CCS ombyggnation av alla Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Såhär 11 dagar senare, så är resultatet 9 SuC av 31?

Nu förstår jag varför båten ligger stilla i Atlanten. :lol: ;) Skämt å sido så är nog din gissning att det är klart i slutet av februari ganska korrekt. Dvs samtidigt som bilarna kommer hit.
Ja, det är lite märkligt att det går så sakta i Sverige, varje station verkar ju gå väldigt snabbt när han/dom väl sätter igång, men det är väldigt långt mellan rapporterade konverteringar.

Det kanske är brist på komponenter, själva sladdarna t.ex.? Det lät ju som han/dom skulle få förstärkning snart, då kanske dom får upp farten.

Det ser ju som sagt fortfarande ok ut för helheten, Europa bör vara i stort sett konverterat under februrari (utom UK då).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

bjelkeman skrev:
Att de sprider ut installationerna, tyder det på att de inte är komfortabla att få konverteringen klar så alla stationer har åtminstone några CCS innan bilarna kommer, för täckning som sagt ovan? Annars vore det ju bara att jobba på från en sida till en annan tills man var klar.
Man kan ju bara spekulera, men det kanske helt enkelt inte finns tillräckligt med kablar att tillgå?

Sen kanske dom var osäkra på tidsåtgången för konverteringen och tog det säkra före det osäkra och prioriterade yt-täckning före antal stolpar per plats.
Jag tycker det är korrekt prioriterat, risken att det skall bli kö är ju tämligen liten under ganska lång tid.

Jag har på några tusen mil långkörning via SuC i Europa aldrig behövt vänta på att få ladda, och i kanske 80-90% av fallen varit helt ensam.

Innan Model 3 har hunnit levereras i så stora mängder att det blir problem med köer på SuC så har nog Tesla hunnit både konvertera resterande stolpar och expandera belastade stationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av helix »

De kanske bara konverterar hälften för att andra hälften ska konverteras till Supercharger V3 :D

Vet inte om det diskuterats i andra trådar, men i Q4-rapporten stod följande:

"In addition to our continued investment in global charging infrastructure, our engineering team is finalizing plans for the rollout of our V3 Supercharger technology early this year, which will enable significantly faster charge times. We anticipate V3 to not only provide a better customer experience for Tesla vehicle owners, but to also significantly lower Tesla’s operational and capital expenditures."

Tolkar det här som Tesla kommer skruva upp hastigheten några pinnhål inom några månader. Ska bli riktigt intressant att se vad hastigheten blir och vad de olika batterierna kan ta emot för effekt.

Givet att Tesla också nämnde att de INTE ska gå över till 2170 för Model S/X under 2019 så innebär det nog att åtminstone 100kWh-packet kommer kunna ladda snabbare med SuC v3.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Läget per 2019-02-01 00:13, 107 konverterade SuC, alltså mer än dubbelt så många CCS-platser som Ionity.
SuC_CCS.png
Hastigheten på konverteringen ökar stadigt och det konverteras/rapporteras drygt sex stationer om dagen för närvarande
SuC_CCS_rate.png
Med en viss fortsatt ökning av hastighet så ser det ut som att hela Europa, exklusive UK, skall hinna konverteras under februari.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Ungefärlig täckning, de olika "öarna" börjar knytas ihop.
SuC_CCS_Cov.png
Södra Sverige kommer enligt tidigare sannolikt fyllas i under de närmsta dagarna, sen hoppas vi att Norrland får sitt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

helix skrev:
Givet att Tesla också nämnde att de INTE ska gå över till 2170 för Model S/X under 2019 så innebär det nog att åtminstone 100kWh-packet kommer kunna ladda snabbare med SuC v3.
De platta laddkurvorna vid 10-50% SoC för både 100-batteriet och Model 3-batteriet antyder ju att man bör kunna ta emot väsentligt högre effekt där, i alla fall i delar av intervallet.

Sen bör ju v3 kanske framförall minska problemet med delade laddpar. Det krävs ju inte så mycket för att båda laddarna i paret skall kunna leverera full effekt, det kommer ju att öka genomströmningshastigheten för stationerna markant när utnyttjandegraden ökar.

Sen kan man kanske anta att v3 rullas ut i USA först, vi i Europa får kanske nöja oss med "old school" SuC under 2019, men det är ju inte så illa. :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Antalet konverterade stolpar per station minskar, det kanske är ett ytterligare tecken på att man inte hinner få fram delar i tid och prioriterar yt-täckning?
SuC_CCS_stalls.png
Ionity och SuC/CCS har nu båda strax över 4 stolpar per station i snitt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5474
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:

Såhär 11 dagar senare, så är resultatet 9 SuC av 31?

Nu förstår jag varför båten ligger stilla i Atlanten. :lol: ;) Skämt å sido så är nog din gissning att det är klart i slutet av februari ganska korrekt. Dvs samtidigt som bilarna kommer hit.
Jag får det till 8 SuC av 30? Den i Karlskrona är varken en SuC eller ägd av Tesla även ifall den ligger med i arket.

Aha, ja jag har ingen koll på den i Karlskrona. Det är ju fel att den är med då. Oavsett vilket så spekulerades det att 2-3 stycken skulle man hinna med. Verkligheten är mindre än en per dag. Men med 22 kvar så lär de vara klara innan bilarna börjar levereras i Sverige.
Karlskrona laddaren bör ju vara med eftersom de trots allt är en DC laddare enligt tesla stadard som för en utomstående ser ut som en SuC.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av frippe »

fth skrev:
helix skrev:
Givet att Tesla också nämnde att de INTE ska gå över till 2170 för Model S/X under 2019 så innebär det nog att åtminstone 100kWh-packet kommer kunna ladda snabbare med SuC v3.
De platta laddkurvorna vid 10-50% SoC för både 100-batteriet och Model 3-batteriet antyder ju att man bör kunna ta emot väsentligt högre effekt där, i alla fall i delar av intervallet.

Sen bör ju v3 kanske framförall minska problemet med delade laddpar. Det krävs ju inte så mycket för att båda laddarna i paret skall kunna leverera full effekt, det kommer ju att öka genomströmningshastigheten för stationerna markant när utnyttjandegraden ökar.

Sen kan man kanske anta att v3 rullas ut i USA först, vi i Europa får kanske nöja oss med "old school" SuC under 2019, men det är ju inte så illa. :)

/fth
Om båda stolparna i paret ska ge full effekt behövs väl dubbelt med laddare i skåpen? För är det inte samma laddare i skåpen på en SuC som ombord i bilen, fast lite fler då.

Så att det inte krävs mycket, är kanske en definitionsfråga.
Den springande punkten är nog behov, hur ofta på flera stationer är det så fullt att det börjar bli ett problem med delade stolpar?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Bod »

iAkita skrev:
På bilderna ser det ut som om plats 1a till 3b konverterats. Varför finns det a och b stolpar? Blir maxeffekten lägre om man laddar på t.ex. 1a och b samtidigt? Hur ska man då tänka om man kör S eller X och det står minst en bil vid alla fyra stolpar som inte konverterats? Ska man ändå välja en av dem eftersom det är Model 3 priority på de konverterade platserna?
Du har helt rätt. Betäckningen a och b visar att de delar på mating från elcentralen. vilket gör att du bara har tillgång till halva kapaciteten.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av frippe »

iAkita skrev:
På bilderna ser det ut som om plats 1a till 3b konverterats. Varför finns det a och b stolpar? Blir maxeffekten lägre om man laddar på t.ex. 1a och b samtidigt? Hur ska man då tänka om man kör S eller X och det står minst en bil vid alla fyra stolpar som inte konverterats? Ska man ändå välja en av dem eftersom det är Model 3 priority på de konverterade platserna?
Bara för att det står model 3 priority innebär det inte att de bara ska användas till model 3.

Grundregeln måste fortsatt vara att man ställer sig vid ett par som är ledigt så man inte delar på en laddare i samma a/b serie.
Sedan bör model s och x i första hand välja de stolpar som inte är konverterade. Men om de stolparna som inte är konverterade redan är upptagna och det finns lediga par i de konverterade, så är det självklart att välja en av de lediga paren även med en s/x. Allt för att maximera laddeffekterna, minska tiden på en SuC och öka nyttjandet av stationen.

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

frippe skrev:
Om båda stolparna i paret ska ge full effekt behövs väl dubbelt med laddare i skåpen? För är det inte samma laddare i skåpen på en SuC som ombord i bilen, fast lite fler då.
Så att det inte krävs mycket, är kanske en definitionsfråga.
Det finns lite olika uppgifter om detta, men enligt trovärdiga källor innehåller varje SuC i Europa 8 eller 9 moduler à 16.5kW, dvs total effekt 132 eller 148.5 kW.

Den effekten delas mellan två stolpar enligt principen "först till kvarn", dvs den som först kopplar in sig får all effekt som hen kan använda, nummer två får "slumpen", i värsta fall bara c:a 22kW inledningsvis. Kabinetten som används i USA har plats för 12 moduler, om det är samma kabinett i Europa så skulle man alltså kunna fylla på med 3-4 ytterligare moduler, sannolikt utan andra ändringar.

Det skulle ge en total effekt på 198kW, vilket skulle ge bil nummer två minst 88kW från start, en ökning med 75-129%, under förutsättning att laddkurvorna inte ändras.
Detta skulle förstås kraftigt öka genomströmningen på belastade stationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av 12man »

När eller har redan nån youtuber testat att koppla in bägge kablarna samtidigt i en S och en 3
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig :lol:

Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Jeppe_E »

12man skrev:
När eller har redan nån youtuber testat att koppla in bägge kablarna samtidigt i en S och en 3
Det lär ju inte hända fören M3 börjar levereras i Europa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

12man skrev:
När eller har redan nån youtuber testat att koppla in bägge kablarna samtidigt i en S och en 3
Ja, konsensus verkar ju vara att endast en kabel per stolpe bör kunna användas i taget, men det vore kul att se det testat!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5474
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Jeppe_E skrev:
frippe skrev:

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig :lol:

Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
En stor skillnad är ju att om 6 månader så kommer alla betala för att ladda på SuC. Jag undrar hur de kommer förändra bettende hos ägarna, hur mycket mindre kommer en bil i snitt ladda på SuC?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av PoloPrinsen »

Ni välberesta Tesalägare, har ni nånstans sett att Teslas placering av laddstolparna inte är "i diket" utan minst en rad in på parkeringspatesen yta?

Som jag fattat det så är det bara en enda ruta (parkeringsruta) som kan betjänas av laddstolpen då laddstolpen inte sitter inne en bit på parkeringen utan i diket. Antar att det i,99% av fallen handlar om ytminimering pga kostnaden och ex pga att den faktiska tillgängliga ytan är begränsad som Tesla har till förfogande.

Lite synd för med annan placering av laddstolpar så skulle lätt 2 bilar snabbt kunna laddas effektivare än om den ena alltid måste vänta in att den första fysiskt lämnat sin plats innan den andra ens kan koppla in sladden.

Med kreativ laddstolpsplacering och 4 omgångar sladdar/stolpe så skulle totalkapaciteten vara betydligt högre än idag.

Nån med vana på att beräkna flöde och kapacitet borde kunna räkna ut nuvarande resp andra varianters kapacitetsskillnader vid ett givet antal laddskåp på siten.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Verdi

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig :lol:

Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
En stor skillnad är ju att om 6 månader så kommer alla betala för att ladda på SuC. Jag undrar hur de kommer förändra bettende hos ägarna, hur mycket mindre kommer en bil i snitt ladda på SuC?
Alla? Jag tänker då inte betala. :lol:

Jag bor 6,8 km från Fullerö-SuC och jag har alla möjligheter att ladda gratis till vardags där. Men det är helt enkelt inte värt det. Det sliter på batteriet och tar bort mycket värdefull tid ur en redan ganska pressad vardag. Och så tror jag att de flesta tänker. Några snåljåpar kanske laddar lite oftare på SuC än de behöver men jättevanligt är det nog inte. För de som saknar hemladdning kommer det fortfarande vara både snabbaste och billigaste sättet att ladda på så där blir det ingen skillnad.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig :lol:

Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
En stor skillnad är ju att om 6 månader så kommer alla betala för att ladda på SuC. Jag undrar hur de kommer förändra bettende hos ägarna, hur mycket mindre kommer en bil i snitt ladda på SuC?
Alla? Jag tänker då inte betala. :lol:

Jag bor 6,8 km från Fullerö-SuC och jag har alla möjligheter att ladda gratis till vardags där. Men jag har bara laddat där en enda gång och då var jag på "genomresa" och åkte förbi hemmet från ett håll till ett annat. Det är helt enkelt inte värt det. Det sliter på batteriet och tar bort mycket värdefull tid ur en redan ganska pressad vardag.
Jag tänker inte heller betala, inte så länge jag har kvar min X90 iaf. :)

Jag passerar tre SuC på vägen till landet, en sträcka på 200km, men stannar bara i undantagsfall på någon av dessa. Att ladda hemma är så mycket bekvämare än att slösa tid med att sitta och rulla tummarna på en parkering, även om man sparar några kronor på elräkningen.

På långresa är det förstås en helt annat femma, och det är ju det som SuC är till för.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Jag tänker inte heller betala, inte så länge jag har kvar min X90 iaf. :)

Jag passerar tre SuC på vägen till landet, en sträcka på 200km, men stannar bara i undantagsfall på någon av dessa. Att ladda hemma är så mycket bekvämare än att slösa tid med att sitta och rulla tummarna på en parkering, även om man sparar några kronor på elräkningen.

På långresa är det förstås en helt annat femma, och det är ju det som SuC är till för.

/fth

3 st på 20 mil? Örebrotrakten eller Gävletrakten? :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
3 st på 20 mil? Örebrotrakten eller Gävletrakten? :)
Bor i Stockholm, lantställe norr om Gävle, passerar Upplands-Väsby, Uppsala, och Gävle på vägen. :)

Det är ju väldigt tätt mellan SuC på den sträckan, du passerar faktiskt tre (fyra om man räknar SC) på bara 145km.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av OfarligTesla »

EnTraktor skrev:
120 kW CCS adapter ingår från och med idag om man köper en ny S eller X!
Stora frågan är var man köper adapter om man redan har en bil! :p
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5474
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jeppe_E skrev:
frippe skrev:

Däremot, vad göras om det är kö till laddarna och det är fullt, ska det vara två köer, eller en kö och det är först till kvarn? Vilket kan bli surt för en model 3 när icke konverterade stolpar blir lediga men de står först i kön.
Men det är ett övergående problem då det efter hand kommer att vara konverterat på alla stolpar på alla laddstationer.
Det är väl ett ickeproblem. Står en Model 3 ägare först i kön och en icke konverterad stolpe blir ledig så kan hen inte utnyttja den ändå, så i praktiken blir det ju "två" köer. Det som i så fall kan bli lite jobbigt är om det står en M/X först i kön och ett prioriterat ställ blir ledigt. M/X ägaren kopplar in och strax därefter blir en M/X stolpe ledig :lol:

Oavsett vilket, så tror jag att SuC utbyggnaden behöver accelerera. Titta på Norge t.ex. där är det redan fullt idag på en del SuC (trots många ställ). Hur ska det gå när 4000-5000 M3 kommer ut i trafik?
En stor skillnad är ju att om 6 månader så kommer alla betala för att ladda på SuC. Jag undrar hur de kommer förändra bettende hos ägarna, hur mycket mindre kommer en bil i snitt ladda på SuC?
Alla? Jag tänker då inte betala. :lol:

Jag bor 6,8 km från Fullerö-SuC och jag har alla möjligheter att ladda gratis till vardags där. Men det är helt enkelt inte värt det. Det sliter på batteriet och tar bort mycket värdefull tid ur en redan ganska pressad vardag. Och så tror jag att de flesta tänker. Några snåljåpar kanske laddar lite oftare på SuC än de behöver men jättevanligt är det nog inte. För de som saknar hemladdning kommer det fortfarande vara både snabbaste och billigaste sättet att ladda på så där blir det ingen skillnad.
Tråden handlar om CCS och modell 3, dvs jag syftar på kommentaren ovan om vad ska hända när alla modell 3 kommer, ja alla modell 3 kommer betala för sig om ca 6 månader. Jag är fullt medveten om att de finns x och s som inte behöver betala. Kanske jag som är otydlig?

Jag tycker frågan fortfarande är lika intressant hur kommer bettendet förändras när fler får betala. Jag är av uppfattningen att de finns en hel del som snål laddar därmed inte sagt att alla gör de.

Detta med snålladdar bygger jag på den eon laddare som jag har nära oss. När den tidigare var gratis att ladda vid så var den upptagen typ alltid när vi behövde ladda där men nu när de tar betalt så är de ofta ledig. Jag ser en fördel att de tar betalt för nu är den tillgänglig för att ladda vid när man verkligen behöver. Vi använder denna laddare ibland även om de är nära vårt hem eftersom vår leaf har så litet batteri så ibland behövs lite mer ström i bilen snabbt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar