Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Vem är "faktaresistent" egentligen? Läste du överhuvudtaget vad jag skrev?
Jag skrev bokstavligen att det kunde vara på håret och att den kunde vara några mm mindre.
Du verkar inte ens veta vad faktaresistent betyder. Nu försöker du bara slingra dig för att vi ska glömma bort att du tolkat begreppet "frontarea" fel. :lol:

Presenterar du fakta som motsäger mina fakta så ändrar jag såklart på mig. För mig är det inte viktigt om Model 3 har lägre luftmotstånd än 3-serien eller inte. Tycker bara att rätt ska vara rätt.
Vad har jag tolkat fel med frontarea? Det jag hade fel på var att 3-serien, åtminstone med dina mått, var någon mm mindre istället för större.

Nä, du har tjatat om grill som om allting hängde på hur stor själva fronten på bilen var. Hur mycket mindre "frontarea" Model 3 har eftersom den är så låg i fronten osv.
Nej, för femtielfte gången har jag hävdat att grillen är en faktor, en av många.
Återigen, det är inte för inte som så många nya bilar antingen täcker över den(elbil) eller har en funktion för att stänga igen när kylning inte behövs(avgasbil).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Skoda och fronten:

https://via.tt.se/pressmeddelande/skoda ... Id=3280395
Vad tycker du själv är det bästa med designen på ENYAQ iV?

Neuhold: Helt klart fronten. Vi har medvetet framhävt den distinkta ŠKODA-grillen på våra elbilar, eftersom denna är en utmärkande detalj för ŠKODA som man direkt känner igen. På ENYAQ iV sticker den fram mer och står mer upprätt, vilket förstärker den kraftfulla looken. Något annat som verkligen fångar ögat är Full-LED matrix-strålkastarna och varselljusen.
Tror många är rädda att göra sig av med grillen pga detta. Speciellt då när samma koncern gör x antal modeller från en plattform. VW verkar då lösa detta genom att behålla en mer traditionell grill på Skoda, Audi samt ta bort den på VW.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Om Model 3 både har en mindre effektiv form OCH en något mindre tvärsnittsarea, exakt HUR kan den ha lägre luftmotstånd? (om vi bortser från densitet och hastighet)
Nu skrev du nog fel, du menar att den har större tvärsnittsarea? Eller hur?
Hursomhelst så har den inte "mindre effektiv form", däremot verkar nya 3-serien ha fått samma cd-värde(åtminstone enligt Wikipedia).
Dvs det handlar om decimaler. Jag sätter som sagt mina pengar på att Model 3 har dem på sin sida.

Yes, har redan ändrat. :)

Vad du _tror_ är inte relevant. Du måste backa upp det med något.
Jag har hänvisat till Wikipedia.

Var? Jag tog faktiskt mina siffror från just wikipedia.
filippb

Inlägg av filippb »

Verdi m.fl - Låt taliz ha sista ordet och sluta mata trollet. En person ska inte få förstöra ett i övrigt bra forum.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Om Model 3 både har en mindre effektiv form OCH en något mindre tvärsnittsarea, exakt HUR kan den ha lägre luftmotstånd? (om vi bortser från densitet och hastighet)
Nu skrev du nog fel, du menar att den har större tvärsnittsarea? Eller hur?
Hursomhelst så har den inte "mindre effektiv form", däremot verkar nya 3-serien ha fått samma cd-värde(åtminstone enligt Wikipedia).
Dvs det handlar om decimaler. Jag sätter som sagt mina pengar på att Model 3 har dem på sin sida.

Yes, har redan ändrat. :)

Vad du _tror_ är inte relevant. Du måste backa upp det med något.
Jag har hänvisat till Wikipedia.

Var? Jag tog faktiskt mina siffror från just wikipedia.
I det du citerar. "däremot verkar nya 3-serien ha fått samma cd-värde(åtminstone enligt Wikipedia)".

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Dom är till för att sänka förbrukningen.
Först gnäller du att e-tron har en grill och att den slukar jättemånga elektroner på grund av just denna. Sen påpekar någon att grillen är till största del ett designelement som knappt släpper in någon luft och därmed inte påverkar luftmotståndet negativt. Precis som på gamla Model S och Ioniq.
Nu säger du exakt samma sak, att grillarna täpps till för att sänka förbrukningen. Därmed motsäger du dig själv i och med att du tidigare påstod att e-trons förbrukning är tack vare (fejk-) grillen.
Hur vill du ha det egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Mercedes A-klass, med grill, har lägre dragkoefficient än samtliga Teslamodeller. Just sayin'.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Först gnäller du att e-tron har en grill och att den slukar jättemånga elektroner på grund av just denna. Sen påpekar någon att grillen är till största del ett designelement som knappt släpper in någon luft och därmed inte påverkar luftmotståndet negativt. Precis som på gamla Model S och Ioniq.
Nu säger du exakt samma sak, att grillarna täpps till för att sänka förbrukningen. Därmed motsäger du dig själv i och med att du tidigare påstod att e-trons förbrukning är tack vare (fejk-) grillen.
Är det fjärde? Femte? Sjätte? gången jag nu skriver att grillen bara är en av faktorerna... :roll:

Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Laban skrev:
Bild

vs Skoda Octavia

Bild

Jag skulle säga att det är mer kombi än SUV över utseendet. Ganska tråkig bil designmässigt men kanske precis vad marknaden behöver ? Speciellt Sverige, Norge.. Dessutom finns alltid ID.4 som ser lite mer modern ut för den som så önskar.
Fast det där är ju bara en skiss över hur den kan se ut, en privatperson som gjort, inget officiellt från Skoda. Men om vi utgår från att den ser ut så där så blir nog många glada här inne, en vanlig kombi och den har säkert klassledande innerutrymmen, men...bagaget ser kort ut på den bilden. Ser fortfarande fram emot hatchbacken som ska komma senare, kombi är inget jag har behov av.
RyssenKefir

Inlägg av RyssenKefir »

Kan man hoppas på att en iv80 rwd ramlar in i krokarna runt ID.3 Tour (77kwh) 531900kr?

Tänker iom skoda ligger lite lägre ned i VAG stegen och samma batteri storlek så kanske det kan vara rimligt?

Men det kanske är för optimistiskt.

Hade gärna sett den till ca 450k efter bonus...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Så bilen kommer att vara klar för lansering när den ska?

”Ja, den kommer att visas den 1:e september. Sedan kommer den till alla norska återförsäljare under hösten. Efter det tar det lite tid innan bilarna faktiskt går att köpa. Vi får de första bilarna strax efter nyår.”

OK, alltså inte i oktober som det var sagt först?

”Nej, det blir efter nyår. Men jag kan lova att det faktiskt blir i början av 2021.

I början av januari?

”Det stämmer.”

Så Enyaq kommer alltså ut på marknaden före ID.4?

”Ja.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Är det fjärde? Femte? Sjätte? gången jag nu skriver att grillen bara är en av faktorerna... :roll:
Nej det är 100e gången du skriver bajs på franska och det är det du vill få ut ditt Teslatroll.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

RyssenKefir skrev:
Kan man hoppas på att en iv80 rwd ramlar in i krokarna runt ID.3 Tour (77kwh) 531900kr?

Tänker iom skoda ligger lite lägre ned i VAG stegen och samma batteri storlek så kanske det kan vara rimligt?

Men det kanske är för optimistiskt.

Hade gärna sett den till ca 450k efter bonus...

EV Database hävdar att en ID3 77kWh kostar 40.936 euro.
https://ev-database.de/pkw/1203/Volkswagen-ID3-Pro-S

Skoda Enyaq iV80
40.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

Så dom borde ligga hyfsat nära varandra i pris.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Väldigt synd att dragkroken är så pass klen på den. Om åtminstone RWD-versionen hade fått samma dragvikt som AWD-versionen, 1200kg som det påstås. Det hade funkat. Då hade den här bilen troligen varit en no-brainer för mig. Just nu ligger alla förhoppningar på ID4, men den lär kosta betydligt mer tyvärr.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Presentationen av ŠKODAs första elektriska SUV kommer sändas live från Prag den 1 september kl 19.00.
Förutom intervjuer med experter kommer ENYAQ iV att presenteras i ett helt nytt virtuellt showroom,
vilket möjliggör att alla kan delta live. Individuellt styrbara 360-graders kameror kommer att skapa en känsla av att fysiskt vara i arenan.

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Väldigt synd att dragkroken är så pass klen på den. Om åtminstone RWD-versionen hade fått samma dragvikt som AWD-versionen, 1200kg som det påstås. Det hade funkat. Då hade den här bilen troligen varit en no-brainer för mig. Just nu ligger alla förhoppningar på ID4, men den lär kosta betydligt mer tyvärr.
Vet inte om det behövs mer än 1200kg.
För ska man köra tungt, då är det oftast en husvagn man vill dra, och då blir räckvidden lite väl kort.

Men många använder släp till korta transporter av tex virke, möbler, skräp mm.
Och då passar 1200kg hyfsat bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vet inte om det behövs mer än 1200kg.
För ska man köra tungt, då är det oftast en husvagn man vill dra, och då blir räckvidden lite väl kort.

Men många använder släp till korta transporter av tex virke, möbler, skräp mm.
Och då passar 1200kg hyfsat bra.
Det är just för husvagnen jag vill ha hög dragvikt. Räckvidden lär inte vara kortare än i e-tron och det funkar ju för oss. Men 1200kg gäller för AWD-versionen, RWD-bilarna får bara 1000kg dragvikt var jag minns. Samtidigt blir AWD såklart dyrare och räckvidden minskar. Jag har inget större behov av AWD och vill gärna skippa det om det går.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Världspremiär av nya ŠKODA ENYAQ iV den 1 september 2020

25.8.2020 10:53:15 CEST | SKODA Sverige

Dela

Presentationen av ŠKODAs första elektriska SUV kommer sändas live från Prag den 1 september kl 19.00. Förutom intervjuer med experter kommer ENYAQ iV att presenteras i ett helt nytt virtuellt showroom, vilket möjliggör att alla kan delta live. Individuellt styrbara 360-graders kameror kommer att skapa en känsla av att fysiskt vara i arenan.

Världspremiären av ŠKODA ENYAQ iV är den första visningen som äger rum live samtidigt som deltagarna får tillgång till en innovativ virtuell presentation. Detta möjliggör att ŠKODA-fans över hela världen kan delta i liveupplevelsen och bevittna avtäckningen av ŠKODAs första produktionsmodell baserad på Volkswagen Groups elbilplattform MEB. Intresset för ENYAQ iV har varit stort och redan innan sin premiär har bilen över 4 500 förbokningar bara i Sverige. I samband med världspremiären kommer ŠKODA i Sverige att öppna en bilkonfigurator på skoda.se där man kan bygga sin egen ENYAQ iV.

Eftersom presentationen av den virtuella modellen kommer att filmas med 360-graders kameror, kommer tittarna att känna sig som om de verkligen sitter i rummet. Före och efter världspremiären av ŠKODA ENYAQ iV kommer alla besökare online att möjligheten att utforska den virtuella ŠKODA-paviljongen. 360-graders vyn gör det möjligt för användare att titta på båda fordonen från alla sidor. Omfattande informationsmaterial kommer också att finnas tillgängligt för nedladdning.

Livesändningen innehåller intervjuer med experter och åskådarna kan skicka in sina egna frågor i realtid via företagets sociala mediekanaler. Precis som gästerna på plats på visningen i Prag kan personer som deltar i den virtuella presentationen själva kunna bestämma vad som intresserar dem och i vilken ordning de vill se de olika områdena.

Livesändningen startar klockan 19.00 på tisdagen den 1 september. Deltagare påminns om dess start en minut i förväg. Den virtuella paviljongen kommer att öppnas för besökare tjugo minuter före presentationen och kommer att finnas tillgänglig ytterligare två timmar efter evenemanget.

Länk till presentation av ŠKODA ENYAQ iV
Följ den virtuella premiären av ŠKODA ENYAQ iV snabbt och enkelt genom någon utav länkarna nedan.

https://skoda-virtual-event.com eller någon utav ŠKODAs sociala mediekanaler (Facebook och Twitter) eller ŠKODA Storyboard (www.skoda-storyboard.com).

Påminner om premiären den
1 september kl 19.00.

Kul att det är förbokat 4500 Skoda Enyaq i Svrige.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Zalman3 skrev:
Jo, fast det kostade ju inget att ”förboka” och då visades bara bilder på Skoda Vision iV så vi får väl se hur många av dessa som genomför sin beställning när vi till slut får se hur Skoda Enyaq verkligen ser ut, när den kan levereras och vad den kommer kosta i Sverige med vettig utrustning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jo, fast det kostade ju inget att ”förboka” och då visades bara bilder på Skoda Vision iV så vi får väl se hur många av dessa som genomför sin beställning när vi till slut får se hur Skoda Enyaq verkligen ser ut, när den kan levereras och vad den kommer kosta i Sverige med vettig utrustning.
Av trillingarna Audi Q4, VW ID4 och Skoda Enyaq så hoppas jag på att den riktiga versionen av Skoda Enyaq är snyggast, billigast och bäst.

Vi får väl se den 1 september!
I samband med världspremiären kommer ŠKODA i Sverige att öppna en bilkonfigurator på skoda.se där man kan bygga sin egen ENYAQ iV.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har förbokat Skodan.
I ett mejl jag fått lovar Skoda leverans Q1 2021.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har förbokat Skodan.
Var ska du ladda den då? ;)

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har förbokat Skodan.
Var ska du ladda den då? ;)
Får väl höra med Toyota. De har tydligen utvecklat en revolutionerande ny teknik med självladdning!!
:lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Av trillingarna Audi Q4, VW ID3 och Skoda Enyaq så hoppas jag på att den riktiga versionen av Skoda Enyaq är snyggast, billigast och bäst.
Jag antar att du menar ID4. ;)
Jag pendlar som sagt mellan folkan och Skodan. Skodan var klart snyggast som konceptbil, men i verkligheten blir det nog inte riktigt så, tror jag. Vi får se på tisdag. Audin tror jag inte på överhuvudtaget. Den blir bara dyr och får sämst räckvidd enligt de siffror vi har sett hittills. Den är nog bäst för dem som absolut vill ha en Audi.
Nu börjar elbilarna äntligen bli lite som alla andra bilar. Man väljer efter tycke, smak och plånbok. Hittills var man ju tvungen att välja den bil som var den minst dåliga kompromissen.
Vi är numera inställda på att byta bort e-tron så fort som möjligt. Med en ID4 eller Enyaq skulle jag i princip halvera mina månadskostnader för bilen. :)
Thexps

Inlägg av Thexps »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Av trillingarna Audi Q4, VW ID3 och Skoda Enyaq så hoppas jag på att den riktiga versionen av Skoda Enyaq är snyggast, billigast och bäst.
Jag antar att du menar ID4. ;)
Jag pendlar som sagt mellan folkan och Skodan. Skodan var klart snyggast som konceptbil, men i verkligheten blir det nog inte riktigt så, tror jag. Vi får se på tisdag. Audin tror jag inte på överhuvudtaget. Den blir bara dyr och får sämst räckvidd enligt de siffror vi har sett hittills. Den är nog bäst för dem som absolut vill ha en Audi.
Nu börjar elbilarna äntligen bli lite som alla andra bilar. Man väljer efter tycke, smak och plånbok. Hittills var man ju tvungen att välja den bil som var den minst dåliga kompromissen.
Vi är numera inställda på att byta bort e-tron så fort som möjligt. Med en ID4 eller Enyaq skulle jag i princip halvera mina månadskostnader för bilen. :)

Finns det mer än ekonomiska anledningar och byta bort E-Tron så snabbt som möjligt till en Skoda eller ID4?
Är det lånekostnader då eller driftkostnader du syftar på?
*nyfiken med finger på köpknapp för E-Tron :)
Senast redigerad av Thexps, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar