Miljöbonusen är inte alls redan avdragen. Bara tillverkarens del(som de måste dra av). Den stora summan som tillkommer dig som köpare får du sen, precis som här.pejvic skrev:Du måste gå vidare till betalning. Där ser du att miljöbonusen är avdragen i priset.DaggeD skrev:Förstår mig inte på Teslas prissättning av model y rwd.
I Tyskland ligger den på 53,900 euro (ca 590,000 SEK med dagens växlingskurs) medan den här kostar 689,000 SEK.
Vet att det förr om åren skilde på utrustning mellan nordiska bilar och övriga Europa bl.a. värme i baksätet mm. Men ser inte att det är några sådana utrustningsskillnader numera.
Samma skillnad ser man även på begagnade model ys. En beggad long range ligger på ca. 60,000+ euro i DE medan de kostar 720,000+ SEK i SE.
Varför är det en differens på 100,000 SEK mellan DE och SE, vad är det jag missar?
Med vänlig hälsning, Dagge
Sen måste du alltid räkna priset utan moms. Tesla får inget av ett lands moms utan i Sverige tar staten 25000 extra för bilen. (tesla får ej de pengarna)
sen betalar tesla cirka 25000 för vagnskadegarantin. (tyska bilarna saknar det)
Och sen vet jag inte vad frakten kostar men gissar på runt 7000.
så bilen blir inte billigare i tyskland.
När det gäller beg så är det rätt svårt att hitta en 22:a som är 6mån gammal för 60 men det är samma där, ingen vagnskada följer med, sen måste man ta hit bilen, det kostar lite, regga den. Jag har tagit in några förr och det var ofta billigare med mercor osv. Det lägre priset följer dem som begagnade även här. De allra flesta bilfirmor vill inte ta in dem som byte och de blir svårsålda.
Det går att hitta beggade Y för ca 55k euro förövrigt.
Så man kan spara en bra slant på att importera, vilket är anledningen till att tex autoperformance flodat marknaden.