Dragkrok till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommer dragkrok till 3:an senare?

Inlägg av fth »

Vet vi om Model 3 får samma Bosal-adapter som det är på Model X?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Det va som fasen. Nu ångrar jag mig nästan att jag bytte till en p. Blir svårt att ta beslut nu. Eftersom det går att få krok på redan beställda bilar måste det va ändrandet i typningen i registreringen 18 mars som dom går på. Läst tidigare att det är 20” hjulen som sätter begränsningar för p. Har ändå tänkt byta till 19 på både sommar och vinter. Någon som har hoppet kvar om att man en dag kommer kunna montera krok på en performance? Jobbigt att välja antingen eller.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Inlägg av dbar »

Legato skrev:
HenricL skrev:
Ser att dragkrok som tillägg kostar 11 500 kr. Dock osäker på om jag kommer ha något behov av det. Kan det kanske vara en bra ide ändå om det påverkar andrahandsvärde?
/Henric
Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.

Det är många svenskar som har drag som ett absolut krav och de hörs mycket (kanske framförallt i elbilsdebatten), men vi är väldigt många som inte köper det också.

Köp om du har nytta av det själv, strunta i det annars. Att andrahandsvärdet generellt skulle landa mer än 11500:- högre tror jag inte på.
Hade gärna haft drag på min TM3:a. Men eftersom jag inte kan få det, så får jag nöja mig utan.
Hade docka aldrig köpt med drag om jag inte ser mig få användning för det. Även om den potentiellt genererar fler intressenter på andrahandsmarknaden får man såklart inte tillbaka mer än det man betalat för kroken.
Lägg 10 lax i en indexfond med låga avgifter så har du med en snittavkastning om 6% 1900kr på fickan om 3 år istället. ;)
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har halvt som halvt ratat 3:an, då jag tyckte att den var lite liten - speciellt då man behöver köra någon stor grunka. S:en sväljer ju det mesta, så behovet av drag är inte speciellt stort för mig.
Det här kan ju dock lösa de situationer där det kniper och då åker 3:an upp lite igen :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ett drag ger ju möjligheten att sätta dit en box, Backbox eller HS-XBOX. Skulle jag köpa en 3:a idag så hade jag nog valt till draget bara pga det. :)
Ludvig

Inlägg av Ludvig »

Johan84 skrev:
Det va som fasen. Nu ångrar jag mig nästan att jag bytte till en p. Blir svårt att ta beslut nu. Eftersom det går att få krok på redan beställda bilar måste det va ändrandet i typningen i registreringen 18 mars som dom går på. Läst tidigare att det är 20” hjulen som sätter begränsningar för p. Har ändå tänkt byta till 19 på både sommar och vinter. Någon som har hoppet kvar om att man en dag kommer kunna montera krok på en performance? Jobbigt att välja antingen eller.

Är i exakt samma sist. Men tänker fasen inte gå ner på en LR AWD för att få drag. För 600-700kkr tänker jag iallafall klippa en BMW M3 eller liknande vid rödljuset.
Att draget bara är typad för liten kärra (min är större) gör valet lite lite enklare. Får sätta drag på sambons bil.

Hoppet lever ju endå att alla 3or som kommer nu är typade med drag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Är tveksam. Tror det kommer finnas gott om treor med drag på andrahandsmarknaden. Alla vi som struntar helt i drag köper nog gärna den som är utan några tusen billigare.

Det är många svenskar som har drag som ett absolut krav och de hörs mycket (kanske framförallt i elbilsdebatten), men vi är väldigt många som inte köper det också.

Köp om du har nytta av det själv, strunta i det annars. Att andrahandsvärdet generellt skulle landa mer än 11500:- högre tror jag inte på.
Om jag skulle köpa en begagnad bil hade jag till och med ratat en bil med drag om den inte var billigare än samma bil utan drag. Det är bara ytterligare en sak att hålla koll på inför besiktning, speciellt eftersom den lär vara avtagbar, då behöver jag leta upp den i förrådet inför besiktning osv.

Jag tror som dig att man får nog inte 11 500 kr mer för bilen med drag när man säljer begagnat.
Jag skulle också letat efter en bil utan drag på beg marknaden pga mindre batterislitage och min fördom att bilar med drag är generellt sämre skötta.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Ludvig skrev:

Är i exakt samma sist. Men tänker fasen inte gå ner på en LR AWD för att få drag. För 600-700kkr tänker jag iallafall klippa en BMW M3 eller liknande vid rödljuset.
Händer det ofta?

Så du har alltså köpt en bil för 750.000 kr för att köra rödljusracing? Ookaj. :roll:

Du får det att låta som att LR AWD är värsta ladan :lol: :lol: :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare

Inlägg av Johan84 »

Ludvig skrev:
Johan84 skrev:

Att draget bara är typad för liten kärra (min är större) gör valet lite lite enklare. Får sätta drag på sambons bil.

Hoppet lever ju endå att alla 3or som kommer nu är typade med drag.
Ja efter lite eftertanke så blir det nog att stå kvar vid ordern, Tror trackmode är roligare än att dra släp. Har även en A6 allroad 3.0 som får dra 2500 så blir ju ändå den när jag drar husvagn men hade varit fint med kortsvängar med 3an när man ska på tippen och sånt. Vill ju köra så mycket som möjligt med den
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jeppe_E skrev:
Ludvig skrev:

Händer det ofta?

Så du har alltså köpt en bil för 750.000 kr för att köra rödljusracing? Ookaj. :roll:

Du får det att låta som att LR AWD är värsta ladan Bild Bild Bild
Haha! Ja,vi har alla olika prioriteringar! Bild
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Jerker skrev:
Jeppe_E skrev:
Ludvig skrev:

Händer det ofta?

Du får det att låta som att LR AWD är värsta ladan Bild Bild Bild
Haha! Ja,vi har alla olika prioriteringar! Bild
Så vad säger du Jerker, blir det att avbeställa någon av de andra bilarna o ta en model 3a nu när den efterlängtade dragkroken kom? Mer dragvikt än Kian ;)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Bejje

Inlägg av Bejje »

Hmm, det där mailet ("Din Model 3-beställning: Dragkrok är nu tillgänglig") och omkringliggande information sa ju inte mycket om eventuell påverkan på leveranstiden. Bekräftade dock att kroken blir avtagbar vilket är trevligt.

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Boom. Där kom mailet om att lägga till dragkrok. Ingen mer information om förseningar men eftersom bilen byggs med dragkrok så förutsätter jag att om man går in och ändrar, så blir bilen tillverkad nu under maj, vilket rent praktiskt innebär leverans i juli/aug. Hmm........

FAQ säger att kroken, pga europeiska bestämelser inte kan monteras (lagligt) efter leverans.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Tellus skrev:
...... och min fördom att bilar med drag är generellt sämre skötta.
Absolut, jag med. 6500mil med fast monterad dragkrok sätter sina spår, så är det. Tänk hur sidan nedan sett ut utan krok!
Oti_Croped.jpg
;-)

Nädu, hur bilen är skött och körd har med ägaren/föraren att göra och inte hurvida bilen har monterad krok eller ej.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tehjimos skrev:
Så vad säger du Jerker, blir det att avbeställa någon av de andra bilarna o ta en model 3a nu när den efterlängtade dragkroken kom? Mer dragvikt än Kian ;)
Nej, tyvärr. Den är ändå för dyr för mig. Jag har inte råd med en dyrare Kia heller. Kan man inte få den som förmånsbil eller firmabil så krävs det lite högre inkomster än jag har.

Så att så länge kronan är så här svag så blir det ingen Tesla för min del.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Ikväll ska det firas dragkrok med en pilsner!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Tellus skrev:
OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Om jag skulle köpa en begagnad bil hade jag till och med ratat en bil med drag om den inte var billigare än samma bil utan drag. Det är bara ytterligare en sak att hålla koll på inför besiktning, speciellt eftersom den lär vara avtagbar, då behöver jag leta upp den i förrådet inför besiktning osv.

Jag tror som dig att man får nog inte 11 500 kr mer för bilen med drag när man säljer begagnat.
Jag skulle också letat efter en bil utan drag på beg marknaden pga mindre batterislitage och min fördom att bilar med drag är generellt sämre skötta.
Varför skulle batteriet ta stryk av att dra tungt? Batteriet känner väl inte om jag har släp eller accar hårt? Eller kör i hög hastighet på motorväg?
Ludvig

Inlägg av Ludvig »

Har kollat typkoderna nu, performance har också drag i typkoden. PP1T och PP2T.
HOPPAS bara att alla bilar som kommer nu har dessa typgodkännanden. Då kan vi montera 3:e parts drag i efterhand. Även vi som beställt performance
Halvar

Inlägg av Halvar »

Beigler: det krävs mycket mer energi per körd kilometer. Man kan alltid killgissa hur bra batteriet mår av att kolla hur långt bilen åkt annars.

Tror jag =D
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vad är det som gäller för typgodkännande? man tycker att man borde kunna installera tredjeparts dragkrok om den är godkänd i sverige för att ha dragkrok (och det finns enligt uppgift fästpunkter) det är väl eldragningen som kan bli trixig.
Halvar

Inlägg av Halvar »

"Programvara övervakar aktivt släpets rörelser och anpassar hjulbromsningen efter behov"

Kan det ha något med saken att göra? Om kameran bakåt håller koll på vad som händer och framförallt att bilen inte tror att det är en annan bil som ligger så nära att den praktiskt taget kan lukta sig till om du borstat tänderna på morgonen eller inte om du har en sladd i krokens uttag.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

AP fungerar inte när Trailer mode är aktivt, iaf inte så sent som i höstas när jag körde släp sist.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jpetters skrev:
AP fungerar inte när Trailer mode är aktivt, iaf inte så sent som i höstas när jag körde släp sist.
Fast det har väl ändrats nu? Ganska säker på jag sett några video med folk som kör släp och AP samtidigt :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är väl standard sedan länge att bilen håller koll på om det är något som skjuter på. (som stabilseringskontroll)
Jag tror att 910 kg kommer utökas på performance, då den har kraftigare motor och awd. (och det är därför det inte går att beställa).
eller är det någon bestämmelse att om det är en prestandabil FÅR MAN INTE ha släpvagn. pga. (det är en anledning till att släp bara får gå i en viss högsta hastighet)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

HelectriC skrev:
jpetters skrev:
Fast det har väl ändrats nu? Ganska säker på jag sett några video med folk som kör släp och AP samtidigt :?
Det var ju inte riktigt det jag sa. Bild Det går fint att avaktivera Trailer mode och aktivera AP, iaf så länge släpet inte ger allt för stort motstånd. Belysning fungerar oavsett läge.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar