E tron 50

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: E tron 50

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Då körde du nog "lite" snabbare misstänker jag?
Jag kan nå det med min M3P också, i typ 150kmh i regn med 20".
Nja, inte galet mycket snabbare än laglig motorvägsfart, runt 130, så vanligt tempo helt enkelt. Regn gör bara rätt stor skillnad, stark motvind gör ju dock gigantisk skillnad.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:

Du laddar väl inte till 100% till vardags?
Är ingen vardagskörning. Brukar ladda uppåt 100% då. Sägs ju att man ändå ska göra det ibland. Skönt att ha lite marginal också. Men det är möjligt att jag bara har 96-98% när jag åker. Och så har jag 4% degradering.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

E tron 50

Inlägg av taliz »

Nilp skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.
Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.

Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Nja. Som jag skrev längre upp så har jag kört delar av samma väg som TB idag och han måste legat på rejält för jag hade snitt på 260wh/km i ca 110km/h. Just då regnade dock inte

Tror inte han laddade 1h på Ionity för att komma till 99%. Hörde något innan om att han gjort 2 längre stopp på resan och de var på 40 min vardera. Men osäker på den.
Tror han försöker hålla 120kmh enligt GPS normalt vid 1000km challenge.

Vill minnas att det skall ta 56 min att ladda étron 50 till 100%.
Han startade ju inte från 0, så några minuter snabbare gick det nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
B99

Inlägg av B99 »

Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.
Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.

Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Att du konsekvent stavar E-Tron fel gör att du framstår som en enögd tönt. Kan du åtminstone sluta med det?

Björn kör i regn och kraftig motvind på motorväg. Klart som fan att räckvidden blir lidande.
Ändå lite anmärkningsvärt med motvind i båda riktningarna, men vad vet jag..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

B99 skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:

Att du konsekvent stavar E-Tron fel gör att du framstår som en enögd tönt. Kan du åtminstone sluta med det?

Björn kör i regn och kraftig motvind på motorväg. Klart som fan att räckvidden blir lidande.
Det är normalt när man kör étron. Bild

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

B99 skrev:

Att köra E-tron är kanske som att cykla. Det är i princip alltid motvind. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Verdi

Inlägg av Verdi »

B99 skrev:

Båda riktningarna 9? Varberg till Löddeköpinge var det som nämndes. Det är väl en riktning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
B99 skrev:

Båda riktningarna 9? Varberg till Löddeköpinge var det som nämndes. Det är väl en riktning?
Han vände i Lödde och körde samma väg tillbaka till Varberg, med samma förbrukning.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nej, det är bara att konstatera att det är bättre att mänskligheten kör dieselbil än väljer en elbil som inte är Tesla. Målet måste ju ändå vara att få folk till att inte välja elbil? Verkar lite så på en del som skriver här inne iaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

E tron 50

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Nej, det är bara att konstatera att det är bättre att mänskligheten kör dieselbil än väljer en elbil som inte är Tesla. Målet måste ju ändå vara att få folk till att inte välja elbil? Verkar lite så på en del som skriver här inne iaf.
Well, det vore ju obra om folk blir avskräckta. Men det kanske är Audis mål...

Nu kör förövrigt Björn på torr motorväg, och bilen drar 340wh/km(!).
86kmh i snitthastighet inkl laddstopp.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
B99 skrev:

Han vände i Lödde och körde samma väg tillbaka till Varberg, med samma förbrukning.

Hur ska jag kunna veta det? Har nog sett max 15 minuter totalt av hans videor.

Sån sjuk förbrukning har ju inte andra fått väl?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

E tron 50

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
B99 skrev:

Du kanske inte borde hävda att det var motvind då om du inte visste förutsättningarna?

Nej det måste vara något udda som gör att bara Björn får denna förbrukning.
Eller kan det vara så att han kör ”som folk gör” med några % moms, han har 20”(tror jag) och drabbades dessutom av regn. Precis sånt som händer vem som helst dvs.

Bilen började förövrigt varna om ”low battery” vid 25%.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jag som brukar tycka min LR 3 drar mycket dom få gångerna den kommer upp mot 220 kw. Oftast ligger den på ca 170.
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare

Inlägg av chall »

Tror att jag hade hamnat runt samma tid med min MS 75D.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

e-tron är inte elbilen för dig som vill krama ut maximal räckvidd per kWh. Fast jag brukar tänka, skönt att den inte går på bensin med denna förbrukning....

Björn kör på rätt så bra, men att då välja efficiency-läget brukar för min del istället öka förbrukningen.

Det krävs att körstilen helt ändras till Eco-drivning för att detta ska funka bra. Kan nog gått aningen snålare i dynamic-läget.

Högt motorvägstempo är också e-trons sämsta egenskap gällande räckvidd. Den effektiva regenereringen kommer ju inte heller till någon nytta då.

Men det är bra att han visar verkliga förbrukningen, så alla kan få en uppfattning.

Vi vet ju inte vad det varit för däckstryck, temperatur i kupén och exakta väderförhållanden.

Om de normala resorna är max 10-15 mil per dag och enstaka längre så går det ju att sänka farten till 90 km/h de gångerna för att få ut några extra mil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
B99 skrev:

Måste ge Taliz lite support här:
Svenska AMS körde e-tron 55 i februari 2019 från Uppsala till Åre. Första delsträckan på 177km och 106km/h i snittfart hade 34,8kWh i förbrukning.
Som lägst nådde man på en delsträcka under resan 31,4kWh vid en snittfart på 74km/h. Detta test var visserligen vid -9 grader. Men samtidigt alltså lägre farter.
e-tron är en bra elbil. Jag hoppas att den kommer sälja bra. Även som 50.
Men det är att lura sig själv att räkna med räckvidd baserad på att den går att köra på WLTP förbrukning 2,4kWh vid normal landsvägskörning utan extrem ecodriving.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

chall skrev:
Enligt abetterrouteplanner bör du vara ca 1 timme snabbare. Model 3 LR ytterligare ca 1 timme snabbare.

Användarvisningsbild
chall
Teslaägare

Inlägg av chall »

taliz skrev:
chall skrev:
Enligt abetterrouteplanner bör du vara ca 1 timme snabbare. Model 3 LR ytterligare ca 1 timme snabbare.
Laddnigen är inte alltid snabb. Kommer sällan över dryga 80 vid denna årstid. Sommaren kan det bli dryga 110.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

chall skrev:
taliz skrev:
chall skrev:
Laddnigen är inte alltid snabb. Kommer sällan över dryga 80 vid denna årstid. Sommaren kan det bli dryga 110.
Kör du hundra mil motorväg som Björn gjorde borde du få upp tempen, annars är något fel.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
B99 skrev:

Du kanske inte borde hävda att det var motvind då om du inte visste förutsättningarna?

Nej det måste vara något udda som gör att bara Björn får denna förbrukning.
Eller kan det vara så att han kör ”som folk gör” med några % moms, han har 20”(tror jag) och drabbades dessutom av regn. Precis sånt som händer vem som helst dvs.

Bilen började förövrigt varna om ”low battery” vid 25%.
Det var ju du som gav mig förutsättningarna... :roll:

Btw, du har övertygat mig. Min nästa bil blir en diesel.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Nej, men det är helt klart ditt mål. Du spammar båda e-tron trådarna på det här forumet och försöker folk som precis har köpt eller är på väg att köpa en e-tron att avstå eller ångra sig genom att hitta på en massa nackdelar på en bil som du förmodligen aldrig ens har suttit i. Som om alla e-tron köpare vore så dumma att de köpt en bil för en jäkla massa pengar utan att undersöka för- och nackdelarna. Man köper inte en e-tron för att man är en blind Audi-fanboy och inte kan tänka sig nåt annat. Man köper en e-tron eftersom den är en fantastiskt bra bil på väldigt många plan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
taliz skrev:
Nej, men det är helt klart ditt mål. Du spammar båda e-tron trådarna på det här forumet och försöker folk som precis har köpt eller är på väg att köpa en e-tron att avstå eller ångra sig genom att hitta på en massa nackdelar på en bil som du förmodligen aldrig ens har suttit i. Som om alla e-tron köpare vore så dumma att de köpt en bil för en jäkla massa pengar utan att undersöka för- och nackdelarna. Man köper inte en e-tron för att man är en blind Audi-fanboy och inte kan tänka sig nåt annat. Man köper en e-tron eftersom den är en fantastiskt bra bil på väldigt många plan.
Håller med, orkar ju inte läsa mer snart i dessa trådar. Men det är säkert målsättningen. Lite mycket min pappa är starkare än din.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

Har ni lagt in sträckan på ABRP? Jag gjorde det dels för E-tron och för min egen Raven LR. Pga Hallandsås blir det väldigt hög förbrukning på båda (120% hastighet, 5m/s motvind, 0 grader).
8A98989A-AEFF-41C6-8101-9BF1537F0FA9.png
34B27AE4-E0D7-40F3-9495-8878791DF80E.png
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.

Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.

PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Bullshit, jag kan köra 36mil med min tunga X med performance motor bak och 100kWh batteri på E4 i -3 115km/h utan snigelfart. Hade jag hållt e-tron fart hade jag kunnat klämma ut över 400km lätt. Körningen är Sigtuna stopp i Bromma 3h, mot Nyköping i medvind 4m/s och så stopp i Nyköping 2h och så raka vägen hem i 4m/s motvind.
AC5751C7-AF47-4D8A-B6A8-021DA74430FD.jpeg
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
taliz skrev:
Att Audi e-tron är så fantastisk är då inte jag övertygad om.
Visst, den är tystare än en Tesla.
Men annars kan jag knappt komma på någon fördel för Audin.
Och ja, jag har kört Audin 24 mil. Den gick sönder, ville ha bärgning pga att bilbälte bak gick sönder, den sa tuuuuut eftersom folk satt i baksätet och bältet inte gick att låsa.
Efter lång telefonkö så fick jag prata med en dam som sa att man bara fick bärgning om förarplatsens bälte var trasigt.
Dåligt Audi säger jag bara.

Audi e-tron är långsammare, tyngre, sämre dragvikt, sämre möjlighet till snabbladdning, lägre laddhastighet mätt i km/h, har mindre toppfart än alternativ från Tesla.
Dessutom har den mindre pekskärm, rörigare gränssnitt.

April Söderling på AMS gillar inte handtagen, tycker att e-tron andas "gammal teknik" jämfört med Tesla, det går inte öppna frunken med en app, man måste göra det med en spak i bilen( som är sladdrig, trodde jag skulle bryta av den, känns inte premium), frunken är dessutom liten.

Bagagerumsgolvet är högt och bagagerummet kunde vara större.

Så Alrik gör som jag och många andra, väljer hellre en Tesla eller Kia/Hyundai tex.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rad-elsuv/

Och på vissa håll i landet fungerar inte Audis service.
Folk servar sin Audi på andra verkstäder.

Så vem köper då en Audi e-tron, det är väl mest folk som byter in sin Q5 eller Q7 och vill ha kvar "dieselbilskänslan".

Att direkt uppgradera till en Tesla blir för stort steg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar