Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.


Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.

Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.

Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.


Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Leon skrev: 21 nov 2023 21:45
AktivEffekt skrev: 21 nov 2023 20:03
TSLAMY skrev: 21 nov 2023 19:39
Om men men bara om det är så fantastistkt bra för för medlemmarna av metall och för företagen att teckna kollektivavtal i jämnförelse med icke avtal.
Då vore det väll solklart att ingen skulle jobba hos Tesla då det skulle vara så mycket bättre att jobba på VOLVO d.v.s det borde vara självreglerande.

Jag kliver ur facket nu!
Är det inte märkligt att självaste Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen då?
Varför är det inte kö från företagen att få riva alla kollektivavtal?
Kan bero på detta som Svensk Näringsliv har skrivit på sin sida:
Det är frivilligt för företag att teckna kollektivavtal. En arbetstagarorganisation kan dock vidta stridsåtgärder för att få kollektivavtal, varför frivilligheten inte alltid är reell.
Svenskt Näringsliv värnar kollektivavtalsmodellen men betonar vikten av att avtalen är attraktiva för att modellen ska kunna upprätthållas. Större flexibilitet i löneavtalen skulle göra kollektivavtal mer attraktivt för företagen. Även större flexibilitet kring arbetstider och andra villkor skulle påverka avtalens attraktivitet. Bättre möjligheter till individuell flexibilitet behövs också.
Men det där är ju inte aktuellt i det här fallet. Svenskt näringsliv, som den ena parten i förhandlingen, ska ju arbeta för låga kostnader för företagen. Enligt deras synvinkel är ett attraktivt kollektivavtal ett billigt avtal. Det är väl inte därför tesla inte skriver på? Att det skulle bli för dyrt med kollektivavtal?
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PiCa »

TSLAMY skrev: 21 nov 2023 19:39
Om men men bara om det är så fantastistkt bra för för medlemmarna av metall och för företagen att teckna kollektivavtal i jämnförelse med icke avtal.
Då vore det väll solklart att ingen skulle jobba hos Tesla då det skulle vara så mycket bättre att jobba på VOLVO d.v.s det borde vara självreglerande.

Jag kliver ur facket nu!
Gjorde samma sak i helgen! Var iofs inte IF Metall, men ändå. Känns inte längre som man vill vara med och bidra.
Även om jag mest hade det för inkomstförsäkringen.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ReNewAble »

erfaren bilmek skrev: 22 nov 2023 06:53
Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.


Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.

Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.

Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.


Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.

Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.

Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.

Varifrån får du att 70% av de Teslaanställda skulle vara sura?

Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.

Sluta nu med alla ogrundade påståenden och för en seriös diskussion.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Tror problemet här är att vi pratat förbi varandra.

Teslas villkor är ju helt klart sämre än med KA. För facket alltså eftersom man då inte är bunden till att använda deras försäkringar mm som de tjänar pengar på.

För personalen på Tesla är svaret mer osäkert. De som jobbar där verkar ju nöjda, men facket kommer alltid hävda att det är sämre så länge det inte klirrar i deras kassa.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

Jag ser en tydlig vinnare och en tydlig förlorare i det här.

Stora vinnaren är svenska småföretagare utan kollektivavtal.

Stora förloraren är facken och deras anhängare. Det här anti-demokratiska beteendet luktar rätt illa.


Tesla? Dom fortsätter precis som vanligt, opåverkade.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Tror inte IF metall hade med i beräkningen att Tesla är rätt inovativa och har de bestämt sig för att vara kvar kommer de hitta lösningar som innebär att Tesla gör mer inhouse och i förlängningen så förlorar andra svenska företag som Werksta mfl på detta som Tesla använt som under leverantörer och Tesla kommer nog aldrig igen befatta sig med svenska företag och det är ju ingen fjäder i hatten direkt för Sverige oavsett vad man tycker om Tesla , det råder ju trots allt marknads ekonomi.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mykie »

Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

ReNewAble skrev: 22 nov 2023 07:11
erfaren bilmek skrev: 22 nov 2023 06:53
Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.


Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.

Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.

Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.


Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.

Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.

Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.

Varifrån får du att 70% av de Teslaanställda skulle vara sura?

Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.

Sluta nu med alla ogrundade påståenden och för en seriös diskussion.
Tänkte precis skriva samma sak.

Punkter som bara är BS för att få fram den egna åsikten är följande:
- Facket kan ju väldigt lätt kontrollera avtalen kontinuerligt
- Körkorts liknelsen känns fel eftersom det i lagen krävs körkort och så här dvs mer BS
- Var ifrån kommer dessa 90%, dvs BS där också
- Det finns papper och dessa kallas för anställningsavtal så återigen BS
- Teslas villkor är inte sämre, dessutom säger du att dessa inte går att kontroller men nu säger du att du vet, dvs igen bara massa BS
- Det finns inga optioner som sagts hundratals gånger, aktierna som man får är varda vad dom är värda när man får dom. Om man väljer att sälja dom eller inte direkt när man får dom är var och ens beslut. Dessutom är pensionen bättre, ingen avgift till facket, aktierna ligger utanpå lönen som en bonus. Återigen en massa BS bara.

Sedan har vi punkterna som inte är BS:
- Det finns inga kvar...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

ReNewAble skrev: 22 nov 2023 07:11
erfaren bilmek skrev: 22 nov 2023 06:53
Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.


Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.

Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.

Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.


Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.

Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.

Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.

Varifrån får du att 70% av de Teslaanställda skulle vara sura?

Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.

Sluta nu med alla ogrundade påståenden och för en seriös diskussion.
Har du läst igenom vad jag har skrivit? Läs noga en gång till.

Inget jag sriver är ogrundat. I princip allt baseras på IF Metalls hemsida eller från deras artiklar. Och mina egna förtydlingar så som räkmacka för att förklara tydligare.

De 70% avser Sveriges anställda, inte Teslaansrällda.

Jag har aldrig skrivit att de har sämre villkor. Finns inte den insynen. Tesla säger något som inte kan verifieras.


Min agenda är att jag själv har haft stor nytta av KA och påtalar det. Är bra på sikt med KA anser jag. Inte så viktiga kanske om man är 23 år och fortfarande pendlar mellan olika jobb. Men man blir äldre, familj, bolån osv osv. Då anser jag att den tryggheten med KA är jätteviktig.
Sedan förstår jag att alla inte håller med om der
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Jag tror att de anställda som vill ha kollektivavtal kommer få behålla allt detta + det KA erbjuder. Men verkligen blir ju att antagligen kommer Tesla strama åt allt och endast erbjuda det KA kräver och kanske lite till.
Jag ställde frågan på Reddit för killen som körde en AMA då han tjänade typ 20% mer än vad han gjorde innan hos Bilia plus att dom får aktier värda flera tusen etc. Om han var förberedd på att förlora det för att istället få KA.
Svaret man alltid får är att KA är ett golv och varför skulle man förlora det man hade innan?
Men jag kan vara se mig själv som arbetsgivare att jag hade nog tillslut gått med på det men då justerat samtliga förmåner etc så de matchar minimum kravet från KA.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Är det någon som vet den verkliga siffran på hur stor del av de som till hör sektorn som IF Metall riktar in sig på som är med i facket? Dom skriver på sin sida ca 250.000 gissar då att man kan runda detta nedåt. Vad en snabb sökning på industriarbetare ger är drygt 550.000 så då skulle deras medlemsprocent ligga på mindre än 45%?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

mykie skrev: 22 nov 2023 07:52
Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

Några anställda väljer att avsluta sina fackliga medlemskap. Kanske bör även företagare fundera ett varv.
Givet händelserna med Werksta där försäljning som med kort varsel kan försvinna så kan det ju vara en uppenbar affärsrisk att ha kollektivavtal. Framförallt om man har en större icke ansluten kund.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

RagWal skrev: 22 nov 2023 08:30
Några anställda väljer att avsluta sina fackliga medlemskap. Kanske bör även företagare fundera ett varv.
Givet händelserna med Werksta där försäljning som med kort varsel kan försvinna så kan det ju vara en uppenbar affärsrisk att ha kollektivavtal. Framförallt om man har en större icke ansluten kund.
Vilken företagare skulle våga säga upp KA efter den här uppvisningen? Alla har inte Teslas kassa och förmåga... Jag tycker inte KA i sig är problemet den är rent av bra. Det är innehållet som behöver justeras. Tidigare i tråden länkade någon en debattartikel som jag tycket lät bra vilket bl.a. innefattade reglera sympatistrejker, att pensionslösningen hanteras utanför KA, inga styrelseplatser i mindre bolag, m.m. Sen borde man se över delar av MBL som effektivt sätter stopp för entreprenörsdrivna mindre företag. Att det inte är ett större problem är för att dom flesta företag i praktiken inte följer reglerna.
Model S P85DL+
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

PhR34k skrev: 22 nov 2023 07:59
Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Jag tror att de anställda som vill ha kollektivavtal kommer få behålla allt detta + det KA erbjuder. Men verkligen blir ju att antagligen kommer Tesla strama åt allt och endast erbjuda det KA kräver och kanske lite till.
Jag ställde frågan på Reddit för killen som körde en AMA då han tjänade typ 20% mer än vad han gjorde innan hos Bilia plus att dom får aktier värda flera tusen etc. Om han var förberedd på att förlora det för att istället få KA.
Svaret man alltid får är att KA är ett golv och varför skulle man förlora det man hade innan?
Men jag kan vara se mig själv som arbetsgivare att jag hade nog tillslut gått med på det men då justerat samtliga förmåner etc så de matchar minimum kravet från KA.
Ledsen men det du skriver är en myt eller okunskap.

KA innebär inget tak. Har själv erfarenheten från flera olika arbetsgivare.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1216
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av RagWal »

mans71 skrev: 22 nov 2023 08:39
RagWal skrev: 22 nov 2023 08:30
Några anställda väljer att avsluta sina fackliga medlemskap. Kanske bör även företagare fundera ett varv.
Givet händelserna med Werksta där försäljning som med kort varsel kan försvinna så kan det ju vara en uppenbar affärsrisk att ha kollektivavtal. Framförallt om man har en större icke ansluten kund.
Vilken företagare skulle våga säga upp KA efter den här uppvisningen? Alla har inte Teslas kassa och förmåga... Jag tycker inte KA i sig är problemet den är rent av bra. Det är innehållet som behöver justeras. Tidigare i tråden länkade någon en debattartikel som jag tycket lät bra vilket bl.a. innefattade reglera sympatistrejker, att pensionslösningen hanteras utanför KA, inga styrelseplatser i mindre bolag, m.m. Sen borde man se över delar av MBL som effektivt sätter stopp för entreprenörsdrivna mindre företag. Att det inte är ett större problem är för att dom flesta företag i praktiken inte följer reglerna.
Har inte undersökt saken, men vet inte om en uppsägning triggar massa signaler inom fackförbunden så de knackar på dörren dagen efter en uppsägning med krav på omtecknande. Man kan väl teckna igen då. Men uppenbart är det inte bara är en trygghet ens för företagen som det ser ut idag, vilket man kanske kan tro. Helt klart är det är flera som ser brister i dagens system och hur det tillämpas iaf så det blir nog rimligen förändringar.
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 okt 2021 22:02
Ort: Trelleborg
Referralkod: ts.la/daniel114610

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanielOrneling »

Earplugged skrev: 21 nov 2023 19:01
BAG skrev: 21 nov 2023 16:57
Elektrikerna utökar sin blockad.
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/ ... onflikten/

Mer eskalering (enl DI):

TESLA-STREJKEN
Ordern från Elon Musk: Tesla får inte skriva på något avtal
Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag.
Riktigt fult att dom verkar lägga ännu mer fokus mot laddstolparna som drabbar vanliga bilister, vilket liv det hade blivit om detta hade gällt bensinstationer......
Nu vet jag inte om det redan skrivits i tråden, men det de inte förstått är att nu riktar de indirekt in sig på alla som kör elbil. Superchargers öppna för alla fabrikat retar ju gallfeber även på våra kollegor med elbilar från alla andra fabrikat också. Bara ännu en faktor som visar hur icke genomtänkta dessa åtgärder är
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1459
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

slugger75 skrev: 22 nov 2023 08:15
mykie skrev: 22 nov 2023 07:52
Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?
Varför skulle de det? Fossilbilar har väl ett stabilt andrahandsvärde?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

slugger75 skrev: 22 nov 2023 08:15
mykie skrev: 22 nov 2023 07:52
Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?
:D
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

PhR34k skrev: 22 nov 2023 07:59
Jag tycker en grej blir lite skev. I och med att Tesla saknar KA så kan de gå starkt på höjda löner, bättre förmåner, bonusar etc.
Jag tror att de anställda som vill ha kollektivavtal kommer få behålla allt detta + det KA erbjuder. Men verkligen blir ju att antagligen kommer Tesla strama åt allt och endast erbjuda det KA kräver och kanske lite till.
Jag ställde frågan på Reddit för killen som körde en AMA då han tjänade typ 20% mer än vad han gjorde innan hos Bilia plus att dom får aktier värda flera tusen etc. Om han var förberedd på att förlora det för att istället få KA.
Svaret man alltid får är att KA är ett golv och varför skulle man förlora det man hade innan?
Men jag kan vara se mig själv som arbetsgivare att jag hade nog tillslut gått med på det men då justerat samtliga förmåner etc så de matchar minimum kravet från KA.
Jag tror att det är precis så. KA är en risk att det kommer stora kostnader, speciellt om det går dåligt och man måste skära ner, denna risk vill ju givetvis arbetsgivaren ha betalt för, inget konstigt. Den kostnaden tas ju då på det sättet du beskriver men att närma sig "golvet" så mycket som möjligt.
Jag förstår inte att så många sitter och tror att det är klart dom kan behålla alla förmåner OCH få alla andra förmåner med KA. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Det är ungefär som folk som fuskar med bidrag som säger "sköt ditt det är ju inte dina pengar jag snor".
Allt snack om helikoptervyer och annat och ändå fattar inte folk att även företag måste få pengar någonstans ifrån och det är inte obegränsat och allt som står i ett avtal (oavsett om det är ett vanligt anställningsavtal eller KA) kostar något.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Verdi_ skrev: 22 nov 2023 08:55
slugger75 skrev: 22 nov 2023 08:15
mykie skrev: 22 nov 2023 07:52
Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?
Varför skulle de det? Fossilbilar har väl ett stabilt andrahandsvärde?
De köper sannolikt in fabriksnya bilar. Och det känns inte som det finns mkt vettiga fossiler att välja på numer.
Alla bensinare runt mitten 2010-talet har hållt sig sjukt bra senaste åren.
Det är ju mest för att de är på väg att försvinna.
Haft alla 3/Y
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Pontus skrev: 22 nov 2023 07:55
ReNewAble skrev: 22 nov 2023 07:11
erfaren bilmek skrev: 22 nov 2023 06:53
Almba skrev: 21 nov 2023 23:57
Jag har funderat lite kring det här med strejken och kollektivavtal. Om de nu inte är en lag som säger att alla företag i Sverige måste teckna kollektivavtal, varför kan då IF Metall tvinga Tesla till det?

Om det nu är så viktigt att måna om modellen, varför är det inte ett krav från första början för alla utländska företag som vill etablera sig på svensk mark att skriva på ett kollektivavtal och sedan börja göra business här? Man kan ju inte låta företagen först etablera sig för att sen ”tvinga” dem till att skriva på? Utan en svensk lag som säger att de måste?

Eller är jag helt jag och cyklar här? För annars är det ju åt helvete fel det IF Metall gör och inga Tesla i detta fall. För tesla har ju denna policy långt innan de etablerade sig på svensk mark och alla som sökte jobb hos dem bör ha varit väl medvetna om deras syn på kollektivavtal och hur de driver sin verksamhet i andra länder.
Detta har avhandlats mängder med gånger innan i tråden:
KA är frivilligt.
Tesla vill inte ha. Facket blir lite sura.


Tesla säger att de har likvärdiga villkor som avtalet. Går inte att kontrollera nu eller kontinuerligt. Facket får inte insynen.
Blundern som Tesla således gör är att de säger att de följer liknande villkor som KA ändå men är inte med i dem.
Man kan tex inte säga att man utan körkort har liknande kunskap som de som har körkort för att kunna köra en bil och kör ändå.
T menar således att de åker räkmacka på 90% övriga anställdas i Sverige framförhandlade villkor.
De skulle inte sagt något alls om ovan.

Tesla kan liksom vem som helst säga vad som helst. Men ord är bara ord, det är alltid lätt att snacka. På papper blir det något helt annat.

Facket blir jättesura och de flesta andra anställda i Sverige också (70% i alla fall enligt vad jag har sett) och det blir konflikt.


Teslas villkor är sämre än KA. Tesla hävdar att det kompenseras med aktieoptioner. Det är bara det så som alla vet kan så kan aktier också sjunka, även snabbt, även bli värdelösa.
Du sitter kontinuerligt och lägger inlägg med påståenden i denna tråden som är rena påhitt och bara verkar stötta din egen agenda.

Om inte Tesla vill dela informationen så kan facket utan problem få reda på anställningsvillkor genom någon av deras medlemmar som arbetar på företaget. De kan då se vad som står i anställningsavtalet.

Åker räkmacka? Tesla erbjuder anställningsvillkor så att de ska kunna attrahera kompetent personal. Vilket ju verkar fungera.

Varifrån får du att 70% av de Teslaanställda skulle vara sura?

Du har dessutom ingen aning om Teslas villkor är sämre än KA. De kan säkert vara annorlunda men då en övertygande majoritet anser att Teslas villkor är bättre för DEM så får man också respektera det.

Sluta nu med alla ogrundade påståenden och för en seriös diskussion.
Tänkte precis skriva samma sak.

Punkter som bara är BS för att få fram den egna åsikten är följande:
- Facket kan ju väldigt lätt kontrollera avtalen kontinuerligt

Svar:
Nej! De har inte insynen, förutom anställnings avtalet.
T kan när som helst ändra i princip vad som helst utan förvarning.

- Körkorts liknelsen känns fel eftersom det i lagen krävs körkort och så här dvs mer BS.

Svar:
En liknelse var det. Som simbassängen längre upp.


- Var ifrån kommer dessa 90%, dvs BS där också.

Svar:
Officiella siffror. 90% av Sveriges anställda i KA.

- Det finns papper och dessa kallas för anställningsavtal så återigen BS

Svar:
Se svar högre upp.

- Teslas villkor är inte sämre, dessutom säger du att dessa inte går att kontroller men nu säger du att du vet, dvs igen bara massa BS

Svar:
Teslaanställda har själva skrivit här att villkoren är sämre. Tex komptid, friskvård, försäkringar och en del annat. Jag vet inte exakt för jag jobbar inte där. Dessutom vet de anställda inte vad mer som gäller eller inte gäller, utöver anställningsavtalet tex. att Tesla nör om helst kan ändra.
Men de har aktieoptioner istället - håller inte enligt mig.



- Det finns inga optioner som sagts hundratals gånger, aktierna som man får är varda vad dom är värda när man får dom. Om man väljer att sälja dom eller inte direkt när man får dom är var och ens beslut. Dessutom är pensionen bättre, ingen avgift till facket, aktierna ligger utanpå lönen som en bonus. Återigen en massa BS bara.

Svar:
De tjänar in under tiden som de arbetar så kallade optioner för att sedan få aktier som de i förväg inte har en aning om vad de då är värda.
Så som aktiemarknaden fungerar vet ingen vad en aktie är värd i framtiden.


Sedan har vi punkterna som inte är BS:
- Det finns inga kvar...

Svar:
BS. Vem är det håller på med det? Inte jag i alla fall.
Allt jag skiver är sakligt och så korrekt som jag bara kan.
Sedan hoppas jag att så många som möjligt håller med min om mina åsikter.
Har repeterat samma sak massor av gånger. Kanske ta er tid att läsa på i tråden?

Se svar ovan.

Orkar snart inte. Hela tiden kommer samma saker upp som jag skrivit.
Läs igenom noga först innan ni svarar!!!!!
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1459
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

pejvic skrev: 22 nov 2023 09:01
Verdi_ skrev: 22 nov 2023 08:55
slugger75 skrev: 22 nov 2023 08:15
mykie skrev: 22 nov 2023 07:52
Ska hämta ut ny tjänstebil i morgon ute i Huddinge, Tesla M3 RWD. Fick dock veta av vår bilansvarige på företaget att det blir sista Teslan på ett tag. I bilpolicyn för 2024 så har företaget valt att plocka bort Tesla då det känns osäkert ang. andrahandsvärde, service m.m.
Har företaget även valt att plocka bort alla fossilbilar från policyn, p.g.a. osäkert andrahandsvärde m.m.?
Varför skulle de det? Fossilbilar har väl ett stabilt andrahandsvärde?
De köper sannolikt in fabriksnya bilar. Och det känns inte som det finns mkt vettiga fossiler att välja på numer.
Alla bensinare runt mitten 2010-talet har hållt sig sjukt bra senaste åren.
Det är ju mest för att de är på väg att försvinna.
Vilka "vettiga fossiler" har försvunnit? Jag är inte så insatt, finns inte de vanliga modellerna från förr kvar?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

mans71 skrev: 22 nov 2023 08:39
Vilken företagare skulle våga säga upp KA efter den här uppvisningen?
Ett inte helt otänkbart scenario är att Werksta går i konkurs eftersom dom plötsligt tappat en extremt stor del av sin omsättning.

Jag ser två möjligheter i det fallet:

1. Tesla köper konkursboet, hänger upp en Teslaskylt och kör på precis som vanligt. Utan kollektivavtal.

2. Någon annan startar om verksamheten. Tror du verkligen dom tecknar kollektivavtal i det läget?
Skriv svar