.D

Inlägg av 12man »

Hur (o-)vanligt är det att journalister får köra runt med kamo målade bilar, visserligen inte på egen hand, och får skriva om det?
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar