Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
DaggeD skrev:
Förstår mig inte på Teslas prissättning av model y rwd.
I Tyskland ligger den på 53,900 euro (ca 590,000 SEK med dagens växlingskurs) medan den här kostar 689,000 SEK.

Vet att det förr om åren skilde på utrustning mellan nordiska bilar och övriga Europa bl.a. värme i baksätet mm. Men ser inte att det är några sådana utrustningsskillnader numera.

Samma skillnad ser man även på begagnade model ys. En beggad long range ligger på ca. 60,000+ euro i DE medan de kostar 720,000+ SEK i SE.

Varför är det en differens på 100,000 SEK mellan DE och SE, vad är det jag missar?

Med vänlig hälsning, Dagge
Du måste gå vidare till betalning. Där ser du att miljöbonusen är avdragen i priset.
Sen måste du alltid räkna priset utan moms. Tesla får inget av ett lands moms utan i Sverige tar staten 25000 extra för bilen. (tesla får ej de pengarna)
sen betalar tesla cirka 25000 för vagnskadegarantin. (tyska bilarna saknar det)
Och sen vet jag inte vad frakten kostar men gissar på runt 7000.

så bilen blir inte billigare i tyskland.

När det gäller beg så är det rätt svårt att hitta en 22:a som är 6mån gammal för 60 men det är samma där, ingen vagnskada följer med, sen måste man ta hit bilen, det kostar lite, regga den. Jag har tagit in några förr och det var ofta billigare med mercor osv. Det lägre priset följer dem som begagnade även här. De allra flesta bilfirmor vill inte ta in dem som byte och de blir svårsålda.
Miljöbonusen är inte alls redan avdragen. Bara tillverkarens del(som de måste dra av). Den stora summan som tillkommer dig som köpare får du sen, precis som här.

Det går att hitta beggade Y för ca 55k euro förövrigt.
Så man kan spara en bra slant på att importera, vilket är anledningen till att tex autoperformance flodat marknaden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

det står under priset:
Einschl. 2.500 € Umweltbonus (netto)

Inklusive 2 500 euro i miljöbonus (netto)

Ja man kan spara på att importera alla bilar. men det är bara under hög efterfrågan Autoperformance kan göra pengar på det.
Inte nu när tesla har lager. Vem köper alltså en importerad 2022 av dem för 780 när man kan få en ny här?
Då är man ju jättekorkad. Jag tror inte man spar på att importera. Priset för att äga en bil är inte inköpspriset utan värdeminskningen och det är absolut inte säkert att värdeminskningen och försäkringskostnad blir lägre under de åren man äger bilen. jag talar av erfarenhet. Jag har också importerat från USA.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Ja, det är när man säljer bilen man vet hur det gick med ekonomin. Har lärt mig att bästa affären är att köpa det som är lättsålt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
det står under priset:
Einschl. 2.500 € Umweltbonus (netto)

Inklusive 2 500 euro i miljöbonus (netto)

Ja man kan spara på att importera alla bilar. men det är bara under hög efterfrågan Autoperformance kan göra pengar på det.
Inte nu när tesla har lager. Vem köper alltså en importerad 2022 av dem för 780 när man kan få en ny här?
Då är man ju jättekorkad. Jag tror inte man spar på att importera. Priset för att äga en bil är inte inköpspriset utan värdeminskningen och det är absolut inte säkert att värdeminskningen och försäkringskostnad blir lägre under de åren man äger bilen. jag talar av erfarenhet. Jag har också importerat från USA.
Ja, det där är tillverkarens del.
Du som köpare får ytterligare 5000 euro av staten.

Beror på hur stora prisskillnaderna är. Just nu är de ju helt uppåt väggarna.
Jag kan åka och köpa en beggad Y LR för 600k, och det kostar inte många hundringar att få den inreggad etc.
Visst får jag jag betala hel istf halv försäkring, men det är också några hundringar i månaden.
Kort sagt finns det stora pengar att spara på import i nuläget, och det är det autoperformance mfl utnyttjat.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Exempel på annonser:

https://www.autoscout24.com/offers/tesl ... d55aa8c387

https://www.autoscout24.com/offers/tesl ... 530a505c70

https://www.autoscout24.com/offers/tesl ... 8fb3aeb4f0

Så länge de är minst 6 mån gamla och rullat minst 600 mil så är det bara att köra hem och regga in dem typ.

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

taliz skrev:
Exempel på annonser:

Så länge de är minst 6 mån gamla och rullat minst 600 mil så är det bara att köra hem och regga in dem typ.
Absolut, det är hur lätt som helst. Man behöver ju ta ledigt ett par dagar från jobbet och betala någon övernattning, och sen regga in den, så 5-6.000 måste man ändå lägga på. Plus att man måste föra över pengarna såklart, sist jag importerade var över 10 år sen så det kanske går snabbare nu.
Kontanter är ju svårt numer.

Men tycker du verkligen man kan råda folk att göra det? en 21:a bör vara värd typ 660-670 här och om man nu har tysken hemma för 620. Blilr det verkligen en bra affär? en Initial besparing och kommande bekymmer tycker jag. först torskar man ju på att försäkra osv. Sen är det ju det här att bli av med bilen sen.
Om man nu får 40-50 mindre för importen om ett par år så är det ju mest problem skulle jag säga. Många bilfirmor vill inte ta i importerna.
Supersvårt att sälja privat. jag har tagit in flera tyskar och även tex Porsche direkt från USA (2008 när dollarn kostade 5,90) Det blev faktiskt kanske 10-20.000 i vinst på den bara vill jag minnas. (extremt svårsåld)

Så med mitt facit på hand avråder jag från import. Visst köper man den privat där och vet hur ägaren skött batteriet osv så visst - men att köpa en beg på firma här i sverige som är importerad är just BIG NO-NO. Det finns så många svenska som säljs privata.

Dessutom så gillar ju inte tesla när man inte köpt av dem när det uppstår garantiärenden som är tveksamma (goodwill)
så det är alltid bättre att köpa privat eller beg från Tesla. Alltid.
jag skulle inte ens köpa svensksålt från annan firma här i Sverige.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pejvic skrev:
taliz skrev:
Exempel på annonser:

Absolut, det är hur lätt som helst. Man behöver ju ta ledigt ett par dagar från jobbet och betala någon övernattning, och sen regga in den, så 5-6.000 måste man ändå lägga på. Plus att man måste föra över pengarna såklart, sist jag importerade var över 10 år sen så det kanske går snabbare nu.
Kontanter är ju svårt numer.

Men tycker du verkligen man kan råda folk att göra det? en 21:a bör vara värd typ 660-670 här och om man nu har tysken hemma för 620. Blilr det verkligen en bra affär? en Initial besparing och kommande bekymmer tycker jag. först torskar man ju på att försäkra osv. Sen är det ju det här att bli av med bilen sen.
Om man nu får 40-50 mindre för importen om ett par år så är det ju mest problem skulle jag säga. Många bilfirmor vill inte ta i importerna.
Supersvårt att sälja privat. jag har tagit in flera tyskar och även tex Porsche direkt från USA (2008 när dollarn kostade 5,90) Det blev faktiskt kanske 10-20.000 i vinst på den bara vill jag minnas. (extremt svårsåld)

Så med mitt facit på hand avråder jag från import. Visst köper man den privat där och vet hur ägaren skött batteriet osv så visst - men att köpa en beg på firma här i sverige som är importerad är just BIG NO-NO. Det finns så många svenska som säljs privata.

Dessutom så gillar ju inte tesla när man inte köpt av dem när det uppstår garantiärenden som är tveksamma (goodwill)
så det är alltid bättre att köpa privat eller beg från Tesla. Alltid.
jag skulle inte ens köpa svensksålt från annan firma här i Sverige.
Går säkert att komma överens om att lösa det på en helg. Många kan ju jobba remote numera dessutom.

Går nog att pruta en del, priserna i annonserna är ju typ nypriser(likt här).
När man sen säljer kan man ju numera enkelt dumpa bilen hos valfri auktionssite, om nu handlare skulle krångla och man inte vill sälja privat.

Fantasipriserna här verkar ju komma nedåt på sistone, men det lär dom göra nere på kontinenten också.

niklas12

Inlägg av niklas12 »

Hur är teslas garantier på batteriet på nyare modelY och model3 ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
DaggeD

Inlägg av DaggeD »

Tackar för att ni tog er tid att svara pejvic och taliz.
Ni har helt klart fått mig att börja grubbla.

Beställde en RWD på landstingsdagen men vette sjutton om jag skall gå vidare med köpet. Förvisso har jag tid att fundera då leveranstiden verkar vara rätt svårbedömd.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

niklas12 skrev:
Hur är teslas garantier på batteriet på nyare modelY och model3 ?
Garantier
https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vad menas med ”skyddssystem” ? Airbags mm?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare

Inlägg av Skar11n »

Ingen som fått VIN på en rwd än?
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
martinio

Inlägg av martinio »

Skar11n skrev:
Ingen som fått VIN på en rwd än?
Beställde en Y RWD 26/8 samma dag som modellen introducerades.
Idag fick jag statusen ändrad från Dec 2022 - Feb 2023 till blankt i appen. På hemsidan står det "Uppskattad leveranstid: Ej fastställd".

Helt sjukt detta ju.

Har ni fått liknande resultat idag efter kl 15:00?
henkomac

Inlägg av henkomac »

Mitt leveransdatum var December 2022 - Februari 2023 för nån dag sen, men det har nu uppdaterats till:
Uppskattad leveranstid: Ej fastställd
Tid för leverans kommer snart att vara tillgänglig
Beställd den 26 aug. Nån som vet om det brukar betyda att den är på gång eller om det är ännu mer osäkerhet i leveransdatumet än innan?
Westtech

Inlägg av Westtech »

henkomac skrev:
Mitt leveransdatum var December 2022 - Februari 2023 för nån dag sen, men det har nu uppdaterats till:
Beställd den 26 aug. Nån som vet om det brukar betyda att den är på gång eller om det är ännu mer osäkerhet i leveransdatumet än innan?
Samma för mig. Måste skett efter kl 15 idag.
erq1

Inlägg av erq1 »

Samma här. Beställt 19/09. Några dagar efter, fick jag en fönster inovember (kommer inte ihåg exakt men nåntig 9-27 november). För 10 dagar kom tillbaks till 'dec-feb', samma som dagen jag beställt och idag nu TBD.

kanske dom börjar at ge VIN snart och jobbar på det.... om man ser det på positiv sät! Det kom många VIN igår i frankrike (troligtvis viking queen båt som har passerat singapore -Vin kommer efter singapore ofta över flera dagar). Om det är så, det matchar andra halv november leverans som jag fick en stund.

men man vet aldrig med tesla.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

henkomac skrev:
Även MYP-beställare från ett antal månader fick samma försvunna datum idag. Jag tror inte det betyder ett jota, och definitivt inte att en bil är på gång. Sorry!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare

Inlägg av Snigeln »

Westtech skrev:
henkomac skrev:
Samma här. Beställd 28 aug.
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Snigeln skrev:
Westtech skrev:
henkomac skrev:
Samma här. Beställd 28 aug.
+1 Beställd 7/9 har haft dec-feb i några veckor nu, innan dess hade jag 14-28 nov.... So ovan nämnt, betyder förmodligen inte så mycket :roll:
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare

Inlägg av Skar11n »

Ser ut som rwd har börjat levereras.
Lagerbilar i Schweiz.
IMG_20221024_183326.jpg
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Skar11n skrev:
Lagerbilar i Schweiz.
Dock, kom ihåg att "lager" i fallet med de svenska LR som dök upp som lagerbilar betydde leverans om typ fyra veckor. Dvs de är fortfarande på en båt nånstans.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare

Inlägg av Skar11n »

Andersen skrev:
Skar11n skrev:
Lagerbilar i Schweiz.
Dock, kom ihåg att "lager" i fallet med de svenska LR som dök upp som lagerbilar betydde leverans om typ fyra veckor. Dvs de är fortfarande på en båt nånstans.
Troligen samma sak med dessa också men dom har iallafall börjat skeppa dom.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare

Inlägg av Player »

Andersen skrev:
Skar11n skrev:
Lagerbilar i Schweiz.
Exakt, sedan verkar ju tobleronetuggarna ha en uppsjö av teslor i ”lager”. Kanske lägre efterfrågan där?
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare

Inlägg av Donk »

Har en MY RWD beställd men börjar bli alltmer tveksam om jag verkligen ska plocka ut den. Egentligen främst pga senaste påhittet att ta bort parkeringssensorerna (ett krav på en bil i den här prisklassen enligt mig) och den försämrade autopiloten/farthållaren, men nu också pga risken för prissänkningar. Självklart helt omöjligt att veta om det blir så eller inte men med tanke på att priserna justerats många gånger tidigare så är det ju inte helt osannolikt. Någon som hört om första batchen bilar som kommer har parksensorerna kvar? Har mailat Tesla men antar att de inte kommer kunna ge mig något svar.

Så har därför återigen börjat fundera på alternativ till MY.

Efter ytterligare en mer rejäl provkörning av PS2 så kanske den ändå kan vara ett alternativ, även om den är betydligt trängre. Trevlig bil och snygg bil (enligt mig) som med stora batteriet, de vanliga paketen, finare fälgar, drag, metallic etc landar på nästan exakt samma pris som en Y, kanske lite under. Verkar ha ungefär samma prestanda, lite längre räckvidd men tyvärr framhjulsdrift. Lev i maj.

Funderar även på en BMW iX1 som ser fin ut, även den är såklart betydligt mindre än en MY. Räckvidden verkar vara snäppet under MY RWD men istället får man 4WD och lite bättre acc. Kräver att man lägger på rejält med utrustning för att bli ok, efter rabatt borde den landa på strax över en MY RWD men då får man riktigt skinn, öppningsbart panorama, adaptiva lysen, parksensorer+kamera osv. Tror inte den finns i butik att känna på/provköra och risken är att den känns för mycket fossilbil (som iX3) men samtidigt har de ju lyckats bra med i4an. Vet dock inte levtiden, är den 1 år så går den såklart ändå bort.

Svårt att veta vilken bilaffär som blir minst dålig. Om Tesla sänker priserna med 10% efter leverans så försämrar det ju kalkylen markant. Men en BMW med massor av extrautrustning har ju historiskt också straffas hårt på beg-marknaden. Hur står sig Polestar hittills som begagnad?

Vad tror ni, finns det risk att Polestar och BMW också sänker priserna pga sämre efterfrågan? Känns inte som det finns några sådana indikationer i nuläget men jag kan såklart ha fel.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Moonphase

Inlägg av Moonphase »

Donk skrev:
Har en MY RWD beställd men börjar bli alltmer tveksam om jag verkligen ska plocka ut den. Egentligen främst pga senaste påhittet att ta bort parkeringssensorerna (ett krav på en bil i den här prisklassen enligt mig) och den försämrade autopiloten/farthållaren, men nu också pga risken för prissänkningar. Självklart helt omöjligt att veta om det blir så eller inte men med tanke på att priserna justerats många gånger tidigare så är det ju inte helt osannolikt. Någon som hört om första batchen bilar som kommer har parksensorerna kvar? Har mailat Tesla men antar att de inte kommer kunna ge mig något svar.

Så har därför återigen börjat fundera på alternativ till MY.

Efter ytterligare en mer rejäl provkörning av PS2 så kanske den ändå kan vara ett alternativ, även om den är betydligt trängre. Trevlig bil och snygg bil (enligt mig) som med stora batteriet, de vanliga paketen, finare fälgar, drag, metallic etc landar på nästan exakt samma pris som en Y, kanske lite under. Verkar ha ungefär samma prestanda, lite längre räckvidd men tyvärr framhjulsdrift. Lev i maj.

Funderar även på en BMW iX1 som ser fin ut, även den är såklart betydligt mindre än en MY. Räckvidden verkar vara snäppet under MY RWD men istället får man 4WD och lite bättre acc. Kräver att man lägger på rejält med utrustning för att bli ok, efter rabatt borde den landa på strax över en MY RWD men då får man riktigt skinn, öppningsbart panorama, adaptiva lysen, parksensorer+kamera osv. Tror inte den finns i butik att känna på/provköra och risken är att den känns för mycket fossilbil (som iX3) men samtidigt har de ju lyckats bra med i4an. Vet dock inte levtiden, är den 1 år så går den såklart ändå bort.

Svårt att veta vilken bilaffär som blir minst dålig. Om Tesla sänker priserna med 10% efter leverans så försämrar det ju kalkylen markant. Men en BMW med massor av extrautrustning har ju historiskt också straffas hårt på beg-marknaden. Hur står sig Polestar hittills som begagnad?

Vad tror ni, finns det risk att Polestar och BMW också sänker priserna pga sämre efterfrågan? Känns inte som det finns några sådana indikationer i nuläget men jag kan såklart ha fel.
Om du får bilen i år så kan du räkna med 70k i bonus. Inte alls säkert att du får någon bonus nästa år. Går bilpriset ner 10% så har du ju inte förlorat nåt. För min del resonerar jag så att om jag inte får bilen i år så avvaktar jag till eventuell prissänkning nästa år
Skriv svar